5.377 visninger
|
Oprettet:
slå sin hest {{forumTopicSubject}}
Jeg synes at det er forfærdeligt med dem der slår sin hest. Hvad lære hesten af det. Den lære ikke en skid. Den lære bare at den har en ejer der slår sin hest og det er jo ikke så rart. Hvordan ville i have det hvis jeg slo (staves) dig vær gang du var lidt fjollet? desuden er der mange der bruger pisken som straf og ikke som hjælper.
Man for overhovedet ikke et godt bånd til sin hest. Jeg synes at dem der slår hesten skal stoppe nu og tænke over det jeg har skrevet.
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
dec 2012
Følger: 45 Følgere: 42 Heste: 4 Emner: 98 Svar: 566
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.887
feb 2009
Følger: 50 Følgere: 47 Heste: 2 Emner: 13 Svar: 164
Du ser heller ikke en hest der bare tager imod spark for en anden hest uden den giver igen!!
feb 2009
dec 2012
feb 2009
Det var bare det..
Men undskyld jeg kan ikke se hvorfor dette emne skulle oprettes :?
jul 2005
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 23 Svar: 997
dec 2012
dec 2012
dec 2012
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 87
dec 2012
sep 2004
Følger: 21 Følgere: 38 Heste: 2 Emner: 146 Svar: 331
jul 2005
Og man bare ikke sammeligne børn og dyr da børn er selvtænkene og forstå for det meste et nej. Hvis jeg står og siger "det må du ikke hest" og " fordi at jeg er mindre end dig" så vil hesten ikke fatte en dyt og bare hoppe videre, på min måde fik jeg hendes opmærksomhed og hun så mig og stoppede med at hoppe i min retning. Og jeg slap med en brækket tå og ikke en brækket nakke eller ryg
jan 2013
Følger: 3 Følgere: 9 Heste: 1 Svar: 299
feb 2011
Følger: 23 Følgere: 22 Heste: 4 Emner: 37 Svar: 294
Heste er et stort dyr der må og skal have respekt for os der håndtere det eller ville vi jo ikke have en chance! Jeg siger ikke vi skal tæve løs på vores dyr hvis de træder os over tæerne, men almindelig og sund respekt skal de have!
nov 2009
Følger: 87 Følgere: 99 Heste: 9 Emner: 225 Svar: 5.305
Jeg er blevet bidt i kinden, i armen og i ryggen ca. 5-7 gange efterhånden, og jeg kan da lige sige dig, at den hest har fået et klask, for jeg vil fandme ikke finde mig i, at min hest er dominerende.. Når hesten bider er den sgu farlig! Så hjælper et fast, hårdt "NEJ" ikke altid. Hestene i naturen siger jo heller ikke nej til hinanden, vel?
Hesten er et farligt dyr, det kan vi ikke komme udenom, og ja, efter min mening så er det sgu ikke synd for hesten, at jeg klaskede ham, da han bed mig i kinden - jeg var da heldig, at han ikke bed rigtig hårdt!
F.eks. har denne hest jeg omtaler, også pludseligt faret på en kvinde på folden - en kvinde han har kendt i efterhånden en del af hans liv -, LØFTET hende i hendes kraveben, og smidt hende hen af jorden... Vil du stadig sige, at man bare skal sige fast "NEJ"? Tror sgu ikke det er ret effiktivt, da man sikkert vil være i fuldstændig panik...
Kan også tilføje her den anden dag, hvor min lånepony sparkede ud efter mig. Jeg råbte "NEJ", og klaskede hende på skulderen. Hun blev lidt paf først, men det er fordi der aldrig er nogen der har sat hende på plads.
Resten af tiden var hun sød, og har ikke sparket ud siden.
okt 2007
Følger: 55 Følgere: 61 Heste: 1 Emner: 67 Svar: 534
Eftersom at en hest ikke er et stykke legetøj er det vigtigt at den respekterer mennesker, og jeg går ikke ind for at slå hesten nej, men som mange andre har skrevet - så kan man altså blive nødt til at markere overfor hesten hvem der bestemmer.
Man ser ofte eksempler på heste der er fuldstændigt ligeglade med deres kære ryttere/ejere/whatever der står og skriger og skråler "NEJ!, FY!" men uden at hesten reagerer.. Hvis de bare en enkelt gang ville sætte sig igennem til deres hest, er jeg sikker på at situationen ville være en anden.
