{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.354 visninger | Oprettet:

Tilbagefald.. {{forumTopicSubject}}

Min hoppe, Queen er.. Åh ja, jeg ved ikke hvad jeg skal kalde hende.. Hun har snart opbrugt min tålmodighed. Vi har haft dette problem både i mandags og i dag.
- Vi skridter varm, laver nogen små skridt øvelser (som at lære dreje og stop signalerne. Det er helt nede i basis ridning vi er.). Jeg piller tæppet af og begynder stille at trave, og få hende til at søge ned - hvilket virkelig godt kan tage sin tid!
Efter vi har travet en smule, begynder hun, HVER GANG vi skal til at ride væk fra ridehus udgangen, at forsøge at dreje mod udgangen. Jeg holder mit greb, som min underviser siger jeg skal, og tapper hende på skulderen med pisken.

Det er hun så begyndt at være ligeglad med! Hun drejer, hvis det passer hende. Får jeg hende rettet op til den vej vi faktisk skal, stopper hun op og begynder at bakke, imens hun drejer mod udgangen. Jeg kan sidde på hende og tappe med pisken på skulderen, holde presset med tøjlen, hun stritter imod hvilket jo gør ondt, så hun åbner selvfølgelig munden - kønt og rart er det altså ikke at se på! Ind i mellem kan jeg være så heldig så hun stopper op og bare står. Men så snart jeg vil rette retningen op, eller få hende i skridt, så begynder det forfra.
Jeg kan side og råbe og skrige, være alt fra blid til vild og voldsom, og hun er så stædig, så hun bare bliver ved og ved og ved... Tapper jeg hende på røven med pisken får jeg enten et spark, et buk eller et stejl, så dette er jeg stoppet med. Er jeg derimod på den modsatte volte i trav, hvis jeg ikke begynder at rette hende op relativt hurtigt, tager hun bidet og skrider med mig.

Jeg bliver sindsyg af det! Jeg kan sidde og gøre ALT, og intet hjælper. Normalt tager jeg kampen op og vinder den, tager et par runder og stopper så. Men i dag kunne jeg bare mærke at jeg ville ende med at tyde til vold hvis jeg ikke stoppede. Så det gjorde jeg.
Jeg hoppede af og trak hende rundt. Der var intet. Jeg hoppede op igen, men så snart jeg sad i sadlen, var det forfra. Igen hoppede jeg af, tog sadlen af og trak rundt. Igen ingenting! Jeg hoppede så op på hende uden sadel, men igen, var det forfra med kampen. Dette prøvede jeg også et par gange, indtil jeg hoppede af og trak hende op.

Det er en hel måned siden Queen sidst har gjort dette. Helt præcist hvad jeg gjorde sidst for at undgå det, ved jeg ikke. Hun tabte en sko, stod en uge, og da jeg så begyndte at ride igen, var det væk - også fik vi undervisning, og har ikke set det siden - før nu.
Da jeg fik hende i Juli var hun barfods hest, men vi satte forsko på i midten af august. Da hun så har haft tabt en sko hver 2-3 uge lige siden, fik vi i mandags pillet dem af og er nu igen barfods hest. Selvom hun i mandags ikke viste tegn på at være ømtået troede jeg at dette alligevel var grunden til hendes opførsel i mandags. Tirsdag red vi sammen med en anden fra stalden og der opførte hun sig eksemplarisk.
Hun har en smule seperationsangst, men hvis dette er grunden til opførslen burde hun bare også have gjort det før i mandags, men derimod gøre det hver gang vi rider. Hvilket altså er tæt på hver dag.

Hun er ikke bange eller noget. Staldejer så på i dag imens vi kæmpede, og sagde at det bare er ren og skær stædighed. Det vil jeg rigtig gerne tro på, selvom jeg et eller andet sted godt ved at det ikke er det.. Men hvad det så er, ved jeg virkelig ikke! Jeg har en underviser, men hun kommer først på mandag, så derfor søger jeg råd til hvad jeg dog kan gøre indtil mandag.
Hun har en haft en sygdom som vi heldigvis er ovre, men hvis hun står for længe hæver hendes bagben op, og af råd fra dyrelægen skal hun holdes i gang så meget som muligt, så at lade hende stå til mandag er altså ikke en mulighed.

