{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.071 visninger | Oprettet:

Ifolet hest - ridning {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley

Jeg har valgt at ifole min skønne hoppe. Eftersom det er første gang jeg selv bruger at ifole en hest, er jeg lidt ny på det område.

Gucci er en super skøn hest, som elsker at lave noget. Men kan ridningen være med til at påvirke hende i at blive drægtig? Er meget bange for at gøre noget forkert, sådan at det mislykkes at få hende ifolet, eller at hun smider.

Har på ingen måder tænkt mig at ride hende hårdt, men tuffe lidt rundt på hende et par gange i ugen, og ellers bare ride ture - indtil hun er så langt henne, at hun bare skal have ro til at gøre sig til folingen.

Håber i kan give mig nogle råd, til hvordan jeg kan træne hende, uden det vil påvirke drægtigheds forløbet.

Mvh. Marianne smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ifolet hest - ridning
  • #1   19. maj 2014 Jeg red min drægtige hoppe (udlåns hest) hver dag trods hun var drægtig i 8 måned. Hun led ikke overlast overhovedet. Så jeg ville ride hende normalt, dog ikke hvis du rider galopintervaler hver dag og rider den så den skum sveder og sådan smiley

• #2   19. maj 2014 Det at holde en gravid hest i gang er SUPER godt. Man kan ride hesten til dagen før den foler uden at den tager skade. Dog skal man jo lige tænke over at det ikke skal være hård træning i slutningen af drægtigheden, men en masse skridtture vil hun have godt af :). Du kan godt ride 'hårdt' til hun begynder at få mave og du ikke kan spænde gjorden mere, haha.
    Havde det været min hoppe ville jeg ikke stoppe med at ride hende helt, så bare tage nogen ture 1-3 gange om ugen :).

• #3   19. maj 2014 Det var også det jeg havde tænkt mig, men er bare bange for at gøre noget forkert. Hende jeg har Gucci opstaldet ved, red også hendes et par gange i ugen, og det nød den virkelig også :

Tak for hjælpen smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #4   19. maj 2014 Det er sundt at holde en ifolet hoppe igang.

Men hvis den skal rides, så skal du være 100% sikker på at du kender din hoppes tegn på ubehag, så du kan droppe ridningen i tide smiley

• #5   19. maj 2014 Ville selv være bange for at gøre noget forkert, min pony er virkelig min øjesten :).
    Men flere jeg kender har reddet hesten næsten til dagen før den folede, uden der har været sket noget. Det er ligesom mennesker, vi skal også helst holdes aktive under forløbet, da det er mere usundt bare at 'ligge i sengen' :).

Og det var så lidt! Held og lykke med ifoling, forløb og det hele :D.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #7   19. maj 2014 Marianne: hvis du er bange for at gøre noget forkert, så drop ridning og nøjs med masser af fold tid og lange gåture..

De fleste avlshopper bliver heller ikke redet.

• #8   19. maj 2014 Rid hende endeligt smiley De gør kun noget godt for hende.

• #9   19. maj 2014 vi fik føl sidste år.. og de første tre måneder måtte vi springe på vores. Dernæst red vi hende almindeligt indtil en måned før forventet foling, og så fik hun fri til føllet var seks uger gammel.. Vi startede hende op stille og roligt med en halv times skridt og så stille og roligt op henover en periode.. De sidste to måneder før vi satte hende på fold og ikke red hende længere satte vi ridningen ned stille og roligt så vi red hende hveranden dag de to måneder.. De har rigtigt godt af at blive holdt i gang, så går folingen nemmere, og de har godt af at man går en tur med dem i snor indtil folingen så de får lidt motion den sidste tid. Vores hader bare at gå på fold så vi gik tur med hende og det nød hun.. om hun går på fold eller går en lille tur i skoven er lige meget i mine øjne.. Held og lykke med føllet.. ps. hun skal nok sige fra når det bliver for hårdt med galop det gjorde vores og det respekterede vi selvfølgelig..

• #10   19. maj 2014 Du skal slet ikke være så bekymret for at "gøre noget forkert". Din hest er ikke lavet af glas (men jeg forstår selvfælgeligt dine bekymringer).

En hoppe kaster ikke fordi du rider den - såfremt du ikke stresser den. I fald den kaster har det yderst sjældent noget med ridningen at gøre.

Nyd din hest, brug den alt du har lyst til - som de andre siger, så er folingen lettere, når den er holdt igang. Og glæd dig så til føllet smiley

• #11   19. maj 2014 Hej .. du skal holde hende igang ... jo bedre i kondi jo nemmere ved at fole . Og det gælder alle , dyr som mennesker ; ))

• #15   19. maj 2014 Det er mindre stressende for hoppen (og derved bedre for fosteret) at du ikke ændrer hendes dagligdag for drastisk. Fortsæt som du plejer her i starten, og trap stille og roligt ned jo længere henne hun er. Lyt til hende, men ellers er tommelreglen vistnok at man stopper med galop/spring når der er 4 mdr til foling, stop med trav 3 mdr til foling, og fri den sidste måned eller to. Stop før hvis hoppen siger til. smiley

Min hoppe har fået fri for mig siden omkring 6 mdr før foling, MEN det skyldes at jeg er en stor rytter, og hun er en lille hest, og jeg kunne mærke at hun ikke var lige så frisk som normalt (og også fordi jeg er hysterisk omkring hendes ryg). En mindre rytter har holdt hende i gang med let træning og skridtture indtil for nogle uger siden. Nu er der ca en måned til, så hun har helt fri (og har haft det i ca 3 uger allerede).

• #16   19. maj 2014 De fleste hopper skal nok sige fra når det ikke længere er sjovt. En bekendt havde en hoppe som skulle gå DSA i august mdr som hun var ifolet i foråret april/maj mdr. Da vi nåede august var den ikke særlig vild med at ride nedsidning, alt andet gik fik bare det foregik i letridning eller let sæde. Efter DSA fik den bare helt fri.

• #18   20. maj 2014 Tina J; Du har ret - mange avlere lader nemlig bare deres hopper gå, og det på mere end en måde. Hvis du læser hvad TS skriver, så er hendes hoppe ikke hårdt redet og hun har helelr ikke intentionerne om det fremadrettet.

Kommentér på:
Ifolet hest - ridning

Annonce