{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
753 visninger | Oprettet:

Åh, de uddannelser! {{forumTopicSubject}}

Bliver lige nødt til at lufte mine tanker lidt smiley
Om et års tid skal jeg have taget mit endelige valg om, hvad jeg ønsker at studere videre til efter gym. Jeg har i lang tid gået og spekuleret over mine muligheder og interesser, og ved godt, jeg stadig har et år til at tænke i, men kan godt lide at planlægge og forberede mig i god tid. Umiddelbart gik jeg efter fysioterapiuddannelsen, da jeg er interesseret i kroppen og fordi jeg så kunne studere i Esbjerg, som ikke ligger så langt væk fra, hvor jeg bor, og hvor det er billigt at bo. Men her på det sidste har jeg kraftigt overvejet, om fysioterapien egentlig er det, som jeg virkelig brænder for. Jeg har været i praktik som fys. både på en klinik og på en rideskole. Jeg synes selve behandlingsdelen, hvor der bliver masseret, manipuleret m.m. er meget spændende, hvorimod genoptræningen, som jo også er en naturlig del af fysioterapien, er lidt mindre interessant. Jeg har gode karakterer i skolen og hvis det fortsætter som nu, vil jeg nemt kunne komme op på et snit omkring 10, også fordi jeg har 5 A-niveau fag og derfor kan gange med 1,08. Desuden har jeg Mat A, Fys A og Kem B, hvilket giver mig adgang til mange videregående uddannelser. Jeg har egentlig altid villet have en uddannelse på lidt højere niveau end blot en professionsbachelor (som fys. er), og det er også, hvad folk forventer af mig. Jeg ved udmærket godt, at jeg skal vælge, hvad jeg selv lyster, men vil også lytte til andre, for måske kan de se noget, som jeg ikke selv har tænkt over. Jeg kan godt lide at gå i skole, og særligt sommerferierne er for mig til tider hårde, fordi jeg simpelthen savner at skrive rapporter, matematikafleveringer osv., så tror umiddelbart godt, at jeg vil kunne klare et hårdere studie. Jeg har derfor endnu en gang (eller nærmere 10 gange) kigget alle uddannelser igennem på ug.dk, i ”hvad kan jeg blive 2013”, set videoer m.m. og er så begyndt at tænke på medicin- og veterinærstudiet. Før i tiden ville jeg åh så gerne læse veterinærmedicin, men da man så skulle til Kbh. så jeg ikke den uddannelse som en mulighed. Nu er jo så kommet tilbage til tanken om dyrlæge, hvilket min far synes godt om. Min mor er mere skeptisk, da ”det er dyrt at bo i København”, ”det er svært at finde lejlighed” osv. og også fordi det at hjælpe dyr og omgås små søde hunde og katte fra morgen til aften er mange pigers drøm, og hun er bange for, at jeg har samme drøm og bliver skuffet, hvis jeg så ender på eksempelvis et slagteri. Hvis jeg skulle vælge dyrlægestudiet ville min ultimative drøm vel nok være at arbejde med heste, kæledyr, produktionsdyr eller andre dyr, men hvis jeg så skulle havne med et job, hvor jeg skulle tjekke fødevarer, så kan jeg også leve med det. Da jeg var mindre udforskede jeg altid døde dyr, snegle, indvolde fra de høns, som vi slagtede og er vant til både komøg op til knæene og hovedløse høns, så jeg har altid været vant til dyr i forskellige tilstande og er langt fra sart. Men hvor er det dog svært at vælge! Hvis bare min mor var lige så optimistisk omkring veterinæruddannelsen, som min far er. Eller hvis bare fysioterapiuddannelsen var på kandidatniveau, så ville det være meget nemmere at vælge. Hvis jeg vælger fysioterapivejen vil det, som jeg har knoklet for og været god til (mine karakterer) ingen betydning have. Til gengæld kan man i forbindelse med fysioterapien tage en hulens masse efteruddannelser og kurser, hvilket alligevel tiltaler mig, for jeg brænder for at blive rigtig god til noget, som almindelige mennesker umiddelbart ikke har så megen viden omkring. Lige nu ville jeg bare ønske, at jeg kunne se 10 år ind i fremtiden bare for at se, hvad jeg mon har fundet på smiley

