{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
777 visninger | Oprettet:

Genoptræning af hest. {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Nu har min hest stået stille i 1½ måned, og har inden pausen været reddet nogle få gange om ugen. Den bliver sat igang igen på lørdag, men søger nogle grundlæggende metoder at genoptræne ham ordenligt på. Ikke øvelser fra jorden, men på ryggen.
Har hørt nogle sige at en god samlet trav, og skiftevis samlet og fremadridning, og har også hørt at ride hesten mere ''op ad bakke'' galop, og masse bøjninger til begge sider.

Hvordan har i gjort det, hvis altså i har gjort det?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Genoptræning af hest.
  • #1   29. jan 2014 Følger lige med, skal også til at genoptræne min pony. smiley

• #2   29. jan 2014 Du må ikke bare samle den med det samme smiley
    Lang og dyb, og bøj den til siderne. Og masser af fremadridning også. Det er godt til de lange muskler smiley

• #3   29. jan 2014 Silas havde stået stille i et halvt år inden jeg fik ham, hvor han kun var blevet redet nogle få gange.. Jeg startede med at ride ham kun i skridt, nogle lange skridt ture, og efter nogle uger begyndte jeg lige så stille at trave ham 5 minutter af gangen smiley
    For løse tøjler! Jeg rider kun Silas for løse tøjler smiley

Og begyndte først på galoppen for 2 måneders tid siden smiley

Men longering, og skridt, trav og galop for løse tøjler. smiley

• #5   29. jan 2014 Det lyder fornuftigt, tusinde tak piger!
    Har hørt at hesten ikke må gå lang og dyb, for lang tid af gangen - fordi det også splitter dem ad?

• #6   29. jan 2014
    Det kommer an på hvad der menes med lang og dyb.

Når jeg snakker frem og ned, så er det altid med næsen foran lod.
    http://i44.tinypic.com/9rhfvb.jpg

Hvor andre snakker LDR, hvor man rider som oven over - her er det bare med vilje og meningen at hesten går bag lod.
    http://www.ratemyhorsepro.com/userfiles/images/headandneckpositions_Page_2(1).jpg

I min optik splitter frem og ned ikke nogen hest ad - det gør det hvis man rider den op i høj samling med det samme. En hest der har stået stille, skal tilrides e.l har ikke muskler til at man samler den højt i nakken og derfor starter man fra bunden og bygger muskler op der fra og hvor man med tiden så får den løftet op i nakken.

Det er så en anden diskussion hvad LDR gør - det er for måder og gøre tingene på, som ikke er til at blive enige om :o)

• #7   29. jan 2014 Normalt plejer jeg at varme op, hvor de bliver ''dybe'' men stadig ordenligt runde i nakken, uden det skader eller overbelaster den fortil :). Ham jeg skal have igang, er utrolig smidig om han så har stået stille i 1½ år, men han er bare utålmodig - og kender ham ikke så godt igen, så ville høre om der var nogen der kunne give et par fif' - mange tak! smiley

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
    #8   29. jan 2014 Jeg plejer at skridte nogle gode, lange ture på hårdt underlag til en start. Starter i det helt små og når han så har en rimelig god kondition, plejer jeg at bytte nogle af skridtturene ud med en tur på banen.

Begynder med små travintervaller på tur, og rider stadig en del skridtture. På banen er det mest løsgørende, lidt shenkelvigninger og generelt hvor han får lov at strække sig godt igennem (stadig kun i skridt og trav).

Masser af overgange og tempovekslinger!

Når jeg så kan mærke, at han er ved at komme i form, så begynder jeg lige så stille med galoppen.
    Har erfaret, at galop op ad bakke i naturen er enormt effektivt ift balance og styrke, så det starter jeg med. På banen er det primært galopanspring i starten og så kan man så bygge på.

Sådan har jeg som regel gjort. smiley

• #9   29. jan 2014 Uge 1. (D. 12-18: Minus torsdag)
    - Skridt 10min. (Skridt på stor volte og/eller 20m. Volte for lange tøjler.)
    - Trav 5min. (Letridning på stor volte og/eller 20m. Volte. ”Støvsugeridning”)
    - Skridt 5min. (Skridt på stor volte. Lange tøjler de første minutter. Opsamling og skift volten. (slangegang/diagonalt) Ikke sidebevægelser.)
    - Trav 5min. (Letridning på storvolte og/eller 20m. volte ”Støvsugeridning”)
    - Skridt 10min. (Skridt på stor volte for lange tøjler.)

Uge 2. (D.19-25: Minus torsdag)
    - Skridt 10min. (Skridt på stor volte og/eller 20m. volte for lange tøjler)
    - Trav 5min. (Letridning på stor volte og/eller 20m. volte. ”Støvsugeridning”)
    - Skridt 5min. (Skridt på stor volte. Lange tøjler de førsteminutter. Opsamling og skift volten. (Slangegang/diagonalt.) Enkelte sidebevægelser.)
    - Trav 5min. (Nedsidning på stor volte og/eller 10-20m. volte. Lidt mere samling, men stadig frem og ned)

Uge 3. (26-2: Minus torsdag)
    - Skridt 10min. (Skridt på stor volte og/eller 20m. volte for lange tøjler)
    - Trav 5min. (Letridning på stor volte og/eller 20m. volte. (For hver dag ligger du 5min. Til traven. Sidst på ugen når du traver 10-20 min. Ligger du nogle skridt pauser ind, på et par runder.)
    - Skridt 5min. (Skridt på stor volte. Lange tøjler.)
    - Trav 5min. (Nedsidning på stor volte og/eller 20m. volte. )
    - Galop 2 runder (På stor volte ”Støvsugeridning.”)
    Skift volten m. trav overgang.
    - Galop to 2 runder (På stor volte ”Støvsugeridning.”)
    - Trav 2min. (Lange tøjler. Frem og ned. Letridning)

Uge 4. (3-9: Minus torsdag)
    - Skridt 10min (Skridt på stor volte for lange tøjler, evt. lidt temposkift)
    - Trav 15min. (Letridning på stor volte, masser af volteskift. Evt. masser af temposkift. ”Støvsugeridning”)
    - Skridt 5min. (Skridt på stor volte, lidt mere opsamling)
    - Trav 10min. (Nedsidning på 20m. volte, lidt mere opsamling. Evt. sidebevægelser og slangegang)
    - Galop 5 min (Støvsugerridning på hver volte)
    - Skridt 10 min (Skridt på stor volte, lange tøjler.)

Jeg har brugt dette, efter en pause med min gamle pony. Det fungerede han rigtig godt på og det var bare i ridehus smiley

• #10   29. jan 2014 Tak laura! Det vil jeg prøve og følge! smiley

Kommentér på:
Genoptræning af hest.

Annonce