Søger desperat hjælp, da jeg synes jeg har prøvet alt.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilbagefald..
  • #1   20. nov 2013 Måske har jeg overset det; men er det samme sted hun gør det? Og evt. samme side du drejer/stiller hende til når hun gør det?

• #2   20. nov 2013 Da der lige nu står en lift i den ene ende af ridehuset, som hun intet siger til, varierer jeg meget på volternes størrelser, og det er uanset hvor det er, det er altid når vi skal til at dreje væk fra udgangen. Om det så er ved bokstavet B, P, E eller hvor vi nu end er henne på banen, så er den sten sikker.

• #3   20. nov 2013 Ja, så er den lidt svær, og især når man ikke kan se det smiley
    Har du prøvet at få din underviser/en anden til at gå ved siden af de første par gange, og så langsomt gå længere og længere væk indtil hun "kan" selv?
    Ellers har jeg ingen forslag ud over at hun måske er lidt klemt af sadlen, siden hun ikke gør det uden rytter?

• #4   20. nov 2013 De små "glæder" ved at eje en hoppe smiley

• #5   20. nov 2013 Camilla T, så undrer det mig bare at hun stadig gør det, med rytter, men uden sadel. :i.

CiR, det har jo ikke noget med det at gøre, så føler faktisk at din kommentar er ret ubrugelig smiley

• #6   20. nov 2013 Du kan prøve at longshere hende nede i den ende - se hvordan hun reagere på det. Evt. sætte en rytter på hende imens hun går i longshen.
    Prøv det, jeg har ingen idé om om det vil hjælpe, for det lyder lidt mærkeligt det hun gør, men det er et alternativt forsøg værd, for jeg syntes bestemt ikke du skal blive drevet til vandvid af din tilsyneladende ret stædige hest! smiley
    held og lykke

• #7   20. nov 2013 Jeg takker mange gange for sit svar Camilla P, og vil da klart give det et forsøg! Desværre forstår hun bare ikke meningen med longering. Vi træner dette også helt fra bunden af, en gang i mellem, men ja, det tager jo tid det hele.
    Som sagt har vi jo haft dette problem før hvor vi forsøgte med longering, hun løb fint rundt et par runder intet hun stoppede og bakkede. Så tror desværre ikke det vil have en anden virkning denne gang :/.

• #8   20. nov 2013 Jeg tænker; sådan som jeg læser det, gør hun det kun med rytter, men uanset om der er sadel eller ej.
    Kan der sidde en nerve og klemme i ryggen, der bliver presset når der kommer lidt vægt på?
    Har du mulighed for at få nogen til at trække hende når hun begynder på det, imens du stadig sidder deroppe?
    Hvis hun stadig vægrer sig ville jeg sige smerter, hvis ikke, så tror jeg hun har luret at hun måske slipper for at arbejde hvis hun stopper. Kan du få hende til noget andet, bede hende om at bakke, lave for-bagpartsvendinger eller noget andet, så hun ikke "slipper", men bliver sat til en anden opgave hver gang hun gør det?

• #9   20. nov 2013 Jeg kan hive mor med derud og give det et forsøg.
    Altså der kan jo sagtens sidde et eller andet i klemme, det skal jeg ikke kunne afvise!
    Det er da klart noget jeg vil prøve med i morgen, og inderligt håbe på at det hjælper :)!

• #11   20. nov 2013 Enig med Camilla T.
    Hvis det ikke er smerte, så tror jeg, det er tillært adfærd. Hun har måske tilfældigt drejet hen imod udgangen pga. en lyd, og du er kommet til at slippe presset eller lign. Det har hun så taget som et tegn på, at det var rigtigt. Og når hun så samtidig er motiveret for at komme hen til udgangen (for at komme ud i det fri i stedet for at være lukket inde, for at komme ud til andre heste), så skal der ikke så meget til. Senere har hun så opdaget, at du hopper af, hvis hun bare protesterer nok = intet arbejde og ud af ridehuset. smiley

• #12   20. nov 2013 Opdatér meget gerne, og evt. video hvor hun gør det (hvis du har mulighed for det).
    Held og lykke smiley

• #13   20. nov 2013 Den har lært, at rytter slipper presset når hun bakker, stejler mm.
    Du skriver selv du stoppede da den stejlede og bukkede.

Du må tage kampen op, og bede den om at ride alligevel, også selvom den stejler.

