Hvad ville I have gjort? {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Her i går skulle jeg longere min dejlige 7 års hoppe. Jeg kunne tydeligt mærke at hun var meget frisk, og det kan jeg godt lide at hun er, når jeg skal arbejde med hende, så længe hun bare er styrbar! Jeg havde bare ikke troet at hun kunne være for frisk, når man skulle longere hende, og det var hun desværre...
Da jeg satte hende frem i galop, efter at have skridtet hende varm, så galoperede hun så fint og frisk fremad på den ene volte! Og jeg kunne nemt stoppe hende igen. Men ligeså snart hun kom på den anden volte og galoperede, så kunne jeg simpelthen ikke få hende ned igen, og jeg havde virkelig svært ved at stoppe hende... Og det endte med at jeg måtte stå imod med al min vægt, for at holde hende, men hun er jo stærkere end mig.
Stod i nogle sekunder og overvejede mine muligheder, om hvorvidt jeg skulle give slip på longen eller ej. Jeg ved at det kan gå VIRKELIG galt at give slip på hende og longen, og jeg vidste at hun højst sandsynligt ville blive bange for at longen hang efter hende. Jeg havde ikke andre valg end at slippe hende, for selv ikke at komme til skade. Og ja, det endte med at hun løb igennem hegnet. Vil lige forsikre jer om, at der ikke er sket noget med hende, HELDIGVIS! og efter at hun løb igennem hegnet, stoppede hun, så jeg kunne få fat på hende og berolige hende.
Men det kunne bare virkelig gå galt, det ved jeg... Og derfor ville jeg høre om der kunne være nogle alternativer til man kunne have gjort? Hvad ville I gøre i sådan en situation, hvor jeres hest kobler fuldstændig fra i longen og I ikke kan bremse dem eller noget?
Hold det venligst i en pæn tone
Venligst Sandra
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Lader den løbe rundt i longen. Jeg har en der selv kan gå lettere i selvsving rundt i longen også er det fuld fart frem halen i vejret og ikke til at komme i kontakt med.
Hun stikker ikke af men jeg kan bare ikke stoppe hende medmindre volten bliver så lille at hun ikke kan galopere.
Jeg havde ikke sluppet lige ved min hest eftersom hun går i panik når ting er efter hende. Hun har en gang haft løbet 10 km i panik med et dækken efter sig ud af landevej, over motorvej mm., efter at have været løbet igennem et hegn og sprunget igennem noget træhegn.
En anden gang et år tidligere, samme med dækken der løb hun i panik rundt på ejendommen, løb ind i en stor meget tung dør to gange så den åbnede sig og stoppede kun fordi hun gled og lå fast.
Og jeg har også set en hest i panik med hegnstråd efter sig efter at have været sprintet igennem 4 led. Nej tak.
Så nej, jeg havde blevet stående og ladet hesten løbe rundt og for alt i verden ikke sluppet.
apr 2009
Følger: 25 Følgere: 28 Heste: 6 Emner: 65 Svar: 490
Men ja, det kan virkelig gå galt sådan noget og det ved jeg sgu også godt! Men jeg kunne bare virkelig ikke holde hende... Jeg longerer hende i grimen, fordi at hun plejer at være rigtig nem at holde tilbage og stoppe osv. Men når hun selv bestemmer sig for at løbe, så har jeg sgu ingen chance for at holde hende når hun kun har grime på!
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Sådan en hest havde jeg haft en kapsun på :o). Det gør dem lettere og holde.
Men nej, jeg havde for alt i verden holdt fast og gjort alt for evt. så at stoppe hesten for jeg skal aldrig igennem det mareridt igen.
apr 2009
okt 2013
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 10 Svar: 322
Min pony kan også godt være ekstremt frisk i longen men ikke så frisk som i dit tilfælde!
ville også bare havde ladet hesten løbe rundt og rundt ligesom krikken siger!
apr 2009
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
apr 2009
apr 2009
mar 2011
apr 2009
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
mar 2011
Mvh TT
jun 2008
Følger: 115 Følgere: 102 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.499
Jeg ved faktisk ikke hvad der er sket, men hun opfører sig helt anderledes nu. Hun går afslappet rundt i longe, i kapsun, med sænket hoved og stille og rolige skridt. Til gengæld er hun ikke til at drive frem i galop, med mindre man løber med, indtil hun kommer igang.
jan 2014
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 68
apr 2009
Men ja, det kan måske godt være at jeg har signaleret til noget andet, end hvad jeg egentlig har ment... Synes ellers at jeg har prøvet så vidt muligt at bevare roen, og blev ved med at snakke til hende for at få hende ned. Men det virkede bare ikke
apr 2009
apr 2009
apr 2009
jan 2014
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 68
Hvad ville I have gjort?