Problem ved indlukning {{forumTopicSubject}}
Lidt info til start:
Min mand og jeg har 3 skønne ponyer; en skøn vallak på knap 3 år, en hoppe på knap 4 år og en lille pige på knap 2 år.
De er alle 3 ude fra kl 6 til 16 ca. med mindre det står ned i tykke stråler. Og der er hø ad libitum i finmasket hønet samt vand. Og rigelig plads til at boltre sig på samt lidt træer og en enkelt lille bakke. Så alt skulle være som det skal.
Problemet er når vi skal lukke ind i stalden som er lige omkring et hjørne og over gårdspladsen. Min hoppe på 4 er førehoppe så hun står klar ved ledet og bliver naturligt trukket først igennem ledet, hvorefter vallaken bliver trukket. Den lille på 2 går selv ind Så vi trækker hver sin hest. Hoppen går fin helt uden problemer. Men så snart vallaken er igennem ledet sætter han ikke bare farten op, han danser og svanser som en teenager på speed.
Vi har prøvet at trække ind i en anden rækkefølge, vi har prøvet at lade ham gå ind uden at blive trukket, vi har prøvet at have guffere med, vi har prøvet at stoppe ham (læs: rejser sig på bagben) og vi har prøvet at dreje ham rund. Alt dette uden held, dog sænker han farten lidt ved at blive drejet rundt, men det er ikke optimalt.
Vi skal have mine forældre til at lukke heste ind sidst i januar en enkelt dag pga vi skal til apasionata Men vi tør faktisk ikke lade andre gøre det fordi han er for vild uden at han er farlig, men det bliver hurtig farligt hvis man ikke har helt styr på ham.
Nogle ideer/råd?? Han er ikke bange for noget på den korte strækning, da han er ellers gå så fint ud til morgen eller på andre tidspunkter.
Et tillægsspørgsmål; Min hoppe er møg sur når vi fodre, hun svinger/ryster voldsomt med hovedet, skraber med forbenet og ørene er lagt helt ned. Mon hun bare er stresset/sulten og i det hele taget bokssur? Hun har altid være lidt træls ved fodring, syntes bare det er blevet meget værre.
apr 2006
Følger: 104 Følgere: 217 Heste: 4 Emner: 248 Svar: 1.473
apr 2006
Følger: 104 Følgere: 217 Heste: 4 Emner: 248 Svar: 1.473
det er sådan et her, hvor du sidder en nakke rem i hver af sidderne og en stor i den nederste ring, og overste halvdel i munden
jul 2010
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 912
Din hoppe er nok bare sulten .
aug 2007
Følger: 53 Følgere: 210 Heste: 7 Emner: 130 Svar: 689
okt 2012
Følger: 3 Følgere: 4 Emner: 10 Svar: 19
Hyggerytteren: Ja vi må igang med at gå nogle flere turer frem og tilbage uden de skal ind i boksen.
Maja & Jolly: Ja jeg vil da mene vi roser ham når han så sætter farten ned, men jeg vil da helst sikkert have mere fokus på det. Han elsker jo ros
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.599
aug 2007
Følger: 94 Følgere: 91 Heste: 3 Emner: 51 Svar: 354
jan 2006
Følger: 48 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 666 Svar: 12.495
jul 2006
Følger: 42 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 590 Svar: 5.099
Men måske også når han går pænt går tage de andre med en tur så han heller ikke forbinder dem med spisetid
okt 2006
Følger: 55 Følgere: 117 Heste: 5 Emner: 431 Svar: 3.419
apr 2008
Følger: 14 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 33 Svar: 319
Et hingstebid i min verden er ikke en mulighed her. Han reagerer af en grund og et hingstebid vil blot symptombehandle.
Jeg vil helt sikkert bruge tid på at trække ham ind i stalden uden, at han får foder når han kommer ind. Gerne flere gange om dagen.
Hvis det er muligt også gerne i selskab med de andre. Han kan nemlig godt koble det at blive trukket ind med det andre = mad, og det at blive trukket alene = ingen mad. Så varier endelig
Bakke vil jeg heller ikke begynde med. Det handler om at finde den nærmeste "udviklingszone". Hvis han har lyst til at løbe, vil det være alt for voldsomt at skulle bakke og det vil han ikke kunne honorere.
Så hvis han vil løbe, er næste skridt i den rigtige retning at få ham til at gå. Accepter at han har brug for at flytte sine ben, brug det som en del af træningen at han kan få lov at bevæge sig, men at du/i bestemmer hvorhen. Når i så har nogenlunde styr på det, kan man gå videre og bede ham stoppe osv... Hvis man kræver for meget for hurtigt, resulterer det for det meste i endnu mere uønsket adfærd (som jeg læser hos dig også, mht at han stejler når han bliver bedt om at stoppe)
Og så, tålmodighed
God træning
Problem ved indlukning