• #14   20. nov 2013 hmm... for mig lyder det lidt underligt hvis hun har smerter at hun så første begynder midt inde i træningen, men hvad ved jeg, har ikke set det smiley men du må prøve når du rider hende, så lade være med at forvente at hun gør det, altså nu hvor du ved at hun kan finde på det igen, så lad være med at tænke når du rider forbi indgangen "åhh nej... nu stopper hun sikkert " det gør det værre smiley
    ellers så prøv at være uimponeret når hun fx. stejler, fortsæt som om intet var hend og lad være med at reagere på det.
    prøv også at stoppe problemet inden det kommer, ja jeg ved godt jeg lige sagde du ikke skulle tænke på det smiley , men prøv når du rider forbi så driv ekstra hårdt på hende, ret dig op, gør det ting du plejer at gøre når hun har stoppet, brug måske pisken når du mærker hun skal til at stoppe, tænk at nu skal den møghest ikke få sin vilje, tænk at du bestemmer og sådan noget smiley med mindre ord, prøv at stoppe problemet inden det kommer. smiley
    prøv måske også at gøre noget forskelligt når du er kommet forbi porten, vendt uventet om, inden hun når at stoppe, stop og bak hende for hun slev stopper, prøv at gøre en masse ting inden hun stopper, så hun stænker på noget andet smiley

• #15   20. nov 2013 At dreje hende rundt i en cirkel hjælper ikke. Vi kan dreje en halv omgang, så når vi står mod udgangen, ignorerer hun fuldstændig at jeg stadig drejer. Så skal jeg dreje hende den anden vej for at få hende nogen steder hen. Så kan vi dreje indtil vi igén står mod udgangen, også er det ellers den modsatte vej igen. :i.

I dag er jo netop den eneste gang jeg har haft hoppet af. Alle andre gange har jeg fået hende frem, vi har kunne tage et par gode omgange, også skridtet af - så vi netop stopper mens legen er god, og jeg har 'vundet' kampen for den dag. Selvom hun har bukket, sparket, stejlet osv. så har jeg haft fortsat. Men jeg er også af den overbevisning, at jeg altså IKKE rider min hest med livet eller mit helbred som indsats! :).
    Desuden rider jeg med løse tøjler, så på det eneste tidspunkt jeg har en 'stram' tøjle er når jeg skal dreje eller stoppe. Min underviser er uddannet BBH. Så det er begrænset hvor meget pres hun udsættes for under ridning.

Camilla T, jeg skal prøve med noget video, men skal nok opdaterer :)!

• #16   20. nov 2013 Min part fandt også lige på at et eller andet hjørne var farligt, og ville ikke forbi. Begyndte simpelthen at lave bagpartsvending, og vende rundt og væk fra hjørnet. Pressede jeg ham, slog han op og ned med hovedet voldsomt.

Jeg var jo så så heldig at ejeren var der, og lige kom op og tog et par rundter, og der var intet med hende. Så sætter jeg mig op, han prøver på det samme, MEN ejeren går så nede på jorden med pisken. Vi gør dette et par omgange, og jeg kan derefter fint ride rundt selv.

Jeg ved godt folk siger at "hesten ikke kan prøve af", men det synes jeg er lige til at lukke op og skide i (ja undskyld mit sprog).

Jeg har oplevet andre situationer, hvor det også var tydeligt at hesten prøvede af, for kom der en anden rytter på, BUM så var problemet løst. Og det var faktisk IKKE fordi den anden rytter kom op og var mere voldsom end mig.

Hvis min part prøver på noget lignende nu, skælder jeg ham ud - men det er ikke så meget det at jeg skælder ham ud, det er mere det at jeg helt nede i maven fandeme MENER at "Du skal fandeme ikke tage røven på mig!". Så den sidder helt på rygmarven. Og DET kan heste mærke, når man VIRKELIGT mener det.

Så selvom jeg nok bliver pokkers upopulær og ond dressurrytter der ikke forstår mig på HSM og lignende - så stemmer jeg på at tage kampen op.

2. ting du kan prøve.

1. Lade din underviser tage en rundte, og se om hun laver samme nummer med hende. Hvis ikke, så få efterfølgende underviseren til at gå med fra jorden af, og gradvist gå længere og længere væk fra jer.
    2. Ikke ride i den ende af ridehuset til at starte med. Start i den anden ende, og lav gradvist "skæve" volter, lidt længere derned af. Og evt. stoppe hende op, og bakke hende, hver gang hun forsøger på noget fis, og så ride frem igen.