Det er ligesom når man skal lære den noget nyt ridemæssigt. Først kraftige signaler, og når den så begynder at forstå tone og signal så kan man nøjes med langt mere diskrete signaler.
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Men ind imellem kan man være nød til at være hård for at stoppe en situation, fx en hest der maser en og ikke flytter sig ved skub, jamen der ville jeg gøre hvad jeg skulle for at flytte den, ikke for at straffe eller opdrage den, men for at forhindre skade på mig selv..
Ved bid og spark reagere man ofte instinktivt på smerten og sær fra sig..
Har også en gang måtte slå med en pisk, for hesten havde slået hjernen fra og var ved at bakke ud over en stejl skrænt og ja den skulle bare frem, koste hvad det ville..
Men som straf og opdragelse mener jeg ikke slag har nogen særlig effekt, men ind imellem er det nødvendigt for at beskytte sig selv..
dec 2012
mar 2009
En hest ved hvad den kan lide og ikke lide.
Alfred kan lide mig fordi jeg kommer med maden og han ser mig som en "førehest" han kan være tryg ved når han ikke er ved flokken.
Det ligger til naturens side at de sparker og bidder hindanden men det tager de jo ikke så tungt for det ER bare hesteadfærd.
Jeg laver meget jordtræning og der gør man de ting man før ud fra hestens natur.
En hest der bider eller sparker et menneske er ikke okay! og det skal den vide!
Selvfølgelig skal man ikke tæve løs på sin hest eller piske den. men der er forskel på et knyttet næve og en flad hånd.
nov 2003
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
Ved nogle er det nok bare at sige nej, ved andre er man nødt til at markere hårdere..
Man skal jo ikke rende rundt og banke hesten hver gang den laver en fejl, men sparker, bider eller truer den, så får den det at føle, da jeg på ingen måder tolerere den adfærd.. Og tænk, oftest er det kun nødvendigt en enkelt gang eller to, da det hurtigt og effektivt giver hesten besked om hvor den befinder sig i hierarkiet. Resten er tiden er den jo fuldt accepteret og det skal den også være, ellers er man ond overfor dyret. Det skal være en irettesættelse, ikke en straf.
jul 2005
som sagt jeg brækkede en tå i går, men jeg sagde også kraftig fra.
nov 2009
Men han lider også af "jalousi" (dette i "", fordi ligesom en hest ikke kan være fræk, kan den jo heller ikke være jaloux på den måde), og ja, nogle gange skal man bare tænke på at snakke med en anden hest, og så er han der..
Dog har han ikke bidt efter nogen, siden min søster fik sin hest, der har sat ham på plads.
Men trods det, er han alligevel den hest alle elsker, fordi han samtidig også er så dejlig en hest, og så børnevenlig.
dec 2012
mar 2009
Man skal heller aldrig straffe sin hest? man skal irettesætte den så den ved at du er førehesten og den skal have respekt for dig.
feb 2011
Følger: 23 Følgere: 22 Heste: 4 Emner: 37 Svar: 294
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
Det så morsomt for hvad gør de andre heste mod hinanden hvis den ene hest bider den anden bider de jo igen eller sparker.
Og nej man skal ikk tæske en hest.
okt 2004
Ellers kan du også kigge på hvordan hoppen fortæller føllet hvad der er forkert, den bider eller "sparker" (nok nærmere markere med bagbenet) føllet hvis den gør noget forkert.
Hesten forstår ikke vores sprog, men hvis vi prøver at efterligne deres kropsprog så vil de bedre kunne se hvad der er rigtigt og forkert. Og kan sige dig at hesten forstår et hurtigt dask over mulen, for det skal falde i samme sek. som den bider. Samtidig med dasket kommer det bestemte "nej" så, for på den måde lære hesten at det ord/toneleje betyder den gør noget forkert. Men det er ikke noget der er medfødt.
nov 2009
Jeg tror da, at hvis folk oplever en hest bide, vil de fleste lange ud af den, måske af ren refleks. Man står ikke lige og tænker "Nej, det løser intet, man slår ikke en hest", når hesten har fat. Nogle mennesker går måske i panik, og så arbejder hjernen og munden da ikke altid lige godt sammen, og så tror jeg da mange ender med at lange ud efter hesten.
