{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.532 visninger | Oprettet:

Hest bed mig ALVORLIGT!! Hjælp! {{forumTopicSubject}}

Læs venligst det hele da det rent faktisk har en mening!

Dav alle.
Jeg har lige været ude for en episode der kort sagt endte med mit ansigt i min hest' mund... :C
Jeg fik blodnæse, en stor revner lige under næsen, revne i læben der gør jeg knap kan drikke og revnet den der "streng" der er under overlæben.

Sagen er, at Dj (min hest) Er UTROLIG madgrådig. Han fik ikke mange godbidder før han kom til mig, men jeg vil ikke benægte at han han ofte har fået en godbid af mig. DOG FØRST EFTER EN HANDLING!! (Han har gjort noget godt)

Denne madgrådighed forvandler ham fuldstændig!
Han går fra rolig og afslappet hest, til en hest der ikke vil klappes, der tripper, napper, "truer" og bliver i det hele taget sur.

Han er værst i boksen og har altid været bokssur, men nu har det taget overhånd! Han plejede bare og vende øre, men kom så glad hen til åbningen når man kom.
Nu er det udviklet til at han vender ører konstant (også når man går forbi), bider efter en (også når man går forbi), vender røven til én og truer som en i pokker!

Af sikkerhedsmæssige årsager fjerne jeg hans hoved når det kommer for "tæt på".

Nå, men jeg prøvede så at binde ham i en af vennernes boks og strigle ham, ingenting, og så binde ham i hans egen boks og strigle ham, Alt overstående!!!

Ved denne prøvelse (samt andre) har jeg fundet ud af at han bl.a. er bokssur pga. at han får mad i sin boks.

Så mit spørgsmål til jer er, om i har nogle idéer til hvordan jeg kan gøre ham mere sikker i boksen?
Det kan være at fra horsemanship til brug af mad.

ALLE IDÈER LÆSES OG OVERVEJES, DA DETTE VIRKELIG HAR TAGET OVERHÅND!!!!!

Det skal lige siges at jeg ikke har problemer med noget som helst andet!! Der er han god som dagen er lang!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest bed mig ALVORLIGT!! Hjælp!
  • #1   15. nov 2013 har den adgang til alt det hø den kan æde - eller bliver den for fed af det??

For den adfærd får nogle heste hvis de er sultne

• #2   15. nov 2013 Jeg kunne aldrig drømme om at binde og strigle min hest i sin boks, boksen er hans sted. Derudover så se på hvor han står i stalden . kunne han flyttes til kun 1 nabo? En boks der er mindre trafik forbi? Sådan nogle ting, så han fik noget ro.
    Desværre har jeg ingen ideer til selve adfæren, men dette bør kunne hjælpe hvis det er fordi han bliver stresset

• #3   15. nov 2013 Jeg har præcis det samme problem med min hest.. Ingen problemer i fremmede bokse, men så snart har står i hans egen, er hele verden hans fjende, der vil tage hans mad... Det er virkelig træls!

• #4   15. nov 2013 Ved sådan en hest, ville jeg fjerne alt der hedder godbidder.

Det er i orden at give æbler/gulerødder sammen med krybbefodret, men ellers ikke.
    Det hjalp på min tidligere hoppes adfærd smiley

• #5   15. nov 2013 Jeg vil også sige fjern alt der giver den adfærd med mindre det er alt hans mad. Så tag alt det er "unødvendigt" af foderet. Det er nok en god ide og "studere" hans adfærd da det sagtens kan være dominans.

• #6   15. nov 2013 Ingen godbidder. Og hvis den skal have noget, så skal det i krybben og ikke fra dig! Du må sætte dig igennem og forklare ham, det ikke er ønsket adfærd.

• #7   15. nov 2013 Altså helt drop de godbidder og forbyd andre at give ham nogen. Evt bytte boks med en anden så i kan få en "ny" start.
    jah vil foreslå monty roberts trænings principper, altså afvis din hest når han kommer inden for dit personlige rum (jeg bruger selv kraftig skulder løft ved ik hvordan jeg skal forklare det hehe) træn ham i at have respekt for dig også når du trækker så han går pænt ved din skulder og ikke foran dig (hvis han gør det?)
    Og skulle det ske der er godbidder så lad ham selv samle dem op fra jorden eller spanden så de ikke kommer fra din hånd.

