Nogen med forstand på dådyr? {{forumTopicSubject}}
Pga manglende dådyr-galleri kommer det lige herind
Men jeg håber der sidder nogle dådyr eksperter et sted derude og kan fortælle mig hvad der er rigtig og forkert her.
Men kort sagt har min moster en flok dådyr som ikke længere er særlig bange for at jeg på deres fold, medmindre jeg går direkte hen til dem eller gør en pludselig bevægelse.
Hannen eller hjorten er så den mest nysgerrige af dem alle og kommer hen til mig når jeg sætter mig ned på hug. Han holder sig dog ca. 2-3 meter på afstand.
Jeg er i tvivl om jeg skal være bange for at stanger mig eller går til angreb. Han har jo en hel flok hunner at beskytte og et kæmpe gevir at gøre godt med. Jeg kan se at han er nysgerrig, dog skraber han i jorden og kører sit gevir frem og tilbage i front mod mig. Han virker ikke vred eller hidsig men er bange for at ignorere de små tegn og så blive angrebet.
Så kære HG'er.. Skal jeg være bange for at lade ham komme tættere på. Der skal ikke meget til at skræmme ham væk.
mar 2013
Følger: 13 Følgere: 12 Heste: 2 Emner: 52 Svar: 568
Da det er set før at de har angrebet hunde/mennesker pga unger i flokken, eller beskyttelse .
De er er flokdyr og der skal intet til at de bliver bange eller føler sig i farer.
Deres hjerner er ikke specilet store
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.820
Ville jeg kunne når han har tabt geviret. Han er jo ikke så stor, måske en forvokset udgave af en tynd ged
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
aug 2011
aug 2011
aug 2011
dec 2012
Følger: 150 Følgere: 124 Heste: 12 Emner: 183 Svar: 1.951
Vi var ude i dyreparken ude ved Moesgaard, hvor de har dådyr, vi var ikk ret gamle, min mellemste søster ville fodre dem med æbler, ligesom alle de andre mennesker gjorde, ingen af os kom tæt på, vi smed det bare hen til dem, pludselig uden varsel angreb en af hannerne min søster og stangede hende gentagne gange i maven
Så jeg har meget stor respekt for de dyr ..
dec 2006
dec 2012
jan 2012
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 6 Svar: 308
Men er de vant til at 'omgås' mennesker og ikke opfatter os som en trussel, så ville jeg ikke være bekymret. Så længe det er dem der opsøger dig, så tror jeg bare de er nysgerrige.
mar 2013
Følger: 13 Følgere: 12 Heste: 2 Emner: 52 Svar: 568
Du går jo heller ikke over til en løve og vil nusse den fordi den er nysgerrig ..
Nogen dyr er skabt til at være i fred
dec 2006
Hvis vi trak os fra alt vi ikke kendte til, ville vi aldrig lære noget nyt.
jan 2005
Følger: 22 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 51 Svar: 146
dec 2012
dec 2006
En hest er også "potentielt farlig"
Nærmest alt her i verden kan jo anses for at være potentielt farligt.
Jeg siger ikke man skal nærme sig sådan et dyr uden at tænke sig om, men TS prøver jo tydeligvis også at sætte sig ind i dyrenes adfærd .
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Smut: Ja en hest kan gøre skade, men heste er ikke vilde dyr og en normal hest angriber jo ikke bare mennesker..
dec 2006
apr 2010
Følger: 93 Følgere: 90 Heste: 2 Emner: 72 Svar: 780
Ellers så tage springvest (sikkerhedsvest, som det jo også kaldes) på, den kan da tage en smule af slagene hvis du skulle risiker at blive stanget?
okt 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 1 Emner: 25 Svar: 183
Hunnerne har ikke født endnu (dem der skal det i år) og brunsttiden er heller ikke begyndt endnu, men når de to ting starter, så tror jeg ikke at han nøjes med at advarer dig, så vil han sandsynligvis angribe.
Det sker ikke så sjældent endda og specielt ikke ved flokke, som er "vant til" mennesker.
aug 2012
Følger: 24 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 132
Hannen viser tydeligt at du ikke skal komme nærmere, det skal du respektere, han advarer dig meget pænt og 'venligt', men du skal tage det alvorligt, om ikke andet så for ikke at krænke ham. 'Vilde dyr' der har kontakt til mennesker og ikke er bange for mennesker, har ofte heller ikke respekt for os, da de tror vi ikke er farlige. Heste gør os ikke noget, fordi de fra føl lære at det er os der bestemmer ved at fortælle dem hvad de skal gøre. Det gør man ikke med hjorte, derfor er de mere farlige.
Tag ikke fejl, bare fordi han er nysgerrig, betyder det ikke at han er venlig ... plus det at han kommer hen til dig, er ikke nødvendigvis nysgerrighed, det virker mere som om at han ikke er bange, og derfor går hen for true DIG så du ikke går tætter på.
aug 2011
mar 2008
Følger: 64 Følgere: 59 Heste: 4 Emner: 26 Svar: 444
- Vend ikke ryggen til. (Først at stå med fronten til ham er et tegn på sikkerhed og beslutsomhed fra din side. Vender du dig, er du svag, og beslutter han sig for at gøre dig noget, er det præcis dér han vælger at gå mod dig.)
- Skrab og stamp i jorden er et tegn på utryghed fra hans side. Samtidig skal du se det som en advarsel. Pres ham aldrig hvis han har vist tegn på utryghed!
- Tygger eller gumler han på sin tunge, fjern dig øjeblikkeligt fra folden! Det tegn er meget lille, og kan let overses. Men i virkeligheden kan det være den allersidste advarsel du får, og derfra kan det være sekunder før han angriber. (Jeg taler af erfaring!)
Men når det er sagt kan hjorte faktisk også være meget søde. Jeg kender flere som har hjorte, og som nyder at gå ind og fodre dem med brød og kæle med dem. Hvis du er i tvivl om, om de er til at stole på, synes jeg ikke du skal gå ind i folden alene. Snak eventuelt med hannen igennem hegnet indtil han er helt tam og tryg ved dig.
..Der er altid en risiko..
jan 2013
Følger: 15 Følgere: 16 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 42
Nogen med forstand på dådyr?