{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.086 visninger | Oprettet:

Tillidsøvelser med unghest {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Jeg står med en stor DV hoppe på 3 år, som jeg meget gerne vil lære bedre at kende og knytte et tættere bånd til. Jeg vil gerne kunne stole på hende og lære hende at kende - men vigtigst af alt vil jeg gerne have at hun også stoler på mig. Indtil videre har vi lavet ting som at lege med store bolde, berøring af pisk alle steder på kroppen og fri leg/hygge i ridehus. Jeg ved at det tager tid at knytte et bånd til sin hest og lære den at kende, men det ville være rart med nogle øvelser, som man kunne træne sammen så jeg kan vise hende at hun godt kan stole på mig. Jeg er ikke så rutineret indenfor området skal det lige siges, så derfor ville jeg være meget glad hvis i ville forklare øvelserne så jeg er sikker på at gøre det på den rigtige måde smiley
På forhånd tak smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tillidsøvelser med unghest
  • #1   15. dec 2013 Mindgames er gode, så kan I træne mht til signalerne, og hvordan du kan styre hende. De kan lånes på camilla stormonts side ved jeg. Ellers de 7 lege er også en mulighed. smiley Eller øv nogen tricks? smiley

• #2   15. dec 2013 Anna&Bronco: Det vil jeg kigge på, tak smiley

• #4   15. dec 2013 Mille: Umiddelbart virker det ikke som en så god øvelse, da jeg forstiller mig at hun vil blive forskrækket over den pludselige bevægelse. Jeg ved det dog ikke, da jeg ikke har prøvet det, men det er bare min umiddelbare tanke.

• #5   15. dec 2013 1. Gå en MASSE ture med hende, så hun får set ting.
    2. Trailer træning, så hun allerede nu, vænner sig til det.
    3. Presenning træning.
    Læg en presenning ud og gå derefter over med hende. Siger hun ikke noget til det, så tag den op og rasle med den, og læg den evt. over hendes ryg.

Er hun bange for vandpytter, så øv jer i at gå igennem med dem, så hun kan se, at de ikke er farlige. Du kan evt. også melde dig ind i gruppen ''Natural HorseManShip'' på fb, hvor du kan få tricks og hjælp smiley

• #6   15. dec 2013 Michelle: Trailertræningen har vi desværre ikke mulighed for lige i øjeblikket, men jeg synes ellers at det er nogle rigtig gode bud. Turene er vi allerede i fuld gang med, vi går både alene og med andre smiley

• #7   15. dec 2013 Det lyder mest til problemet er dig selv smiley

gå en masse ture eller vis den er tilreden så bare rid rundt og bliv tryggere og tryggere ved hesten

Til at starte med panikkede jeg vis Osie eller Vito var under en meter fra mig nu kravler jeg gladeligt under Osies mave eller går rundt med Vito i cordeo

• #8   15. dec 2013 Mille: at spille bold knytter intet bånd, giver tillid eller ngoet det er bare et trick som du har sjov af intet andet smiley

det skal ige siges jeg ikke er imod tricks men tror tricks knytter bånd osv.

• #9   15. dec 2013 Kailie: Der er skam ingen problemer, vi hygger os sammen og har det godt. Men fordi hun er ung og en lidt sensitiv hest kunne jeg godt tænke mig nogle øvelser til, at hun kan lære at stole på mig så jeg kan blive hendes tryghed når hun f.eks. er nye steder. Det er som sådan ikke et 'problem', bare en ting jeg godt kunne tænke mig at bygge videre på og udvikle smiley

• #10   15. dec 2013 Det jeg har gjort ved min unghest er at sætte nogle klare rammer som ALDRIG på brydes så føler han sig tryg fordi han har nogle rammer han skal blive inden for

• #11   15. dec 2013 Kailie: jo det gør, hesten lærer at hvis træner har sagt at den ikke er farlig, så er den ikke farlig og det kan man godt stole på, selvom den nok ser ret farlig ud fra hestens synsvinkel smiley

• #12   15. dec 2013 Bare gå en hel masse ture. smiley

• #13   15. dec 2013 Emilie & Kailie: Her vil jeg give Emilie ret, for det opbygge jo netop tillid at være sammen med hesten, uanset om man træner intensivt eller bare fjoller rundt og hygger, for så lærer hesten jo at du er dens ligemand og ven, hvilket udvikler tillid og tryghed.