• #8   15. nov 2013 sandie L: Han har næsten hele tiden adgang til hø. Kommer ud på fold ved 7:30 - 8:00 tiden og ind når det bliver mørkt. Om sommeren står de på døgnfold i ca. 3 måneder alt efter vejret. smiley
    Jeg forstår ikke hvad du mener med: "For den adfærd får nogle heste hvis de er sultne"

• #9   15. nov 2013 nikita b: Det er første gang jeg har gjort det, og var kun for at finde ud af problemet. Jeg ved godt det er hans frirum, men det giver ham ingen ret til at true mig eller bide efter mig, når jeg aldrig nærme mig hans boks, "for sjov".

Han står i ca. midten af stalden, men det er en privat stald og der står kun 4 andre. Hans naboer er en legesyg 7 års araber (DJ er 6 og leger grimeleg "over hegnet") og en lille shætlender der overhovedet ikke kan se ham eller genegere ham.

Jeg har "spurgt" om en ny boks, men ejeren vil have faste bokse så hestene selv går ind i deres egen boks, når de bliver lukket ind.. smiley

• #10   15. nov 2013 Louise R: Det har jeg også tænkt over og jeg har prøvet det. Men det ændre overhovedet ikke hans adfærd i boksen. Jeg kan sagten tøjle ham på staldgangen da han ikke gør noget der er farligt og usikkert for mig, men derimod i boksen har jeg ikke kontrol og bliver nødt til at være "den sure" for ikke at havne i en farlig situation.

• #11   15. nov 2013 Nickie N: Du må meget gerne uddybe det med dominans og studere hans adfærd. Hvad skal jeg lede efter? smiley

• #12   15. nov 2013 Håber ikke du tog det jeg skrev negativt, for det var ikke sådan ment. Det hele var ment som "har du ikke prøvet så prøv" og "hvis du normalt gør sådan, så prøv". Det er ærgerligt du ikke kan flytte boks, er forholdsvis ny hesteejer, og har allerede set hvad en forkert boks kan gøre ved en hest

• #13   15. nov 2013 **¤>Sandra, Lady & Blue<¤**: Sjovt du siger det, for jeg bruger samme metode og der er der ingen problemer OVERHOVEDET!! Det er udelukkende boksen der er problemet.. smiley
    Du kan evt. kigge under DJ profil i beskrivelse, og læse hans historie og mine metoder der er nødvendige for at holde ham i skak. Dj er nemlig meget dominans hvis man ikke tænker over ens kropsprog grundigt!
    Jeg kan få DJ til at gå 1 meter bag mig, lige bag ved min ryg, og hans hoved ved siden af mig. Længere oppe vil han ikke da han er opdraget til at det er mennesket der "føre an" smiley

• #14   15. nov 2013 Jeg ville som før nævnt, fjerne alt der hedder godbidder, også ville jeg, uden at vide mig helt sikker enten ignorer den. Altså når den laver en uønsket adfærd, eks at bide efter dig så ville jeg ignorer den fuldstændig.

• #15   15. nov 2013 nikita b: Har ikke set din kommentar som negativ, og jeg undskylder hvis jeg fik det til at lyde sådan smiley
    Lige nu gør jeg blot rede for mulighederne og prøver at forklare hvad jeg har prøvet, og hvad jeg acceptere af opførsel for en hest.. smiley

• #16   15. nov 2013 Tine: Læs min kommentar til Louise R smiley
    Jeg ved godt at mange bare ignorer hesten når den gør noget uventet, men efter mine erfaringer er dét det værste jeg kan gøre lige nu.. smiley
    Det vil bare sende det signal at jeg ikke roser ham for det, men jeg også bare giver ham lov til det, og ikke siger at det er forkert.. smiley
    Håber du forstod min mærkelige formulering.. smiley

• #18   15. nov 2013 Det der med at være den sure pas på du ikke udtrykker frygt eller andre svagheder da det så ville gøre det være hvis det er dominans:)

Studere hans adfærd: om han udtrykker dominans overfor dig.

Du kan prøve og få en ven til at værre inde i stalden imens hun ser på hvordan han opfører sig (ikke stirre men bare kigger lidt på ham nogen gange) og efter et stykke tid kan du gå ind (bare lav et eller andet i nærheden af ham) så kan du se om han opfører sig mere dominerende når du er der eller om det også er overfor andre (din ven)

(Du kan søge på google hvis du ikke ved hvad dominans er)

• #19   15. nov 2013 Valhall: Ja det er jo det nemmeste, men jeg er så desperat at jeg søger den hjælp jeg kan smiley
    Jeg har både skrevet til den adfærsbehandler der havde ham i en måned og opdragede ham til at opfører sig pænt igen (Læs evt. under hans profil i beskrivelse) og hende der havde ham i 5 ud af hans 6-7 år smiley

