Krydser forben i skridt {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har en skøn og dejlig ellers velfungerende hoppe, der pludselig er begyndt at krydse sine forben voldsom i skridt, når vi rider på hende.
Inden I begynder at komme med en masse ting - så skal man lige vide:
Hun er meget sensibel dame - sådan en som går skævt, hvis sadlen ligger lidt skævt, som næsten ikke kan gå hvis et eller andet irriterer hende.
Når man skal ordne ben på hende, så skal hun forberedes ved at lade en hånd glide ned af benet - kender hun dig ikke og braser du bare frem og rør ved hendes ben, så hviner hun og løfter benet og smider sig hellere end at du får lov at røre hende.
Hun er typen der nogle dage kan urent fordi hun ikke synes om de gamascher hun har på - så må man bare tage dem af - og vupti, så er der ingenting.
For 1½ måned siden opdagede jeg at hun at hun var ved at få et gnav sår ved gjorden - som hun plejer gjorde hun opmærksom på det ved at smide røven de første par meter når vi red afsted - efter 5 - 10 min skridt holdte hun. Jeg skiftede gjorden og købte et lammeskind til den - og der er ikke længere noget at se.
Jeg rider meget skovtur men i perioder får jeg ikke redet så meget. Jeg valgte derfor at tage hendes sko af - hun har kun gået med forsko - og så har jeg købt et par Cavallo boots til hende. Dem begyndte vi med - også for ca. 1½ måned siden. Når hun fik dem på, så gik hun helt åndsvagt de første par meter - svingede med hovene - løftede benene underligt - men efter 100 - 200 meters ridning holdte hun igen.
Sidste info - hun er forhåbenligt i fol - med termin maj 2014 og med hendes sensible sind - tænker jeg at måske kan være en af dem, som bare ikke synes det sjovt at gå til ridning, når hun er i fol. Hun har tidligere fået flere føl - men er aldrig tidligere redet samtidig med at hun er i fol.
Men for ca. 1 måned siden begynder hun at gå mærkelig når vi skridter - næsten altid i starten - og nogle gange også efter opvarmning. Hun krydser sine forben meget voldsomt - så voldsomt at hun krydser eget spor - det ser meget voldsomt ud - det varierer hvor voldsomt det er - men jo mindre hun rides frem jo voldsommere - og så i perioder gør hun det slet ikke. Hun gør det ikke i trav eller galop og hun er ikke uren.
De fleste gange stopper hun med det når først hun har travet - andre gange gør hun det igen i skridt under ridning - nogle gange gør hun det slet ikke under hele rideturen mens det er helt ånsvagt andre gange og man næsten ikke kan skridte.
Det første vi gjorde var at fjerne Cavallo bootsene - så dem har hun ikke gået med et stykke tid. Derudover har vi prøvet at fortsatte sadlen - hun fortsatte - tage rytteren af, og hun fortsatte.
Der er intet af se når man trækker med hende - og hun gør det ikke på folden - hun gør det ikke når hun trækkes inden hun rides.
Så det er en eller anden form for tilredet adfærd eller reaktion på noget udstyr - jeg fatter bare ikke, at den kun gør det i skridt og så kan trave helt rent. Jeg ikke få hende til at holde op igen når først hun er begyndt under ridningen - jeg kan altså ikke fjerne gjorden eller sadlen eller rytteren og så holder hun - først når hun trækkes på fold bagefter.
Nogen ideer, råd eller erfaringer?
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
feb 2009
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 5 Emner: 5 Svar: 74
aug 2009
jan 2009
Følger: 81 Følgere: 71 Heste: 7 Emner: 25 Svar: 203
feb 2009
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
sep 2009
Følger: 129 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 485 Svar: 2.001
Ellers har jeg ikke rigtig nogen ideer..
Kan sadlen klemme om hende, hvis hendes mave har fået lidt fylde? Men hvis hun ikke gør det i trav?... :s
jan 2009
Følger: 81 Følgere: 71 Heste: 7 Emner: 25 Svar: 203
apr 2009
Følger: 25 Følgere: 28 Heste: 6 Emner: 65 Svar: 490
Men nu hvor du siger at hun lige pludselig gør det... Så synes jeg det lyder underligt Måske man skulle kontakte en dyrlæge eller lignende?
feb 2009
feb 2007
Følger: 37 Følgere: 81 Heste: 6 Emner: 20 Svar: 227
Jeg har også haft en hest som krydser forben i skridt, men det var fordi den hade få gnav sår ved gjorden på beger side. Jeg tog sadel af, og gik med hende ind til hun holde op med det. det tog ca. 10-15 min.
Bagefter red jeg hende kun uden sadel ind til hun var helt rask igen.
og der har ikke været nået siden.
aug 2009
Hvad med underlag? Rider i kun på blødt underlag? Har i ændret ridestil det sidste stykke tid?
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
Krydser forben i skridt