{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.042 visninger | Oprettet:

Nogen med forstand på foder? {{forumTopicSubject}}

Søger nogen med god forstand på foder, som vil hjælpe smiley

Jeg er blevet anbefalet at give 2 af mine heste der er i fin stand (den ene lidt for tyk) og i jævnlig træning, disse vitaminer:
http://shop.hippolyt.dk/shop/gemuse-krauter-mineralien-354p.html

- intet andet, kun vitaminer og måske lidt lucerne for tyggetid.

Til min tredje hest, som er lidt for tynd med høj forbrænding og som også bruges jævnligt, er jeg blevet anbefalet dette foder:
http://shop.hippolyt.dk/shop/naturpellets-solo-1181p.html

Jeg vil dog rigtig gerne have nogle andre øjne på sagen inden jeg køber noget som helst smiley så hvis nogen gider tage et kig, bliver jeg meget glad!

Obs: jeg ønsker ikke kommentarer fra folk der 'bare har et foder deres hest er glad for' og folk der 'tror nok sådan og sådan', vil gerne høre fra folk der virkelig ved hvad de snakker om, tak smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nogen med forstand på foder?
  • #2   5. jan 2017 Jeg fodrer med horselux easy nu + noget forskelligt tilskud, men blev anbefalet at skifte pga GMO indholdet..

• #4   5. jan 2017 Horselux er jeg i sin tid blevet anbefalet af en anden og har egentlig været fint tilfreds med det, men vil jo gerne give dem det der er bedst for dem, og ved desværre ikke selv så meget om foder smiley

• #6   5. jan 2017 Hvem er du blevet anbefalet det af? En foderkonsulent eller?

Tror du ville få en del ud af at undersøge ingredienserne i de to varianter og se hvad de gør godt for, det giver altid en rigtig god viden.

Jeg har selv haft et foder fra St. Hippolyt til min, men det var et der øger forbrændingen i forbindelse med at hun var meget overvægtig - men alt i alt, så var jeg kanon glad for det. Jeg har dog skiftet hende over på Dangro Omega-3 kraftur, da det har nogle enormt gode ingredienser og ikke noget fyldstof, som jeg tit synes der er i mange produkter. Til nøjsomme heste og så er de også dækket ind med diverse vitaminer. Det koster 200 kr. pr. sæk og hesten skal have en meget lav dosis pr. dag. Min vejer omkring 500 kg og får 800 gram fordelt over 2 måltider - så en sæk holder rundt regnet en måned. Ved at MANGE bruger det og er ovenud tilfredse med det. Tænker at det måske kunne være en idé til de to første heste du nævner smiley

Men hvis du synes at det du er på nu fungere, så ser jeg da ingen grund til at skifte, medmindre det indeholder ting du ønsker at fjerne og udelukke i et nyt foder.

• #7   5. jan 2017 Den hest som skal tage på, hvor gammel er den og er den i ridning samt hvad grad af motion?

De to andre som er god huld, alder og konditionsniveau?

Lige umiddelbart vil jeg råde dig til ikke at skifte, da der ikke er den store forskel på det du fodre med nu og så de to anbefalede produkter fra st.hippolyt.

Jeg har lavet en del foderudregning, samt set på vitaminer og mineraler i forbindelse med min uddannelse (dyrepasser, speciale i zoo dyr, dog med meget kendskab til heste foder da flere af de større opgaver er lavet ud fra mine egne heste samt dem jeg har arbejdet med).

• #8   5. jan 2017 GMO har jo ikke som sådan skidt for hesten?

