Jeg troede, at jeg var alvorlig syg... {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
Herunder efteråret har jeg haft det lidt svært på arbejdet og samtidig har min mand haft en større lønnedgang, som har gjort at vi har en lidt presset økonomi. Alt sammen medvirkende til at jeg følte mig stresset, uoplagt og udbrændt. Lige meget hvad jeg gjorde, var jeg bare ikke "mit sædvanlige energiske jeg." Jeg var sur og irritabel og alting fik lov at flyde, for jeg orkede ingenting.
I slutningen af året gik det stærkt fremad, men jeg kunne slet ikke samle mig sammen. Jeg blev bare ved at være uendelig træt, ramt af hovedpine og endelig begyndte jeg at blive svimmel og småsyg hele tiden. (Jeg bliver normalt aldrig syg.) Langsomt, som månederne gik begyndte jeg selv at blive mere og mere bekymret, men holdt det for mig selv.
Den der bidende fornemmelse af, at det ikke bare var stress, men noget fysisk. Lige meget hvor glad og positiv jeg var, så kunne jeg stadig ikke hænge sammen eller "finde overskuddet". Jeg var også begyndt lejlighedsvist at få "ondt i hjertet", men tilskrev det stadig stress, nu over ikke at slå til. Jeg levede af kaffe og sukker i et forsøg på at præstere et minimum af overskud og isolerede mig mere og mere fra fritidsaktiviteter, stalden og venner. Jeg orkede det bare ikke..
Da jeg i midten af marts endnu engang kom hjem fra job med dundrende hovedpine, klaskede helt sammen og lå i sengen resten af dagen, sagde min mand det højt: At han, ligesom jeg, var bange for at der var noget helt galt... Den nat sov vi ikke særlig godt og jeg gruede for at skulle til lægen, mens jeg desperat håbede at det ville vende...
Gennembruddet kom helt tilfældig få dage efter: Donortjenesten ringede og havde brug for en akut-donor og selv om jeg måske ikke var helt på toppen tog jeg af sted. Fordi jeg var klar over, at jeg nok skulle være særlig opmærksom, kørte jeg lige forbi Matas og købte en flaske Krauterblut. (Naturprodukt med jerntilskud, vitaminer og mineraler - super til donorer.)
De næste par uger startede miraklerne: Langsomt vendte mit overskud tilbage og jeg fik det meget markant, bedre og bedre.
Jeg begyndte, at spekulere på om jernmangel kunne gøre så meget og et opslag på google bekræftede i den grad den mistanke. I sidste uge kom der så brev fra Donortjenesten: Min jern-procent var simpelthen fuldstændig katastrofal lav og de sendte mig derfor en mega-dosis jerntabletter. Her 4 uger efter, er jeg nærmest et helt nyt menneske og sprudler af energi!
Så piger - SØRG FOR AT FÅ JERN NOK - der kan være en verden til forskel!
okt 2008
Følger: 49 Følgere: 48 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 550
jul 2008
Følger: 90 Følgere: 81 Heste: 4 Emner: 501 Svar: 7.252
mar 2013
Følger: 18 Følgere: 16 Heste: 1 Emner: 33 Svar: 388
jan 2005
Følger: 66 Følgere: 67 Heste: 19 Emner: 13 Svar: 2.466
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.404
jeg har engang prøvet hvor jeg havde mens i en måned(altså blødte i en måned), til sidst kunne jeg knap nok holder til at arbejde 4 timer, mødte kl 8 og kl 12 til middag lå jeg nærmest og sov hen over min middags mad.
jern og så også B vitamin, hvis man er i underskud, bliver man rigtig træt og har bare ingen overskud
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
jan 2012
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 6 Svar: 308
Men jern fås ved de grønne lidt grovere grøntsager. Mener at spinat og broccoli(?) skulle være ret godt.
jun 2012
Følger: 12 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 12 Svar: 44
Skal til kontrol hos min læge igen her i midten af april og der SKAL den være steget markant, ellers vil de tage nogle flere prøver. Er på c-vitamin og jernrig diæt, men der er vist ingen tvivl m at det går fremad. Han anbefalede så også kraftigt at jeg droppede min kaffe latte, men det er altså rigtig, rigtig svært....
jan 2012
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
jan 2012
jun 2012
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 1.379
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.404
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 12 Emner: 11 Svar: 31
jun 2012
Indtil videre er min blodprocent steget støt og holder sig (nogenlunde) stabilt. Det vigtigste er at den ikke er faldet igen. Jeg er fortsat meget fokuseret på min kost og tager fortsat jerntilskud. Min jernprocent vidste sig til kontrol stadig at være ret lav, vidste det sig. Så den markante oplevede forbedring var måske nok et mest udtryk for den store forskel fra virkelig skidt til bare dårlig.
Mht. jern, så tager jeg dobbelt jerntilskud (en pille morgen og en aften). Jeg supplerer så med krauterblut (åbenbart optages det forskelligt) og vitaminpiller, da jeg har vidst sig bare generelt ikke at være helt på toppen, trods ellers nogenlunde sund og alsidig kost.
Min læge mener at en del af forklaringen er at jeg har levet meget af kaffe latte og sukker gennem længere tid og selv om jeg har spist sundt, har jeg bare fået for lidt af det gode og alt for lidt væske. Den anden del af forklaringen er nok lidt intim, men jeg har fået taget nogle meget lækre prøver i tyktarmen *YURK* - heldigvis med negative resultater mht. celle-forandringer. Jeg kan forhåbentlig holde det i ave med en sundere og mere balanceret kost, men jeg skal fortsat gå til kontrol og har reelt en trussel om laserkirugi i min r.... hængende over hovedet
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 12 Emner: 11 Svar: 31
sep 2005
Følger: 68 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 4.279
Jeg ønsker dig en god bedring, og håber du kommer godt igennem kemoen! Mine tanker til dig .
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
jan 2005
Følger: 66 Følgere: 67 Heste: 19 Emner: 13 Svar: 2.466
jun 2012
okt 2012
Følger: 20 Følgere: 17 Heste: 3 Emner: 130 Svar: 2.846
TS hvis du stadig døjer med hård mave så brug movicol eller lactolose
Jeg troede, at jeg var alvorlig syg...