dec 2012
nov 2009
nov 2009
Sidst han bed mig var i sommers. Jeg havde lige snakket med ham, mens vi var ved at lave fold (fordi min lånepony kom, så vi skulle dele folden op), jeg blev bedt om at hente noget snor, og da jeg vender ryggen til ham, og er næsten henne ved hegnet KLAPS!! Så havde jeg et tandsæt i min arm.
dec 2012
okt 2009
Følger: 40 Følgere: 38 Heste: 2 Emner: 39 Svar: 465
nov 2009
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 924
Du kan ikke kommunikere med en hest ved at snakke med den, ligegyldig hvor meget du prøver vil den ikke kunne forstå vores sprog - derfor er man nødt til at kommunikere med dem på det sprog de forstår, og som en anden skriver ja så sparker og bider heste altså hinanden hvis nogen går over grænsen på folden. Heste kan godt forbinde dit tonefald med noget enten godt eller skid og det er da helt sikkert det man skal stræbe efter så man slipper for at slå hesten - tror ikke der er nogen der synes det er sjovt at komme i en sådan situation at man er nødt til det.
Det er bare så forbandet vigtigt at man helt fra hesten er føl for fortalt den hvor grænsen går omkring mennesker, for når man en dag står med 500 kg hest der ingen respekt har overfor mennesker fordi man har valgt ikke at tage 'kampen' med den fra føl og sætte grænser ja så er man rimelig fucked.
Det er en sød tanke du har, men rimelig rosenrødt - en hest opfatter ikke at blive slået på samme måde som vi gør, de bliver ikke kede af det eller fornærmede, for sådan er de vandt til at behandle hinanden hvis de overskrider grænserne.
Selvfølgelig skal man ikke tæske løs på sin hest hver gang der sker det mindste, men har man sat en grænse og opdraget den ordentligt fra starten bør det heller ikke være nødvendigt. Men jeg kan love dig for at jeg vappede min hest en hvis den bed, sparkede eller på anden måde truede mig, det er bare ikke i orden i min verden!
mar 2009
Din alder tager betragtning i at du ikke har studeret eller sat dig ind i hesteadfærd. vi er mange der snart har forklaret dig hvorfor tingende er som det er men du ser os som onde mennesker der slår vores heste.. så vi kan snart ikke gøre andet end at lade dig sidde og være bitter på os andre
jul 2005
aug 2011
Følger: 37 Følgere: 35 Heste: 1 Emner: 61 Svar: 921
mar 2009
Som du selv siger HVIS! Der står ikke noget om alle har gjort det
dec 2012
okt 2004
nov 2009
Men du har helt ret i, at hesten ikke tænker som os.
dec 2006
Ja grunden kan fx være dominans og hvad førehesten ude på folden, den lapper lømlen en, så den ikke gør det igen..
Du har tydeligvis ikke stået med en rigtig adfærdsvanskelig hest.
Heste er forskellige og skal behandles forskelligt.
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 12 Svar: 605
dec 2006
Freja: det kan godt ske at du ikke ser dig selv om fører, men det er du, når du kan få hesten til at samarbejde og følge dig.. Den gør det både fordi det er en sjov leg, men også fordi at den ved at du passer på den, hvilket gør hesten tryg. Og det er det samme som at være i førerollen.
Dominans fra hestens side af, kan sagtens være et udbrud af misforståelse. Den "dominere dig til at flytte dig, fordi du opfører dig underligt og skaber usikkerhed. Så gå væk med dig, du gør mig usikker"
dec 2006
Følger: 38 Følgere: 40 Heste: 1 Svar: 308
Ridehestene er til gengæld en anden sag. Der er simpelthen for meget spørgen i tøsernes omgang med de store dyr. Vi oplever ofte heste der reagerer udadtil, og når vi så korrigerer adfærden, så træder lille Marlene straks til og siger fy ha. Oftest er det faktisk rarest at svømme med hesten, uden at ejeren er tilstede.
