{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.698 visninger | Oprettet:

Hesten har valgt at dø.. {{forumTopicSubject}}

Jeps, tror seriøst min hest har valgt hun vil dø -.- Sådan som hun opfører sig tror jeg det helt seriøst - hun ved nemlig vi har en slagter i byen, og han tar gerne imod heste! og har truet hende ved at hviske nummeret til hende..

Aji, det er egentligt mere for at spørge om råd! For min hyp har fået 'kuk' her på det sidste!... Hun flipper fuldstændig ud over det insekter som er i luften.. Hun plejer at reagere voldsomt, men ikke så slemt som hun har gjort det sidste stykke tid.. Vi kan slet ikke ride ordentlig dressur eller spring, for hun koncentrerer sig udelukkende om at ryste på hovedet hver gang en flue - el. Andet - nærmer sig hende.. Hun er normalt den nemmeste hest at ride i holdning osv, men lige pt er hun blevet bims og kan knap forstå hvad drej betyder smiley

- det hun gør mest er egentlig at hun ryster virkelig voldsomt på hovedet - jeg mister tøjlen og bliver revet i - er normalt ikke nem at rykke på i sadlen - og min hænder er ødelagte ... Jeg prøver så vidt muligt ikke at have et hårdt greb i munden på hende, men syntes det er lidt svært..

Men tanken om hun har ondt har ogs slået mig.. Jeg har prøvet diverse ting for at få hende til at lade vær, men hun bliver ved.. Hun gør det på begge volter. Hun gør det mest når vi drejer i nogen bestemte hjørner eller lige over midten og nogen bestemte steder på langsiderne.
Og så gør hun det mest de dage hvor der har været lummert, eller mere varmt - altså de sidste tre-fire dage.

Biddet, sadlen og alt det der, er det samme som altid. Jeg er ikke begyndt at ride anderledes eller noget. Og lige en ting mere, hun gør det kun når vi er på udendørs ridebanen.

Og med alt det her, ønsker jeg ingen ond eller nedladende kritik smiley kun hjælp fra jer.

- og ja jeg søger råd fra Hg, inden jeg går videre til evt dyrlæge. Ville gerne høre om i har prøvet noget ligende eller ved noget om det smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hesten har valgt at dø..
  • #1   17. maj 2013 Og pst, stavefejl er gratis smiley

• #3   17. maj 2013 Lisa: Men det er bare når de nærmer sig hendes hoved - hvis det altså er dem smiley
    Hun har til dagligt ogs lidt 'kuk' og kan være lidt vild, men det plejer ikke at være så slemt.. Hun kan slet ikke koncentrere sig under ridning.. Men kun når vi er på banen - på tur er det slet ikke så slemt, og på folden vifter hun bare lidt med halen og er ligesom alle andre heste.. smiley

• #4   17. maj 2013 Det er kun omkring hendes mule, hvis det er dem smiley fluer elsker hende mule.. Hun får massere kys af dem..

• #5   17. maj 2013 Så giv hende da en hel maske på?? Horseguard laver en sort model, der dækker fra ørespids til ned over mulen... Har du overvejet om hun er HeadShaker??

• #7   17. maj 2013 Prøv evt med noget vand blandet op med hvidløg (most). Vi smørrer vores ind fra top til tå når den tid kommer. Godt nok lugter det, men det kan være det hjælper smiley og bliver hun irriteret omkring mulen af de små insekter, så smør det på der smiley

• #9   18. maj 2013 Puha, det er en meget kompliceret forklaring da en Headshaker ikke "bare" er det pga f.eks lys overfølsomhed eller støvpartikler, det nemmeste er at google "Headshaker hest" og så læse op på det faglige artikler, der er mange..
    Min sidste fudblod var HS hest, det hjalp gevaldigt med et mulenet under ridning...

• #10   18. maj 2013 Lisa: Jae, men hun begynder så snart vi kommer ind på banen og der sveder hun ikke. Jeg har prøver at gøre hendes næse og faktisk næsten siddet i alle gangarter ude på siden af hende - for at glo om der er insekter.. Og jeg ser faktisk næsten ikke nogen smiley har overvejet en, men er det insekter skal den dække hendes næsebor - og jeg tænker at det desværre ikke er så godt når vi rider hårdt. Men jeg har kig på nogen forskellige sprays osv. smiley

Jeanette: Har ogs kigget på dem, men som sagt de skal dække næsten hele hendes mule.. Men ved ikke om der findes nogen hvis hesten kan trække vejret ordenligt igennem? smiley
    - har tænkt på det smiley kender ikke så meget til det, men fandt en video på Yt som ligner det hun gør.. ( ved du evt om det er noget man kan gøre noget ved eller, for ja kender ikke så meget til det smiley

Klara: tjekker det lige :b

• #11   18. maj 2013 Sissel.... Prøv et mulenet, koster 49 kr og kan meget hurtigt vise om det hjælper din hest under ridning.... Fluemasken fra Horseguard dækker også hele mulen... Min unghest med hans, der endda er vippet en my op pga brug når han spiser...

profilbillede
  • #12   18. maj 2013 Og hverken maske eller mulenet forhindrer hesten i at trække vejret, overhovedet, så kan sagtens bruges under intensivt arbejde...

