1.074 visninger
|
Oprettet:
Unghest: Hvad kan din unghest? {{forumTopicSubject}}
Jeg tænkte på hvad kan jeres ungheste? Fortæl gerne hvor gammel din hest kan, hvor længe i træner og hvad den kan indtil nu
Min på 2 år, går jeg ture med på ca. 30 min og hun er nu kold over stortset alt. Derudover træner vi med seletøj og hovedlag og jeg går i liner med hende. Og så træner vi en masse løs for sjov på ridebanen
Men tænkte sådan på hvad andre laver med deres og hvad i forventer de kan når de er 2, 3 og 4 år?
nov 2005
Følger: 190 Følgere: 187 Heste: 7 Emner: 42 Svar: 525
Det eneste jeg ville ønske han kunne som jeg træner hele tiden, er at blive spulet på benene og kroppen med vand. Han er skrækslagen, og jeg aner ikke hvorfor.
Blogger
Følger: 88 Følgere: 1921 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 1.517
Jeg har haft hende i 4 måneder, og da jeg fik hende kunne hun ikke så meget.
Hun kan nu næsten få løftet hove, hun kan stå bundet, blive rørt over hele kroppen, longeres i skridt og næsten trav, gå lange ture, have hovedtøj og sadel på ryggen, have pressening på kroppen og alle mulige andre larmende ting.
Hun skal måske tilrides sidst i sommerferien men nu må vi se. Vi tager tingene i hendes tempo.
Jeg har ikke rigtig nogen forventninger til hvad hun skal kunne. Så længe vi tager tingene i hendes tempo.
aug 2007
Følger: 54 Følgere: 55 Heste: 11 Emner: 150 Svar: 1.447
Åh ja, det er jeg også spændt på hvad min hun siger til når det bliver varmere i vejret
mar 2008
Følger: 181 Følgere: 175 Heste: 8 Svar: 1.234
Skal dog først ud og gå rigtige stævner i år. Så har ikke vist sig i LA klasser endnu. Se hende på min profil
Jeg håber da inderligt at min er med på at gå noget MB som måske 8 eller 9 års Men det må tiden jo vise : )
Synes det er meget individuelt hvad en hest skal kunne, ikke alle er jo lige langt i deres sind trods deres alder måske fortæller noget andet
jul 2013
Følger: 33 Følgere: 34 Heste: 3 Emner: 46 Svar: 440
Kan styres i alle gangarter. Går stabilt i alle gangarter.
Div. volter og parader fra skridt og trav, fra parade frem i trav og påbegyndt sidebevægelser, tilbagetrædning og indspringning
Og han blev 5 år, for en måned siden
Han blev tilredet i 2012, hvor han har haft pause og sat i gang igen sidste år, hvor jeg fik over i december
En typisk uge er fx:
Dressur ca. 3 x 50 min. incl skridt intervaller.
Spring; 1 - men det er mest bomme og småspring endnu - 40 min incl skridt intervaller
Longering; 1 x 30-40 min incl opvarmning/skridt intervaller osv
Og så har en enten fri, rider skovture eller noget hygge alá tricks og sådan de resterende dage
aug 2007
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
Hun kan skridte og trave med rytter, vi træner at hun skal flytte sig for schenklerne - bemærk: IKKE schenkelvigning - samt der arbejdes på galopen - mangel på balance samt anspring. Hun bliver 6 til sommer, men vi har bestemt ikke travlt. For mig betyder det ikke noget, hvor hurtigt hun lærer, det skal gøres i hendes tempo.
Udover ridning så løfter hun - mere eller mindre - pænt hovene. Hun kan sagtens gåes ture med i naturen kun i grime, og er ikke bange for noget. Hun er helt cool overfor traktore og andre store landbrugsmaskiner. Hun siger ikke noget til at have en pressening "på", men bryder sig ikke ret meget om at sådan en "flyver rundt". Vand har hun heller ikke noget imod, dog er hun ikke vild med bølger når det blæser lidt nede på stranden, men ellers er der intet. Jeg vil betegne hende som værende trafiksikker
Og alt Forglemmigej kan har jeg lært hende, eller dvs. trafiksikkerheden klarede hun selv. Hun er kvart belgier, så hun er rimelig kold i hovedet. Dog kan hun godt blive meget "hoppe", det er så mere fuldbloden i hende
mar 2008
Følger: 181 Følgere: 175 Heste: 8 Svar: 1.234
aug 2007
aug 2007
jun 2009
Følger: 26 Følgere: 29 Heste: 4 Emner: 42 Svar: 293
Desuden kan hun rides på tur. Forleden red vi for første gang ud alene, hvilket hun tog rigtig fint (både skridt, trav og galop).