Vi er på ingen måde hårde, men vi er kontante og DET trives hestene med. De ved præcis hvad vi forventer, og stiller med glæde op. For er der noget heste har det godt med, så er det forudsigelighed. Man skal aldrig straffe for at straffe, men når hoppen bare er hoppesur som følge af en svag ejer. Og mener at det er i orden at slå eller bide, så er der kontant afregning ved kasse 1. Der bliver ikke båret nag eller noget efterfølgende, og så kan vi udføre vores arbejde uden fare for liv og lemmer.
dec 2006
Følger: 38 Følgere: 40 Heste: 1 Svar: 308
nov 2003
The bad: Så du mener hesten er agressiv og angriber pga den engang er blevet slået voldsomt og jeres løsning på dette er så at slå den!!
maj 2008
Følger: 41 Følgere: 53 Heste: 1 Emner: 213 Svar: 1.845
Men, hun kan ofte blive lidt tummelumsk oven i hovedet, hvor hun så overhovedet ikke ser mig, og bare hopper rundt i spiltovet og maser mig. der får hun et klask, da hun så nærmest "vågner op" og så kan man kommunikere med hende igen. hun får kun et klask når hun ikke reagerer på andet og bare "lukker af".
det heldigvis sjældent at det sker mere.
Hver gang min hest har gjort noget som jeg ikke tolerer, så bakker jeg hende! og det bruger jeg HVER gang!
jul 2005
mener heller ikke jeg er fører hesten eller prøver på det, jeg vil bare have hun respektere mennesker, fordi de er mindre, og en hest kan lave meget skade på et menneske
nov 2009
Jeg går jo ikke rundt og slår ham, men jeg sætter ham på plads på den måde som han kan fatte. Tro mig, vi har prøvet en del forskellige ting, men et klask/dask/slag whatever folk kalder det, på skuldren virker for ham. Der bliver også råbt "NEJ", men det fiser sgu ind af det ene øre og ud af det andet, når han bliver som han nogle gange gør.
Vi går jo ikke rundt og slår ham voldsomt, og det er da ej noget vi er stolte af, at min oldefar har gjort, men det skete nu engang med ham, og det kan vi ikke ændre.
Kan jo også sige, at min mor, der har haft med ham at gøre siden han var to, er en han respekterer. Han er blevet sat på plads, når det har været nødvendigt, og hende respekterer han.
Som jeg desuden også skrev, er det også blevet bedre med ham, siden han er blevet sat på plads af en anden vallak, der på daværende tidspunkt var nykastreret hingst. Prins fik nogle hug af ham den nye, som det nu sker, når der kommer en ny i flokken, og han er blevet sat på plads. Han var mere dominerende og aggressiv, da det var ham der bestemte.
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
Jeg har altså SLÅET min hest. Den havde en periode, hvor den bed ud efter mig. Og når jeg ikke er den eneste der håndtere ham, og han også engang i mellem håndteres af uerfarne personer.. Tjah, så skal han bare ikke bide. Han kan sku godt kappe en finger af, kan han! Og det vil jeg bare ikke risikere. Så hellere give ham et par slag over mulen samtidig med at han får skæld ud.
Og nej, jeg skammer mig ikke og føler mig ikke som en dårlig hesteejer.
okt 2009
Følger: 40 Følgere: 38 Heste: 2 Emner: 39 Svar: 465
Jeg har også haft en adfærdsvanskelig pony der bed alle.. Efter jeg købte ham bed han aldrig igen.. Jeg har ikk slået ham
mar 2008
Følger: 81 Følgere: 78 Heste: 1 Emner: 262 Svar: 1.027
Han var lige lukke på fold hvor jeg var ved at lukke ledet hvor han vader lige ind i mig for at komme gemme ledet igen. For det er ikke okay ved mig .
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Jeg pander gerne en hest en. Hvis det ikke er min egen kan jeg ikke træne med hesten som man ville kunne med sin egen. Så i de tilfælde pander jeg gerne en hest en, der vil sætte tænderne i mig. Eller råber højt og slår ud efter, der er forskelligt om der bliver ramt.
Ligesom jeg ikke vil mases ned når jeg åbner ved folden og nogle andre heste vil med ud, så der har jeg også ingen problemer med store armbevægelser og et dask og højt råb. Jeg vil IKKE løbes ned eller have løbske heste der skal hen og fanges.
dec 2006
Nej tryghed for dig er måske ikke lig med leder, men det er det for hesten.. Du kan ikke se hesten igennem dig selv på den måde.
