1.107 visninger
|
Oprettet:
At stå stille når man skal op. {{forumTopicSubject}}
Min pony har fået en idé om at hun ikke vil stå stille når hendes rytter skal op. Hun maser bare frem, om hun så skal vadde folk ned.
Når man trækker med hende er det intet problem at stoppe hende op - og man kan sagtens lave parader når man først er kommet op.
Hun fejler intet - er passet med både massør, kiropraktor og er for nylig blevet tjekket af en dyrlæge. Sadlen passer.
Så søger råd til hvordan i har trænet jeres heste til at stå stille ved opsidning?
nov 2007
Følger: 66 Følgere: 70 Heste: 7 Emner: 4 Svar: 786
Jeg begyndte tilsidst at stille hende med snotten ind mod barrieren, så langt ind hun kunne komme, og så skyndte jeg mig sådan set bare at kravle op. Det forhindrede hende nemlig i at kaste med hovedet, at stå med det mod barrieren.
Nu står hun bomstille og jeg kan stige op vha skammel, så længe jeg ikke tager alt for lang tid om det, og fumler rundt med tingene. Hun går dog stadig inden jeg får foden i den anden stigbøjle, men så bliver hun bare stoppet op - det er hun også ved at finde ud af, ikke er i orden
sep 2010
Følger: 30 Følgere: 30 Heste: 3 Emner: 94 Svar: 1.320
Jeg fik en til at holde hende når jeg skulle op. Hvis hun gik frem, blev hun bakket tilbage af min hjælper. Sådan fortsatte vi indtil hun stod stille når jeg skulle op. Når jeg var kommer op, skulle hun jo fortsat stå stille. Når jeg var færdig med at 'model' rundt der oppe fik hun en lille godbid. Nu står hun fuldstændig stiller hver gang jeg skal op
aug 2006
Følger: 26 Følgere: 48 Heste: 2 Emner: 96 Svar: 341
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Tag godbidder i lommen. Gør dig klar til at stige op og sørg for at have venstre tøjle Meget kortere end højre sådan at hesten er stillet lidt indad. Set foden i stigbøjlen... Hvis hesten begynder at gå så kan den intet andet gøre end at gå rundt i ring..Du hopper bare rundt efter. Når den bliver træt af at gå rundt og stopper, ros og giv godbid og forsøg at komme op. Hvis hesten står stille når du kommer op, så ros giv godbid. Hvis den begynder at gå. Stop den, hop ned og start fra begyndelsen. Husk at rose og giv godbid når hesten står stille
Mvh TT
jul 2010
Følger: 37 Følgere: 34 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 488
Bruger altid skammel, og hvis hun begynder at gå frem når jeg skal op eller gå til siden så man ikke kan nå, så starter jeg simpelhen bare forfra.
Trækker hende hen til skamlen igen og prøver på ny og sådan bliver jeg ved til hun bliver stående. Det har hjulpet for min..
aug 2006
Følger: 26 Følgere: 48 Heste: 2 Emner: 96 Svar: 341
aug 2012
Følger: 37 Følgere: 39 Heste: 4 Emner: 73 Svar: 701
Min hoppe ville Heller ikke stå stille når jeg skulle op da jeg fik hende, nu står hun stille der hvor jeg beder hende om det, om det er ved en skammel, sten eller lign. Gå ud på et, og hun bliver stående indtil jeg er kommet op og giver hende besked på andet, har hverken stramt fat i tøjler eller en hjælper.
hver gang hun gik frem, så bakkede jeg hende tilbage, roste hende når hun stod stille, samt hver gang jeg trak hende rundt og hun skulle stå stille blev der bare sagt stå, og efter kort tid forstod hun at når der blev sagt stå, så skulle hun stå stille indtil der blev sagt andet.
Når jeg er færdig med at ride og jeg går over i stalden for at tage udstyr af står hun også stille uden at Være bundet mens jeg ordner hende, det samme på vaskepladsen når hun bliver skyllet.
Kun ved at lære hende hvad stå betyder, og bakke hende hver gang hun gik frem når der var blevet sagt stå.
mar 2011
Følger: 15 Følgere: 15 Heste: 6 Emner: 1 Svar: 12
Når jeg skulle op trak jeg hende ind på fx banen eller der hvor jeg nu skulle op, gik hen til stigebøjlen og tog fat i sadlen (Uden at have fat i tøjlerne) hoppede op helt normalt, hvis hun begyndte at gå imens eller inden jeg kom op, stoppede jeg/ hoppede ned igen og bakkede hende indtil JEG ikke ville bakke mere, derefter prøvede jeg igen at komme op.
Grunden til jeg ikke strammer tøjlerne, som man lærer når man begynder at gå til ridning er fordi, at jeg tror at hesten forbinder stramme tøjler med at man skal lave noget og derfor går frem. (da man rider med stramme tøjler)
Nu i dag står hun stille når jeg skal op, når jeg er kommet op og hun går først når jeg beder hende om det, og når jeg fx stopper op fordi der er nogen der snakker til en, står hun stille og slappeer af og falder næsten i søvn
Håber du får løst dit problem
jan 2011
Følger: 93 Følgere: 147 Heste: 10 Emner: 13 Svar: 513
en masse godbidder og tålmodighed!
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
mar 2011
Følger: 15 Følgere: 15 Heste: 6 Emner: 1 Svar: 12
sep 2008
Følger: 140 Følgere: 139 Heste: 2 Emner: 418 Svar: 1.894
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.584
Efterhånden ville jeg naturligvis udfase godbidderne (jeg giver dog stadig een lige inden vi går frem, når jeg er færdig med at justere bøjler m.m., for så venter han meeeeeget tålmodigt indtil jeg er færdig da han så skal have sin hapser ).
det virker på min, og han står altid bomstille ved opstigning
At stå stille når man skal op.