Hold da op, det blev langt! Beklager smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Åh, de uddannelser!
  • #1   3. mar 2013
    Hvad du ender ud med af job, er jo noget du selv vælger - der er ingen der tvinger dig til at være på et slagteri :o)

• #2   3. mar 2013 Krikken: Tja, hvis der bare ikke lige er nogen job som dyrlæge i praksis eller lign. så må man jo tage det, som man kan få, hvilket jo kunne være arbejde på et slagteri smiley Men som sagt, det er for mig ikke verdens undergang, hvis jeg skulle ende sådan et sted, det tror min mor bare smiley

• #3   3. mar 2013 Puh ja, de er trælse de beslutninger. Jeg troede jeg vidste hvad jeg ville, men så kom jeg også i tvivl. Sidste år ville jeg læse handelsøkonom, i år hvor jeg skal søge, har jeg fået øjnene op for universitet. At komme over og se selve studiet og høre om de forskellige linjer, åbnede kun øjnene endnu mere for mig, så jeg nu ve hvad jeg vil læse. Jeg vil anbefale dig at tage over at se de uddannelser du gerne vil, få andre til at fortælle om det, som har gået eller går der, få et indblik i studiemiljøet og så se om det stadig er dig. Det hjælper en hel del smiley

• #4   3. mar 2013 Har selv samme problem med at vælge, og selv om jeg kun går i 1.g har jeg allerede kigget på kollegier osv. smiley
    Jeg mener at hvis den nye SU-reform bliver gennemført, så fjerne de reglen med at kunne gange sit snit med 1,8.

• #5   3. mar 2013
    Forventninger er noget fanden har skabt i vrede. Er selv møg irriteret på dem, er ikke en der tager dem voldsomt til mig og mine forældre har heller ikke de store men alligevel kan man jo ikke lade være.

Men egentligt burde man bare smide forventninger ud til højre, vil man noget, så vil man det og ikke hvad andre folk siger.

Siger jeg, der trods at hade skole klemmer ballerne sammen og gennemfører de sidste par måneder af HG, trods jeg egentligt føler for at droppe ud ( af nr. 2 uddannelse ). :o)

• #6   3. mar 2013 Hvis SU-reformen bliver gennemført fjerner de reglen med at man må gange sit snit op med 1.08 hvis man læser videre inden for et år, men man må stadig gange sit snit op med 1.03, hvis man har 5 A-fag smiley

• #7   3. mar 2013 Ikke for at være træls eller noget, men det er kun 1,03 du må gange med for 5 A-fag smiley 1,08 er kvik-bonussen (hvis du starter indenfor 2 år), som står til at blive fjernet med den nye SU-reform...

Men derudover... Jeg synes ikke, du skal lade dig stoppe af, at fys "kun" er en proffesionscachelor - fuck da for Guds skyld, hvad der forventes af dig og vælg det, DU har lyst til! Men når det er sagt, kan jeg godt forstå dine overvejelser. Jeg har selv drømt om at blive dyrlæge i 5 år du, og det er stadig min største drøm. Jeg er klar til at imødegå og klare alle forhindringer, for jeg vil det med hele mit hjerte. Men jeg kan sagtens forstå, at du ikke er så sikker - det vrimler ikke ligefrem med jobs til dyrlæger, og ja, man risikerer at ende på et slagteri. Men det med, at det er dyrt at bo i KBH, det er lidt et fjollet argument, synes jeg - tusinder og atter tusinder af unge klarer den jo, så hvorfor skulle du ikke kunne? Vi kan jo ikke tage beslutningen for dig, men hvad med at skrive til/snakke med nogle fysioterapeuter og dyrlæger og andre, og høre, hvad de synes, er fordele og ulemper ved jobbet?
    Og er det i øvrigt heste- eller menneske-fys, du vil være? For som menneske-fys kan du jo fx læse videre til heste-fys, hvilket på flere punkter jo kan minde om dyrlæge smiley

• #8   3. mar 2013 Hov, læser videre inden for to år.

