397 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Tilkørsel af 3 års? Tilkørsel af 3 års?

Min hoppe bliver snart 3 år, og hun skal først tilrides som 4,5 årig. Så tænkte jeg, om tilridningen vil blive lidt nemmere hvis jeg tømmekørte hende først? Og om hun ville sætte rigtige muskler hvis jeg havde tømmekørt hende, og derefter smed en sulky på hende? ( en let vogn man bruger til trav)
Jeg har tilkørt travheste før, men en ridehest og en trav hest er jo ikke det samme...:P
Er det en meget dårlig idé at tilkøre hende??

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.
  • Opsætning af lampe 250 kr.
  • Fjernelse af rødder fra buske. 1.000 kr.
  • Tjekke rør og skifte en pakning - fra have ind i hus 2.000 kr.
  • Vandhane Blinker røde 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilkørsel af 3 års?
  • #1   30. jan 2014 Jeg har hørt at kørsel kan påvirke deres gang, men jeg har ingen erfaring med det selv.

• #3   30. jan 2014 Alisa: Haha! smiley Har tænkt på at jeg ville tilkøre min næste hest, før jeg begyndte at lede efter en smiley
    Tror at jeg skal tilkøre hende til sommer så, for så kan jeg også kælke med hende til vinter smiley

• #5   30. jan 2014 Det er så dejligt smiley Imens man venter til man kan komme på ryggen af dem, kan man jo bare køre dem smiley Så til vinter vrimler det med unghest med kane bagpå xD

• #6   30. jan 2014 Heste som er fornuftigt tilkørt, er næsten altid meget nemme at ride til! Den kender et stop signal og er vant til biddet.

• #7   30. jan 2014 min oldenborg er både køre og ridevant hun går la dressur med rigtig god gang og har kørt kaperkørsel på bakken smiley og hun har beholdt sin gang

• #8   30. jan 2014 Jeg red også på en oldenborg PONY ( smiley ) som blev brugt som kørehest til bryllupper, begravelser, fester osv. Hun gik LA i dressur og jeg red og kørte travløb med hende smiley Tror altså ikke det ødelægger noget som helst smiley

• Mimre
    Mimre Online Tilmeldt:
    feb 2008

Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.868
    #10   30. jan 2014 Ja, kørsel kan påvirke bevægelsesmønstret: hvis du ved hvad du gør, og kører hesten korrekt, så kan det forbedre bevægelsen markant smiley

Jeg har altid brugt at tilkøre hestene før de bliver tilredet - og det virker rigtig godt. De vænner sig til at arbejde, de sætter muskler de rigtige steder, og det virker i det hele taget modnende på de unge heste.

• #11   30. jan 2014 Vi havde en gang en fjordhest der var tilkørt. Hun skulle ikke engang rides til, man kunne bare sætte sig op og ride lidt rundt. smiley Så det bliver også nemmere, at tilride heste når de er tilkørt. smiley

• #12   1. feb 2014 Havde jeg nerver til det, blev mine også tilkørt... Men jeg tør simpelthen ikke spænde en vogn efter mine heste, bare tanken om hvor galt det kan gå med en vogn, er nok til at jeg små panikker, og det ville forplante sig i hestene med det samme smiley

Så nej... Jeg gør det ikke, udelukkende fordi jeg ikke tør, men jeg ville gerne... Det ville være super træning for dem og især fordi de skal trække istedet for at bære....

• #13   1. feb 2014 Man kunne jo lære de at gå for lange liner smiley Jeg kommer til at genoptage lange liner med Tindur når der ikke er glat mere smiley Men han skal ikke tilkøres før han har ridningen på plads da jeg ikke vil give ham gode ideer smiley

• #14   1. feb 2014 Korrekt kørsel kan gøre god gavn inden tilridning. Hesten lærer arbejdet at kende, uden at have en forstyrrelse siddende på ryggen, de får lært basale ting som at stå, gå frem, dreje osv, og så får de sat fornuftige muskler før man kravler på ryggen af dem.
    men det er altså når vi taler om KORREKT kørsel.

