496 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Bange for det samme sted? Bange for det samme sted?

Godmorgen smiley

Jeg har et "problem" med min dejlige DV hoppe på 11 år.
Når jeg rider på banen, så er hun egentlig sød nok, indtil vi kommer op i den ene ende, hvor vi har vores springskur stående.
Ligeså snart jeg kommer derop spænder hun op og begynder at hoppe rundt, og det er altså virkelig voldsomme hop. Hun løber væk derfra og er helt umulig.
Problemet er bare, at dette kun er om vinteren, og kun nogen gange.
Jeg ved selvfølgelig godt, at mange heste bliver mere friske om vinteren og hun er bestemt en af dem og det gør det ikke bedre, at hun er meget sensitiv i forvejen.

Det skal siges, jeg har haft hende i næsten 4 år og det er det samme sted vi altid har stået og det ser ens ud hver gang, men alligevel reagerer hun pludseligt.

Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal gøre, da det faktisk begynder at være en smule farligt.
Det skal dog siges, at hendes normale reaktion på de fleste ting er at kaste sig rundt og stejle, så det er ikke så uvant. Det er dog kun, når hun bliver presset.

Jeg synes, jeg har prøvet alt.
Jeg har trukket hende forbi først, blevet trukket mens jeg sad på hende. Stået der oppe med hende og givet godbidder og øvet tricks, så fokus var noget andet. Jeg har prøvet at få en anden rytter til at ride hende forbi, jeg har longeret hende der hver dag, og så selvfølgelig bare ladet hende stå og kigge og snuse, men det ændrer ikke noget.
Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal gøre. Hun er tjekket overalt og det er som sagt kun sommetider og vi kan have redet forbi 1000 gange på en time og pludselig kommer det bare.

Så hvad er der af muligheder? smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning + små klip af busk 600 kr.
  • Fræse havestykke 1.625 kr.
  • Vinduespudsning inde og ude 700 kr.
  • Sætte 2 lamper til og hænge dem op. 1.000 kr.
  • Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.
  • Rem hoppet af havetraktor 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bange for det samme sted?
  • #1   19. jan 2014 Spænder hun op hver gang hun kommer der ned?

• #2   19. jan 2014 Nej, kun nogen gange.
    Hun er altid lidt mere opmærksom deroppe, men det er ikke altid hun som sådan spænder op.

• anette l
    anette l Tilmeldt:
    sep 2011

Følger: 9 Følgere: 7 Svar: 14
    #3   19. jan 2014 Er næsten sikker på, at der holder et lille dyr til i skuret,(pindsvin bla. går jo i hi i skure o.l.)
    og det kan hun lugte. Har engang høret fra en klog kone, at det kun er dyr og børen, som kan se heske og trolde, så måske er det sådan en, der sidder på lur smiley

• #4   19. jan 2014 Det kunne sagtens være en mulighed, vi har ret mange dyr her smiley

• #6   19. jan 2014 Det må bestemt undersøges med foderet smiley

• #7   19. jan 2014 foder har en stor betydning for hvor "varm"/sensitiv hesten er

hvis den får havre så væk med det (kornfri fodring er en god ting), hvis hun har magnesiummangel så kan dette også være en faktor der spiller ind

jeg har selv gode erfaringer med at give hesten noget lækkert når hun er på et "farligt" sted - eller få en person til at stå der og hver gang i rider derop så stop hende og lad hende få en guf
    så vil stedet blive forvandlet til noget positivt smiley

lige på banen har jeg ikke erfaringer med at gøre det og man skal nok være lidt påpasselig med det hvis man har en hest der er typen der så efterfølgende vil stoppe op uden at blive bedt om det - men det kan du jo bedst selv bedømme smiley

• #8   19. jan 2014 Relax hjalp på min pony der også kunne være sådan smiley

• #9   19. jan 2014 hvor ofte er det hun får disse "anfald" er det evt I forbindelse med hun er i brunst der kan nogle hopper godt blive ekstra følsomme inkl min egen hoppe hun er dog konstateret hvinsk men kan reagere volsomt I de perioder hvor hormonerne simpelthen lukker øverste etage ned for alt hvad hun kender af grænser og regler

en anden ting der får min hest til at få anfald kan være en ny hest især vallakker kan udløse hendes anfald hvis man ikke er opmærksom på hende 24/7

• #10   19. jan 2014 Vent med at rid videre til hendes puls er normal. Tit kan man mærke at pulsen stiger, men når den så falder igen til normal, bliver hesten rolig, også kan man ride videre. Har gjort det meget på min mht til farlige hjørner. Han kigger så mindre næste gang vi kommer rundt, og intet 3-4 gang vi kommer rundt, da han var rolig i situationen, og blander så instinkt med erfaring sammen smiley Måske kan det hjælpe?

• #11   19. jan 2014 Hun ser spøgelser, har redet en is-mule der gjorde det samme.

• #12   19. jan 2014 Mange tak for alle jeres råd! Jeg vil bestemt kigge på foder og under hvilke forhold, det er værst med brunst, vallaker osv.

Indtil videre har jeg dog ikke set et mønster smiley

Kommentér på:
Bange for det samme sted?

Annonce