Håber i får styr på det smiley

• #17   20. nov 2013 Så kan det jo være at din hest ikke trives med BBH

Eller også rider du for passivt
    Den skal hele tiden arbejde, frem og tilbage i tempo, rund til den ene side, til den anden, frem, ned,
    Så får du flyttet fokus på at hesten slet ik når at finde på at skulle stoppe.

Nu er jeg helt alm tysk dressur type, med fokus på at uddanne hesten så den kan det man beder om fysisk.
    Men når din hest vil den ene vej, og du ikke vil, styrer du den i dens skuldre.

Vil den dreje til venstre, lukker du venstre skulder, og gir med dit højre sædeben og højre tøjle plads til at den kan dreje den vej, samtidig med at du m chenklen beder den gå frem.
    "Du skal frem nu, og det kan du kun til højre."

• #18   20. nov 2013 Har din instruktør før oplevet det? Eller har du før spurgt ham/hende til råds om dette problem? smiley Er nysgerrig på han/hendes mening omkring problemet.

• #19   20. nov 2013 Tasha, jeg vil så sige mig uenig i at heste ikke kan prøve af. For det mener jeg altså ikke de kan :-). Min er meget tydelig hvis der er noget galt, eller hvis der er noget hun ikke forstår osv. Lige med det her, kan jeg bare simpelthen ikke tyde hvad det er, eller om det er indlært adfærd, som andre skriver. Jeg ved det ikke! Men hun prøver ikke af, det er min hest ikke i stand til. At din part så er det, det må du jo selv om, haha :-D.

Dit første forslag, skal afprøves! Men dit andet forslag, tror jeg ikke helt jeg er med på? Hvis jeg rider oppe ved udgangen af ridehuset, kommer vi aldrig videre. Det er den evige kamp. Men rider vi i den anden ende, så hvis vi f.eks. laver en cirkel volte. Så hver gang vi møder barieren, eller lige inden, er det at hun laver det stunt. Enten tager hun bidet og løber ned i den anden ende, eller også så bakker vi hele vejen derop.
    Når hun først er begyndt at bakke, ved jeg simpelthen ikke hvad jeg skal gøre for at få hende stoppet! Stop signalet får hende bare til at bakke hurtigere, og frem signalet ignorerer hun pænt, uanset hvor blødt eller hårdt det så end er. Hvis jeg selv begynder på at bakke hende, så fortsætter hun jo bare (men hun har så heller ikke lært dette signal endnu, for let hånd og korrekte hjælpere), også er det den kamp med at få hende frem igen igen igen :).

• #20   20. nov 2013 Marie-Louise - Det kan du måske have ret i. Vi har nu redet på BBH i 3 uger. Lige indtil i mandags var alle rideture skide gode, KÆMPE fremskridt hver eneste dag, og det vigtigste af det hele - Queen var glad for at komme ud og ride! Man kunne både se og mærke på hende, i håndtering og under rytter, at hun virkelig elskede det, fordi nu forstod hun hvad det var jeg forventede af hende. Alle der har set os ride før og efter har kommenteret på hvor glad hun ser ud nu, under rytter, og der er kommet en dejlig energi jeg ikke har set hos hende før.
    Jeg vil selv sige at jeg hele tiden arbejder med hende, men det kan jo godt være at det bare er mig.. :).

Mathilde, jeg har søgt råd, men hun har ikke svaret endnu. Så det kan jeg desværre ikke fortælle smiley

• #21   20. nov 2013 Hvis hun ikke har ondt, hvis hun ikke forstår det, og hvis du ikke har lært hende det... Jah, hvad gør hun så? Hun prøver af! Måske kan det at "prøve af" siges på en anden måde, men jeg kan ikke lige finde på en lige nu. Men det er ikke en diskussion vi behøver at tage, for det er jo også i orden at være uenige på nogen punkter smiley

