{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.154 visninger | Oprettet:

Seneskade {{forumTopicSubject}}

Hejsa:)

Jeg er på færøerne og her ved dyrelægerne ikke så riigtigt meget om heste:S Ved i nogle hjemmesider hvor du kan skrive til en dyrelæge i danmark og spørge ham om ting?

Vi er ret sikker på at vores hest har fået seneskade, har læst om det og det passer rigtigt godt til... Hun er også væddeløbs hest, og vi er ret sikkre på at skaden kom i hendes sidste væddeløb.. Vi vil bare gerne vide hvordan hun skal ha det og hvad vi skal lave med hende imens hun bliver rask og hvordan tingene skal være bagefter osv..:)
Vis i har nogen viden om sene skade er i også velkomne at skrive smiley
Vi går nokk også til dyrelægen aligevel for at få ham at kigge på hende engang til

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Seneskade
  • #1   5. mar 2013 hvis det er en seneskade skal den skannes.... smiley vil foreslå at få den skannet smiley

• #2   5. mar 2013 Da vores fik en seneskade måtte hun ikke komme på fold det første stykke tid og da hun så måtte skulle det være på en 10 * 10 fold og så skulle vi langsomt udvide den smiley

• #4   5. mar 2013 Ja vi vil sende hende til dyrelægen at få benet skannet og få det hun skal have smiley men måske vi får noget mere viden om seneskade og hvad der skal ske fra en anden dyrelæge smiley

I har måske misforstået mig, planen er ikke at kun sende en mail til en dyrelæge..:)
    Dyrelægen har ellers allerede været og kigget på hende lidt før, hvor han så intet, men nu må vi så lige gå der igen smiley

Louise? hvordan er hesten nu? kan hun bruges som normalt igen osv?

• #5   5. mar 2013 Den skal - som de andre siger - scannes. Men den skal IKKE have boksro, da det kun forværrer skaden og skaber mere arvæv. Har lige været igennem et forløb med en meget voldsom seneskade og taler af erfaring. Har haft gode eksperter inde over, både dyrlæge, hestefys og en ekspert i genoptræning med aqua....Så jeg vil anbefale, at du får fat i en ordentlig dyrlæge, der kan bruge en scanner, så du kan få vurderet omfanget af skaden. Derefter står den på kontrolleret motion - ingen ridning - i skridt. Og allerbedst vil det være at sætte den i aquatræning hurtigst muligt.

• #6   5. mar 2013 det kommer jo SÅ meget an på hvor skaden sidder, hvor dybt den sidder, hvor alvorlig den er osv..

Men prøv at sende en mail til Brian Mossin Han er heste dyrlæge og kan med sikkerhed rådgive jer en smugle.

• #7   5. mar 2013 min hest har også haft en seneskade,og han fungere helt normalt nu smiley men kommer an på hvor slemt det er og hvilken sene det er smiley

• #8   5. mar 2013 Ja vi skal få hende scannet smiley
    Christina: tak for dit svar smiley aqua træning? altså at svømme eller?

• #10   5. mar 2013 Ida - jeg har talt med adskillige eksperter, og det er sådan, at hvis senen heler, mens hesten står stille, bliver vævet ikke stærkt og smidigt nok til at klare, når hesten bevæger sig. Det er fakta, uanset hvor stor skaden er. Spørg enhver hestedyrlæge - de vil sige, at hesten skal i gang med at skridte (trækkes) så hurtigt som muligt på fast bund. Når den står stille, får senen heller ikke tilstrækkeligt med blodgennemstrømning, og dermed heler skaden langsommere op.
    Og med aquatræning mener jeg løbebånd med vand....her går hesten i et kontrolleret miljø, hvor mængden af vand kan reguleres alt efter hestens tilstand. Det er supergodt til at bevare musklerne og holde senen i bevægelse uden overbelastning. Se evt på www.healthyhorse.dk - det er dér, jeg får min genoptrænet. Du kan også se video af aquatræning på min profil....

• #12   5. mar 2013 Nej, jeg modsiger ikke mig selv. Ville ALDRIG sætte en hest med seneskade i boksro - til gengæld er jeg enig i, at den ikke skal tonse rundt i en flok, så en sygefold er klart det bedste. Medmindre den selvfølgelig bliver hysterisk over at blive taget fra flokken. Hesten SKAL bevæge sig - men den skal ikke løbe rundt. Så langt er vi enige.

• #13   5. mar 2013 Ja vi havde hende i tilridning et halvt år efter og der var Ingen ting, min mor rider hende også så tit hun kan og der er heller ingen ting:) Man skal dog selvfølgelig være lidt opmærksom på det:)

• #14   5. mar 2013 tak for svarene smiley Men aqua træning er lidt svært når jeg ikke har noget løbeband eller noget :S Jeg tror vi ringer til dyrelægen i morgen smiley
    Så skal hun trækkes flere gange om dagen eller en gang om dagen?

• #15   5. mar 2013 Hvis hun er rengående, så begynd med at trække hende i 20 minutter på fast bund - dette er meget vigtigt, en tung ridehusbund vil kun gøre ondt værre. Gør det 5 gange om ugen, cirka. Kan gradvist optrappes til 30 og 40 min efter nogle uger.....Aquatræning kræver en speciel maskine, så der skal du søge professionel hjælp. Der er ikke så mange steder i DK, hvor der er adgang til det, så du er nok heller ikke heldig at finde noget på Færøerne......desværre.
    Kan desuden anbefale at bruge Back on Track til natten - det varmer og øger blodgennemstrømningen, når hesten står stille i boks. Og endelig har jeg haft virkelig gode erfaringer med at give ultralyd og laser. Igen er det noget, der kræver en maskine.....men det er vigtigt at sørge for blodgennemstrømning til senen, så massage kan også være en hjælp. Blodgennemstrømning = opheling og mindre arvæv....

• #16   5. mar 2013 Held og lykke....seneskader er en træls og langvarig omgang, men det er ikke umuligt at få en ridehest igen bagefter...Krydser fingre for dig og din hest.

• #17   6. mar 2013 Takk for svaret smiley Tror ikke der er mulighed for aqua træning, men vi ringer til dyrelægen i dag og får aftalet at få hende scannet og så vil vi gøre alt der skal til for at hun skal blive rask på den rigtige måde smiley

Tror i hun vil kunne bruges til væddeløb igen?

• #19   6. mar 2013 ja, men vi får se hvordan det er om nogle år smiley Det langste væddeløb er 500 m

Kommentér på:
Seneskade

Annonce