1.466 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 46 Svar

Cordeo-ridning i naturen Cordeo-ridning i naturen

Godaften HG

Jeg kommer til jer, da jeg gerne vil vide om jeg er ene og alene med min holdning til ridning i naturen, kun med cordeo (halssnor) eller uden noget udstyr overhoved.

Da jeg så sent som i eftermiddags kom ridende i skoven, og jeg så en anden rytter komme ridende forbi, kun med hesten i en cordeo. - Og jeg meget tit falder over billeder eller video herinde fra som også rider rundt sådan.

Jeg synes, nok som alle andre og synes, at det da selvfølgelig er imponerende at folk kan ride deres heste så fint, for så lidt hjælpere. Jeg udøver selv samme træningsmetoder, på min bane.
MEN jeg kunne dog aldrig finde på at ride i uindhegnet natur kun i cordeo eller som sagt ingenting. For selvom man selv mener at man har hesten i 100% kontrol, så er hesten et flugtdyr, og kan blive bange - og for den vil dens eneste udvej måske kun være at flygte. Dette er selvfølgelig en chance man kan sige at man er man villig til at tage - men jeg synes måske ikke at det er helt fair overfor ens omgivelser, at man så nemt kan miste kontrollen, og være til farer for personer omkring sig.

Er jeg alene med denne mening? Da jeg synes at det at ride rundt på sin hest, uden noget udstyr (i naturen) er blevet en form for dille.. Og folk nogle gange rider med hoved under armen. smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne murbrokker og træ 500 kr.
  • Samle to Ikea Metod skabe og hænge op over køleskabet 1.000 kr.
  • Kloak i badeværelse er tilstoppet der skal bruges en maskine for at kunne åbne det på da det er s afløb uden vandlås 625 kr.
  • Assemble Ikea cupboard 600 kr.
  • Nedrivning af fliser på badeværelse 1.000 kr.
  • Fjerne byggeaffald 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Cordeo-ridning i naturen
  • #1   7. nov 2013 Det er ulovligt at ride i trafikken/naturen uden noget på hovedet af hesten :)!
    Har dog alligevel sneget mig til at snuppe et par ture i den nærmeste natur med cordeo, men altid ganske nær stalden, så ved jeg hvor han ville løbe han hvis vi skulle komme ud for noget. Til fotoshoots længere væk, vil jeg mene at man skal have noget på hovedet af kræet, ride derud, og så smide det derude til billederne, hvis det endelig er xD! En langtur i skoven ville jeg dog aldrig tage kun i cordeo, selvom jeg ved min pony ville kunne, han reagerer på sådan en som var det en trense.. Bortset fra hvis han beslutter sig for at æde græs, så er man i vanskeligheder xD

• #3   7. nov 2013 Helt enig

• #5   7. nov 2013 Det er ulovligt at ride i naturen kun iført cordeo. Der SKAL være noget på hovedet af hesten.
    Jeg synes det er dybt uansvarligt og respekløst! For hvis hesten nu bliver bange, jamen så har man ingen chance for at gøre noget som helst, og derfor er man ikke kun til fare for sig selv, men også for sine omgivelser. Red man i skoven iført sadel og trense og hesten smider en af og skrider af helvede til, så er det da også til fare for omgivelserne, men så har man da i det mindste taget alle forholdsregler.

• #6   7. nov 2013 Har man grime på, synes jeg egentlig det er ok hvis man bare ikke rider nær trafik smiley

• #7   7. nov 2013 Jeg gør det all the time. Det er det største følelse af frihed og ubetinget tillid for mig. Det eneste tidspunkt jeg er 100% lykkelig og bekymringsfri, er når jeg galopperer gennem skoven sammen med den person, der betyder aller mest for mig, min tinker Coco. Jeg bliver helt høj af det.

