{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.185 visninger | Oprettet:

Student karakter / opkvalificering? {{forumTopicSubject}}

Kæresten og jeg er lige kommet til at snakke om det, med gennemsnit og karakterer og sådan.

Jeg vil jo gerne være dyrlæge, og det kræver jo et bestemt snit.
Men har man mulighed for, via ekstrafag osv efter gymnasiet at opgradere det her snit, eller er det bare sur røv hvis man ikke når det?

Jeg mener nemlig det er sur røv, hvor min kæreste mener at man godt kan, via de her fag man kan tage, kan opgradere sit snit også.

Hvem af os har ret? :o)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Student karakter / opkvalificering?
  • #1   1. okt 2013 Du kan ikke bruge karaktererne fra ekstrafag til at supplere dit gennemsnit, desværre smiley
    Der er altid kvote 2, hvor de på veterinærmedicin optager 50%.

• #2   1. okt 2013 Arh.. Mener sgu ikke man kan opgradere det, desværre! Ligesom at det heller ikke tæller med i snittet, hvis man læser et fag op på et højere niveau, efter man har fået sin studentereksamen. smiley

• #3   1. okt 2013 Det mente jeg nemlig heller ikke, tak piger. smiley

• #4   1. okt 2013 Nope, men du kan komme ind via kvote 2, så længe du har et snit på 6 i de adgangskrævende fag

• #5   1. okt 2013 Hvis man har valgfag/ekstrafag/løft af fag på gymnasiet, under selve den uddannelse man går på, så tæller det med. Eksempelvis går jeg på HTX og har løftet matematik til A som valgfag. De karakterer tæller med.
    Men læser du ekstra ved siden af eller efter din studentereksamen, så er det bare ærgerligt. Det færdige snit på eksamensbeviset kan man ikke ændre på.

• #6   1. okt 2013 Signe
    Ja, men som det ser ud lige nu når jeg vidst ikke engang snittet på 6 for at kunne søge ind. Der er kommet for mange personlige problemer og problemer med fagene der er kommet ind over. smiley

• #7   1. okt 2013 Ja, det kender jeg alt til. Det er jo desværre det der sker, og jeg har selv bøvlet med gymnasiet.
    Det var super ærgerligt, at jeg valgte en forkert studieretning, for da jeg gik til eksamen i sommers på VUC, hvor jeg suplerede med matA, fysik og kemi B og kom ud med 3 12-taller og et 10-tal, så kan man godt græde sig ærgerlig over, at man ikke valgte en naturvidenskabelig linje.

Bliver du student til sommer?

• #9   1. okt 2013 Når først huen er på, er der ikke mere du kan få smiley
    Eller noget smiley i hvert fald kan du ikke ændre dit snit når du er blevet færdig.

• #10   1. okt 2013 Luna - Mener kun det er med Gymnasiel Supplering du kan gøre det der - HF enkeltfag er vidst ikke nok. Det fik vi at vide inden sommerferien..

• #11   1. okt 2013 Signe
    Ja, desværre. Jeg har naturvidenskabelig linje, men har f.eks. valgt spansk A. Og jeg er ikke sproglig, så det kommer nok desværre til at trække RIGTIG meget ned.
    Jeg tror også at flere af mine fag ville kunne klares meget bedre hvis jeg læste dem op, men det er jo bare sur røv lige nu, især fordi jeg ikke har tid til at tage ekstrafag på nuværende tidspunkt.

Mange tak for hjælpen piger. :o)

• #12   1. okt 2013 En af mine bekendte droppede ud af gymnasiet, da han kunne se, at han ville få et for lavt snit, og så tog han en fuld HF i stedet, så er du helt sikker på, at det er dyrlæge du skal være, så kan du jo overveje det smiley

• #13   1. okt 2013 Problemet er, at jeg ikke længere er sikker, og at jeg på ingen måde har lyst til at skulle droppe ud et lille halvt år før jeg kan afslutte det..
    Men ja, går alting helt galt må det jo være løsningen. smiley

• #14   1. okt 2013 Det havde jeg også svært ved, for det virker helt tåbeligt, men muligheden er der jo smiley
    Kan du ikke nå at hive det op på SRP, AT og eksaminerne til sommer?
    Jeg havde selv en mild depression under srp, så jeg fik en lav karakter, men jeg hentede en masse ind på mine eksaminer.
    Du har jo alle mulighederne for at få hjælp til dine større opgaver. Min søster betalte sig fra at få en til at rette hendes srp og komme med råd, og det er helt og aldeles tilladt smiley

• #15   1. okt 2013 Hvis jeg kan få lov at skrive om det emne, jeg gerne vil i SRP regner jeg med at den kan trække godt op. Håber på at få lov at skrive udelukkende i biotek (det er jo to fag kombineret) og så skrive om hjernen og signalstoffer, rettet mod at man ved obduktion kan se på en hjerne om den har lidt af depression eller ej. Det synes jeg er et voldsomt fedt emne. smiley

AT synes jeg er røvnedern, men jo, med et par mentale spark i røven eller to kunne den i hvert fald komme op på 7, og så trækker den jo ikke ned i forhold til det snit jeg skal bruge. ^^

Tak for opmuntringen, jeg glæder mig i hvert fald til at få første karakterblad overstået, også for at se hvor jeg skal sætte ind. smiley

• #16   2. okt 2013 Du kan ikke ændre på dit gennemsnit efter du er gået ud af gymnasiet- hellere ej ved ekstrafag efter. Derimod kan du med dine 5 A-fag jo få lov til at gange snittet op med 1,03 mener jeg det er, eller 1,08 smiley

• #18   2. okt 2013 Bettemus - man kan IKKE ændre på sit snit - det er det der er sagen.