• #14   15. dec 2013 julie: Vis mig og Osie gik tilbage til ''vi er ligemænd'' så er han utryg for han har brug for en ''leder'' han kan støtte sig til

• #15   15. dec 2013 Kailie: Alle heste er forskellige.

• #16   15. dec 2013 Cecilie: Ja selvfølgelig ellers ville det være kedeligt smiley Jeg skriver bare hvad mig erfaring på det punkt er

• #17   15. dec 2013 Kailie: Det jeg mener er, at hesten skal kunne se på mig og se en tryghed og tillid, som gør at den ikke skal føle sig utryg. Alle heste er jo som Cecilie så rigtigt skriver, forskellige og ser derfor selvfølgelig også forskelligt på hvad der er tryghed og tillid for dem. Men med de fleste heste øger det jo tilliden hvis man bruger tid sammen og lærer hinanden at kende, dette gælder jo også ved hygge/leg.

• #18   15. dec 2013 Jeg synes bare det at være sammen med hesten styrker tilliden.
    Om det er en times strigling eller en gåtur i skoven, så synes jeg båndet det styrknes.
    Jeg fik part på den sødeste unghoppe for små 2 måneder siden, og vi træner en masse tillidsøvelser fra jorden, hygger i stalden og træner også fra ryggen.
    Fx idag brugte jeg en times tid på at strigle, nusse m.m. så gik vi ud på en kæmpe mark og først lige gik rundt og kiggede på det hele, øvede stopsignaler og at bakke. Når jeg stopper, skal hun stoppe. Hun har det med at have mulen hel tæt op af mig, om det er en form for "beskyttelse" ved jeg ikke, men det er utrolig sødt og hvis hun bliver bange hopper hun nærmest ned i min lomme smiley Nå men efter vi havde gået rundt i ca. 5 min longerede jeg hende lidt i kapsun - hun er lidt utryg ved longen, så vi træner 5 skridt stop, klap, 5 skridt stop, klap. Helst ingen godbider før til allersidst. Bagefter satte jeg nogen kegler op og tog tovet af hende og så fulgte hun mig i numsen rundt om keglerne, jeg kiggede ikke tilbage en eneste gang for at se om hun var med men gik og sang og snakkede til hende, så stoppede jeg for enden og lige pludselig mærkede jeg et pust i nakken, og minsandten om hun ikke var der smiley (havde tilskuer på, og hun gik i slalom, og ikke én gang kiggede hun en anden vej end på mig) og efter 10 min træning med det, gik vi ned og hentede en bom (havde stadig ikke fat i hende) og så gik vi over bomme og hyggede os. Og ejer har aldrig kunne få hende til at trave ved siden af sig, og for sjov prøvede jeg at løbe over, og minsandten om hun ikke løb ved siden af mig, så tog vi lige også en omgang slalom, løb rundt på folden og legede og sluttede af med en masse kys og kram. smiley

- Ved ikke om det hjalp, pointen var egentlig bare at du skal finde noget lige præcis dig og din hest synes er sjovt at lave, og det der virker for jer og så gøre det. Jeg bruger en masse tid på kontakten mellem mig og min hest og generelt, jo mere tid du tilbringer med din hest, jo mere tillid får den til dig.:-)

• #19   16. dec 2013 Nanna: Fantastisk at høre om sådan et godt forhold imellem menneske og hest, det er netop sådan en tillid og bånd jeg gerne vil have med min unghest, så hun stoler på mig. Jeg giver dig helt ret i at det tager en masse tid og vi er først lige begyndt, men jeg tror vi vil påbegynde små ting som de 7 lege osv. og ellers bare hygge os.

• #21   18. dec 2013 (link fjernet) smiley

Kommentér på:
Tillidsøvelser med unghest

Annonce