Bange for det samme sted? Bange for det samme sted?
Godmorgen
Jeg har et "problem" med min dejlige DV hoppe på 11 år.
Når jeg rider på banen, så er hun egentlig sød nok, indtil vi kommer op i den ene ende, hvor vi har vores springskur stående.
Ligeså snart jeg kommer derop spænder hun op og begynder at hoppe rundt, og det er altså virkelig voldsomme hop. Hun løber væk derfra og er helt umulig.
Problemet er bare, at dette kun er om vinteren, og kun nogen gange.
Jeg ved selvfølgelig godt, at mange heste bliver mere friske om vinteren og hun er bestemt en af dem og det gør det ikke bedre, at hun er meget sensitiv i forvejen.
Det skal siges, jeg har haft hende i næsten 4 år og det er det samme sted vi altid har stået og det ser ens ud hver gang, men alligevel reagerer hun pludseligt.
Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal gøre, da det faktisk begynder at være en smule farligt.
Det skal dog siges, at hendes normale reaktion på de fleste ting er at kaste sig rundt og stejle, så det er ikke så uvant. Det er dog kun, når hun bliver presset.
Jeg synes, jeg har prøvet alt.
Jeg har trukket hende forbi først, blevet trukket mens jeg sad på hende. Stået der oppe med hende og givet godbidder og øvet tricks, så fokus var noget andet. Jeg har prøvet at få en anden rytter til at ride hende forbi, jeg har longeret hende der hver dag, og så selvfølgelig bare ladet hende stå og kigge og snuse, men det ændrer ikke noget.
Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal gøre. Hun er tjekket overalt og det er som sagt kun sommetider og vi kan have redet forbi 1000 gange på en time og pludselig kommer det bare.
Så hvad er der af muligheder?
nov 2006
Følger: 90 Følgere: 85 Heste: 3 Emner: 176 Svar: 1.337
apr 2008
Følger: 133 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.646
Hun er altid lidt mere opmærksom deroppe, men det er ikke altid hun som sådan spænder op.
sep 2011
Følger: 9 Følgere: 7 Svar: 14
og det kan hun lugte. Har engang høret fra en klog kone, at det kun er dyr og børen, som kan se heske og trolde, så måske er det sådan en, der sidder på lur
apr 2008
apr 2008
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.670
hvis den får havre så væk med det (kornfri fodring er en god ting), hvis hun har magnesiummangel så kan dette også være en faktor der spiller ind
jeg har selv gode erfaringer med at give hesten noget lækkert når hun er på et "farligt" sted - eller få en person til at stå der og hver gang i rider derop så stop hende og lad hende få en guf
så vil stedet blive forvandlet til noget positivt
lige på banen har jeg ikke erfaringer med at gøre det og man skal nok være lidt påpasselig med det hvis man har en hest der er typen der så efterfølgende vil stoppe op uden at blive bedt om det - men det kan du jo bedst selv bedømme
sep 2006
Følger: 210 Følgere: 202 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.593
mar 2008
Følger: 46 Følgere: 41 Heste: 7 Emner: 56 Svar: 645
en anden ting der får min hest til at få anfald kan være en ny hest især vallakker kan udløse hendes anfald hvis man ikke er opmærksom på hende 24/7
jan 2009
Følger: 148 Følgere: 2059 Heste: 2 Emner: 100 Svar: 351
apr 2011
Følger: 16 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 132 Svar: 474
apr 2008
Indtil videre har jeg dog ikke set et mønster
Bange for det samme sted?