Det samarbejde som du beskriver og som Signe beskriver, er bare en anden beskrivelse af ét ord, nemlig ledelse..
Det er en kæmpe rolle for en hest at være leder og derfor er der også mange heste, som ikke er det, da det er nemmere at være den der bare hører efter. Så skal man nemlig ikke passe på territorium osv.
Heste er ikke anerledes end så mange andre dyr på dette område, der er en grund til at naturen er indrettet sådan - best benefits..
sep 2007
Eftersom jeg ingen hest er og der ikke er nogen leder i en hesteflok fra mit synspunkt, så jeg kan aldrig blive en leder for hesten.
Nogle vil måske bruge ordet leder fordi man bestemmer over hesten, fortæller den hvad den skal. Men der bruger jeg så istedet det at træne hesten, indlære signaler mm.
jan 2008
Følger: 283 Følgere: 282 Heste: 6 Emner: 360 Svar: 2.264
Men hvis min hest bider mig får den et dask over mulen og et "NEJ"!
Syntes det er helt fair at sige fra på den måde, da det jo er samme princip som på folden - sparker du så sparker jeg igen
Men man skal jo ikke slå den flere gange med en pisk.
dec 2006
Om man så vil kalde det lederskab eller ej, er op til en selv, men det er nu en gang det det er..
Der er lederskab i en hesteflok, det kan man altså ikke argumentere sig udenom, ligesom der også er det i en flok af marsvin, myrer, mennesker, you name it.. Der vil altid være outsidere osv.. Selvom man ikke bryder sig om ordet, så er det forkert et benægte det
dec 2006
Lederskab behøves ikke at være en der står og siger "gør det og det".. Lederskab er lige så meget "hvem har retten først", altså hierarki.. Der er altid en der "har første priotet" ved foderet fx. Det er en proces hvor man indordner sig og den der ikke skal vige for nogen, er lederen - dermed ikke sagt, at lederen ikke viger overhovedet. Det kommer an på vigtigheden af situationen for dyrets velbefindende.
sep 2005
Følger: 68 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 4.279
sep 2009
Det var bid og næsebånd på, og så blev hesten sku holdt tilbage. Han lærte at når han sprang fremad, så blev han flået tilbage, og fik skældud. Blev han hos mig, fik han ros og godbidder. Det tog ikke mange ture sådan før han forstod princippet.
Jeg har også (med en pisk) slået ham for at ligge sig ned da han havde kolik.
Jeg forstår ikke hvis nogen kan dømme mig til at være en dårlig ejer/ træner på baggrund af det. Jeg har gjort hvad jeg følte var det rigtige/mindst farlige i givne situationer, og vil ikke tøve med at gøre det igen.
dec 2006
Jeg tror ikk at det det handler.. Tror hun mener, at hvis hun står med en hest hvis adfærd generelt er sådan..
Manden er formentlig ikke vant til at omgåes heste, så man kan jo ikke klantre ham for at prøve selvom den ligger øre.
sep 2007
JH - Jeg tror bare vi siger det samme, men på forskellige måder :o).
Det du kalder lederskab i en flok, kalder jeg hvem der er mest dominerende. Nogle heste er mere dominerende end andre, samt mere motiverede for nogle ting. Fx. er nogle heste meget madglade, det er ofte dem man ser jage de andre heste væk fra hø mm.
Men derfor kan man også opleve en folk uden nogen uenigheder, alle heste kan med alle, ingen sure miner, sparkerier, bideri mm. fordi ingen af hestene er særligt dominerende eller motiveret for fx. mad.
maj 2006
Følger: 36 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 1.152
for man må jo ikke slå en hest, det var jo ikke med vilje xD
dec 2006
Ja, men jeg synes det er vigtigt, at man ligesom forstår at det er "lederskab", bare med en lang forklaring bagved.. Det er forkert at fraskrive ordet lederskab, når det er det der ligger til bund for adfærden..
Ja det kan man og det kaldes velfungerende flokke, der alle ved hvem der hører til hvor og vigtigst af alt, har nok mad tilgængeligt til alle. Hvis maden blev en begrænsende faktor, så vil du nok begynde at se en mere madelskende adfærd i form af "jeg vil ha først", altså hvis dyrerne begynder dicideret at være sultne tit.