• #21   15. nov 2013 Alisa: den der vil jeg også bruge men det er ret svært og gøre på den "rigtige" måde hvis man f.eks. Føler sig usikker eller viser en svaghed

• #22   15. nov 2013 Er det både når i har trænet når i kommer ind i boksen efter. Før i har trænet hvis du henter fra folden? Hvis de er lukket ind og har fået foder du kommer aften er han så stadig sur? Hvis hesten kun er sur i boksen og ingen andre steder, er det jo trods alt en skøn hest smiley min kan godt være lidt boks fornærmet, men tager det ikke så tungt, vi har en meget lille staldgang så ordner tit i boksen, og igen den time eller to jeg er sammen med ham, må han altså leve med hvad jeg finder på, så har han 22-23 timer uden mig of forstyrrelser.
    Hvis hesten er sur og mærkelig er det jo oftest smerter, og kan være mavesår. Men du beskriver det mere som konkret adfærd. Og ja hvordan bryder man det? Træning og træning. Er ikke helt sikker, men syntes jeg hørte en træner sige den hest der bankede og var sur, fik sin mad sidst indtil den stod pænt, efter et par dage lærte den at det skaberi ikke gav pote og så var der ro. Men kræver man ved hvad man laver og står der så den ikke banken stalden ned, og den har respekt for en for at det virker.

Jeg bruger selv at ender jeg ud i en blindgyde med hesten, så betaler jeg for prof hjælp til at bryde det. Da min sikkerhed kommer først. Har du en tidligere ejer af hesten, er det jo et rigtig godt og billigt bud at få dem.

Som flere siger, tager godbidderne overhånd så væk med dem, og kun tom hånd og tom hånd. Og ros på andre måder når han er god i træning. Pause ro kig væk er ofte stor ros for hesten.

• #24   15. nov 2013 Nickie N: Når jeg mener den sure, mener jeg at jeg bliver nødt til at give ham et dask hvis han bider mig i armen eller skulderen, hvilket jeg helst vil undgå, så det ikke er sur mod sur, men finde en løsning der jan berolige os begge.

Han dominnere ikke over for mig! Hvis han klær sig op ad mig, skubber jeg ham væk. Hvis han prøver at "flytte" mig på folden, laver jeg store fakter, lyde og stamper i jorden (hvor han begynder at sejle og vi "overgår" hinanden) indtil han bakker væk (derefter kommer han glad tilbage).
    Det på folden er kun sket 2 gange i den tid jeg har haft ham, og det var, sjovt nok, også i forbindelse med mad.. smiley

Men han er en enmandshest og "lystre" kun mig. Han dominere mine veninder konstant og respektere dem ikke rigtig (forståeligt nok). Han vil heller ikke tage ét skridt med andre end mig på ryggen. Han smider dem ikke af, men står bare stille som et stædigt æsel! smiley
    Indtil videre er det kun min underviser og jeg der har kunnet ride ham.. smiley

Jeg kan godt lide din idé med observation, men jeg kan ikke se hvad jeg så skal gøre bagefter? smiley Altså når jeg har fundet ud af det som jeg næsten allerede ved.. smiley

• #25   15. nov 2013 Alisa. Tro mig! Det gør jeg også! smiley
    Det er nemlig min metode til at opdrage en hest der dominere smiley

• #27   15. nov 2013 Alisa wow!

Kaja l: ja du ved godt hvordan den opfører sig overfor dine veninder det har jeg først set nu

Hmm. Jeg tror jeg står af her;) har ikke flere ideer! Held og lykke!

• #28   15. nov 2013 tina c: Det er lige meget hvad situationen er.. I boksen er han sur, lige meget hvad.. smiley
    ingen smerter kun bisse.. smiley Kig evt. under Dj profil under beskrivelser. For du har ret han har været adfærdsvanskelig.. smiley
    Men det med boksen har en anden historie:
    Før mig var han hos en adfærdsbehandler i 1 måned. Og før hende var han hos en der har haft ham i 5 år (han er 6-7 år)
    Hos hende havde han det godt indtil de flyttede til et offentlig opstaldningssted, hvor han endte med at få strees. De flyttede hurtigt igen til en privatstald, men siden da har han været bokssur..

