874 visninger
|
Oprettet:
Hvad mener I hesten skal kunne? {{forumTopicSubject}}
Nu er der nogle (inkl. mig) der ikke bryder sig om at sende hesten af sted i ridning. Men så er der mange der gør enten fordi de ikke selv har tid/vil eller fordi de føler de ikke er dygtige nok til at lære hesten tingene.
Her bliver jeg meget nysgerrig og spørger Jer derfor.
Hvad mener I en hest skal kunne som basis?
Hvorfor ikke få undervisning ifb. med at tilride/videreuddanne den i stedet for at sende den af sted?
Mvh TT
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
feb 2007
Følger: 100 Følgere: 104 Heste: 10 Emner: 5 Svar: 933
Jeg kunnen godt have redet ham mere op selv, men ville gerne være sikker på at det jeg gøre er rigtigt ved ham da han er noget for sig selv og kan ikke køre til undervisning her dag..
Ellers normalt rider jeg dem selv op fra bunden af, men ham har er noget anerledes end de mange heste jeg ellers har redet
Ang det med hvad den skal kunne basis, så syntes jeg den skal kunne ride frem & tilbage og dreje og kan skridt, trav, galop og den skal gerne have 3 tempo'er arbejdes gang, middel gang & øget gang. Og alt skal gerne kunne komme fra ben og ''røven'' fra rytteren og så kun have suget i hånden.
Så har hesten sin ''basis'' i orden syntes jeg
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
mar 2011
Følger: 58 Følgere: 200 Heste: 9 Svar: 2.043
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
Men skulle jeg sende afsted til tilridning vil jeg have en hest hjem, som går stabilt og afslappet i alle tre gangarter og så ikke så meget andet end det.
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 24 Heste: 5 Emner: 18 Svar: 1.493
En nytilredet hest som sendes væk til tilridning en måned? Jeg ville forvente en hest som var blød og lækker i munden og gå basalt i alle tre gangarter. Men ikke den helt vilde samling. Kommer selvfølgelig an på hestens alder, men jeg kan godt lide islænderprincippet med en hest først starter tilridning så småt som 4-års. Jeg tror ikke det er for sjovt de holder så meget længere i den anden ende og hvis hesten alligevel skal bruges 20 år frem, hvorfor så have travlt?
jun 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Heste: 2 Emner: 22 Svar: 134
feb 2013
Følger: 39 Følgere: 37 Heste: 1 Emner: 189 Svar: 1.662
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
jan 2010
Følger: 28 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 109
Det er dog en islænder, der skal gangsættes og altså ikke tilrides.
Men jeg har gjort det, fordi jeg ikke selv føler jeg er dygtig nok. Jeg har ikke arbejdet nok med gangarter og adskillelse af disse, til at kunne få hesten til at bruge sig korrekt i tølten og gå den ordentligt.
Derfor synes jeg det er bedre at bruge en prof, end at jeg ødelægger en ellers rigtig god hest.
Jeg har ikke noget problem med, at den bliver sendt væk hjemmefra en måneds tid. Det er mest hårdt for mig (: Men jeg synes det betyder meget om det er en man stoler på. Det er ikke hvem som helst der skal træne min hest og hende jeg har sendt min til, kommer til at træne alle mine fremtidige heste, såfremt jeg ikke bliver dygtig nok (:
Hvad mener I hesten skal kunne?