• #9   3. mar 2013 Dyrlægestudiet er meget hårdt, men fætters kæreste er ved sin kandidatuddannelse nu og hende så jeg ikke meget til da hun læste til sin bacheloruddannelse (de første 3år).
    Hun var hjemme hver dag for at læse og blev hjemme i weekenderne også, hun lavede stortset ikke andet end at læse. Hendes SU gik til lejligheden, men hun havde på forhånd sparet sammen til studiet. Derfor havde hun råd til mad også.
    SU'en kan ikke dække omkostningerne ved at studere i KBH.
    Hun fik så også 12 for sin bacheloruddannelse, så det hårde slid gav pote.

Så det handler om at se på hvad du gerne vil arbejde som eller med, derfor ser efter uddannelse indenfor disse områder. Derefter kan du kigge på økonomien.
    Hvis du allerede ved nu at du ikke har en opsparing eller andet til studiet, skal du være opmærksom på dette når du vælger uddannelse smiley

Jeg vil selv være dyrlæge (måske), men har valgt at veterinærsygeplejerske nok mere er mig. Jeg ønsker ikke en alt for lang uddannelse lige nu og vil have det godt med at få noget fakta stoppet i hovedet og så prøve det i praksis kort efter smiley

• #10   3. mar 2013 Jeg har alligevel under alle omstændigheder tænkt mig at læse videre inden for 2 år efter gymnasiet, og hvis de så fjerner den med, at man må gange med 1,08, så skal jeg nok klare mig alligevel.
    Har været oppe og se skolen, hvor man kan blive fysioterapeut og det hele virker fint, lærerne og de studerende er flinke og alt det der smiley
    Jeg har viljen til at læse videre, og jeg tvivler på fysioterapiuddannelsen pga. flere faktorer end blot forventninger til mig. Jeg så en udsendelse om, at fysioterapeuter har meget svære ved at få job osv.

Dybkjær: Har også tænkt på at blive hestefys efter at være blevet fys til mennesker, men så er spørgsmålet bare, om man nu også kan leve af det? Man ville jo så kunne behandle hele equipagen, men det skal jo også kunne køre rundt.

• #11   3. mar 2013 Vil først sige, at du ikke skal lade afstand og dyre lejligheder stå i vejen for dine drømme. Hvis du virkelig gerne vil læse veterinærmedicin, så gå dog efter det. Der findes en del billigere alternative bosteder, det kan sagtens lade sig gøre. Skal selv derover og læse veterinærmedicin og kommer selv fra Jylland. Tror du skal have sat dig lidt mere ind i tingene, istedet for at lade dig skræmme af hvad din mor fortæller dig. Og synes da helt klart du skal udnytte dine evner nu når du lader til at have dem, tror du vil fortryde andet. Med det sagt, så skal du selvfølgelig vælge den uddannelse du føler er den helt rigtige for dig.

• #12   4. mar 2013 Det kan simpelthen ikke passe, at det ikke kan lade sig gøre på en SU - det er jo det, SU'en er til. Jeg har tænkt at tage et sabbatår inden, hvor jeg bl.a. skal spare op til studiet, men hvis ikke SU'en rækker må man jo tage SU-lån..

• #13   4. mar 2013 Og som Dybkjær siger, så kan det altså sagtens lade sig gøre at bo i Kbh med en su, kender flere der gør det. De har hverken sparet op eller har møgrige forældre, så det handler altså om at lægge et budget, så man har styr på sine penge og så skal man jo nok ikke lige satse på at få det bedste at bo i derovre, men sådan er det. Det er jo blot for en periode i dit liv.

Kommentér på:
Åh, de uddannelser!

Annonce