Igen læs min kommentar til Louise R mht. godbidder.. smiley

• #29   15. nov 2013 Nickie N: Tak for de friske ideer! smiley

• #30   15. nov 2013 Jeg forstod den ganske fint smiley
    Men det er bare fordi jeg har været på noget kursus, hvor jeg lærte, at hesten kunne gøre en uønsket adfærd for så, at då opmærksomhed, ligesom den med 'heller negativ opmærksomhed end ingen opmærksomhed.' jeg tror bare jeg ville give det et skud, men du kender selvfølgelig hesten bedst smiley

• #32   15. nov 2013 Det virker som om at din hest ikke har det godt i sin boks / stalden. Min venindes hest gjorde det engang fordi den ikke kunne li at stå hvor den stod. Efter hun har flyttede den, gjorde den det ikke mere. ( Det være både boksen i den samme stald, og til en anden gård ). Prøv evt. at høre, om du kan skifte boks med en smiley

• #34   15. nov 2013 Valhall: nåå misforstod det smiley

• #35   15. nov 2013 Grunden er nok at boksen er HANS teritorie og der er det ham som bestemmer og det er her han få mad og ingen skal rør eller tage det eller jah være på hans teritorie.

Lad være med og stigl hesten i boksen tag den ud istedet hvor den ikke har set teritorie..

Kan han som sådan ellers lide og være i sin boks..?? er der nogen andre som kan tage eller prøver og tage mad fra ham nå han er der? altså hest eller noget..

Måsk en plads med mindre forbigående ville gøre så han ikke stresser så meget og bliver boks sur?

• #36   15. nov 2013 Sådan en hest ville jeg ALDRIG give godbidder, ALDRIG. Heller ikke efter "ønsket adfærd". Ville belønne den på andre måder. Og skære meget tydeligt igennem når det opfører sig truende/tiggende/skrabende osv. Det er simpelthen helt uacceptabelt i min verden.

• #37   15. nov 2013 Og så ville jeg heller ikke lave noget med den i dens boks. Åbn døren, ud af boks, eller åbn døren, ind i boks - færdig. Intet andet.

• #38   16. nov 2013 Hold da op det lyder voldsomt! Håber at du er ok efter biddet ? o:
    Som mange andre skriver er det nok fordi han føler det er hans territorium.
    Det ville nok være bedst ikke at strigle ham i boksen!
    Og så ingen godbidder! Måske evt sådan en slikdåse dims, for måske vil han ikke nappe efter godbidder. Min hest slikker mig over det hele efter at hun har fået den smiley

• #39   16. nov 2013 Camilla L: Boksene er lavet sådan at hestene ikke kan se hinanden medmidre de stikker hovedet ud ad tremmerne.. smiley

Der er ikke en boks der er mindre trafik ved da alle 5 bokse er på den ene side.. smiley

• #40   16. nov 2013 Hvis alle 5 bokse er på den ene side og der er lige meget trafil ved nr. 1 og nr, 5 så vil jeg gerne vide hvordan stalden er indrettet smiley en dør at gå ind af og en at gå ud af? Ellers hvis indgangen er i den ene ende og evt. sadelrum i den anden må der jo være mindre trafik af heste i den ene ende smiley

Skrev det jo helt fra starten, jeg ville prøve at få skiftet boks. Ved du skrev at de ikke er meget for det, men de må også kunne se en fordel i at denne adfærd stopper

• #41   16. nov 2013 ^^Team Tullerne^^: Er ok, men har grædt lige siden fordi jeg er SÅ skuffet over ham! Bare jeg tænker på det, triller der tårer ned.. :'C

• #43   16. nov 2013 nikita b: Okey der her bliver nok lidt svært! smiley

Øhm, ja. Man starter med at gå ind i ejerens gård, hvor døren til stalden er på højre hånd i "hjørnet". Når man kommer derind er der 2 veje. (nærmest y formet) Hvis man går til højre kommer man ned til sadelrummet, som er enden på den længe stalden er i.
    Går man til venstre kommer staldgangen og på højrehånd, lige inden den første boks, er foderbordet.
    Hvis du så fortsætter ligeud efter foderbordet, kommer den første boks til højre (hvor shætlender står) og til venstre, rod fra maskiner og andet.
    Næste boks, igen til højre er DJ's, hvor på venstre hånd er der en boks med hø og halm.
    Næste boks er Araber på højre hånd, og på venstre hånd en tom boks til opbevaring.
    Næste boks er en 3-årig på højre hånd, og på venstre en boks med den ældste, sure, Frederiksborg som er flokkens leder.
    Han står som den eneste på den side da, han er hvad man kalder "naturlig bokssur" (Har altid været det)

Efter boksene er der et spiltov i hver side og så kommer "porten" til foldene...

Håber det var til at forstå.. smiley

Kommentér på:
Hest bed mig ALVORLIGT!! Hjælp!

Annonce