En god leder er heller ikke en leder der sparker og bider hele tiden. En god leder, er en leder der har så meget autoritet, at det langt de fleste gange ikke er nødvendigt at markere særlig kraftigt..
Min hest er en lederhest, men hun er ingen ond hest.. Hun kæmper ikke for at få rollen, men acceptere bare heller ikke at andre heste jager med hende. Gør de det, så markerer hun, dog uden at ramme og vupti så er hun overhovedet. Men derfor viger hun stadig ind i mellem for de andre, hvis hun ingen interesse har i det de vil.. Men vil hun noget, så får hun lov af de andre.
sep 2005
og jeg er da godt klar over, at manden nok ikke har meget erfaring med heste. Mit svar var egentlig mere baseret på, at man da i hvert fald heller ikke kan beskylde hesten for ikke at have kommunikeret og advaret.
Det er jo desværre kommunikationsvanskeligheder, der ofte leder til sådanne situationer.
jul 2010
Følger: 100 Følgere: 96 Emner: 124 Svar: 1.995
Jeg slår heller ikke min hest, men jeg kan sige dig, at hun har brug for at blive opdraget på hver dag mere eller mindre, og hun har altså mange gange fået nogle hårde ryk i tovet.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Jer andre - Har ikke læst de andre indlæg og har ikke tænkt til det medmindre de kommer efter mit indlæg....
apr 2008
Følger: 133 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.654
mar 2009
Ha det gjorde min gamle ridelære også engang
der var nemlig en hest med tindens til løse bagben og da min ridelærer trak en pige på en pony ind på banen kom den flyvende med bangenende(den med tildens til det) og så sparkede hun den igen og så var der heller ikke mere fra dens side af
mar 2011
Synes dog ikke TS svarer mig på mit spørgsmål....??....!
dec 2012
maj 2006
apr 2008
maj 2006
apr 2008
mar 2011
TS - Du svarer stadigvæk ikke på mit spørgsmål.....
Bumle - Lige nøjagtig.
maj 2006
så det er helt ude af hendes univers at der kan opstå farlige situationer med heste..
hun bliver jo nok klogere med tiden
maj 2006
Det er da positivt at man bliver klogere med tiden når man får mere erfaring
dec 2012
maj 2006
maj 2006
dec 2012
maj 2006
Jeg taler ikke om daglig træning af hesten, for nej man skal da selvfølgelig ikke slå sin hest hele tiden.. Jeg taler om hvis en hest angriber dig
maj 2006
hvad gør I hvis en hest angriber og et nej ikke får den til at stoppe ?
dec 2012
maj 2006
maj 2006
mar 2009
ved du overhovedet hvad konfliktadfærd er?
dec 2012
mar 2009
maj 2006
mar 2009
her læs på dette..
jul 2010
maj 2006
hvad gør du hvis en hest angriber og et nej ikke får den til at stoppe ?
dec 2012
mar 2009
dec 2012
mar 2009
maj 2006
jeg taler ikke om at hest og rytter misforstår hinanden under træning, jeg taler STADIG om hvis en hest angriber dig
dec 2012
maj 2006
jeg plejer heller ikke at slå når hesten får spændt gjord, jeg lader bare være med at spænde gjorden for meget ad gangen
dec 2012
nov 2003
Tror kun jeg har oplevet en af mine heste sparke efter mig 2-3 gange i de snart 30 år jeg har haft med heste at gøre, og der har været en grund..
De gange jeg er blevet bidt kan også tælles på en hånd og har også været pga div ting.. Har også haft plage og de har da smånappet og smagt på men ikke rigtig bidt..
The bad: Hvis det virkede at slå den så ville den jo have stoppet efter få gange og ikke fortsat, det afbryder den måske men det løser jo ikke problemet eller lære den ikke at gøre det..
JD: Ekspertene er faktisk meget uenig for tiden om heste overhoved har limiter hiraki som man ellers har troet, meget tegner på at de ikke har en fast leder.. Jeg har da også oplevet at det er forskelligt hvilken hest der har førsteret alt efter hvad de forskellige heste fandt vigtigst..
Ang mennesker som leder så synes jeg det er tydeligst ved at man modsat hvad nogen tror jo ikke får en hest til at gøre som man ønsker ved at "lege leder" men ved indlæring, at man så måske samtidigt i vores øjne virker ledende er ikke det samme som at hesten ser os som leder..
