{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.349 visninger | Oprettet:

sene skade {{forumTopicSubject}}

Jeg står i den uheldige situation at min hest har fået en sene skade..

Han er blevet scannet idag, og det er en skade på den bagerste bøjesene i bagbenet.
da jeg aldrig har haft en skadet hest før ville jeg gerne høre hvad andres erfaringer.. Hvor langtid stod jeres? kom den tilbage til normal træning igen, uden tilbagefald?

dyrlægen sagde det kunne tage op til et år før han var klar til genoptræning, men ville gerne høre fra andre der har prøvet noget lignende..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sene skade
  • #1   29. apr 2014 Axel har haft en skade samme sted. Nu er der jo forskel på hvor slemt semen er skadet, og Axels hørte til i den mildere ende. Efter ca en måned var han haltfri og hævelse og varme var væk. Efter yderligere 2 mdr. Var senen helet og genoptræning kunne sættes igang... Han er blevet brugt fuldt ud til spring, let militært samt kørsel på m-niveau siden uden tilbagefald.

    Martha står pt med en skade på bøjesenen på h. Forben formentligt efter et vrid på tolden. Her forventer både vi og dyrlægen bestemt at hun kommer sig 100%. Hun er er nu efter knapt 1 mdr næsten haltfri -en smule er endnu at se ved snæver højre volte. Hævelse og varme er væk. Vi giver hende sp yderligere 14 dage før vi kigger på det igen med scanning osv.
    Min erfaring er at det vigtigste er at man ikke går for tidligt igang og at man giver rigeligt tid til genoptræning - husk at senerne tager meget længere tid at styrke end muskler og kondition.

    Har haft/redet flere heste med seneskader men det er så længe siden at jeg ærligt talt ikke husker forløbet nøjagtigt. De er dog uden undtagelse blevet rideheste igen.


  • #2   29. apr 2014 det er jeg super glad for at høre. Min værste frygt var hvis min hest aldrig vil blive springhest igen. Mange tak for svar.

  • #3   29. apr 2014 Min dreng skar strækkesenen over i det ene bagben for præcist et år siden. Han stod i boksro i over 3 mdr og måtte derefter gradvist begynde at komme på en lille fold med en rolig kammerat. Han er kommet i træning nu her efter jul og det ser fint ud. Han har fået ros, for at træde godt igennem med benet. Så krydser bare finger for det hele er overstået og han vil forblive uden me'n.. Skal lige siges han kun lige er 3 år, så med træning menes der jordarbejde, lidt longering osv

    Held og lykke med din basse. Har "desværre" ikke anden erfaring med den slags skader, men håber du kunne bruge det lidt alligevel..


  • #4   29. apr 2014 Michelle -det er osse lidt en anden skade når senerne er overskårne. Ikke bedre, men helingsprocessen er en noget anden.
    -ja jeg har altså kongen over uheldige heste -Axel har osse haft senen skåret over i højre bagben efter han hoppede ud af folden;)




  • #5   29. apr 2014 Ja det er rigtig, men det var lige den eneste erfaring med sener jeg havde (heldigvis) smiley Hvor uheldig har du lige lov at være! Haha åhh de dumme dejlige heste giver mig dårlige nerver. Er så bange for de "går i stykker" hele tiden..

  • #6   29. apr 2014 Min pony fik en seneskade i slutningen af august. Hendes var i venstre bagben i den dybebøjesene. Og hun skulle stå i 3 måneder. I de 3 måneder kom hun ud på sin egen fold som var 10x10 meter. Og så skulle jeg ud og gå så meget med hende som muligt. Da de 3 måneder var gået kom dyrelægen og tjekkede hende. Hun var klar til genoptræning.

    Min blev færdig med genoptræning for næsten 2 måneder siden. Jeg gav hende god tid i genoptræningen. Jeg ville hellere tage det stille og roligt med hende end at skaden skulle komme igen. Hun er nu ved at være i god form igen smiley


  • #7   29. apr 2014 Det bedste du kan gøre er at sende den på hjortlund horse treatment !
    De har kæmpe succes med deres vandbånd og seneskader .. Og helnings processen går væsentligt hurtigere


  • #8   29. apr 2014 Julie - det er jo først relevant med træning af nogen art når semen er ved at være genet. I første omgang er det ro der skal til. I øvrigt det samme som ved mennesker. Træner man for tidligt bryder skaden op igen

  • #9   29. apr 2014 Nej det er ikke korrekt .. De specielle vandbånd de har på hjortlund virker helende på skaden .

  • #10   29. apr 2014 Du kan læse nærmere her : http://horse-treatment.dk/DK/Vi%20tilbyder/Koldtvandsspa%20hydroterapi.aspx

  • #11   29. apr 2014 Det er jo så heller ikke et bånd du linker til -for det er 100% sikker at min hest ikke kom på bånd (af nogen slags) så længe skaden er så ny og dermed ikke helet)

    Spa (= ikke træning) er en anden sag -personligt må jeg indrømme at der er grænser for HVOR mange penge jeg kan og vil putte i behandlingen... særligt taget o betragtning at de fleste seneskader faktisk heler fint så længe de bare får tid til det. Men skal bestemt ikke afvise at det i linket kan hjælpe, har ingen erfaring med det.


  • #12   30. apr 2014 Michelle w : det kan jo godt være trådstarter gerne vil putte penge i sådan et ophold!
    Jeg ville til hver en tid ofre det på mine heste, men der er vi jo så forskellige.
    De har utrolig stor succes med det og får henvist mange patienter fra førende dyrehospitaler.


  • #13   30. apr 2014 Min fik sidste år midt august og stod til midt november derefter gik det hurtigt og 1½ måned efter gik min stævner igen og der har intet været siden hun springer mb/ma igen

  • #14   30. apr 2014 Julie og derfor skriver jeg at JEG ikke ville, ikke at ts ikke bør gøre det smiley jeg ved dele ikke hvad lige det sted tager for den slags, men jeg ved hvad vi gav for axels svømnetræning mm. Og for mig er der grænser, særligt når vi snakker om skader der normalt vil hele fint uden spå-behandling. Sådan er vi forskellige

    Men nu var det jeg i første omgang reagerede på egentligt blot at du anbefalede vqndløbebånd til en uhelet skade. Det var så ikke det du mente, og spa'en har jeg ingen indvendinger imod. I værste fald har man spildt sine penge, i bedste har det fremskyndet helingen lidt....


  • #15   30. apr 2014 mange tak for svar alle sammen smiley
    Jeg vil lige vende med min dyrlæge om han synes det er en god ide inden jeg gør en masse smiley


  • #16   30. apr 2014 Atlina fik en sene skade som 3 års, og stod i 1 år, før vi kunne påbegynde longearbejde og rytter tilvending, men nu (som 6 års) så fejler hun intet og har ikke haft tilbage fald på noget tidspunkt, og hun går pt. LA klasser i dressur og håber på nogle MB øvelser til næste år smiley

Kommentér på:
sene skade

Annonce