{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
638 visninger | Oprettet:

At stå stille/fremgangsmåde {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg har fået æren af at ride en pony, som ikke er blevet redet så meget.
Så efter min mening er den "ryttervant og lidt mere end det".
Jeg har startet stille med den, og redet på den 2-3 gange nu.
Jeg øver meget parade og skridt fra ryggen af lige nu.

Men når jeg laver en parader, står han på stedet, men alligevel går han sidelæns med bagbenene, går en halv runde om sig selv. Hvis han ikke får lov til at gå frem efter 5 sek bliver han utålmodig og prøver at gå frem om man vil det eller ej.

Jeg ved ikke helt om det er så smart at lægge benene til for at rette ham, da han reagerer MEGET på hjælperne, så han sætter egentligt i trav bare ved at sætte læggen til.

Lige nu tænker jeg lidt manglende respekt? Men jeg er som sagt ikke sikker, da jeg ikke har redet eller haft at gøre med den type hest før. (Altså hans personlighed og at han er meget frisk)

Så hvordan øver man bedst muligt at hesten står STILLE, og mere afslappet uden at være så ivrig for at gå afsted igen?

Eller skal jeg bare acceptere det??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At stå stille/fremgangsmåde
  • #1   4. jun 2017 Med min hjalp det med simple godbidder. Det hjalp så snart han fattede der kom godbidder fra ryggen og han ikke skulle dreje rundt ;). Ofte stoppede han så op af sig selv, men tror efterhånden han har fattet det kun er når jeg beder ham om det. Det lærte han ret hurtigt

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.932
    #2   4. jun 2017 Den er helt ny i ridning, den mangler ikke respekt, den skal lærer så meget endnu og du er kun lige startet smiley

    Lad den stå og rid frem før den selv går så det er dig der giver signalet frem, jeg ville personligt ikke lægge så meget i det på dette tidspunkt smiley

    Få evt. Nogen til at undervise/hjælpe dig


  • #3   4. jun 2017 Nogle heste har bare svært ved at stå stille, og så er det jo lige pludselig en svær øvelse for dem, når de jo nærmest kun er lige tilredet.

    Som JM #2 siger, er det vigtigt at DU rider frem, før den selv begynder at gå frem - om den så kun har stået stille et kvart sekund, så er det fint smiley
    Og jeg ville måske tænke på, hvor og hvornår jeg ønsker denne øvelse udført. Min Duracell-kanin som hader at stå stille,han har lært at stå stille, ved at jeg i slutningen af træning red over og snakkede med nogle folk ved barrieren - så var han træt, og derved lidt mere med at stå stille. Han havde barrieren som støtte til at stå stille. Og jeg havde ikke fokus på selve øvelsen, men mere på "hyggen ved at snakke", så hesten slappede af og lærte hurtigt at tage en "slapper" og forstå "parade".

    Der er så at sige aldrig nogen sinde kommet noget godt ud af at rette en parade - det er indridningen til paraden som skal være god, så står hesten korrekt. Ellers aksepterer og kom videre i stedet for at forårsage uro ved at pille og prøve at rette paraden.
    Og lige ved en nytilredet hest så forstå den slet ikke nok til at kunne korrigeres ind i en korrekt parade.

    Mvh Charlotte


  • #4   5. jun 2017 Jeg ville droppe det fra ryggen og gå tilbage til jord. Hver gang den går frem eller drejer, så bak den på plads og ros/godbid når den står stille? Når det fungerer 100% fra jord så op på ryggen og gør det samme

  • #5   5. jun 2017 hvordan gør du når du laver paraden?

  • #6   5. jun 2017 Tror jeg har været dårlig til at forklare det:) men den er ikke "nytilredet", den er 15 år og tilredet som 5 årig men den er kun blevet redet sådan 1-3 gange om måneden, og når den bliver redet er det ikke som sådan seriøst. Da den ellers bare går med de andre heste som "markhest".
    Jeg fik så lov at ride den fordi den ikke blev brugt så meget.
    Mener bare at der ikke er gjort meget ud af ridningen af den, den er bare blevet brugt som "hygge hest".

    Men jeg kan godt forstå hvad i mener, og kan godt bruge jeres råd smiley

    Rikke: jeg sætter mig tungt, siger "hoooow" med en rolig stemme og tager i tøjlen til den stopper, og slipper så tøjlen let når den står smiley


Kommentér på:
At stå stille/fremgangsmåde

Annonce