Line: Der er jo forskel på en nødsituation og så almen opdragelse, hvis en hest direkte angreb, ja så ville jeg slå om nødvendigt for mit eget helbreds skyld, men ikke for at straffe hesten og jeg ville ikke bilde mig selv ind at det løste problemet, det ville der skulle arbejdes med bagefter..
sep 2005
Vil anbefale dig at læse linket, der er blevet lagt ind. Det forklarer det i korte og let-forståelige træk.
Og jeg kan forresten ikke forestille mig mange mennesker strammer deres heste for konfliktadfærd..
maj 2006
nov 2003
maj 2006
maj 2006
nov 2003
Ser ikke at nogle skriver at man er dyrplager hvis man gør hvad der er nødvendigt i en nød situation, men de opstår jo heldigvis sjældent..
De andre gange heste er løbet imod mig (oftest andres heste på fold) har det været nok at løfte armene, råbe eller slå i luften med rebet..
nov 2003
nov 2008
For 10 år siden slog man sgu da ikke på sine hunde, det er da noget pjat at fyre af. Selvfølgelig er der en smal margin af folk der går over grænsen og folk der er for slappe, personligt synes jeg at det er lige slemt!
Selvfølgelig er der ingen der har SPURGT deres heste om det gør ondt at blive slået, heste forstår ikke hvad du siger derfor kan du ikke spørge dem om ting, færdig slut! JEEEZ, mod dumhed kæmper selv guderne forgæves, og det her må da i høj grad siges at være dumhed eller uvidenhed.... Man kan ikke sammenligne en baby med en hest, og derfor kan man ikke opdrage dem ens - heste kræver regler og rammer og har bedst af rutiner og konsekvent behandling. Hvor vores grænser går er individuel og hvad man gør og hvordan man opdrager i bagatel situationer er selvfølgelig op til den individuelle - nogen er large med hvad deres heste må, andre går i små sko, det kommer langt hen af vejen også an på hvad for en type hest man har.. Men jeg tror da de fleste er enige i at en hest der angriber som den i videoen skulle have sådan en på kassen at den ikke kan huske hvad den selv hedder. Så kan man diskutere signalerne den sender om at man nok ikke skal komme hen til den - men i mit hoved er det rimelig underordnet, for sådan skal en hest ALDRIG overhovedet overveje at reagere imod et menneske!
Jeg kan mærke at jeg bliver en lille smule hidsig over naiviteten i den her tråd, men gud hvor er jeg glad for at jeg ikke er den eneste 'heste mishandler' der godt kan finde på at knalde min hest en på låget hvis den går over grænsen.
maj 2006
Resultat: en glad, rolig hest der med ørerne fremme kommer hen til en på folden uden at bide og sparke. Hun fandt ud af at jeg ikke accepterede hendes opførsel.
dec 2012
dec 2012
maj 2006
jul 2010
maj 2006
maj 2006
dec 2012
nov 2008
Så kan det godt være at Signe undrer sig over at alle de folk der slår deres heste stadigvæk har heste der sparker og bider, men hvor pokker læser hun at de stadig gør det?? De situationer hvor hesten seriøst har brug for at 'blive slået' opstår så sjældent og hvis man reagere prompte og ikke afstraffer hesten efter at det er sket men i momentet så bør det ikke ske igen.
I er alle velkomne her i stalden så vil i se velopdragne, kontaktsøgende heste der ikke er bange for mennesker eller store armbevægelser på nogen måde, men holder 'hestelege' (bid, spark, stejlen osv.) til heste og opføre sig ordentligt så snart de får et torv på og er omkring mennesker..
maj 2006
men heste skal stadig ikke have lov til at angribe mennesker
nov 2003
mar 2011
maj 2006
dec 2012
nov 2003
Og the bad skriver jo og fortæller at hesten igen og igen har angrebet..
nov 2008
nov 2003
nov 2008
Følger: 102 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 145 Svar: 1.187
mar 2009
Nej det har vi fattet.. du er pisse hellig mens vi andre er nogle dumme svin der tæsker vores heste... omfg hvor er vi dog grumme!