• #9   5. jan 2017 Tak for svar smiley

Sandra: det er en der har arbejdet meget med foderplaner i hvert fald

Nicoline: den tynde hest er en fuldblods vallak på 8 år og rides jævnligt, dvs ca 1 time 5 dage om ugen + -

Den er normal stand er en oldenborg / fuldblods vallak på 15 år som også rides jævnligt

Den lidt tykke er en frederiksborger hoppe på 9 år som også rides jævnligt

De 2 sidste er ved at komme igang med mere seriøs ridning nu her, mens den første har været redet forholdsvist seriøst i en længere periode smiley

• #10   5. jan 2017 Har du overvejet at få taget blodprøver for at se om dine heste mangler noget? Tænker for at se, hvordan det nuværende foder fungere og gør de det, så kan du jo lede efter foder eller tilskud der kan opfylde de behov.

• #11   5. jan 2017 Næh, tænker at man burde kunne finde noget passende foder uden blodprøver ?
    Har aldrig hørt om nogen der tager blodprøver hver gang de skal have nyt foder eller ny hest osv smiley

• #12   5. jan 2017 Siger heller ikke at man skal gøre det hver gang man får ny hest eller skifter foder, men det er en kanon god ting at få gjort en gang i mellem - nogle ting kan du ikke bare lige se hvis hesten mangler.

• #13   5. jan 2017 Blodprøver viser kun hvad de mangler i lige det sekund blodprøven er taget fra. Skal du have et bredere og bedre syn på hvad dine heste mangler, så skal du tage en hårprøve fra halen som vil vise hvad de har manglet over længere tid samt fået for meget af smiley

• #14   5. jan 2017 Jeg ville overveje at tilføje fiberpiller samt noget proteinhøjt foder fx majsflager eller soyaskrå.
    Unge heste (max 12år) er gode til at omsætte proteiner samt udnytte energi fra kulhydrater og fedt.
    Ældre heste mister denne egenskab med tiden ligesom os mennesker. Hvordan er han pelsmæssigt? Ligger en god pels, taber den nemt og blank i pelsen?

De to ældre vil jeg beholde på nuværende foder, da de som sagt bliver trænet mere og lidt hårdere, ergo skal de have noget mere energi/ begynde at udnytte foderet bedre. Den tykke vil begynde at tabe sig, dog skal der evt tilføres lidt mere foder til den i normal huld gradvist hen ad vejen som den kommer i bedre form/ kondi.

• #15   5. jan 2017 Jeg har kun gode erfaringer med Hippolyt og kan anbefale dig det. Du kan evt hive fat i deres foder konsulenter.

• #16   5. jan 2017
    Lisette s. : Igen synes jeg det er interessant, at du IGEN påpeger at St. Hippolyt har forkert mineralsammensætning. Sidst vi diskuterede dette, bad jeg dig om at komme med specifikt foder (alle deres analyser ligger frit tilgængelig på nettet) - dette ville du ikke. Du kunne kun sige, at deres Cu/ZN forhold var forkert, men ikke fortælle hvilket produkt det var. Dette sat i forhold til dem jeg regnede på, overholdt alle forskrifter på Cu/zn.

JGR: jeg har i rigtig mange år fodret tyk pony, men en holdfuld ponybl. + gemüse grauter mineraler (+ hø), og det har fungere rigtig godt.

Ja min pony var meget undervægtigt sidste år, kom han på St. hyppolyt struktur E. Og siden har hans vægt været tilpas. Den anden "Bi-virkning" ved dette fodre, var han blev mere stabil i psyken og fik mere kontrollerbar energi, og mere udholdenhed.

Men billigt er det bestemt ikke. Det kan dog med en god besparelse købes i Tyskland.

Men om det er det rigtige foder til din hest, ja, det må komme an på en prøve. Vi har ikke dissideret dårligt hestefoder i Danmark, men vi har forskellige heste, og vi ryttere har forskellige følelser for hestefoder. Derfor er det svært at sige præcis, at dette foder vil være det rette for dig.

• #18   5. jan 2017 Ja, på samme måde som du har ret til at påstå at hippolyt har et for højt og ubalanceret mineralforhold.

Så har jeg også ret til at påpege at denne påstand er forkert, når vi snakker kobber/zink, hvilket alle kan gå ind og beregne.