MEN jeg ved, hvad jeg laver. Jeg kender min hest ind og ud, og ved hvordan hun reagerer i forskellige situationer. Heldigvis er hun klog og fornuftig, og løber ikke uden først at tænker over om det er nødvendigt. Og hvis hun bliver bange, så bliver hun hos mig, da hun ved jeg passer på hende. Og så er hun selvfølgelig rigtig godt trænet, har haft hende i 10 år nu. Og aldrig har vi haft nogle problemer i cordeo eller liberty. Nogle gang skal man turde slippe kontrollen og stole på sin hest.

Hver gang man bevæger sig ud i offentligheden til hest, uanset udstyr, løber man en risiko. Det gør man også hver gang man sætter sig ind i en bil. Vi kan ikke blive i vores seng hele livet pga. "hvis".

• #9   7. nov 2013 Jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle kunne have en grime (evt rebgrime), sidepull, eller anden form for hovetøj på når man rider sådan. Det er jo ikke fordi cordeoen pludseligt ikke virker af den grund?

• #10   7. nov 2013 "Jeg ved hvad jeg laver".. Jaja, det samme siger stort set alle unge knægte, der lige har fået kørekort, og hopla, så har de foldet bilen omkring et vejtræ, eller smadret ind i nogle andre trafikanter, fordi der lige "skete noget" de ikke havde set komme... smiley

• #11   7. nov 2013 Tænker da også, at så lad grimen side på og slip tøjlerne, og leg at du er indianer - hvad ved jeg. Men hvis uheldet så er ude, så grib fat i de tøjler - kan heller ikke se at den er længere smiley

• #12   7. nov 2013 Veo, det her kommer nok til at lyde hårdt, men sådan skal du ikke tage det! smiley
    Jeg vil da sådan set skide højt og helligt på om du har haft din hest i 10 år, du stoler på hende osv. Det er et levende dyr og KAN uanset hvad (!) altså godt blive bange, så stikker den af også leger vi at den løber et barn ned. Jeg tror alle andre er pænt ligeglade med din hest og hvor meget du så stoler på den. Det er et stort dyr og hvis de virkelig bliver bange for noget, så tror jeg ikke på at den venter. Så kloge er de simpelthen ikke :-)!

• #13   7. nov 2013 Men nu er min hest trænet til andre stopsignaler, så om jeg har en grime eller trense på, vil ikke ændre noget alligevel. Vil hesten virkelig løbe, så gør den det uanset udstyr. Hvis jeg ikke kan stoppe i cordeoen, vil jeg heller ikke kunne stoppe i grimen.

• #15   7. nov 2013 Vis jeg havde en hest der var trænet til de tog jeg kunne det så kunne jeg nok godt finde på det med cordet, en grime og et træktov rundt om halsen (så folk har noget at trække dyret i vis det skulle stikke af)

• #16   7. nov 2013 Nu er jeg selv en af dem der kan finde på at ride i cordeo i skoven, men det er så også kun i det nærmeste område. Og ude hos os er der ingen trafik, når vi skal i skoven. Men jeg rider aldrig lange ture uden en trense.
    Fx når jeg lukker Rebel på fold, så kan jeg god finde på bare ride hen til folden i cordeo og det er cirka 300m på en skovsti.
    Men jeg kan ikke forstå, hvis man gør det ved siden af en trafikkeret vej, det er alt for farlig!

• #17   7. nov 2013 Jeg tænker nogen gange: ''Hvis der kommer en hest løbende uden udstyr i skoven, hvad gør jeg så?'' Tænk at stå i en situation hvor man gerne vil hjælpe en hest, men ikke kan, fordi den intet har på hovedet? Især ''ikke-hestemennesker''.. De ville jo ingen chance have for at fange hesten smiley

• #18   7. nov 2013 Jeg er fuldstændig enig!!!
    Jeg synes nemlig også det er super fedt at folk rider uden udstyr MEN hvis nu der sker et uheld og rytteren falder af har andre jo nærmest ingen chance for at håndtere hesten, og det synes jeg er respektløst. Som skrevet før kan man jo bare smide en grime på - der er ingen der siger man behøver at bruge den smiley

• #19   8. nov 2013 Jeg har selv gjort det - dog har jeg ikke overtrådt loven og hesten har altid haft en grime på .- jeg har bare ikke haft kontakt til den i form af tøjler.