• #13   18. maj 2013 Okay, vil så prøve sådan et! Alt for min baby..

Men hvis dette ikke virker ville det så ikke være en god ide at få dyrlægen ud? Bliver altid så bekymret.. smiley

• #14   18. maj 2013 Jo, hvis det absolut ingen effekt har, at hun beskyttes mod insekter, vind, lys og støv med noget for mulen, ville jeg kontakte dyrlægen, for så tænker jeg tænder....

• #15   18. maj 2013 Samme her! Men det er kommet ret pludseligt alt det her, og sidder lige og læser om det. Og RIGTIG mange af punkter osv passer på hende :-/.. Men nu prøver jeg med en maske og at få en anden rytter på hende - som test af det jeg læser på.

• #16   18. maj 2013 Det kunne godt lyde som headshaker - men det er jo svært at sige..

Så kan det være nogle nerver, feks sadel, hovedtøj, andre ting eller nogen (sådan som jeg har forstået det) kan få det af støv eller solen, det går i øjnene - der har jeg hørt/læst at net masker har afhjulpet problemet..

Allergi kan også gøre det - for en milliard år siden, da jeg stadig var på ride skole, kom en af dem fik undervisning, med sådan hel maske med net for mulen og det hele - den kunne slet ikke tåle støv eller noget som helst og det hjalp så med sådan en Darth vader maske..

• #17   18. maj 2013 Har faktisk tænkt på at det kunne være smerte fra sadlen.. Men det er bare underligt for vi har redet med den samme dressur og spring - de to sadler - i godt og vel to år nu.

Men hun ruller sig ogs meget på folden - evig beskidt hest - og har tænkt på om hun måske har ramt en sten, for dem er der mange af.. Prøver altid at fjerne dem, men der er altid nye..

• #18   18. maj 2013 Siger heller ikke det er liiige den smiley

Læste engang på en side omkring headshaking at der var snart en milliard (eller noget under he he overdrivelse fremmer) grunde til headshaking..

Det kan også være tænder eller andre ting.. Har set nogle videor, hvor det var så slemt det ikke kunne ride hesten.. Den gik bare og slog hovedet op i rytteren konstant..

• #19   18. maj 2013 Det er så ikke lige den video (kunne ikke finde den) men fandt en anden, hvor hun bruger kun et mulenet...

http://www.youtube.com/watch?v=DegSrwcSF3k

• #20   18. maj 2013 Har ogs kigget en del video nu, og nogen gør det meget mere end hende og andre noget alla det samme.

Tykkes ligner meget det som den du linker til også gør.. Men nu vil jeg prøve diverse ting, og virke de ike får jeg dyrlægen ud hurtigst muligt! smiley

• #21   18. maj 2013 Håber det lykkedes for dig (og hende) og slippe helt af med det...

Nu har vi jo endeligt fået noget godt vejr, så skal det jo nydes og ikke gå og rystes på hovedet af smiley

• #22   18. maj 2013 Mange tak! Og tak for hjælpe begge to! smiley

Nemlig! Vi skulle gerne have trænet en masse dressur og spring, og så til jagter.. Men ja, hyppen hun ryster bare på hovedet af mig :b

• #25   18. maj 2013 Hvis hesten er HeadShaker er der ikke ret meget at gøre, det er ikke noget der er forsket særlig meget i, så den viden man har på området er temmelig begrænset. Man kan dog lave lappeløsninger som det kan ses på en video oppe over, men hesten vil aldrig nogen sinde kunne gå ærligt eller afslappet under rytter.

Hvis du er sikker på at det er fluer ville jeg putte noget fluespray på en klud og tvære det ud i hestens hoved. Derudover er Det også smart at give hesten hvidløg i dens foder smiley Et mulenet kan også, som andre siger, bruges men hver opmærksom på at der ikke genere den yderligere.
    I øvrigt kan hovedrysten også skylden et for smalt pandebånd.

Er der ingen af forslagene der hjælper er der god grund til at tro at hesten er HeadShaker og så skal du have en dyrlæge ud så hurtigt som muligt, for ofte volder HeadShaking syndrom stor smerte for hesten, da det er en fejl på nervesystemet i hesten hoved der er tale om.

Håber du får fikset hende så i kan ride normalt hele sommeren smiley

• #26   18. maj 2013 Hvis det kun er udendøres kandu jo bare ride inde? smiley
    - Men ellers noget af det de andre siger... smiley

• #27   18. maj 2013 Det lyder som en headshaker.
    jeg ville få dyrlægen ud og tjekke hesten.

Det er nemlig udendørs problemer er, og i hele forår, sommer og noget af efteråret.

Der er ikke særlig mange dyr i luften endnu, så tror næppe det er der problemet er..

• #28   18. maj 2013 Synes der er utrolig mange hopper, som er hingstegale lige pt, måske det er derfor hun er mere ustyrlig og hys at ride smiley

• #29   18. maj 2013 Mange tak for svarene alle sammen! Jeg tror hun er en Headshaker, og vil de næste dage holde meget øje med hende, og lave diverse ting som "prøver".

Kommentér på:
Hesten har valgt at dø..

Annonce