Tag f.eks. gemuse krauter, som er nævnt i denne tråd, der er et kobber indhold på 700 mg. og et Zink indhold på 2500 mg. Dette giver et forhold på 3,57, og da dette forhold skal ligge mellem 3 og 5, dette vurdere jeg IKKE som Højt og ubalanceret.......

Igen, det er din påstand, den må du gerne have, men den er ikke korrekt.

• #20   5. jan 2017 Tja. Lisette, tallene taler jo for sig selv. - så den behøver jeg vist ikke uddybe yderligere.

Gemüse Graüter har jeg observeret hos flere heste, at det giver en markant stærkere hovkvalitet, mere energi, mere liv og vågen blik i øjene, blankere pels, og dette på heste som også før skiftet fik afbalanceret fodreplaner.

Gemüse Graüter er et ganske udmærket mineralfoder, ikke dermed sagt, at Gemüse Graüter er det eneste der dur. Det kommer helt an på den resterende fodreplan, hestens natur mv. Men at sige at Gemüse Graüter dårligere end de andre, er i min optik forkert.

Ts: prøv da den fodring du har fået anbefalet, giv et 3-6 måneder, se hvordan hesten reagere. Det er så heldigt med foder, vi er ikke bundet at et bestemt mærke, vi er helt velkommen til at skifte, hvis de ikke passer til vores hest.

• #21   5. jan 2017 Nicoline: ham der er tynd får fiberpellets og soyaskrå.
    Jeg ved ikke om du mener en hest på 9 år er en "ældre" hest, men det synes jeg nu ikke smiley
    De rides alle 3 på samme niveau ganske snart..

• #22   5. jan 2017 Jeg har i en periode brugt gemüse krauter til mine ponyer.
    Det var udregnet i foderprogram og calcium/fosfor var ikke optimalt mens zink/kobberforholdet var skyhøjt, hvilket jeg kan acceptere, hvis hesten dækkes ordentligt ind med kobber. Det var dog ikke tilfældet. Men lige i den situation hvor hesten havde et øget behov for zink, gav jeg det et forsøg.

Desværre levede det slet ikke op til mine forventninger, så jeg skiftede tilbage til noget der var nemmere at afstemme.

• #23   5. jan 2017 JGR: jeg skrev også at heste over 12 år regnes for ældre heste. Nu har jeg selv en hoppe på 25år som så må regnes for at være en oldgammel hest haha smiley

Hvad præcist får din hest nu? Produkter og mængder?

• #24   6. jan 2017 Mette B: mener du at Zink/kobberforholdet i gemüse krauter er sky højt? Eller var det det samlede billede af din fodreplan, det var højt, og gemüse krauter bare ikke passe ind i din fodreplan?

Zink/kobberforholdet i gemüse krauter er 3,57, og bør ligge mellem 3-5. Í min verden er det sky højt, hvis det er over 5. I min optil ligger det i den lave ende.

• #25   6. jan 2017 Nicoline:
    Du får lige hele smøren haha..

Hest 1: frederiksborger Hoppe, 9 år, 163 cm. Lidt for tyk. En energisk hest. Er for nyligt kommet igang med mere seriøs ridning og rides fremadrettet ca 1 time 5 gange om ugen, middel seriøst vil jeg sige.

Hun får dagligt 400 g horselux easy og magnesium tilskud.

Hest 2: oldenborg / fuldblod vallak, 15 år, 172 cm. Normal stand.
    Er også kommet igang med mere seriøs ridning og rides fremadrettet ca 1 time 5 gange om ugen, middel seriøst.

Han får dagligt 600 g horselux easy og 250 g fiberpellets.

Hest 3: fuldblods vallak, 8 år, 165 cm. Lidt for tynd. Rides middel seriøst ca 1 time om dagen 5 dage om ugen.

Han får dagligt 700 g horselux easy, 500 g fiberpellets, en stor håndfuld soyaskrå og en stor håndfuld maxirice.

Kommentér på:
Nogen med forstand på foder?

Annonce