Den dag i dag, ville jeg nok ikke gøre det. Jeg føler selv jeg er blevet mere fornuftig og sikkerhedsbevidst, og for mig er det sådan en ting der går ind under ''ung og dum'' ..

• #20   8. nov 2013 Jeg er helt enig med dig.
    Så kan det godt være, at man har indlært andre stopsignaler, men det ændrer ikke på, at det altså er lettere at stoppe en hest, hvis man har kontakt til hovedet, fordi det så er lettere at tvinge den til fx at dreje, og derved sætte farten ned. Og så har man da forhåbentlig også lært sin hest stopsignaler i grimen, ellers bliver det da et mareridt for andre, hvis de skal ud og fange en løbsk hest.

Nogle gange, skal folk altså også tænke lidt på sine omgivelser, og ikke kun tænke på sig selv, og hvad man selv bedst kan lide.

• #21   8. nov 2013 For pokker, hvor ville jeg blive stik hamrende, røv sindssyg gal, hvis jeg var på skovtur, og der kom en hest løbende i kun cordeo, fordi en Hjort var sprunget ud foran den, og den havde tabt sin rytter (whatever, der kan ske alverdens!)
    Ville springe fuldstændig i luften når jeg fandt den pågældende rytter!
    Som mange andre har skrevet, en løs hest i cordeo=en hest der aldrig bliver fanget af diverse godhjertede mennesker
    Og for at tage et eksempel, er en tinker jo ikke ligefrem en hest man tør stille sig i vejen for, når den kommer buldrende gennem en skov, med sine 600-700 kg..........

• #23   8. nov 2013 Det pisse ulovligt og nej ikke ok.

Det er uansvarligt og seriøst folk kan jo bare tage en grime eller billøs på eller noget med tøjler Også lade være med og bruge det. Seriøst der er ingen forskel for jer.

Da jeg begyndte og tide min ungheste ud uden bid der tig jeg trense på også grime ud over også tøjler i begge ting. Jeg brugte kun tøjlen til grimen men hvis der skete noget havde jeg den anden det var både for min skyld og for andres

• #24   8. nov 2013 Derud over så det løgn at hvis man ikke kan stoppe i codeo så kan man ikke stoppe i grime. Med grime kan du bedre styrer hesten fordi du kan dreje hestens hoved. Kan du ikke i cordeo

• #26   8. nov 2013 Den kan vel ligeså vel blive bange med sadel og bid i munden? Om hesten har lært at svarer på signaler fra cordeo eller bid kan vel være ligemeget, løber den så løber den og det tager lige lang tid at stoppe den.
    Bidryttere (som mig selv) rider vel heller ikke på tur før vores heste har lært de signaler som vi benytter os af, så hvorfor skulle det være den mindste smule anderledes med dem der rider bidløst eller i cordeo?

• #28   8. nov 2013 Egentlig har jeg ikke noget personligt problem med, at folk gør det. Sålænge de selv kan tage ansvar for deres hest, og det, den gør. Hvis det gik galt, ville en forsikring fx ikke dække, så det skal man selvfølgelig gøre sig nogle tanker om, når man rider ud.

Noget der HAR betydning for mig, er det signal man sender til omverden. Her tænker jeg særligt i forhold til ældre ryttere, som er forbilleder for den yngre generation. Jeg synes IKKE det er noget godt signal at sende til den yngre generation, at det at ride ud i naturen i cordeo er helt normalt og det bedste og eneste lyksagliggørende i verden. Fuldstændig ligesom jeg ikke synes, at det er noget godt signal at sende, når man rider uden ridehjelm.
    Hvad folk gør hjemme på deres egne ridebaner og ridehuse er jeg fuldstændig ligeglad med. Men når man bevæger sig ud i det offentlige, eller befinder sig i rideklubber eller andre steder, hvor man indgår i en større, social sammenhæng, så synes jeg man har et ansvar for, hvad det er for en etik og moral man gerne vil give videre.
    For hvis det bliver "sejt" at ride i cordeo på tur, så er det helt sikkert nogle, som vil prøve at gøre det, uden at de har de nødvendige færdigheder til det. Og så er det netop at problemerne opstår.