Hmm, må lige prøve at forstå HVOR det sker. For jeg forstod at det skete ved udgangen. Altså vi siger bare lige udgangen er ved C, så hvergang i rider forbi C, laver hun nummeret. Jeg troede ikke problemet var ved A fx?
    Men for at gøre det enkelt, er der NOGET sted i ridehuset i kan ride, uden hun laver nogen af numrene? Om end, så bare inde på midten og ikke røre barrieren? Bare en mindre volte ved A?
    Hvis der er NOGET sted, om end det så er meget mærkeligt at ride der, men hvis du kan ride hende en 10m volte rundt om X fx. så prøv bare at gøre det, og så gradvist lav den 11m, og 12m osv. Så i hele tiden får gode oplevelser ud af det, og hun egentligt glemmer der var noget problem.
    Mht når hun bakker, hvis du ikke kan få hende frem, hvad så med at dreje hende skarpt rundt? Simpelthen hive fat i en af tøjlerne, og så rundt med hende. Det finder hun ret hurtigt ud af ikke er spor sjovt. Og har du bøjet hende nok af, kan hun heller ikke bukke eller stejle. Jeg snakker snude-ind-til-støvle bøj. Ja, det lyder hårdt, men ligeså snart hun så stopper med at vade rundt, så slipper du ALT presset, og masser af ros. Og forsøger så igen. Du burde ikke behøve at gøre det mere end et par gange, inden hun fatter at det får hun ikke noget ud af, og så er det meget mere behageligt bare at gøre hvad der bliver sagt. Ville gøre det samme når hun begynder at løbe.

• #22   20. nov 2013 Kan du styre hende når hun bakker?
    Så drej hende og bak hende i den retning du vil.

• #23   20. nov 2013 Det kan godt lyde lidt underligt måske men; hvor meget er du på banen? Rider du tur ofte eller laver andet i ridehuset end dressur?

• #24   20. nov 2013 Den har en tillært adfærd som den har fået fordi det virker. Så den blir ved.

Dyr gør det der virker.

Som en hund der trækker i snoren når den går tur.
    Ejer har aldrig lært den det.
    Men hunden vil gerne fremad, og så længe turen fortsætter mens den trækker, ja så virker det jo. Hvis ejer stopper op, og venter m at gå til snoren er slap, og konsekvent gør det, får hunden aflært adfærden, og lært en ny.
    Træk i snoren = stå stille.
    Ingen træk= jeg kommer frem på tur.
    Så gør hunden igen det der virker.

Hesten har en ide om at den vil ned til porten.
    Den har fundet ud af, at ved at gøre forskellige krumspring, lykkedes det. Den har gjort det der virker.

Lær den en ny adfærd.
    Men først og fremmest tror jeg, at du ved at side mindre afventende, men bestemme ridningen, fjerner du hestens behov for at finde på.

BBH er jo alt andet lige meget afventende.
    Nu skal du til med dit sæde og leding på tøjlerne til at tage styringen over hvor hurtigt, hvad vej og hvorhen i rider.
    Hesten skal vide hvert sekund, hvad der skal ske de næste 3, så den lader sig styre fremfor at finde på selv.

• #25   20. nov 2013 Tasha, har ikke prøvet med så små volter, men umiddelbart vil jeg sige nej.. Vi kan ikke ride i den ene ende med spejlet, vi kan ikke ride i den anden ende med udgangen, vi kan ikke ride i midten.. Uanset hvor vi er, og hvis vi laver, kommer det.
    Men det er sjovt nok først efter 5-10 minutters trav..
    - Jeg har prøvet at være så hård, og få hendes hoved til hen til min støvle. Hun er rigtig god til at løfte hovedet, og trække hovedet frem af igen, også er jeg altså bare ikke stærk nok til at kunne holde hendes hoved der.. Og det bryder jeg mig virkelig heller ikke om at skulle :/.
    Så snart hun går frem i min ønskede retning, slipper jeg tøjlerne og roser højt og meget. Er jeg heldig går hun så videre, men andre gange tager hun kun et par enkelte skridt, også begynder det ellers forfra.

Marie-Louise - nej, når hun bakker har jeg ingen kontrol over hende - hvilket hun jo nok er klar over. Hun er så smart så, så snart hun vender mod udgangen af ride huset, stopper hun med at bakke og går frem igen. Forsøger jeg så at rette hende bare en smule op, er det hun ignorerer mine signaler, og får jeg hende alligevel rettet helt op i den rigtige retning, begynder bakken forfra..