Hun er også mere eller mindre trafiksikker
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
jan 2011
Følger: 93 Følgere: 147 Heste: 10 Emner: 13 Svar: 513
Vi tager det i hans tempo, jeg har intet vi skal nå
dec 2010
Følger: 46 Følgere: 38 Heste: 2 Emner: 8 Svar: 64
Arbejder med trailer, hvilket hun tager pænt! og mangler lidt erfaring med den farlige vandslange
Har selv tilredet hende.
aug 2007
jan 2013
Følger: 13 Følgere: 5 Heste: 2 Emner: 66 Svar: 590
Vi går ture og træner. Er lige begyndt med sadel tilvænning.
Han kan forskellige kommandoer, som stå, bakke, højre, venstre, løft, sæt, ryk dig. De fleste af dem kan han også forstå igennem håndbevægelser. Går på præseninger, løsspringe, stå bundet osv.
Han er dog stadig nervøs når vi er på tur, men mest når det blæser.
Han kan ligge hegne ned (rimeligt irriterende).
Han kan også 'trykkommandoer'. fx. gå, dreje, stå, bakke igennem tryk evt. fra tov og liner (ligesom når man rider). Går fint med sadel og hovedtøj (uden bid) og er ligeglad med at jeg træner ham med tingene på
Kan springe 65 cm i løsspring, han er Belgierblanding, aner ikke hvor hans springpotentiale kommer fra XD
Tror kun vi træner en halv time hver dag fra mandag til fredag. Nogle gange en time, afhænger af koncentrationen.
nov 2005
Han virker som om han er helt vild efter at please mig, og efter hans pause på 3,5 mdr trængte han vidst til at blive aktiveret
jul 2011
Følger: 70 Følgere: 67 Heste: 4 Emner: 85 Svar: 748
aug 2007
nov 2005
Godt nok er det en fjordhest, men han er mere som en fuldblod i hovedet
sep 2012
Følger: 41 Følgere: 33 Heste: 10 Emner: 37 Svar: 569
maj 2013
Følger: 14 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 22 Svar: 317
så er vi igang med lidt longe træning - bare så han ved hvad det går ud på. og der kan han gå pænt, ude på begge volter i skidt. trav vil han stadig gerne søge ind. men vi har ikke travlt (: og så har jeg løssprunget ham 3 gange, med 20-30 cm spring. som han var virkelig dygtig til (:
så kan han stå på balle. gå over pressening + have pressening over sig. løfte ben, når jeg peger. bakke for signal.
det eneste jeg har opblevet ham bange for er vandslangen vandpytter er han ligeglad med?
(han skal først tilrides når han er 4-5 år, nu må vi se hvordan han ser ud om et år, eller om vi venter et år mere)
vi træner vel fra 20-30 min, 3-4 gange om ugen. nogen gange måske kun 2-3. da jeg også synes han bare skal have lov at være ung og hygge sig på folden, og måske med lidt strigling (:
jul 2009
Følger: 26 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 22 Svar: 53
han kan gå på tur alene og ride tur sammen med andre, og ville kalde ham ret trafiksikker. derudover kan han forskellige ting fra jorden, rykke begge ender og gå versader, og så har han lært forskellige praktiske og sjove "tricks": at indparkere, at samle min pisk op når jeg taber den, og at male.
i starten da jeg fik ham tænkte jeg utrolig meget på, hvor hurtigt andre kunne tilride deres heste - og alt det som vi skulle nå at lære hurtigst muligt. men det gik op for mig, under forløbet, at det går ikke lige så hurtigt, dels fordi jeg ikke har enormt meget erfaring i tilridning, dels fordi jeg har nogle principper jeg træner efter, som også udvider tidshorisonten. pas på med at have for travlt, det fører sjældent noget godt med sig - vi skal jo ikke nå noget
aug 2007
Unghest: Hvad kan din unghest?