Så, min ærlige mening er nok, at jeg synes det er temmelig egoistisk at ride ud i naturen eller andre offentlige steder i cordeo - eller uden hjelm for den sags skyld - fordi man overhovedet ikke forholder sig til, at man faktisk indgår i og har indflydelse på en større social sammenhæng.
    Jeg kunne aldrig selv finde på at befinde mig udenfor min bane uden som minimum at have grime og torv på min hest. Ligesom jeg altid rider med hjelm, selvom det godt kan være irriterende på en varm dag. Ligesom jeg altid cykler med cykelhjelm. Ligesom jeg altid har springvest på, hvis jeg skal springe.
    Det kaldes social ansvarlighed.

• #29   8. nov 2013 Sorry, men når vi er derude hvor hesten er i fight/flight mode, så er vores signaler totalt ligegyldige. Er et dyr så stresset, så opfatter det kun MEGET stærke signaler. Der er vi ude i at kunne bruge råstyrke på at få vendt kræet, så man kan løbe i cirkler til den hidser sig nok ned til at ens signaler igen opfattes, og der tåler en grime bare ikke sammenligning med en cordeo. Du kan ikke tvinge en hest til at bøje i en cordeo, og det er altså desværre nødvendigt i nogle situationer. Ikke i almindelig ridning, men i paniksituationer - husk at skelne!

Du kan for den sags skyld hellere ikke binde hesten af hvis du finder dig selv i en situation hvor du er nødt til at stige af og hjælpe andre (kunne f.eks være at du møder en anden rytter der er røget af sin hest).

• #30   8. nov 2013 Træktov og tøjler er en psykisk illusion - Og fair nok at de fleste har brug for det, det har jeg selv på nogle af mine andre heste. Det giver en tryghed, men en falsk tryghed. Kommer en hest galopperende i fuld fart uden rytter gennem skoven, er der sgu ingen der kaster sig ind foran for at få fat i træktovet, og hvis de gjorde ville de alligevel ikke kunne stoppe den. Med mindre at hesten rent faktisk ikke var i panik og løb for sit liv. Og så ryger det argument ligesom.

• #31   8. nov 2013 Hvis man rider ud kun i cordeo er hesten da forhåbentlig så godt trænet, at det ikke er nødvendigt at binde den i sådanne situationer McFluff. Og hvis det er, bør man ikke ride ud sådan.

• #33   8. nov 2013 Veo

Aha, og den bliver også stående hvis du selv kommer til skade og skal afsted med ambulancen? Indtil nogen henter den med deres egen medbragte grime, formoder jeg.

Jeg kunne ikke forestille mig hvordan jeg skulle kunne træne min hest til at blive stående mens jeg forsvarer den mod en løs hund ude på ballade (det skete for mig for 3-4 uger siden). Der sprang jeg af, gav medrytter tøjlen og løb hunden i møde for at tage mig af den. Min hest er ikke specielt bange for hunde, men lur mig om ikke et velplantet bid kunne sætte hende i gang.

om ikke andet, så skal jeg ikke bruge tid på at skænke det en tanke om min hest kan stå for det ene eller det andet, for den er nogenlunde sikret idet jeg har bundet den af (eller givet en anden tøjlen i hånden).

Nu kan jeg jo komme op med hunderedvis af specifikke scenarier, og nogle af dem har du måske trænet, nogle ikke. En "sjov" en jeg har prøvet var at skulle binde en anden rytters hest af mens jeg hentede ambulancen ude ved vejen (vi var inde i en skov). Jeg red væk fra den hest og kom galopperende tilbage med ambulancen i hælene. For begge hestes vedkommende var det nok smart at der var hovedtøj på, for det var ikke en situation man sådan lige tænker på at træne.