Krikken, vi er i ridehuset hver dag, da jeg først når i stalden når det er blevet mørkt, og lige pt. har vi ikke lys på banen udenfor. Jeg rider aldrig tur, da hun ikke er trafiksikker, hun har som sagt en mild seperationsangst, også kender jeg heller ikke nogen gode rideturer der hvor vi står, da vi kun har stået her i godt og vel 2 måneder, og en halv - hel måned har hun stået 'skadet'. Eller rettere sagt, haft tabt en sko.
    Vi har mindst en dag om ugen hvor hun bare får lov til at løbe rundt nede i ridehuset, enten alene eller med en anden hest, løsspringer, eller vi jordtræner. Det er lidt forskelligt, alt efter hvor meget tid og energi der nu er.

• #26   20. nov 2013 Marie-louise - Ja, det lyder jo egentlig meget fornuftigt..! smiley

• #27   20. nov 2013
    Jeg red en pony, der nemlig lavede lidt samme nummer :o)

Hun begyndte bare at stoppe op ved udgangen til ridebanen, efter at man havde været der noget tid eller søgte hele tiden der hen hvis tøjlerne var løse.
    Men hun "mente" så også at banen var død kedelig, så det skreg egentligt til himlen med et " nej tak " - også selvom det var jordtræning osv.

Derfra min tanke :o). At hesten forsøger at signalere at det er alt andet end sjovt at være på ridebanen, når det nu især er der det foregår hver dag.
    Samt blev bedre efter ikke at have været der en uge.

• #29   20. nov 2013 Så må du bakke hende videre væk fra udgangen, sådan at du bestemmer hvor i skal hen.
    Altså når hun bakker mod sit mål og er der, så fortsætter du
    Hende i bak væk fra hendes mål. Når hun så syns det er træls, vender du hende og prøver at ride frem igen.

Det er helt naturligt at reaktionen kommer 5-10 min inde i rideturen.
    Jeg gætter på en hel naturlig stramning i musklerne, som stille og roligt kan rides væk.
    Du har ændret ridestil og hun vil unægteligt ændre muskler. Det gir helt sikkert en ømhed.
    5-10 min inde er musklerne begyndt at blive gennemvarme, og ømhederne mærkes.
    Så ved du hvad hun reagerer på. Hun vil måske bare ha en skridt pause ludt oftere?

Emil gør det samme, hvergang vi ændrer i ridningen, og begynder at arbejde med en ny smidiggørelse af muskler. Den er fin, så blir den dum, og så blir den rigtig fin.

• #30   21. nov 2013 Jeg takker for alle jeres forslag, og de skal nok blive afprøvet alle sammen! Så må vi jo se, hvad der virker, og hvad der bare er helt ude i vejret.. smiley

• #31   21. nov 2013 Bare lige en lille indskydelse - i behøver jo heller ikke at ride volter. I kan ride lige linjer, på alle mulige mærkelige former og faconer. I kan ride firkanter. Altså bogstaveligt talt firkatner: Rid en meter eller to indenfor hovslaget, rid ligeud, lav en kvart bagpartsvending, rid ligeud igen, kvart bagpartvending, ligeud, osv. Prøv på den måde at være lidt mere "kreativ" i hvordan i udnytter rummet inde i ridehuset, også så hesten ikke altid ved hvad hun kan forvente af dig, og dermed bliver mere obs på dine signaler, og knapt så obs på at lave ballade. Rid en halv volte fra barrieren til x, skift så retning og rid en halv volte den anden vej, lav en skråt igennem fra B til L (eller hvordan bogstaverne nu er), temposkift, op i trav, ned i skridt, hurtig skridt, langsomt skridt... Osv smiley

Og så ville jeg altså skære HÅRDT ned på uønsket adfærd, SELVOM du ikke synes det er sjovt i situationen -så ender det i sidste ende med at blive sjovere for jer begge to.
    Og så måske gøre det liiige at tage kampen op, altså fx. hun bakker - Du bakker hende længere end hun har lyst, og rider så en firkant der hvorend i nu befinder jer. Så kampen bliver lille, og ridningen stor. Så du lige siger, det der er forkert så det skal du ikke - og nu rider vi. Så du egentligt ikke gør meget ud af at kæmpe, men mere ud af at ride.
    Så længe du er konsekvent, og hun hver gang får et "nej" når hun gør noget forkert, så ved hun også at hun kan regne med dig, og at du er stabil og sætter de samme faste rammer for hende hver gang.

