{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.861 visninger | Oprettet:

Spørgsmål om bid {{forumTopicSubject}}

Hej HG'er smiley
Jeg vil spørge om der er nogen der har erfaringer med en pelhamstang med riller på (Midterste på billedet)? smiley
Jeg er selv vant til at ride med pelham, som et alm. pelham (Øverste på billedet) smiley
Har redet med pelham på min kat 2 pony, dengang jeg havde den, og red military, da den blev rimelig hidsig i terrænet.
Nu har jeg fået stor hest, og hun er nogle gange meget meget tændt til spring, og terræn, men helt rolig og afslappet i dressur. I dressur rider jeg hende på et alm. tredelt.

Jeg vil bare høre om I ved hvad forskellen er på en pelham med riller, kontra en uden smiley

Billede:
(link fjernet)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål om bid
  • #1   27. feb 2014 ved ikke om det bare er mig men det ''pelham'' med riller ligner mere en kandar stang med tungefrihed? smiley

• #2   27. feb 2014 Aldrig rid med riller på et bid! Det er noget så smertefuldt på hesten.. Den har jo ujævne og nogen gange skarpe kanter, og det er virkelig smertefuldt i hestens mund. :o)

• #3   27. feb 2014 Det er kandar stænger på billedet smiley

• De seje hypper<3
    De seje hypper<3 Tilmeldt:
    feb 2014

Følger: 1 Svar: 42
    #4   27. feb 2014 1. Det bid på billedet er en kandar og ikke en pelham.

2. Vil fraråde folk at bruge alle bid med riller, snoninger eller andre former for udformelse indeni munden da det kan virke skarpt få steder på biddet så presset bliver centreret på få steder og derved øget. Det kan være meget smertefuldt for hesten.

3. Forskellen på et bid uden og med riller er hvor rar oplevelsen er for hesten. Og med riller bliver det helt klart "hårdere" da det vil kunne gøre ondt på den.

• #6   27. feb 2014 Tusind tak for hjælpen smiley
    Var simpelthen nødt til at spørge smiley Tænkte også at det nok ikke ligefrem ville være den mest dejlige følelse for hesten.
    Hvordan kan man se forskel på et pelham, og en kandarstang? smiley

• #7   27. feb 2014 Et pelham har ringe ud for selve bidstangen til at sætte tøjler i, ligesom et normalt bid. Det har kandar ikke smiley

Kandar (godt nok med huller ved bidstangen, men det er ikke til tøjler): http://www.klassisk-dressur.dk/Portals/10321/Produkter/Kandar2.jpg
    Pelham: http://4.bp.blogspot.com/_YMZcAlK8cCY/SkBUC66yHoI/AAAAAAAAAFQ/X4xk--_uqVQ/s400/korsteel_pelham_mullen.jpg

• #8   27. feb 2014 Arh. Kan godt se det nu smiley Super manga gange tak smiley

• #9   27. feb 2014 1. De bid på dit billede er kandar stang bid. Buen de har midt på er til tunge frihed, jo større bue jo skarpere er stangen, da buen trykker op i ganen.

2. i Pelham bidet er der store ringe midt på stangen, hvor man sætter et mellem stykke på som tøjlen skal sidde i.

3. hvis din hest ellers er følsom nok i munden kan du med fordel vælge et gummi pelham bid. det er blidere i munden, og du har stadig stang effekten.

HUSK ALTID GUMMI ELLER ANDET BESKYTTELSE PÅ SKUMKÆDEN.

RID ALDRIG MED SNOET/RILLET BID. DE ER SINDSYG SKARPE.

profilbillede
  • De seje hypper<3
    De seje hypper<3 Tilmeldt:
    feb 2014

Følger: 1 Svar: 42
    #10   27. feb 2014 Mette S: IKKE korrekt at biddet bliver stærkere med større tungefrihed da det presser op i ganen. Dette vil kun forekomme hvis hesten ikke har plads til tungefriheden altså har en lav gane. Hvis de har plads til stor tungefrihed vil det være rart for dem at få presset væk fra tungen.

• #11   27. feb 2014 De seje hypper har ret! Biddet bliver ikke stærkere med større tungefrihed. Men det gør ondt hvis der ikke er plads til den str. bue biddet har derfor er udformningen på tungefrihedsbid vigtig at have in mente.

Min hest havde alm. tredelt fullcheek men dette fungeret han IKKE på da han har sensitiv tunge.. Nu har et Bombers udelt fullcheek med tungefrihed og nu åbner han munden selv for at tage imod biddet. smiley Tidligere måtte jeg tvinge det i ham smiley

• #12   27. feb 2014 Det jeg har haft brugt på min kat 2 pony, var en pelhamstang. Det var ikke delt, som det Mette S har smidt et billede af ind smiley Og da det var pony, så var det selvfølgelig med deltastropper smiley

Kommentér på:
Spørgsmål om bid

Annonce