Og det er lidt det jeg vil frem til - at der kan opstå så svimlende mange absurde scenarier man ikke selv kan komme i tanke om, at det slet ikke giver mening ikke at have det ene stykke ektra sikkerhed med. Sådan har jeg det også med hjelme. Der er ikke nogen fordele ved ikke at gøre det - andet end udseendet (men man ligner samtidigt en der er totalt ansvarsløs, så det er ikke engang en specielt stor fordel).

• #34   8. nov 2013 Det er dybt uansvarligt at forlade banen uden en trense/grime/bidløs på hovedet af hesten

der KAN ske uheld, som flere nævner fx. en hjort der springer lige ud foran, en løs hund der angriber eller et pludselig tordenbrag lige op over..
    hvis DU som rytter falder af, ja så er hesten altså på vej væk uden dig, du ender måske i en ambulance - men hvem søren skal kunne samle hesten op?

desuden så knækker sådan en cordeo ikke lige så let som fx. en lædertøjle og for hesten den ud på halsen og hænge fordi den tager hovedet ned, ja så skal der ikke så meget til før et af forbenene hænger fast og så kan vi nok alle se det grimme resultat for os

desuden så kan man hvis man har en forskrækket og løbsk hest dreje den med tøjlen så den kommer ind på et buet spor - det kan du ikke med en cordeo når hesten er for panikslagen til at lytte efter dine signaler

så kan man kende sin hest nok så meget

• #35   8. nov 2013 Nadia

medmindre man har trænet den til kun at spise på kommando, naturligvis. smiley

Ej, jeg er flabet nu, det ved jeg, undskyld. Men jeg synes at det er farligt at glemme at her altså er tale om dyr. De har instinkter og de har nogle reaktionsmønstre som vi ikke med 100% sikkerhed kan træne os ud af. Respekt for at man kan træne en hest til at stå når der er tumult, og at man kan ride i cordeo (jeg er selv kun halvvejs mod det mål), men man har kun hæmmet instinkterne, ikke fjernet dem. Man skal altså ikke glemme at det er rigtigt mange kilo muskel vi sidder på, og de styres af en hjerne der fra naturens hånd er udstyret til at være enormt reaktiv på trusler.

• #37   8. nov 2013 Der er da intet galdt i det hvis din hest kan rides korrekt.. om du har fat i hovedet på den når den stikker af eller kun rundt om halsen er næsten lige et, for hvis den bliver så bange at den må stikke af er den jo ligeglad med alt det den har lært! Vores ene klan ride med cordeo og den er redet rigtig godt, derfor ville jeg godt ture og ride tur kun med cordeo

• #38   8. nov 2013 - Og hvis at hesten kan ride 1000 % med cordeo virkerr den præcis på samme måde som en trense grime osv. smiley Der er da mange der rider bidløst? er det så også uansvarligt?

• #39   8. nov 2013 Nej, selvfølgelig kaster man sig ikke ud efter den. Men der er altså stadig større sandsynlighed for at folk fanger en hest med grime, end en hest uden. Der er også større sandsynlighed for, at der overhovedet er nogen der prøver at fange den, hvis den har grime på.

Og så ER det altså nemmere at stoppe en hest, når man har kontakt til hovedet. Så kan hovedet drejes. Et ryk i hovedet er sværere at ignorere end et pres på halsen/skulderen.

Uanset hvad - dybt uansarligt at ride kun i cordeo udenfor indhegning. Tænk nu lidt på jeres medmennesker, og ikke kun på hvad I selv bedst kan lide. Ikke sært, der er så mange der er sure på ryttere...

• #40   8. nov 2013 Elizabeth - Der er noget du misforstår. :o)
    Cordeo og bidløs trense er to vidst forskellige ting.
    Og nej, en cordeo virker ikke på 100% samme måde som fx en trense eller bidløs trense - da man her har fast i hovedet på hesten, og derfor lettere kan dreje hesten. Så kan det godt være, at hesten er god i cordeo, men du kan ikke tvinge en hest til at dreje i cordeo, men det kan du, hvis du har fast i hovedet på den.

Så nej, det er altså ikke det samme. Hvis du har stået med en hest der er klar til at flygte, så ved du også, at det er lettere at holde den, hvis man kan have fat i hovedet.

