Hest der ikke står stille {{forumTopicSubject}}
I tirsdags fik jeg min skønne lånehoppe opstaldet. Hun er virkelig sød, men der er lige et problem - hun gider ikke stå stille. Hverken på staldgangen, når jeg skal op på hende, under ridning eller når jeg skal af, og så vil hun rigtig gerne gnide sig op ad en, men hun er lige ved at vælte mig hver gang hun gør det, og det er rigtig irriterende.
Jeg søgte så efter noget hjælp inde på Google og fandt et par videoer - en hvor man ryster trævtovet (ikke voldsomt) indtil den bakker lidt væk fra en, og en anden hvor man trækker den lidt fremad, drejer den og så bakker den er par skridt, og fortsætter indtil den står stille.
Celine, min hest, er også ret stærk, ikke fordi hun løber at jeg ikke kan holde hende, men hun trækker meget og "kaster med hovedet" når man vil have hende til at stå stille.
Jeg har fået sådan en Monty Roberts grime med til hende, der strammer om næseryggen hvis jeg trækker i tovet, men det hjælper jo ikke bare at stå og hive som en gal, så har I nogle forslag?
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
dec 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 35
maj 2013
Følger: 10 Følgere: 15 Heste: 2 Emner: 7 Svar: 11
dec 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 35
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 94 Heste: 3 Emner: 278 Svar: 1.739
Mht. til ridningen, så ville jeg øve opstigning i små tapper aswell. Du kunne evt, give den en godbid.
Du siger at den ikke er god til at stå stille når du skal af? hvordan er dit stopsignal? er hesten stresset ved at være alene osv?
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
Hvis du allerede har det, kan du nemt lære din lånehest at stå stille.
Giv kommandoen "stå!" - eller noget andet, du selv finder på - når den står uroligt. Hvis den så i et splitsekund står stille, så trykker du. Bare den står stille, når du trykker, og så skal den ellers bare have ros!
Sådan fortsætter du, og så vil den lynhurtigt fatte at kommando "stå" = stå bomstille til anden kommando bliver givet.
Du kan nemlig efterhånden begynde at kræve, at den står længere og længere tid.
maj 2013
Josie: altså hvis jeg feks vil af, så tager jeg i tøjlen, men så begynder hun at ryste med hovedet og bakke som om hun skal til at stejle, og derfor læner jeg mig lidt fremover og giver hende løse tøjler.
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
du skal lære hesten stop signalet. stop den op, og giv efter, flytter den sig, så tilbage til udgangspunktet, og stop den op. aller helst bak den tilbage til hvor du bad den stå
maj 2013
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 17 Heste: 3 Svar: 21
tror ikk jeg kan gøre så meget ved det mvh.
jun 2007
jun 2007
jun 2007
jun 2007
Hest der ikke står stille