At man har kørt travheste betyder måske nok at man kan finde ud af at håndtere et par liner -men det har ikke meget med dressur at gøre, og hvis planen er at få en gd ridehest ud af det, ville jeg få mig noget køreundervisning først. For "dårlig" kørsel (altså kørsel hvor hestne ikke bruger de rette muskler) sætter jo lige så forkert muskulatur som dårlig ridning.
    -og kan i øvrigt lave en hest der er godt stiv og halvdød i munden.

jeg har oplevet masser af positiv udvikling med Axel mens han er blevet både kørt og redet. Nogle muskler er bare nemmere at få fat på når man kører end når man rider (og omvendt i øvrigt), han har været nemmere at få til at bruge bagbenene (han er ikke stort gående, har lidt rette haser og bærer ikke ret meget af sig selv -svært at få rigtig godt under rytter, mens man for vogn bedre har kunnet få gang i dem), hesten kan få trænet balancen -igen uden at forstyrrende element på ryggen osv

Så jeg kan kun anbefale at få hesten tilkørt -men har du ikke anden erfaring med kørsel end med travheste, ville jeg som sagt anbefale at få noget (dressur-)køreundervisning.

• #15   1. feb 2014 Tindur -gode ideer? I form af hvad?

• #16   1. feb 2014 Ja, de gode ideer vil jeg da også gerne vide noget om..

Vi bruger meget longering i lange liner og tømmekøring til vores ungheste.. Uanset om de skal rides eller køres, da det giver en masse muskler, balance og styring, hvis det gøres rigtigt..

Og du kan forbedre skridten en hel del ved det også..

• #17   1. feb 2014 TT: Ja, for han er jo trods alt travhest smiley

• #18   1. feb 2014 Michelle: Jeg har også kørt oldenborgere og har været til undervisning et par gange, samt jeg får en mand der har kørt heste i 45 år til at hjælpe mig med hende smiley Han køre oldenborgere og har sit eget oldenborg stutteri og køreselvskab, så mon ikke det kan bruges! smiley

• Mimre
    Mimre Online Tilmeldt:
    feb 2008

Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.868
    #19   1. feb 2014 Har han sit eget køreselskab? Ja-ja, jeg er da også i selskab med mig selv når jeg kører smiley

• #20   1. feb 2014 Christina -ok... det var bare lige for at understrege at der altså er forskel på kørsel, og skal de have noget positivt ud af det, så er det vigtigt at dressuren osse er i fokus når man kører smiley

• #21   1. feb 2014 Ja self da smiley

Hun skal også først trække noget når hun bliver 4...Før tillader jeg ikke at hun skal trække noget med vægt. smiley Måske en sæk foder kan hun køre med, men ellers ikke. Hun skal ikke ødelægges med vægt alt for tidligt smiley

• #22   1. feb 2014 der er ikke nogen videre fordel i at vente -forstå mig ret, hesten skal self ikke udsættes for tungt/hårdt arbejde, hverken under kørsel eller ridning, når den er meget ung.
    Men 3-års alderen er en fin alder at starte (den enkelte hest skal self vurderes), og der er ikke noget i vejen for at sætte en vogn efter en 3-års, så længe uddannelse-niveau og alder hænger sammen.

Faktisk er det e fordel for hestens holdbarhed at de tidligt kommer igang med regelmæssigt motion (vi snakker IKKE tunge læs, samlet ridning osv, men ganske enkelt moderat motion nogen gange om ugen).

Martha blev tilkørt som 3-års. Det første års tid bestod kørslen blot i lette ture på jævnt underlag (meget skridt), let dressurarbejde (ingen samling, men bare at runde sig rigtigt, gå lige ud og lystre signalerne) osv ca 3 gange om ugen.
    Når så hesten er omkring de 4, er både dens kondition, dens muskler og dens sener blevet styrket tilstrækkeligt til at man så småt kan begynde den egentlige uddannelse. Man kommer ikke hurtigere "i mål" af at starte med en 3-års fremfor en 4-års... men man giver hesten længere tid til at få styrken til det arbejde vi gerne vil lave med dem senere.

• #23   1. feb 2014 Helt enig med Michelle her smiley

Kommentér på:
Tilkørsel af 3 års?

Annonce