Underlige bagben {{forumTopicSubject}}
Hej hjælpsomme HG!
Du bedes læse det hele, for at forstå mit problem.
Sidder på min pony og er ret usikker og fortvivlet...
Da jeg stod og sadlede ham op ville han ikke løfte hans højre bagben. Hver gang jeg tog fat skred han ligesom ud, og tror måske han vrikkede rundt en enkelt gang. (Ligesom vi mennesker kan gøre det, uden smerte sådan)
Jeg lod så være med at rense den hov. Jeg tjekkede begge bagben og begge forben, men fandt INTET der kunne give tegn på ømhed eller direkte smerte. Jeg blev lidt usikker og tog ham i en longe i hallen. Han gik normal i skridt til begge volter og også helt normalt i trav. På staldgangen (hård bund) er han også fuldstændig rengående, så jeg beslutter mig for at ride. Jeg rider lidt ude, hvor der ikke sker noget, og efter 10 min rider jeg ind i hallen. Her begynder jeg at lave lidt bagpartsvendinger, hvor han bliver lidt mærkelig, efter to, tre stykker.* Jeg kan ikke mærke hvilket ben, kun at det er bagpå. Jeg går lidt ud fra at det er højre. Jeg prøver lidt schenkelvigning hvor han også er lidt underlig. Jeg filmer det så, og ser det bagefter. På videoen synes jeg ikke at jeg kan se noget. Han går fint, og træder igennem på alle 4 ben. Jeg tager sadlen af og går med ham. Da jeg begynder at løbe, er hans højre lidt underlig. Istedet for bare at gå lige frem, går det i sådan en lille bue. Det er så lidt så lidt, men det er der. (Det skal lige siges at det er på volte, så tror det er grunden)
Kan ikke finde ud af om der er noget galt
Synes han virker anderledes når jeg laver de svære øvelser, men ellers fuldstændig normal.
*Jeg har haft lidt bøvl med bagpartsvendingerne, og derfor kan de også være at han gør det rigtigt, og mig der synes det føles anderledes.
Han gik ude i 4 timer i går alene, og ved ikke om han har lavet noget der.
Håber lidt at der er nogen der måske har prøvet noget ligende, eller ved hvad det kan være.
Har brug for hurtigt at vide om jeg kan lukke ham ud et par timer? Eller er det dumt når jeg ikke ved hvad der er "galt"?
Der skal lige siges at han viser INGEN tegn på smerte. Hverken når han rides, longeres, eller bare står og går. (Har nemlig tjekket det hele)
Aner ikke hvad der er galt
Håber på lidt hjælp her
Undskylder for grammatiske fejl, er nemlig på mobilen
Kan sende videoen. Når den er færdig med at uploade den på Youtube, kommer der et link her
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Skævhed eller låsning måske? Det er ret svært og sige.
Men ja, ville lukke hesten ud medmindre den halter.
aug 2011
Følger: 37 Følgere: 35 Heste: 1 Emner: 61 Svar: 921
Har fået ham tjekket så sent som i fredags
Han er stiv og lidt øm over lænden, men han har fået behandling, og jeg ved hvad jeg som rytter skal gøre for at holde det ved lige
Men vil undersøge det igen!
Vil lukke ham ud så
jul 2010
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 912
aug 2011
Krikken: har lige prøvet at mærke mig frem. (Har fået en guide til hvordan jeg gør) og jeg kan ikke mærke noget. Jeg er selvfølgelig ikke uddannet til det, men vil spørge min underviser næste gang jeg ser ham.
Indtil da må jeg se om han er lige sådan i morgen
Tak for de hurtige svar, og fortsæt endelig, da jeg endnu ikke ved hvad det er. Jo flere øjne jo bedre!
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Altså, muligt det er emsigt sagt men jeg vil ikke mene at man kan udtale sig om hesten er låst eller skæv med sikkerhed uden man har en uddannelse til det, derfor ville jeg ikke tage en undervisers ord for gode penge.
Ville se det an og hvis hesten forsætter så
aug 2011
Er selv kommet frem til at han må være øm. Han får en gang massage og et par timer på fold, og så må jeg se det an til i morgen
feb 2004
Følger: 16 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 118
aug 2011
Har tænkt mig at give han massage senere i dag, og så tror jeg det er en god idé, som du også siger, med løsgørende. Snakkede med min mor om det, og hun tror, desværre uden at kunne se ham, at det kan være ømhed efter undervisningen i fredags, da han blev kørt rigtig hårdt uden egentlig at være i topform til det.
Men mange tak for svar!
Man bliver jo nødt til at være opmærksom, når man vil have tingene til at fungere og hænge sammen
aug 2011
Underlige bagben