{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.096 visninger | Oprettet:

Tilridning uden udstyr. {{forumTopicSubject}}

Hej HG'ere. smiley
Jeg har en lille ide/tanke som jeg gerne vil lufte.
Jeg står i den situation at jeg har en MEGET sensitiv lille vallak på 3,5 år som nu er klar til at blive redet til. Jeg er en dygtig rytter og vil selv stå for tilridningen, self. med supplerende undervisning af berider. MEN planen med ham er bla. at han skal beholde sit sensitive jeg og derfor har jeg fundet inspiration i indianernes måde at omgås de smukke dyr. Og tænkte da så lige, hvad ville der egentlig ske hvis man bare fjernede alt det "overflødige" udstyr som sadel og trense og simpelthen bare red ham til uden udstyr?
I teorien burde det jo godt kunne lade sig gøre og stadig få en lige så styrbar hest som en hvilken som helst anden.

Jeg VED godt det vil kræve meget tid og arbejde fra jorden med signaler mm. Dette behøver ikke blive debatteret.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilridning uden udstyr.
  • #1   20. nov 2013 i teorien ville du godt ja, og tanken er da også super..

    jeg tænker bare lidt at det kan være hårdt for en unghest at have en rytter på sig uden sadel i starten.. du fordeler jo trykket bedre med en sadel, hvis du kan følge mig smiley


  • #3   20. nov 2013 enig med Mie M. Ville ikke ride uden sadel på en ung hest af hensyn til ryggen (:

  • #4   20. nov 2013 Det er der en del som gør. Se f.eks. http://mialykkenielsen.com/

  • #5   20. nov 2013 Jeg vil ikke sætte mig op uden sadel på en unghest, som ikke har muskere i ryggen, og sadlen giver en god trykfordelling (Hvis sadlen passer),.

    Oven i det, så handler det jo også om at gøre tilridningen, så nem for hesten som muligt, mht signaler.. Så der kan noget udstyr til hovedet, være ganske passende...

    Jeg ville aldrig selv, byde nogle heste det i sådan en tidlig fase..


  • #6   20. nov 2013 #1
    Jeg vil heller ikke sætte mig op på ham sådan lige her og nu - jeg vil self. træne rigtig meget fra jorden af og den vej igennem gøre en del af det arbejde som man ellers gør fra ryggen med muskelopbygning og smidighed.
    En sadel har jeg også i tankerne at lægge på ham, han er sådan set sadelvant. Det var mere for at fremme min pointe at jeg skrev det skulle være uden. Simpelthen ikke "tvinge" (NB jeg er dressurrytter, og normalt rider jeg med bid lige fra trense til stangbid og har INGEN fordomme mod hovedtøj da jeg ved det er en hjælp ikke tvangsredskab) kontrol over hesten, men arbejde mig til den på en meget mere fri måde og den vej igennem bevare den helt fine følsomhed som et hovedtøj o.lign uværgeligt vil ødelægge lidt af.


  • #7   20. nov 2013
    Et hovedtøj ødelægger ikke nogen følsomhed. En hest er følsomt så fremt den ikke har lært og ignorere signalerne og den er motiveret for at komme af med pres.

    Et hovedtøj ligger ikke et sted hvor man skal give nogen signaler, det gør biddet og næsedelen hvis det er en bidløs. Altså har selve hovedtøjet intet og sige i forhold til følsomhed.


  • #9   20. nov 2013 Måske kender du ham, men Honza Blaha ridder udelukkende via hjælpgivning af piske, hvis han overhovedet bruger dem. Jeg ved selvfølgelig ikke om han har tilreddet alle sine heste uden udstyr, men jeg tror det! det er meget tankevægende at det kan gøres med "så lidt", men ligesom de andre og dig selv siger, er det nok en god ide med en form for sadel eller pad. Men du skal helt sikkert tjekke ham Honza ud, han har lavet en film, der også ligger på hans hjemmeside smiley
    Håber det lykkedes for dig!
    http://www.honzablaha.cz/en


  • #10   20. nov 2013 Det kan fint lade sig gøre - se evt. videoen af min hest Pedro, der blev redet til af Mia Nielsen - der henvises til hendes hjemmeside i et andet svar.

    http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/312423-pedro_tilridning



  • #11   20. nov 2013 Det kan vel lade sig gøre, men jeg ville nok smide en eller anden form for pad på ryggen af hesten, da en ung hests ryg ikke har musklerne til at bære en rytter. Der virker sadlen som støddæmper smiley

  • #12   20. nov 2013 Jeg havde bestemt mig for, at min lille is dreng skulle tilrides sådan, da han blev født for 5 år siden.

    I mellem tiden er jeg blevet klogere, og er netop gået i gang med tilridningen, som foregår akademisk på kapsun.

    Det ville være mega fedt at tilride ham liberty, men for hans krops skyld, har jeg valgt det andet smiley


  • #13   20. nov 2013 Jeg tænker bare med det samme på tegnefilmen Spirit, hvor hingsten bestemt ikke vil have ham indianeren op på ryggen!

    Jeg synes det er en super fed ide - prøv dig frem?


  • #14   21. nov 2013 Jeg har jo som før skrevet ikke tænkt mig at bare sætte mig op på ham sådan lige nu og her - der vil indgå primært jordarbejde og lign. så han opbygger de muskler der skal til NETOP for at han i sidste ende kan klare vægten af en rytter på ryggen. I starten snakker vi 30 sek af gangen og stille og roligt øge den til han er udviklet nok til engang at kunne klare dressur, springning og skovture (med og uden sadel).

    Jeg ønsker at tilride ham liberty fordi JEG som person mener, at det ville være det fedeste og det der passer os bedst som ekvipage. Men planen er han også skal bruges til stævner senere hen, så når selve tilridningen er overstået vil udstyr blive introduceret til ham (han er dog allerede sadelvant). Jeg ønsker at tilride på denne måde for at beholde den hårfine kontakt der allerede er.
    Og nej selve hovedtøjet ligger ikke hvor vi skal give pres, men det ligger på hovedet af hesten og giver et minimalt pres som hesten bare bliver "døv" over for. Det samme med en sadel - spændt gjord. Der er et pres der aldrig helt ophører.


  • #16   22. nov 2013 Karen - tak for at du deler succesoplevelser med det. smiley Det var nemlig også min tanke - må jo give meget fintfølende heste i sidste ende. Såfremt jeg self som rytter har kontrol over min krop

Kommentér på:
Tilridning uden udstyr.

Annonce