• #41   8. nov 2013 Okay så, der er jeg enig. men man burde slet ikke færde sig udenfor sin ridebane/hus hvis at man ikke kan styre sin hest! Basta bum!

• #43   8. nov 2013 Arj! Uansvarligt? Det er da bare uansvarligt at ride alene i naturen generelt?... Hvad hvis at du falder af og slår dig? bevidstløs eller andet alvorligt? Så har du et problem. Så da hen et hvis sted med, om hesten har en snor om halsen eller en grime på? og hvis at man ikke kan stoppe sin hest andet end ved at hive den i hovedet? så burde man, da SLET ikke at ride i naturen!?. Der er mange ting som der er uansvarligt omkring heste, så hvis folk kan styre sin hest på en cordeo? så må de jo det. men hvis osv. at hesten, skulle stikke af kan man jo ligeså let få fat i den på en cordeo som man kan med en grime. Bare min mening, men orden "uansvarligt" hører ikke hjemme her.

• #44   8. nov 2013 Er svaret så at man slet ikke rider med nogen form for sikkerhed i stedet, fordi alt kan slå en ihjel, selvom man har udstyr? Skal vi afskaffe sikkerhedsseleer, og loven mod spritkørsel, fordi ædru mennesker også kører galt?

Lad nu være med at køre det ud ad en absurd tangent. her er diskussionen om man skal have hovetøj på eller ej. Ikke alt muligt andet.

• #45   8. nov 2013 Et lille sidespring; hvor står det at det ikke er tilladt at ride offentlige steder uden kontakt til hestens hoved?
    Forstå mig ret; jeg synes det er en god idé, men det er en sætning der er blevet gentaget så mange gange, så mange steder, og jeg har endnu til gode at se dokumentation for det, så meget gerne link til loven hvor det står smiley

• #46   9. nov 2013 Camilla det er faktisk et godt spørgsmål. Jeg kan hverken finde noget om det i færdselsloven eller på naturstyrelsen. På rådet for sikker trafik står der kun "Rid aldrig for løse tøjler" smiley

Nogen der ved, hvor man kan finde det?

• #47   9. nov 2013
    Det er nok mest forsikringsmæssigt man kan problemer, mere end lovmæssigt :o)

• #50   9. nov 2013 Krikken jeg mener nu også det er ulovligt, kan bare ikke finde det nogen steder.

Hoppedullen, igen man kan holde en godt trænet hest i en cordeo. Men mindre den er så panisk, men så vil man heller ikke kunne holde den i grimen. Hesten er stærkere end os, langt de fleste heste har lært at reagerer på grimen, og nogle har så lært at reagere lige så godt på cordeoen.

Jeg har fået en stor hoppe hjem, som man ikke kan holde, hvis hun vil gå. Og det er ligegyldigt hvilket udstyr man bruger. Jeg kan lægge al min vægt i hoved på hende for at dreje hende, hun fortsætter stadig. Træning er alt afgørende for at sikker hest - Men vil hesten virkelig skride, så kan intet udstyr stoppe den.

• #51   9. nov 2013 Veo det virker slet ikke til at du forstår det.. Der er ALTID uanset hvad en større chance for at styre hesten i en grime end en cordeo. Og især for ikke kyndige mennesker! Et ikke heste menneske aner jo ikke en skid om hvad en cordeo er, men de ved at har den noget på hovedet, så er det dér man skal have fat.
    Kan du slet ikke se hvor uansvarligt det er? Det er lidt det samme som at forlade et lille barn i en skov i 10 minutter fordi man skal hente noget. Man kan regne ud at ungen er væk når man kommer tilbage = dybt uansvarligt! Fremmede kan bare bedre håndtere et barn end en panisk hest uden noget udstyr.

• #52   9. nov 2013 Veo

Jeg er da helt enig i at man med en trænet hest godt kan holde den tilbage - men som du selv sagde, Men mindre den er så panisk, men så vil man heller ikke kunne holde den i grimen. Hesten er stærkere end os, langt de fleste heste har lært at reagerer på grimen, og nogle har så lært at reagere lige så godt på cordeoen.

