{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
874 visninger | Oprettet:

Hvad mener I hesten skal kunne? {{forumTopicSubject}}

Nu er der nogle (inkl. mig) der ikke bryder sig om at sende hesten af sted i ridning. Men så er der mange der gør enten fordi de ikke selv har tid/vil eller fordi de føler de ikke er dygtige nok til at lære hesten tingene.
Her bliver jeg meget nysgerrig og spørger Jer derfor.
Hvad mener I en hest skal kunne som basis?
Hvorfor ikke få undervisning ifb. med at tilride/videreuddanne den i stedet for at sende den af sted?
smiley

Mvh TT

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad mener I hesten skal kunne?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #2   12. maj 2014 Den skal kunne det som rytteren skal bruge den til..

• #3   12. maj 2014 Jeg har lige sendet min 4 års i ridning ved min ridelære i 14 dage, og det er fordi at han har godt af at komme lidt hjemmefra og så kan min underviser små ting som gøre at hesten bedre forstår visse ting, så han er ikke sendet i tilridning men bare ridning for at være sikker på at han få grundridning rigtigt ind.
    Jeg kunnen godt have redet ham mere op selv, men ville gerne være sikker på at det jeg gøre er rigtigt ved ham da han er noget for sig selv smiley og kan ikke køre til undervisning her dag..
    Ellers normalt rider jeg dem selv op fra bunden af, men ham har er noget anerledes end de mange heste jeg ellers har redet smiley

Ang det med hvad den skal kunne basis, så syntes jeg den skal kunne ride frem & tilbage og dreje og kan skridt, trav, galop og den skal gerne have 3 tempo'er arbejdes gang, middel gang & øget gang. Og alt skal gerne kunne komme fra ben og ''røven'' fra rytteren smiley og så kun have suget i hånden.
    Så har hesten sin ''basis'' i orden syntes jeg smiley

• #5   12. maj 2014 Rosalina - smiley Nej det er en "færdig" hest jeg tænker og som jeg også forstod ud fra dit indlæg smiley

• #6   12. maj 2014 Som basis vil jeg mene at den skal kunne lytte til rytteren, kunne alle gangarter og lave lidt volter og sådan, altså nu snakker jeg om en nytilredet hest. (-;

• #7   12. maj 2014 Jeg mener at en "færdig" hest som kan det basale, kan gå de små LA'er uden problemer.. Det ville jeg gerne selv stå for at lære hesten sammen med en underviser..

Men skulle jeg sende afsted til tilridning vil jeg have en hest hjem, som går stabilt og afslappet i alle tre gangarter og så ikke så meget andet end det.

• #9   12. maj 2014 Puha Caroline, gå LA som 4-års? Der er hesten vist ikke udviklet nok til at bøje sig og så stramt med hovedet.. men vi er heldigvis forskellige.

En nytilredet hest som sendes væk til tilridning en måned? Jeg ville forvente en hest som var blød og lækker i munden og gå basalt i alle tre gangarter. Men ikke den helt vilde samling. Kommer selvfølgelig an på hestens alder, men jeg kan godt lide islænderprincippet med en hest først starter tilridning så småt som 4-års. Jeg tror ikke det er for sjovt de holder så meget længere i den anden ende smiley og hvis hesten alligevel skal bruges 20 år frem, hvorfor så have travlt?

• #10   12. maj 2014 Min tre års skal i løbet af det næste år opbygge balance og være stabil i alle tre gangarter. smiley

• #11   12. maj 2014 Min tre snart 4 års kan skridte,trave og vi er påbegyndt galop, hun er trafik sikker, kan longeres og springe både med og uden rytter , så det der med LA som 4 årig, det når vi hvertfald ikke smiley mener godtnok heller ikke en 4 åig skal kunne så meget...

• #12   12. maj 2014 Jeg har en 4-års somgerne skulle igang med tilridning sidst på sommeren/starten af vinteren (ismule). Jeg leder faktisk efter en der tilrider ismuler, hjemme hos en selv, da jeg er af den mening, at det vil stresse hesten mindst at blive introduceret til nye ting, at den ikke også lige skal flyttes rundt på samtidig. Grunden til at jeg gerne vil have en til at gøre det er, at jeg er en kylling, jeg synes ikke at jeg føler mig erfaren nok til at gøre det alene (og med undervisning 3 gange ugentligt løber det op) og dertil kommer at jeg er storheste-rytter med min første ismule, så gangarterne er jo ikke lige hvad jeg er vant til. Jeg vælger dog at ryttervænne ham selv, og hvis jeg ikke kan finde en der kommer ud og tilrider, så må jeg bide i det sure æble og tilride selv med undervisning. Men pt står den på longe-træning, mønstring og gå-ture med alverdens udstyr på smiley

• #13   13. maj 2014 Jeg har pt. en hest sendt afsted i ridning.
    Det er dog en islænder, der skal gangsættes og altså ikke tilrides.

Men jeg har gjort det, fordi jeg ikke selv føler jeg er dygtig nok. Jeg har ikke arbejdet nok med gangarter og adskillelse af disse, til at kunne få hesten til at bruge sig korrekt i tølten og gå den ordentligt.
    Derfor synes jeg det er bedre at bruge en prof, end at jeg ødelægger en ellers rigtig god hest.
    Jeg har ikke noget problem med, at den bliver sendt væk hjemmefra en måneds tid. Det er mest hårdt for mig (: Men jeg synes det betyder meget om det er en man stoler på. Det er ikke hvem som helst der skal træne min hest og hende jeg har sendt min til, kommer til at træne alle mine fremtidige heste, såfremt jeg ikke bliver dygtig nok (:

Kommentér på:
Hvad mener I hesten skal kunne?

Annonce