{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.156 visninger | Oprettet:

Hest med ualmindelig meget energi {{forumTopicSubject}}

Hejsa eller godmorgen smiley

Jeg har denne dejlige 9 års Frederiksborg hoppe, som har vildt meget energi! Jeg ved ikke hvor det kommer fra..
Hun får Dangros fiberpower med hvidløg og elektrolytter, uden havre. Derudover får hun en slat mash 3 dage i ugen og selvfølgelig hø daglig.

Jeg rider daglig og laver meget varieret træning, i form af spring, dressur og tur samt longering og løsspringning. Hun står også ude fra tidlig morgen til kl 16, når det bliver mørkt.

Til trods for alt dette, så har hun meget meget energi hver evig eneste dag. Jeg forsøger at bruge hendes energi mest mulig, men det er svært, derfor søger jeg nogle gode råd for at jeg kan udnytte hendes energi endnu mere eller måske skære lidt ned på den smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest med ualmindelig meget energi
  • #1   27. nov 2013 Tror du skal skære lidt ned på foderet - altså det ''bærrende'' af foderet smiley min får også virkelig meget energi af det foder vi giver, jeg synes du skal prøve at tage en lille del af det væk og se om det ikke hjælper smiley

Hvis det er sådan hidsig energi ville jeg klart prøve at give den noget relax eller magnesium i foderet smiley

• #2   27. nov 2013 Måske du forveksler hidsighed med energi?
    Det er ik det samme, og handler om at lære hesten at bruge sig anderledes. smiley

• #3   27. nov 2013 Hun er ikke hidsig, der skal bare ske noget hele tiden og farten er konstant. Man kan godt få hende til at slappe af, men hun bliver bare ikke træt - lige som vi gør efter en god omgang træning.

Men ja, jeg kunne godt skære ned på foderet og måske supplere med vitaminer.
    Jeg har også tænkt på Pavo's nerve control, men jeg vil hellere finde en anden løsning i stedet for at proppe noget helt fjerde i hende smiley

• #4   27. nov 2013 Jeg ville enten sætte hende ned i tilskudsfoder og op i hø (hvis det er nødvendigt), eller prøve at skifte til et andet foder smiley

• #5   27. nov 2013 Jeg kan prøve at se om det hjælper i en periode smiley

• #6   27. nov 2013 hvis ikke det er generende at hun har meget energi, og ikke kan køres træt, ville jeg ik gøre noget ved det, det er klart bare en fordel at hesten har meget høj udholdenhed smiley - især hvis du bruger den til konkurrence smiley

• #7   27. nov 2013 Jeg kan ikke se hvad problemet er ved at den har meget energi, hvis du godt kan få den til at slappe af også videre, så ville jeg da være glad for at den har energi til at arbejde. og hvis det er fordi den gerne vil afsted når du rider, og glemmer at koncentere sig, så er der jo ikke andet for end at ride en masse grund ridning og frem og tilbage ridning, og ja blive ved med at gentage, gentage og gentage :)..

• #8   27. nov 2013 Bruger hende ikke pt. til konkurrence, desværre.

Det er kun generende på den måde, at når vi rider dressur, så har hun så meget krudt i røven, at hun ikke rigtig kan koncentrere sig omkring at lave en øvelse ordentlig uden at jappe afsted. Sidder og laver halveparader konstant, men ja, hun køre bare videre smiley Det er super fint under spring, der er det brugbart smiley

• #9   27. nov 2013 Jeg vil påstå at du kan træne dig ud af det
    smiley

• #10   27. nov 2013 Har du evt. prøvet, når hun japper, at lave en masse overgange? Det hjælper ofte for heste, der har "travlt" smiley

• #11   27. nov 2013 Jamen så er der jo ikke andet for end at lave frem og tilbage ridninger, der er noget at det vigtigste i ens ridning, for at få hesten til at bruge sig rigtig :), og få en masse styrke, samt en masse over gange :)..

• #12   27. nov 2013 Prøver og prøver! smiley
    Hun venter også, men glemmer lidt at lytte til andre signaler end at bare stoppe og starte igen.

• #13   27. nov 2013 har haft fuldstændig det samme problem med min, og det eneste der har virket er at gentage det og bare at have en masse tålmodighed :D.

• #14   27. nov 2013 Synes efter forklaring det lyder som om du skal træne dig ud af det smiley Min hest har også utrolig meget energi og hopper lidt rundt engang i mellem, men det handler om at dressere og få lært dig selv og hesten at slappe af i træningen, hvilket eks. handler om at du formår at give efter. Lyder umildbart som om du kommer til at sidde og holde uden at tør give rigtig efter så hesten faktisk kan komme ned og slappe af smiley
    Uden at vide det selvfølgelig smiley

• #15   27. nov 2013 Jeg vil der sige, at jeg ikke holder stort set ikke i tøjlen, rider med ben og sæde. Så jeg holder hende tilbage med benene og når det er helt slemt, så må jeg brug tøjlen en enkelt gang eller to smiley

Men jeg tager jeres ting til mig og arbejder mig videre i dette "problem" smiley

• #17   27. nov 2013 hvor meget stivelse er der i dit foder?

det lyder måske mærkeligt, men er ikke så mærkeligt alligevel.. har hun ondt nogle steder? heste kan nemlig godt flygte fra smerte?

sidder dine ben for langt fremme, når du rider?