Men jeg vil dog have lov til at påpege, at man med hovedkontakt har muligheden for at dreje hestens hoved - og der må vi være helt ærlige og sige ''at det kan man ikke med cordeo - eller som sagt intet udstyr''.. Og hvis hesten løber og intet kan stoppe den, så kan man til sidst ende i en situation hvor at dreje hesten ind på en volte, kan være den eneste løsning. Og i ren panik, tror jeg ikke at de almene ben signaler vil virke for alle heste smiley Her er man altså afhængig af at kunne dreje hestens hoved.

• #54   9. nov 2013 Det uansvarlige ligger i, at andre ikke har en chance for at indfange og holde hesten, hvis den kun har cordeo på.
    Det handler ikke om, at man kan falde af og komme til skade, for det kan altid ske - det handler simpelthen om, at folk skal kunne indfange hesten igen, hvis det skulle ske. Og har man som rytter tænkt mere på sig selv end andre (ved kun at give cordeo på), så andre ikke kan indgange ens hest, så er man uansvarlige.
    Men jeg mener bestemt også det uansvarlige ligger i, at man med kontakt til hovedet kan TVINGE hesten til at dreje, men det kan man altså ikke i en cordeo. Jo mere panisk hesten er, jo sværere er det at dreje den, men chancen er altså stadig større, når man har kontakt til hovedet, end når man bare har en snor om halsen på den. Uanset hvor godt trænet hesten så er. Astrid forklarede det desuden ganske fint, så det hægter jeg mig lige på. :o)

• #55   9. nov 2013 Elizabeth - Køl nu lidt ned, hold dig til emnet og LÆS hvad vi andre skriver, i stedet for at digte videre. :o)

• #57   10. nov 2013 Som du skriver "Baah! Jeg er skam helt kølig, faktisk ligger jeg og fryser smiley Er helt enig med jer. kan godt se at det er lettere for andre folk. så er mit spørgsmål bare, må man så tage en gri,e på og så ride i cordeo?
    Men nu har i agumenteret* så godt, o
    at jeg er enig. så vil jeg da ikke forsætte med at være stædig smiley

men CTS tal lige pænt!

• #58   10. nov 2013 Elizabeth - Hvor taler jeg ikke pænt?
    Jeg beder dig jo bare om at læse hvad vi skriver, i stedet for selv at finde på. Det er da ikke grimt, at skrive sådan? Helt ærligt.
    Du kørte jo totalt udenfor emnet, det gav slet ingen mening. Det er ret belastende at have en debat med sådan én.

Til dit spørgsmål - JA, for så har man jo kontakt til hovedet, og andre har mulighed for at tage fat i hesten. Det burde du vel også selv kunne regne ud, ud fra det andet der bliver skrevet. :o)

• #60   14. nov 2013 INTET menneske er i sin ret til at sætte andre menneskers liv på spil - derfor nul og nix til de uansvarlige hestetøser der rider rundt på en lyserød sky, på søde silver, som så en dag ligger på køleren af en bil og har dræbt forældre til to mindre børn ect.

Vil man udsætte nogen for fare, så skal det være en selv, og på et aflukket areal, hvis man endelig vil. Tænk sig hvad disse hestepiger udsætter deres forældre for af bekymring mm. Det er da afgivelse af ansvar så det gør en ting.

• #61   14. nov 2013 Totalt enig med dig i din holdning og fedt at der er så mange fornuftige mennesker herinde, som ikke vil sætte andre i farezonen ??
    ..jeg oplever dog for ofte at hvis jeg siger min mening omkring dette ude i den virkelige verden, så er jeg bare en kold og kynisk hesteejer, for man kan jo altid stole på en hest (..or not)
    Rider dog i grime på min pony en gang i mellem, men hun går også med hackamore og er nemmere at håndtere på denne måde og desuden ville jeg ikke høre det, hvis jeg var det mindste i tvivl om jeg kunne styre hende smiley

Kommentér på:
Cordeo-ridning i naturen

Annonce