Samling, muskler og balance? {{forumTopicSubject}}
Hej!
Sagen er den, at jeg har part på en skøn islænder, som de sidste 5 år har gået som skovturspony. Da jeg selv primært er dressurrytter, og har planer om at starte dette seriøst op med dyret her om en lille måneds tid, vil jeg gerne høre, hvordan jeg bedste muligt burde gribe det an.
Hun bruger bagparten rigtig godt, er super nem at runde, og svarer rigtig godt for ens schenkler, samt hun reagere let på tøjlen. Så det er jo meget dejligt. Balancen er ikke super god på banen, men det handler bare om træning, hvilket jeg selv har rimelig godt styr på.
Så kommer mit spørgsmål så:
Dyret går og stikker næsen meget frem foran lod (dog ikke med hverken hals eller hoved i sky). Her ønsker jeg at få hende noget mere ind og ligge, altså tættere på lod. Men er det bare at træne, få puttet nogle flere muskler og noget mere balance på dyret? Og er det egentlig en dårlig ting, at hun går sådan?
Jeg er selv ikke fan af hverken pille eller nykke, og rider med let kontakt på banen. I skoven foregår det som regel for løse tøjler i alle gangarter, hvor hun kommer ned og strækker sig og bruger ryggen - altså frem og ned. Mange ville nok foreslå underviser, men det er der altså ikke penge til, og derfor ønsker jeg også råd af jer.
Jeg uddyber gerne, hvis der er noget.
//Katrine
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Du kan ikke finde et billed af hvordan hesten går og hvordan du gerne vil ha' den skal gå - bare evt. fra google? :o)
Så er det lidt lettere at være med ;o).
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.085
okt 2010
Følger: 46 Følgere: 46 Heste: 6 Emner: 6 Svar: 172
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRTBiAsSLWnuUQqH2T04cmY67opgLAKwAnUaESRyW_77axyo4Bw
Jeg ønsker hun kommer lidt mere "ind" noget ala. her:
http://hest2.webgallerier.dk/album/1442/628/471/7208674-illustrationer-af-traeden-til-tyngdepunktet_-op-med-ryggen-og-foran-lod_
okt 2010
Jamen super, så var jeg jo ikke helt galt på den^^
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Aaah :o)
Overgange, overgange, overgange og tempoændringer :o)
nov 2006
Følger: 123 Følgere: 123 Heste: 3 Emner: 44 Svar: 450
Tjek evt www.perfecthorse.dk
ellers overgange og tempo skift.
okt 2010
- Men ja det burde passe hende, men jeg vil da lige tjekke en ekstra gang, næste gang jeg er i stalden.
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
Hun bygger en masse gode rygmuskler op på den måde
Efterhånden når hun blir dygtigere til at træde ind under sig, kommer næseryggen mere på plads.
Jeg tror det blir for farligt at øve hende i at komme ind.
Det bedste for en hest er at gå der med hovedet hvor den har sin egen ro og ballance
okt 2010
Men godt at vide at vi ikke er på det forkerte spor, så er det jo bare at arbejde videre derfra (-;
apr 2009
Følger: 45 Følgere: 43 Heste: 6 Emner: 2 Svar: 48
meget hellere næsen for langt fremme end at den putter sig!
men som de andre siger temposkift,, dertil vil jeg tilføje at du kan lege lidt med at forandre lidt på rammen samtidig med,, så når du rider fremad så giver du lige hesten lidt ekstra tøjle så den kommer lidt længere ned og virkelig får lagt ryggen godt til, og så lidt langsomere hvor du kan bede om lidt mere holdning
og varme op og skridte af for langer tøjler så den også der går strukket sig godt
Samling, muskler og balance?