2.002 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Elastikgjord Elastikgjord

Jeg har en unghest på fire og har nogle gjord problemer med ham.
Han bliver vred og irriteret når jeg skal spænde hans gjord, han snapper ud efter sadlen og slikker sig ekstremt om munden når den spændes.
Han er også begyndt at puste maven helt vildt ud, og samtidighed holder han vejret.

Så et eller andet er der vel galt.

Lige Pt. Rider jeg med en normal elastik gjord. (Med elastik i den ene side)

Hvad ville i anbefale mig?

Jeg rider mest dressur, men har ikke råd til både dressur og spring sadel, så det skulle nok være en kombineret gjord jeg skulle bruge.

Jeg skal også bruge en gjord der ikke glider i det, og som kan spændes ordenligt.
(Ligesom en elastik gjord)

Så jeg skal have mulighed for at komme på hesten selv uden at der står en på den anden side og holder ned i sadlen.

Håber i kan hjælpe.
På forhånd tak. smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• drilling 12 holes near ceiling 1.100 kr.
  • Sætte tre rullegardiner op 550 kr.
  • VVS skift af armatur på lille kbh badeværelsw 735 kr.
  • Beskæring af træ 2.699 kr.
  • Hjælp til at skrue gynger fast i træstativ skruer skal medbringes 300 kr.
  • Flytte min seng og samle et skab sammen. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Elastikgjord
  • #1   3. jun 2013 Jeg vil prøve at holde lidt pause med at ride med gjord smiley

• #3   3. jun 2013 For mig lyder det jo "bare" som om, at din hest har gjordkrampe ..

Er det først noget, der er kommet for nyligt?

• #4   3. jun 2013 Team SPFF, hvordan vil du spænde sadlen fast uden at bruge gjord? smiley

Jeg synes du skal købe bladet Ridehesten, der er i dette nummer et specielt fokus på gjorden og der står en masse brugbart i den smiley

• #5   3. jun 2013 Min sadel glider ikke, jeg vil bare helst ikke købe en ny gjord som gør at sadel vil glide.

Og det der med at spænde den lidt efter lidt det gør jeg også.
    Jeg spænder den i første hul når jeg sadler op også resten nede på banen. smiley
    Men sådan en sadelmager, er det ikke (SKIDE) dyrt?

• #6   3. jun 2013 Prøv evt en Bates Cair gjord.

http://www.horsepoint.dk/shop/bates-cair-dressurgjord-3416p.html

Jeg har selv 2 af denne jeg har købt hos Midtjysk Rideudstyr i låsby.
    Jeg er så glade for mine, havde også en hest med tendens til Gjordkramper, det er væk nu, og har ikke problemer med at spænde sadel længere smiley

Evt. kan det nogle gange hjælpe at give hovedetøj på først, og så spænde sadelen bagefter, det har jeg også nogle gange gjord, så står den bare og kigger, og rykker ikke et øre smiley

+ Køb evt. ridehesten i denne månede der kan du læse mere om forskellige gjord typer, og også hvorfor heste slår med halen smiley

Din hest behøver ikke være syg og dårlig fordi den ikke kan lide at få gjorden spændt, og heste med Gjordkramper plejer at smide sig på gulvet, og ikke bare bide ud i luften, det har intet med kramper at gøre, men er du nervøs og er der ikke nogle små ændringer der hjælper, så få din hyp tjekket smiley

• #7   3. jun 2013 Husk at spænde gjorden ét hul ad gangen!

Jeg synes, at du skal skifte til en gjord uden elastik og lade være med at stramme den helt. Elastikgjorden er konstant stram, hvor en normal gjord giver "frihed".
    Du må jo måle, så du kan se, om du kan finde en fælles gjord til dine sadler, men find en gjord snarest, så ikke det bliver værre smiley

• #8   3. jun 2013 Det blad har jeg, men jeg kunne ikke rigtig finde rundt i det og blev rigtig forvirret.
    Det der er i det der er at jeg helt generelt mangler en skånsom gjord der er så blid som overhovedet muligt. (Ligesom en muffebid) Også skal den kunne spændes ordenligt så sadlen ikke glider når jeg sidder op smiley

• #9   3. jun 2013 Bates m. Cair ! - Blid og Skånsom! smiley

Bo Thomas Høstrup udtaler om gjorden!

