{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.420 visninger | Oprettet:

Udstyr til tilridning? {{forumTopicSubject}}

Jeg skal snart i gang med tilridningen af min unghest, men jeg står i lidt af et dilemma angående hvilket udstyr, han skal startes med.. Jeg ved med sikkerhed, at det hele skal foregå 100 % bidløst og udelukkende på hestens præmisser.

Jeg vil gerne ride med et LG-bridle med tiden, men da det giver meget små og præcise signaler, er det ikke det, jeg vil starte ham med. Lige nu trænes han i almindelig grime og i kapsun. Jeg havde umiddelbart tænkt mig at starte ham i kapsunen, da det er dét, han kender, men jeg forestiller mig, at det kan give signalforviring, når ringene sider nærmest 'på' næsen i steddet for siderne..
Jeg har også en sidepull, den har han dog aldrig prøvet før..

Angående sadel, synes jeg det er endnu sværere - især da jeg ingen penge har.. Men jeg har tænkt på flere forskellige:
- Christ Iberica Plus - http://jo-po.dk/shop/christ-iberica-plus-1442c1.html
Skulle bruges til ryttertilvending, hvorefter pengene til en ordenlig sadel forhåbentlig er der. Jeg ville få lavet et godt trykfordelende underlag og det er selvfølgelig uden bøjler.
Fordelene er, at den ikke er så dyr, at den passer selvom han sætter muskler og at jeg ved, jeg senere vil bruge den meget til tur.

- Wintec Dressur (Pro eller Isabell Werth)
En god sadel, som kan indstilles når hesten sætter muskler. Jeg synes den er utrolig behagelig at sidde i og giver god støtte.
Ulemperne er, at jeg langt fra har penge til den.. Dvs at der går længe inden tilridningen kan gå i gang..

- Spansk eller portugisisk sadel
Jeg har været på et akademisk kursus, hvor jeg er brændt varm på en spansk/portugisisk sadel. Jeg har bare aldrig prøvet den og har ikke penge til den.. Men jeg MÅ eje en på et tidspunkt!


Jeg vil jo bare min hest det allerbedste og mangler virkelig vedledning!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udstyr til tilridning?
  • #1   21. maj 2012 Jeg ville hvis jeg var dig finde en brugt barefoot inkl trykfordelene underlag - de er billige og der kan du komme en del længere mere ind bare rytter tilvænning uden bøjler.

  • #2   21. maj 2012 Jeg er ikke særlig glad for bomløse/barefoot.. Synes de ligger dårligt på hesten og jeg føler mig for 'fastspændt', så jeg er lidt bange for, at jeg ikke kan komme af ham i en fart, hvis det skulle blive nødvendigt.. (:

  • #3   21. maj 2012
    Lammeskinds sadel uden bøjler hvis hesten ikke hopper for meget? Og når hesten så er ved at være kendt med signaler og gangarter så finde en sadel der kan tilpasses hesten jævnligt imens den får flere muskler.


  • #4   21. maj 2012 ja, men det er jo ikke nødvendig hvis wintec ligger godt uanset kopjern - det gør de ihvertfald på ingen af mine heste..

    men du kan jo altid prøve ..

    men pas på med billige tilridningssadler osv - det er noget gammelt lort meget af det.


  • #5   21. maj 2012 Han har prøvet en wintec - den lå godt på ham (:

  • #6   21. maj 2012 Få en sadelmager ud og vurder hvilken sadel der ligger ordentligt.. det kan gå ret galt hvis ikke sadlen passer

  • #7   21. maj 2012 Får selvfølgelig en kyndig ud og tjekker sadlen, inden den tages i brug - mangler bare lidt vejledning til, hvilken type sadel jeg skal vælge! (:

  • #8   21. maj 2012 Jeg har en isabell Werth med cair til min hoppe, den er rigtig fin da jeg kan skifte til bredere kopjern når hun bliver tyk om sommeren smiley dog passer den ikke heste med en flad ryg - her vil en wintec 500 med cair være bedre, sådan en har jeg også og har brugt den til at tilride nogle heste med - jeg har god erfaring med wintec sadlerne og cair systemet smiley Men selvfølgelig passer en sadel ikke kun pga cair system og kopjern - alle flader skal være formet til den enkelte hests ryg.. tror det bedste er at teste, og med kyndige øjne på smiley for selvom sadlen måske ligger godt på hesten, kan trykket være helt forkert når rytteren kommer op.. så prøv nogle sadler under rytter smiley

  • #9   22. maj 2012 jeg prøvede en spansk for en måned siden, den står også på min ønskeliste...men den var noget høj bagtil, hvis man skulle af i en fart. min hest har fået ny sadel i dag, det er en ældre brugt dressur (stübben) som jeg håber vil vil gøre det bedre til ridebanebrug end den ellers højt skattede knights bareback, som er hestens første. jeg sidder ret grimt i den bomløse, men hesten har haft plads til at udvikle sig i. og på ture er den ren sofahygge...

    så jeg ville gemme den spanske til dessert engang i al fald, og gå efter en sadel der kan indstilles i str. undervejs.





Kommentér på:
Udstyr til tilridning?

Annonce