Nå, det blev alligevel til en lang smøre, det må du undskylde. Opdater os endeligt på hvordan det går smiley

• #32   21. nov 2013 Ved at udnytte hestens fysiske begrænsninger, opnår du en kønnere og mere effektiv effekt.
    Hesten vil ik opleve at du modarbejder den på samme måde, men hvis du husker at åbne op i de ønskede retninger, tror den at den selv vælger den vej (som jo er den vej du også vil)

• #33   21. nov 2013 Cha-Cha har også en gang gjort det. Det er mangel på balance, samt stædighed. Hun prøver stadig en gang i mellem, men får ikke lov. Det er vigtigt du ikke lader hende dreje rundt til den side hun vil, men hun SKAL dreje den vej DU vil.

• #34   21. nov 2013 opdatering

Min underviser svarede mig i morges, og hun kom så her til aften i stedet for, da hun kunne forstå hvor frustreret jeg var.
    I dag nåede jeg så kun lige op på ryggen også var den der. Jeg red samlet én omgang i ridehuset med 2-3 af de stop, så blev jeg bedt om at stige af.
    Fordi vi ikke har stop og dreje signalet helt på plads, kan vi heller ikke rette op på det før det sidder der, så hun bare gør det automatisk.
    Grunden til at hun så gerne vil over til udgangen er at hun jo lige har fået sko af, så det føles anderledes under fusserne - så hun søger tryghed i flokken selvfølgelig. Nu står den så på jordtræning, træning af frem, stop og bak signalerne, og et par skovtur, med en anden hest.

Tasha, ergo prøver hun mig ikke af, da hun ikke er i stand til det, hæhæ :-D.

• #35   21. nov 2013 Desuden er de heller ikke i stand til at være stædige :-).

• #36   21. nov 2013 Jeg kan skam godt styre min hest, og har min longering på plads. Problemet med at longere hende er at hun aldrig er blevet trænet i det. Hun er kommet i kort longe og ellers bare jaget rundt med den store pisk, som hun er bare for. Jeg er begyndt helt fra bunden af med hende både fra jorden og fra ryggen, og jeg har nu helt styr på hvad jeg laver. Ellers mange tak for dit input! smiley

• #37   22. nov 2013 Det er jo som man ser det, Rikke smiley

Du skriver:
    "Grunden til at hun så gerne vil over til udgangen er at hun jo lige har fået sko af, så det føles anderledes under fusserne - så hun søger tryghed i flokken selvfølgelig"

Jeg undlader at gøre mig klog på om ovenstående passer eller ej, men vi går ud fra det gør.
    Dvs. scenariet er således:
    Rytter: Hej hest, nu skal vi ind i ridehuset og ride...... Nu rider vi her, gå på denne volte.
    Hest: Av mine fusser, det føles mærkeligt det her, jeg vil ud herfra og hjem til flokken.
    Rytter: Nej, gå nu rundt på volten.
    Hest: Jamen jeg VIL over til flokken!
    Rytter: Okay så, ud med dig.

I min verden, er det at "prøve af". Man kan vel også kalde det tillært adfærd, eller andre fine ting - same shit, bare et andet navn - altså hestens adfærd er den samme.
    Hvis vi går ud fra at hesten 110% ikke har ondt nogen steder og ellers er sund og rask, jamen så er det vel ganske naturligt at ville springe over hvor gærderet er lavest. Hvorfor lave noget, hvis man kan slippe for at lave noget? En hest vil vel egentligt helst sove og spise, og spise og spise, evt. lege lidt, og så ellers spise og sove. Det er jo egentligt det hesten har lyst til, skulle den helt 100% selv vælge. At vi så kan gøre vores træning sjov, så den måske kan snige sig under "lege" delen for hesten, er jo fint nok - når det kan lade sig gøre.
    Og når det ikke kan lade sig gøre, jamen too bad, så er det bare ærgerligt at være hest i de 45 plus minus minutter træningen varer. Og oftest så pruster de jo også og synes det er rart at blive strukket ud, når man først kommer lidt igang.

Men for at komme tilbage til min pointe, hvis din hest ikke har ondt, så har hun fået sig en "tillært adfærd" - må jeg hellere kalde det for.
    Og det at have fået skoene af kan jo gøre at de er lidt ømtåede, ja, og så behøver man jo heller ikke give dem den store tur lige den dag, men synes kun det sender et forkert signal til hende, hvis du hopper af og trækker hende ind, når hun begynder på det nummer der. Altså så er det jo ganske logisk at hun også gør det en anden gang, for dummere er hestene jo heller ikke.