Søger Andrea ind på dyrlægestudiet og har valgt at gå på musiklinjen så kan hun godt det. Det er smartest hvis hun gerne vil have et snit på f.eks. 10,8.

Hun kan så vælge pga. hun mangler matematik A f.eks, og kemi B, at tage dem på kursus bagefter i sommerferie. Eneste er at hun skal BESTÅ dem - men de gør ingen forskel på hendes gennemsnit om det så er 02 eller 12 hun har fået smiley

Det står der også i dyrlægestudies adgangskrav - mat a, fys/kemi b eller biotek a samt engelsk b skal være bestået.

• #19   2. okt 2013 Tak for at gøre mig helt klar på området alle sammen. smiley

• #21   2. okt 2013 Du kan ikke læse nogle fag op på den måde så de påvirker/ændrer dit snit. Dit snit fra gym kan aldrig ændres, uanset hvor mange fag du vælger at læse på efter gym for at blive bedre. Klart at lad os sige f.eks psykologi forventer du får ... 10 i dansk f.eks. - og du kun fik 7, men har snittet, det er bare dansk du har problemet med, jamen så kan du godt læse og ende med at få 10 i dansk - men dit snit er det samme. Den vil ikke ændre sig. smiley

Så er man først fejl på snittet, så er der ikke noget man kan gøre. Der er derimod noget at gøre hvis du mangler noget på selve faget. At bestå matematik f.eks. eller have matematik på A, fordi du måske kun har haft det på B smiley

• #23   2. okt 2013 Er ret sikker - vi har lige haft vores uddannelsesvejleder ud til foredrag/undervisning i går smiley

• #24   2. okt 2013 Gennemsnittet er ikke til at pille ved efter endt eksaminer i 3.g
    Man kan godt læse niveauet i fagene op, fra f.eks. C til B, her skal fagene blot beståes - men den endelige karakter i suppleringen bliver ikke tillagt gennemsnittet fra gymnasietiden. smiley

• #25   2. okt 2013 Luna - Nope, snittet KAN ikke ændres. Du kan kun læse et fag op fra C til B, men resultatet går stadig ikke med i dit snit. Er dit snit ikke godt nok til uddannelsen og man ikke kommer ind på kvote 2, så er det altså bare bad luck.

• #27   2. okt 2013 Luna: : http://www.ug.dk/servicemenu/hjaelp/faq.aspx#fold3 - værsgo, sort på hvidt - du kan ikke ændre dit snit! smiley

• #28   2. okt 2013 Som mange andre siger, man kan ikke ændre på det snit man har fået i gymnasiet. Men så vidt jeg husker, kan man godt forbedre sin karakter for et fag. Altså lad os sige at man skal ind på en uddannelse, der kræver at man har bestået dansk A, men at man har dumpet det i gymnasiet. Så kan man tage dansk A på HF enkeltfag/GSK, og består man dansk her, så opfylder man nu optagelseskravet til uddannelsen. Ens gennemsnit fra gymnasiet bliver bare ikke ændret af at man nu har bestået dansk. Håber at det var til at forstå smiley

• #30   2. okt 2013 Luna: Må du selv om - det er til din egen skuffelse x)

• #32   2. okt 2013 Ida
    Mange tak, det var dejligt forklaret smiley

• #34   2. okt 2013 Bettemus:
    Jeg er 100% sikker på at du ikke kan ændre dit snit.
    Ja du kan tage ekstra fag, det kaldes faglig supplering. Hvis du f.eks skal have mat A og fysik B for at komme ind, og du ikke har det, kan du tage det. Det bliver så lagt som bilag, men piller ikke ved dit snit.
    Desuden er det vigtigt at huske på, at en snit ikke skal ses som et afgangskrav (kun i meget få tilfælde) men blot er et spørgsmål om udbud og efterspørgsel.

• #35   2. okt 2013 Hov forøvrigt, hvis man nu skal ha' bestået dansk, men f.eks. dumper dansk skriftlig, men består dansk mundtligt med 7 eller 10, hvor gennemsnittet af dansk er bestået, kan man så godt søge ind eller skal man læse dansk op? :o)

• #37   2. okt 2013 Og folk fra undervisningsministeriet, er ikke udannede fagfolk? smiley

• #38   2. okt 2013 TS: det er så vist jeg ved, gennemsnittet af mundtlig og skriftlig der bare skal være over 2 smiley

Bettemus: jeg synes du skal snakke med dem du har snakket med igen, for det er ikke rigtigt og det vil være så surt for dig at stå der og så det du troede ikke kunne lade sig gøre. Så for din egen skyld, undersøg det igen smiley

• #39   3. okt 2013 Laura
    Okay, jeg blev bare i tvivl smiley

• #40   3. okt 2013 Bettemus - jeg går selv på sidste år af en HF, og har haft adskillige studievejledningstimer, man kan IKKE ændre sit snit når huen først er på :-).

Hvis du f.eks. skal bruge Matematik B, for at komme ind på den ønskede uddannelse, men ikke har haft det i skolen, så kan du læse faget op bagefter.
    Men det skal bare bestås! Så om du får 12 eller 02 har INTET at sige på dit gennemsnit, det eneste der betyder noget, er at faget er bestået :-).

Så når eksamener er gennemført, og huen sidder på hovedet - så kan man ikke ændre på ens gennemsnit!

Kommentér på:
Student karakter / opkvalificering?

Annonce