Pony løber meget under spring. What to do? {{forumTopicSubject}}
Hejsa allesammen
For ca 3 måneder siden købte jeg en pony vallak, på 11 år.
Han er super sød og dejlig, går pænt dressur, men i spring løber han. Jeg har lige sprunget lidt her i dag, og han løber lidt hen mod springet, løber meget når han lander, og på langsiderne kan jeg næsten ikke få ham stoppet.
Jeg rider med 3-ringsbid i 3. ring, og når jeg springer har jeg også martingal+fortøj på.
Nogen der har nogle gode råd til hvordan jeg får kontrolleret hans galop?
Han er meget stærk for til, så han tager biddet(han er fjordhest blandet med Frederiksborg)
Håber der er en der kan hjælpe, for han har en skøn springteknik når man kan kontrollere ham lidt
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Din hest har højest sandsynligt fået aktiveret flugtinstinktet og forbinder derfor springer med LØØØB.
Jeg ville få trænet noget stop. Du starter med slf. og have det på plads i alle tre gangarter på dressurbanen på et almindeligt bid. Når det er det kan du ligge en bom ud her. Så ride over den i skridt og kunne stoppe foran og efter ( og stadig rundt på banen ) - variere afstanden hvor du stopper og at du ikke stopper foran hver gang mm.
Når det er på plads i skridt, så videre til trav og samme rumle. Så galop og samme rumle. Ikke gå videre til næste gangart før hesten kan i den forrige.
Så kan du sætte en cavaletti eller et lille bitte spring ind. Igen samme rutine.
Herefter kan det blive et lidt højere spring stadig på dressurbane med ingen andre spring - dog kan du så starte i trav, da hesten ikke kan stoppe foran et spring også gå over. Men stadig så den kan trave hen til det.
Herefter kan du bygge en hel bane, eller måske 2-3 spring til på. Hesten skal kunne stoppes i skridt, trav og galop inden du begynder på at ride på dem skal den kunne rides rundt imellem dem.
Også er det i gang med banen hvor hesten skal kunne stoppe eller over gang til skridt eller trav. Og igen - du behøver ikke følge banen rundt men kan godt gøre det uforudsigeligt hvad i skal.
Alt dette foregår højest sandsynligt ikke på en dag men over flere gange. Måske hesten ikke kan stå stille lang tid i starten - så kræver du slf. ikke andet end 2 sek også videre igen, men du kan så øge tiden langsomt.
Det vigtigste er at give efter når hesten stopper - tydeligt, så der fx hænger en bue på tøjlen. Samt ikke bruge tøjlen til andet end stop - ikke pille, nykke, arbejde med tøjlerne, tage og give e.l - det forstyrre stopsignalet.
Samt huske og have en let og løs kontakt, men ikke sidde og holde tilbage hele tiden, da det også sløver stopsignalet og giver en hest der løber.
I mellem tiden skal du slf. ikke springe før du når der til i træningen.
Men først og fremmest ikke gå videre før hesten kan stoppe ordentligt i dressur på alm bid. Samt rid på alm. bid i spring også.
mar 2011
Følger: 27 Følgere: 35 Heste: 5 Emner: 33 Svar: 177
jul 2010
Følger: 61 Følgere: 57 Emner: 37 Svar: 120
mar 2011
Tak for rådet
maj 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 32
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.739
Mht.springningen så er mit bedste råd at du lytter til det krikken skriver, for hun har helt ret
Prøv evt. at læse denne artikel, den giver svar på en del ting:
http://www.blueberryhill.dk/index.php/artik/108-springheste-ma-gerne-refusere
okt 2012
Følger: 16 Følgere: 14 Svar: 5
mar 2011
maj 2011
Følger: 22 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 13 Svar: 77
Hvad med en underviser måske?
mar 2011
Lige nu får jeg god undervisning af min veninde som er super dygtig
mar 2011
Pony løber meget under spring. What to do?