• #38   22. nov 2013 Jeg skal jo netop IKKE stå af og trække hende ind. Som min underviser sagde, så når hun begyndte på det pis der, skulle jeg hoppe af og træne fra jorden.
    - Jeg kan IKKE få hende til at gå til højre, når hun først er begyndt at skride, FORDI vi kun har trænet dreje signalet de sidste 3 - 4 uger. Det er da klart at det ikke sidder der 100%. Og problemet kan ikke løses før det sidder der.

Ja, du/i har da ret i at man skal holde fast ved sin retning også holde tungen lige i munden. Når hun drejer, så stoppe hesten, bakke et skridt, så retning også tempo. Men som sag - fordi hun ikke har de grund signaler 110% på plads, så fungerer det altså ikke. Og når hun heller aldrig har lært bak signalet på andre måder end et pres på bringen, så gør det jo lige det hele en tand sværrer end det behøver at være.

Og når vi så ikke kan få det til at fungerer under rytter, jamen så må vi jo bare træne det fra jorden i stedet for, indtil vi er udrustet godt nok, til at kunne det fra ryggen af.

• #39   22. nov 2013 Ja, jordtræning er også en god idé, sorry jeg ikke lige fangede den. Men har din underviser også prøvet selv at ride hende?
    Alle de undervisere jeg har haft, har godt kunne sætte sig op og få hesten til det, som jeg ikke lige kunne finde ud af at få den til - det har jeg sq altid syntes var meget rart - så ved man da de ved hvad de taler om smiley Samme gælder også når jeg har fået undervisning i jordtræning, hvis der var noget jeg ikke kunne få til at fungere.

• #40   22. nov 2013 Hun har ikke været oppe på hende, endnu. Men hun startede selv jordtræningen, også overtog jeg undervejs :).
    Hun har oplevet det her masser af gange før, så det er åbenbart en hel naturlig reaktion som jeg aldrig før har mødt. Men det er jo klart at når det er instinktet der trykker, så bliver der kæmpet, især når signalerne ikke sidder der. Også vil en anden rytter altså ikke gøre den store forskel smiley

• #41   22. nov 2013 Jeg synes nu du skal prøve, jeg har flere gange set en anden rytter gøre en KÆMPE forskel. Rigtigt mange gange endda. Der er altså intet i vejen med at anderkende hvilket niveau man selv er på, det gør jeg selv rigtigt tit, jeg kan jo ligesom ikke bare lige knipse med fingrene og blive bedre hen over natten, det er der ingen skam i smiley

• #42   23. nov 2013 Jeg rider LA både dressur og spring. Dog indrømmer jeg gerne at jeg troede jeg havde købt en hest som kunne i det mindste det grundlæggende inde for ridning - dér blev jeg så skuffet smiley .
    - Jeg har ingen skam i at fortælle at jeg rider LA. Altså på en hest der er med selvfølgelig. Men jeg stoler på min træner når hun siger at det er det her der er vejen frem. At hun så selv ikke har valgt at sætte sig op på min hest, må jo så betyde at hun ikke mener det gør nogen forskel.
    Desuden kan jeg ikke se hvorfor min træner skal kunne ride min hest? Det er jo min? Det er míg der skal kunne ride hende ud af det smiley . Jeg tvivler ikke på hende når hun mener at hun ikke selv ville kunne gøre noget anderledes, hvilket hun jo må mene siden hun ikke har svinget sig i sadlen.

• #43   23. nov 2013 Min underviser vil ik ride min hest.

Han vil nemlig ha, at det er mig der lærer at ride min hest.
    Jeg tror ik han gider spilde sin tid med konsekvent at ride andres heste, og kalde det undervisning. Det er ikke hans drivkraft bag undervisningen.

• #44   23. nov 2013 Nu er det jo heller ikke ganske almidelig hverdags træning, men når en hest "skaber" sig sådan, så er det altid en god idé at udelukke at det er et rytter problem. Og det kan man kun gøre, ved at proppe en anden rytter på krikken. Det har ikke noget at gøre med hvad niveau man rider på og hvor dygtig man er, men simpelthen at udelukke det som en potentiel mulighed for hvorfor problemet opstår.

• #45   23. nov 2013 Vi har jo netop fundet ud af hvorfor det er opstået :-). Ikke en rytterfejl, men hestene instinkter.

Kommentér på:
Tilbagefald..

Annonce