{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.972 visninger | Oprettet:

tilbagefald efter griffelbens skade .. {{forumTopicSubject}}

Hej..

jeg ville gerne høre om nogen af jer har erfaringer med griffelbens skader, min Harely fik for ca et år siden konstateret at han havde brækket begge griffelben i højre forben, og skulle derfor have boks ro i 8 uger, og nu er vi langt om længe lige blevet færdig med det genoptrænings program som vi fik fra dyrehospitalet. og i søndags red jeg for første gang uden det var intervaltræning, og i går kunne jeg mærke at han ikke var helt rengående, ikke halt halt, men heller ikke helt rengående, og det skal siges at han ikke blev redet hårdt søndag.

Så ville høre om der er nogen der har oplevet det samme, altså om det er 'normalt' at de godt kan blive lidt ømme i det ben efter de er helt genoptrænet ?

Håber nogen kan hjælpe mig, man bliver jo lidt nervøs når det er i det ben ..

Knus Kirsten smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  tilbagefald efter griffelbens skade ..
  • #1   13. sep 2011 Min hoppe havde også griffelbensbrud - hun blev fulgt nøje i et genoptræningprogram der varede et år (lagt af mine dyrlæger). På det år var hun forventet tilbage til konkurrence.

Vi fulgte planen punkt for punkt og oplevede i genoptræningen aldrig at hun ikke var rentgående.
    Efterfølgende var der heller ingen problemer og jeg kunne/måtte endda springe.

Nu ved jeg ikke om dyrlægen har været inde over når i har skullet et skridt videre i jeres genoptræning - det var de i vores og vi gik kun videre ved rentgående hest.
    Hvor længe har jeres genoptræning varet?
    Hvilket program har i fulgt?

• #2   13. sep 2011 altså de har ikke være inde over hvor gang vi skulle et skridt videre, men han har ikke være halt under genoptræningen, for så var jeg jo heller ikke gået det næste skridt videre, jeg fik også af vide at vi måtte springe og alt det når han var genoptrænet,

jamen planen var en der skulle være 9 uger, men jeg har gjort det over længere tid. og nu er vi så her hvor han var øm, eller hvad man kalder der i går, jeg har gået meget langsomt frem, og synes bestemt ikke jeg har kunnet overbelaste ham, så synes jo det var underligt, for han skulle jo kunne holde til det nu.

hvor længe siden er det din har været skadet ?

• #3   13. sep 2011 Hun blev skadet i 2008 og i 2009 var hun klar igen. Har desværre mistet hende nu - men af andre årsager. Hun døjede aldrig med benene efter.

Men kan godt se vores genoptræning ikke har været ens. Vores var jo på 52 uger og jeres 9. så kan nok ikke sammenlignes.

• #4   13. sep 2011 er jeg da ked af at høre..

Nej det kan man da ikke sammenligne, det var godt nok stor forskel..

• #6   13. sep 2011 ja begge griffelben i i højre forben var flækket, ja det bliver jeg da helt bekymret over nu.. men det er jo svært når det er det man får afvide af dyrehospitalet. så regner man skisme da med de ved hva de laver..
    hva har du hørt andre steder da ? smiley

• #8   13. sep 2011 pu ha, ja der er jo godt nok lidt forskel.. jeg må ringe ned til hospitalet og høre dem tror jeg.. smiley

• #9   13. sep 2011 Syntes jeg du skulle - vil gerne skrive det genoptræningprogram ned, som vi fulgte i sin tid. Hvis du er interesseret, så kan du da se om det indeholder nogle af de samme mommenter, el det helt anderledes.

• #10   13. sep 2011 ej det kunne være helt vildt dejlig hvis du ville det, det kunne være super lækkert, en kæmpe hjælp. er det nemmere at sende det til min mail, så kan du gøre det. smiley

kirsten_skat@hotmail.com

• #11   13. sep 2011 Det får jeg lige gjort smiley

• #12   13. sep 2011 tusinde tak smiley

• #13   13. sep 2011 Her er lige hovedtrækkene i genoptræningen. Der står lidt mere uddybende tekst i mit program. Da min ikke kunne stå i boks uden at skade sig selv - gik hun på en lille fold med en anden hest.

Vores genoptræning fra dyrlægen så sådan ud.

0-4 uger: 15 min skridt x 2 dgl. For hånd.
    5-8 uger: øges gradvist til 45 min skridt en gang dgl.
    * 9-12 uger: der øges med max 5 min let trav.
    13-16: der øges med 10 min let trav.
    * 17-20: der øges med 15 min let trav.
    21-24: der øges med 20 min let trav.
    *25-28: der øges med 25 min let trav.
    29-32: 30 der øges med 30 min let trav.
    33 uge: tidligst her begyndes kort galop arbejde.
    41 uge: tidligst små spring el. krævende øvelser.
    45: tidligst tilbage i konkurrence.

* betyder at der skulle undersøges for halthed og først ved rengående hest måtte næste trin træde i kraft.

Det tog lang tid, men 7,9 og 13 kørte det bare og hun var i fuldt arbejde siden, dressur, terræn, spring osv.

• #14   13. sep 2011 mange tak, det er vildt at se at der hvor min skulle være fuldt genoptrænet var din kun begyndt at trave let, hold da op.. men mange tak, smiley

• #15   6. okt 2011 min fik fra dyrehospitalet et genoptræningsprogram med der varede 12 uger fra hun igen måtte rides. hun havde tilbage fald efter 8 uge.

hun måtte os kun kom ud prr hånd de første 4 uger men efter en uge gav egen dyrelæge lov til hun måtte komme ud og stå på longefolden da den ik var så stor

Kommentér på:
tilbagefald efter griffelbens skade ..

Annonce