• #19   27. nov 2013 Det har stået på i noget tid, men det kan godt tænkes at hun er blevet meget kuldret i forhold til hvad hun plejer smiley

Hun har ikke ondt, så skal hun nok vise det, det plejer hun i hvertfald. Hun virker også super glad smiley

Mht. stivelse, så er der poppet majs i, der udgøre stivelsen, det skulle ikke være den store indvirkning udover hurtig energi. smiley

• #21   27. nov 2013
    Og hvad stivelse er der i mashen? Kan se den er på 21% i foderet, og det er sådan set en del - selvom det ikke er fra havre.

Ville gøre et forsøg på at finde noget foder med mindre stivelse i, under 10%.

• #22   27. nov 2013 Gør olie det? Det var sku da måske meget smart, hvis sådan en lille ting ville kunne hjælpe. Er det noget særligt olie?

Kan se at Fase balancer er nogenlunde det samme som det foder jeg bruger smiley

• #23   27. nov 2013 Der er 7 procent stivelse i Mashen. Da jeg ringede rundt for at høre, hvad de kunne anbefale mig at give hende fiberpoweren, da det er hurtig energi, så hvis jeg ikke rider inden for to timer efter at hun er foderet, så skulle jeg ikke kunne mærke det smiley

• #24   27. nov 2013 Nu kommer jeg med noget helt andet, men heste har ofte brug for at få deres frustrationer ud igennem benene smiley

• #25   27. nov 2013 Jeg har det modsatte problem, så jeg kan ikke heelt hjælpe smiley

• #26   27. nov 2013 Griner, så har hun det nok lige som sin ejer smiley

Det kunne også være en mulighed, men jeg laver noget med hende hver dag, så hun kommer ud at rende nok skulle man tro smiley

Hippie; Deler gerne ud af energien smiley

• #28   27. nov 2013 Hoppen her, hun bestemt ikke tåle det havre der, hun bliver bims af det - både under ridning og på stald, så det har hun slet ikke fået i et stykke tid smiley

• #29   27. nov 2013 træning træning træning smiley

• #30   27. nov 2013 jeg tror nu ikke det handler om hvad du fodrer med.
    Men jeg ville tjekke om der kunne være ryg/nakke smærter da mange heste løber hvis dette er tilfældet hvilket også gør sig gældende hvis sadlen ligger fortkert.

Men er det ikke det tror jeg måske bare du har en (ilter) hest og de løber nu engang bare meget fordi de elsker det og fordi de får deres frustrationer ud gennem benene. Min Creamy er en ilter hest og det eneste der hjælper på hende er
    1) lad hende løbe hendes tempo når man traver varm, og så ligge øgninger ind.
    2) lave en masse volter
    3) lav en masse parader og tilbage trædninger
    4) motivering

og hvis ikke lige det er som et signal inden en ny (svær) øvelse ja så kan man glemme alt hvad der hedder Halvparader da det bare irreterer hende smiley

• #31   27. nov 2013 Heidi: Jeg er ved at få mig en anden sadel, da den jeg har nu er begyndt at ligge dårligt. Så har redet uden sadel i periode

Hun er ilter, men slet ikke på niveau med det hun er nu. Til nogle ting så som springning, kan det være en fordel, men i dressuren er det lidt svære at arbejde med

Gør også det som du skriver mht. træning. Hun er en hest der hele tiden skal have noget at tænke på ellers keder hun sig, så der bliver lavet en masse forskelligt under ridningen

• #32   27. nov 2013 heidis råd har hjulpet på min, som også har været meget slem på det punkt. Hun har stadig en masse udholdenhed, men det manifesterer sig i langt mindre grad som ulydighed nu. Det du skal træne er fokus og koncentration - energien er god, men skal rettes mod arbejde.

Så, volter, ind/udtrædninger, sidevers, samling, tilbagetrædning, overgange, temposkift osv osv. Gerne longearbejde hvor du beder hende komme ned og frem og slappe af (give efter).

• #33   27. nov 2013 Træning træning træning smiley

Jeg har en 2 års som bare ville løbe løbe løbe efter et par mrd træning kan han stå stille i op til 10 minutter mens jeg går rundt om ham

deter bare at ære hesten, at stå stille er en ting man laver

• #34   27. nov 2013 Du skal heller ik holde hende tilbage med benene, men med sædet.

Sænk tempoet ved letridningen.

Lav langsom letridning, så vil den følge med.

• #35   27. nov 2013 ^^ det også det jeg gør, supplere med benene, som jeg lærte hende i tidernes morgen smiley

Kallie; hun kan sagtens stå, men hun vil så gerne lave noget, men hesten bliver jo aldrig rigtig træt smiley

• #37   27. nov 2013 har også to banditter som har haft masser af energi - lidt træls når de kun går som foldbumser.
    Jeg har prøvet stort set alt inden for foder - korn er vi gået væk fra for længe siden.
    Nu er mine nøjsomme at foder på. De tager på af luft
    nu i de sidste 3-4 mdr er vi så gået helt over i en helt anden boldgade.
    Så nu får de hø og vitaminer - vitaminerne (racening - tror jeg nok det staves) får de sammen med en potion gulerødder. de får hø med ud om morgen, og de får hø i boksen, og vitaminer/gulerødderne til natmad.
    Og nu har jeg to heste som faktisk trives meget bedre end de har gjort på div muslier mm. De har god energi men ikke overdrevet.
    og bedst af alt, det er blevet noget billigere.
    bruger 4 minibig baller hø om mdr til de to

• #39   27. nov 2013 Vi kan prøve at skifte foder. Er alligevel ved at løbe tør smiley

• #40   27. nov 2013 Kig på Horselux Easy i den forbindelse smiley

• #41   27. nov 2013 I Will smiley

Kommentér på:
Hest med ualmindelig meget energi

Annonce