"Som international dressurrytter og modtager af medalje fra Hestens Værn, står hestevelfærd øverst på listen i det daglige arbejde med mine heste. Igennem tiden har jeg afprøvet forskellige systemer i jagten på at finde "et system", der gennemgående kan lette det daglige arbejde med heste på alle niveauer.

CAIR er det første system, der via sine unikke luftpuder fordeler trykket så optimalt, at man er sikker på, at hesten undgår ubehagelige trykninger. Ved brug af den unikke dressurgjord undgår hesten at blive trykket på den del af brystbenet, som er blotlagt ved samling, og jeg var ikke i tvivl om fra første dag, at hestene lader sig samle mere villigt end ved brug af normal gjord

• #10   3. jun 2013 Dressur hesten - Den gjord ser rigtig god ud, men den er godt nok også dyr.

Signe og den akademiske fjordhest - Jeg skal bare bruge en gjord der ikke glider når jeg sidder op og som kan spændes ordenligt.

Jeg har førhen reddet en haflinger som havde en RIGTIG træls gjord.
    Gjorden kunne ikke spændes ordenligt og når jeg skulle op gled sadlen alligevel selvom den var spændt så meget den kunne.
    Jeg kunne simpelthen ikke ride den hest uden der stod en og hev sadlen ned i den anden side,

• #11   3. jun 2013 Og for lige at få det på det rene, så spænder jeg ALTID et hul af gangen. smiley

• Gitte
    Gitte Tilmeldt:
    feb 2013

Følger: 1 Svar: 144
    #12   3. jun 2013 Hestemagasinet har også et gjordtema i denne måned smiley

• #13   3. jun 2013 Det har jeg læst, men der står intet omkring om gjorden gør at sadlen ikke ryger med når med sidder op, smiley Det er nemlig det der er rigtig træls ved det )-:

• Gitte
    Gitte Tilmeldt:
    feb 2013

Følger: 1 Svar: 144
    #14   3. jun 2013 I et af de blade står der noget om et (gummi?)underlag, der gør, at sadlen ikke glider rundt. Jeg kan bare ikke huske, hvilket blad det var.

• #16   3. jun 2013 Jamen, hvis der er en chance for at sadlen kan glide rundt, med ny eller gammel gjord, så passer sadlen jo ikke. Hvorfor tror du, at sadlen vil glide rundt, hvis du får en ny gjord?

• #17   3. jun 2013 Altså min vægt gør vel at sadlen ikke blider siddende. Altså når jeg lægger min vægt på den ene stigbøjle.. Sådan er det vel med de fleste sadler? smiley

• #18   3. jun 2013 Ja, hvis gjorden er løs eller sadlen ikke passer.

• #19   3. jun 2013 Står du altid op fra jorden, fordi tror næsten alle sadler ligger sig lidt skævt, når der hænger 60 kilo på siden (Tilfældigt antal kilo) - Lige når man sætter sig op, men hvis den selvfølgelig glider sådan halvt ned på siden, ja så er der noget som ikke passer, el. også er gjorden ikke strammet ordenligt inden opsidning.

Jeg står altid op fra skammel el. cavaletti og har aldrig problemer med min Bates sadel el. Bates gjord. Det fungere bare smiley

• #20   3. jun 2013 Evt. En gjord med elastik i begge sider da en gjord kun med elastik i den ene side gør at man spænder skævt. Min hest har selv tendens til at bide når jeg spænder gjord, men jeg skiftede så fra en gjord uden elastik til en med elastik i begge sider og nu er det blevet meget bedre

• #21   3. jun 2013 Altså sadlen glider hvis gjorden ikke er spændt eller hvis man får en gjord der ikke sidder ordenligt.

Jeg stiger op fra en "stige" så jeg ikke belaster ryggen for meget ved at hænge på siden.
    Specielt også når han kun er fire. smiley (Men selvfølgelig ikke fordi det er en undskyldning)

Pia Nielsen - star team - Kan man godt få en gjord med elastik i begge sider hvor det er en kombineret gjord?

Kommentér på:
Elastikgjord

Annonce