{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Seneskade
  • #1   19. feb 2014 den dybe bøjesene eller gaffelbåndet?? men det må din dyrlæge kunne svare på?

• #2   19. feb 2014 det er fordi vi har dyrlæge i tyskland, når det er de helt store undersøgelser. Det var første gang vi var der, og de er kanon dygtige!! Så blev han skannet, og så viste de et billede af hestens fire sener. Han havde en skade på den inderste (senen var farvet med lilla). Vi har fået at vide, at der nok går et halvt år, før jeg kan sidde på ham igen, hvis han nogensinde bliver rask. Men vi får lige en fra rideskolen til at ringe derned i morgen smiley

• #3   19. feb 2014 og vores dyrlæge herhjemme siger, at der nok kun går 8 uger endnu, så nu bliver jeg helt i tvivl, om det er en gaffelbåndskade

• #4   19. feb 2014 Jeg har en pony, som havde en seneskade i den dybe bøjesene, der fik vi hende scannet og der sagde han at hun skulle gå 8 måneder og så derefter genoptrænes
    smiley

• #5   19. feb 2014 okay, blev den helt rask igen?? smiley

• #6   19. feb 2014 Det lyder som om det er den dybe bøjesene. Det er en ret langsommelig affære at få sådan en i orden igen, minimum et halvt år, men ofte mere, nogen gange op til et par år. Mange heste med en skade på den dybe bøjesene bliver ikke i orden igen og bliver aldrig rideheste igen... Prognosen afhænger meget af hvor alvorligt senen er skadet og om man kan holde ro på hesten imens at senen heler op....

• #7   20. feb 2014 mange tak for svar smiley Nogen der kan fortælle, hvad sådan en skade kan komme af?

• #8   20. feb 2014 Jeg har haft en hest, der havde en skade i den overfladiske bøjesene ("klapsenen"). Hun gik i hegnet og fik skåret 1/4 af senen over. Hun skulle have boksro i 4 uger, og efter yderligere 2 mdr, kunne jeg begynde at genoptræne hende. Hun blev 100 % funktionsdygtig igen smiley

• #9   20. feb 2014 Mener det er den scene der ofte bliver skadet under springning, den kam både blive skadet af for meget spring, eller hvis den lander forkert. (Dette kan selvfølgelig også ske på folden)
    Det kommer selvfølgelig an på hvor slemt den er skadet, om den "kun" er overbelastet eller ligefrem revet i stykker. Har selv været det igennem med min hoppe, hendes blev overbelastet og kunne ikke rides i 6 måneder. Efter 6 måneder gik vi stille og roligt igang på fast underlag ( ikke ridehus og ridebane).
    Idag har hun ingen problemer, men hun kommer ikke på lange ture, og bliver ikke sprunget særlig meget eller særlig højt.
    Senerne er en dum ting, når de først er ødelagt bliver de ikke 100 % igen, den kan nemlig ikke genopbygges, når den først er skadet vil den altid være skadet.

• #11   20. feb 2014 Ja hun skulle bare op at scannes igen, os så skulle jeg ellers bare genoptræne hende:-)

• #12   20. feb 2014 Overordnet findes der to typer seneskader (med ligamenter og alt det andet under sneskader). Der er de snigende og de akutte.
    De akutte skader kan komme ved fald, styrt, sår, spark eller lignende hvor skaden sker hurtigt og derved er akut. Disse typer skader har ofte en bedre prognose end de snigende, men de kan selvfølgelig også være meget alvorlige og derved betyde aflivning på stedet eller en hest der aldrig bliver fuldt ud funktions dygtig.
    De snigende skader sker ved overbelastning. Denne belasting kan komme af skævheder/låsninger der gør at hesten bruger sig forkert og derved aflaster og så overbelaster senerne der stille og roligt bliver dårligere og dårligere til skaden sker. Det kan også ske ved forkert brug af hesten, for tidlig ridning, intens træning af samme øvelse hvor utrænede sener så bliver overbelastet, eller sågar af noget så basalt som forkert opstilling der gør at hesten forsøger at fjerne ubehaget ved rytteren og derved overbelaster noget i forsøget på at afslaste noget andet.
    De snigende skader er ofte mere alvorlige og har dårligere prognoser end de akutte. Jeg er ikke ekspert eller noget på området, men jeg tænker det er fordi senen er blevet langt mere ødelagt over et større område og har nået at danne arvæv for at 'lappe sig selv' og så derfor har dårlig mulighed for at blive god igen.

Tag for guds skyld den tid der skal til! Går i for hurtigt frem vil senen enten hele forkert eller skaden vil springe op igen og i vil have endnu dprligere chance for at øre den god igen. Hellere bruge et år på genoptræning end at blive nødt til at aflive hesten fordi den ikke længere har en chance for at blive god igen.
    Og husk nu at en skadet sene aldrig vil blive helt så god som den var før. Arvæv er mere 'stift' i den end senen og derfor ikke så bøgeligt hvilket giver chancer for at skaden kan springe op igen. Men jo mere tålmodige i er, jo bedre chance er der for at hesten bliver næsten så god som ny, og jo bedre vil skaden hele op smiley

Kommentér på:
Seneskade

Annonce