Elastikgjord Elastikgjord
Jeg har en unghest på fire og har nogle gjord problemer med ham.
Han bliver vred og irriteret når jeg skal spænde hans gjord, han snapper ud efter sadlen og slikker sig ekstremt om munden når den spændes.
Han er også begyndt at puste maven helt vildt ud, og samtidighed holder han vejret.
Så et eller andet er der vel galt.
Lige Pt. Rider jeg med en normal elastik gjord. (Med elastik i den ene side)
Hvad ville i anbefale mig?
Jeg rider mest dressur, men har ikke råd til både dressur og spring sadel, så det skulle nok være en kombineret gjord jeg skulle bruge.
Jeg skal også bruge en gjord der ikke glider i det, og som kan spændes ordenligt.
(Ligesom en elastik gjord)
Så jeg skal have mulighed for at komme på hesten selv uden at der står en på den anden side og holder ned i sadlen.
Håber i kan hjælpe.
På forhånd tak.
maj 2012
Følger: 55 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 7 Svar: 450
aug 2006
Følger: 26 Følgere: 48 Heste: 2 Emner: 96 Svar: 338
Er det først noget, der er kommet for nyligt?
sep 2008
Følger: 162 Følgere: 426 Heste: 5 Emner: 254 Svar: 2.021
Jeg synes du skal købe bladet Ridehesten, der er i dette nummer et specielt fokus på gjorden og der står en masse brugbart i den
jun 2012
Følger: 53 Følgere: 51 Heste: 1 Emner: 17 Svar: 72
Og det der med at spænde den lidt efter lidt det gør jeg også.
Jeg spænder den i første hul når jeg sadler op også resten nede på banen.
Men sådan en sadelmager, er det ikke (SKIDE) dyrt?
mar 2008
Følger: 181 Følgere: 175 Heste: 8 Svar: 1.229
http://www.horsepoint.dk/shop/bates-cair-dressurgjord-3416p.html
Jeg har selv 2 af denne jeg har købt hos Midtjysk Rideudstyr i låsby.
Jeg er så glade for mine, havde også en hest med tendens til Gjordkramper, det er væk nu, og har ikke problemer med at spænde sadel længere
Evt. kan det nogle gange hjælpe at give hovedetøj på først, og så spænde sadelen bagefter, det har jeg også nogle gange gjord, så står den bare og kigger, og rykker ikke et øre
+ Køb evt. ridehesten i denne månede der kan du læse mere om forskellige gjord typer, og også hvorfor heste slår med halen
Din hest behøver ikke være syg og dårlig fordi den ikke kan lide at få gjorden spændt, og heste med Gjordkramper plejer at smide sig på gulvet, og ikke bare bide ud i luften, det har intet med kramper at gøre, men er du nervøs og er der ikke nogle små ændringer der hjælper, så få din hyp tjekket
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.069
Jeg synes, at du skal skifte til en gjord uden elastik og lade være med at stramme den helt. Elastikgjorden er konstant stram, hvor en normal gjord giver "frihed".
Du må jo måle, så du kan se, om du kan finde en fælles gjord til dine sadler, men find en gjord snarest, så ikke det bliver værre
jun 2012
Det der er i det der er at jeg helt generelt mangler en skånsom gjord der er så blid som overhovedet muligt. (Ligesom en muffebid) Også skal den kunne spændes ordenligt så sadlen ikke glider når jeg sidder op
mar 2008
Bo Thomas Høstrup udtaler om gjorden!
"Som international dressurrytter og modtager af medalje fra Hestens Værn, står hestevelfærd øverst på listen i det daglige arbejde med mine heste. Igennem tiden har jeg afprøvet forskellige systemer i jagten på at finde "et system", der gennemgående kan lette det daglige arbejde med heste på alle niveauer.
CAIR er det første system, der via sine unikke luftpuder fordeler trykket så optimalt, at man er sikker på, at hesten undgår ubehagelige trykninger. Ved brug af den unikke dressurgjord undgår hesten at blive trykket på den del af brystbenet, som er blotlagt ved samling, og jeg var ikke i tvivl om fra første dag, at hestene lader sig samle mere villigt end ved brug af normal gjord
jun 2012
Signe og den akademiske fjordhest - Jeg skal bare bruge en gjord der ikke glider når jeg sidder op og som kan spændes ordenligt.
Jeg har førhen reddet en haflinger som havde en RIGTIG træls gjord.
Gjorden kunne ikke spændes ordenligt og når jeg skulle op gled sadlen alligevel selvom den var spændt så meget den kunne.
Jeg kunne simpelthen ikke ride den hest uden der stod en og hev sadlen ned i den anden side,
jun 2012
feb 2013
Følger: 1 Svar: 144
jun 2012
feb 2013
Følger: 1 Svar: 144
jan 2006
Følger: 48 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 666 Svar: 12.486
jun 2012
jan 2006
Følger: 48 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 666 Svar: 12.486
mar 2008
Jeg står altid op fra skammel el. cavaletti og har aldrig problemer med min Bates sadel el. Bates gjord. Det fungere bare
jun 2009
Følger: 25 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 94
jun 2012
Jeg stiger op fra en "stige" så jeg ikke belaster ryggen for meget ved at hænge på siden.
Specielt også når han kun er fire.
Pia Nielsen - star team - Kan man godt få en gjord med elastik i begge sider hvor det er en kombineret gjord?
Elastikgjord