Dressurbane eller racerbane i galop? Dressurbane eller racerbane i galop?
Min hest er forfærdelig i galop på dressurbanen. Hun har siden jeg fik hende været noget af en vildhest i galop. Hun laver ikke ballade, men styrter banen rundt med 200 km/t.
Det er dog blevet bedre siden undervisning og longering med indspændinger.
Nu er hun stille og rolig på hendes gode volte, men kun i 20-meter-volter.
Ligeså snart man retter hende ud ned af langsiden, tager hun hovedet op, og spæner derudaf.
Det er den gode volte, for på den dårlige volte slår hun fra allerede i trav (når hun ved jeg er ved at lægge an til et anspring), og skyder alle hjørner. Hun bliver næsten uridelig. Når jeg så får hende i galop, spæner hun rundt på volten og skyder hjørner.
Det er et problem vi har haft længe, og det begynder virkelig at irritere mig. Jeg har prøvet alt! Jeg har prøvet at "snyde" hende hvor jeg rider ned af langsiden og så pludselig laver en volte, men hun sætter ikke farten ned af den grund.
Jeg har også prøvet med halve parader, men det er ligesom om der kun er "trav-gear" og "hurtig-galop-gear".
Jeg har sågar prøvet at kun ride hende på hele banen for at træne hendes balance (hvis det skulle være det der er galt) ned af langsiderne, men det virker heller ikke
Please hjælp! Hvad skal jeg gøre ?
jun 2011
Følger: 27 Følgere: 25 Heste: 4 Emner: 60 Svar: 192
sep 2009
Følger: 17 Følgere: 21 Heste: 3 Emner: 118 Svar: 558
Anne - det kan godt være. Har ikke lige lagt mærke til om det har nogen forskel.
Blogger
Følger: 942 Følgere: 3049 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.764
Nu skriver du indspændinger, hvor stramme er de så? Desto strammere de er, desto mere modsat effekt giver de. Hvis du absolut skal have dem på, så løse, så de kun vejleder. Sidder de stramme, så for det første opbygger du de forkerte muskler da hesten ikke selv bære sig = ingen bedre balance. For den anden behøver hesten ikke selv finde støtte i sin balance, det klare indspændingerne for dyret.
(No hate, longer self med løse indspændinger, eller kapsun
Og så er ligeudsretning en vigtig del for balancen. Mindre volter, mere lige ud. Inden for hovslaget så der intet støtte er i barrieren
sep 2009
Og hun er bestemt ikke doven
sep 2009
Må ride noget mere ned af langsiderne så
Blogger
Følger: 942 Følgere: 3049 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.764
Alt for stramt. Der har du allerede første problem. Din hest skal have mulighed for at hive hele hovedet op og se op af hvis det er det den vil. Det andet er at tvinge den ned og opbygger forkerte muskler og ligeledes nedbryder balancen
Hehe ja god ide, held og lykke ihvertfald
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.670
og så galopper på tur, på nogle godt lange strækninger
sep 2009
Daydreamer- synes ellers allerede det har hjulpet på volterne
Dressurbane eller racerbane i galop?