maj 2006
det jeg har prøvet på her i tråden var at forklare TS at det kan i nogle situationer være nødvendigt at gøre andet en bare at sige NEJ til hesten
dec 2012
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 87
nov 2008
TS: men hvad hvis du en dag skal ride på hest der ikke reagere på din tone?
nov 2008
Jeg snakker UDELUKKENDE om enkeltstående situationer hvor man ikke har andre muligheder. Det ville da også være komplet idiotisk at begynde at slå på en hest der har gjordkrampe hver gang man lægger sadel på når problemet tydeligvis ikke ligger i dårlig opdragelse men noget helt andet.
maj 2006
apr 2012
Følger: 82 Følgere: 76 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 115
dec 2012
nov 2008
Jeg er helt på samme side som dig med hensyn til afstraffelse omkring eksempelvis gjordkrampe heste, fodersure heste, heste der skal lære nye ting og ikke forstår det osv. Sådanne heste er det UACCEPTABELT at begynde at slå på da det som du så flot skriver handler om indlæring og komunikations vanskeligheder.
Tror også at samtlige folk herinde havde valgt at holde sig langt væk fra den hest der vises på filmen da det er meget tydeligt for folk der selv har hest at den nok ikke er så interesseret i at snakke eller blive klappet. Så selvfølgelig prøver man ikke at rode sig selv ud i en situation hvor man er nødt til at slå hesten hvis man kan lade vær, det er jo for åndssvagt. Jeg holder mig fra min hest når den spiser, og jeg holder mig fra den når den går på folden med sine 'venner' det er dens frirum og jeg ved at jeg muligvis ville kunne komme i en situation hvor hun ville begynde at se mig som en legekammerat eller bare en situation jeg ikke vil være en del af og ville være nødt til at slå den for ikke at blive skadet - så jeg holder mig pænt og respektfuldt væk i stedet for at opdrive situationen.
nov 2008
nov 2008
dec 2012
nov 2008
Men det er vigtigt for mig at du forstår at jeg ikke OVERHOVEDET synes at det er i orden at slå eller irettesætte en hest medmindre den direkte angriber en eller på anden måde truer ens sikkerhed. Man slår ikke en hest der ikke forstår hvad man vil have den til eller reagere pga. smerte eller andre situationer der tydeligvis giver hesten en grund til at reagere uønsket..
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.398
men hvis min hest sparker eller bider får den altså et Dask og et NEJ.
Men jeg har det også sådan, hvis jeg har prikket til ham 3 gange og bed ham flytte sig får han også et klask og en hårdere komando, for han skla flytte sig når JEG siger det
sep 2009
Min vallak mente han kunne bestemme over maden og hvornår han skulle have mad. Lagde øre af os, virrede med hovedet og var utålmodig blev accepteret til at starte med, men efter en ferie hvor hende der fodrede bare skulle give ham først eskalerede det til at han truede os til at give maden, bed ud efter os eller sågar kunne finde på at vende røven mod os for at få maden.
Og den fik sku nogle over mulen når den bed ud efter os. Jeg taler ikke om en syngende lussing af fuld kraft, men et dap og en tilhørende vred lyd og vredt kropssprog (og naturligvis en masse andet træning omkring mad oveni).
Den dag i dag er han fredelig at fodre. Virre stadig med hovedet og er utålmodig, men hva faen, han er jo bare sulten og vi er meget opmærksomme på at træne at han skal vente på maden og det har altså givet pote.
Jeg er ikke bleg for at daske ham en over mulen, for jeg frygter da at hvis min 12 årige ikke heste erfarne søster er ude og hjælpe mig ned noget og han pludselig bider hende i utålmodighed eller noget i den stil.
Beklager hvis i opfatter mig som en ond hesteejer. Jeg har en pony der vrinsker på mig, er glad, kælen og nogenlunde velopdragen, så noget mener jeg selv jeg gør rigtigt.
nov 2008
TS??? Jeg er simpelthen så forvirret over dig hvad er det du vil frem til? og jaja, du er kun 12 år og går på rideskole så jeg kan godt se at du måske ikke er den 'sjoveste' at begynde at debattere med idet at dine meninger for det første er helt åndssvage (eks. man slog hunde for 10 år siden) og for det andet skriver du kun 3 ord og forsvare slet ikke alle de latterlige beskyldninger og holdninger du har - overbevis mig om at jeg tager fejl med fakta og begrundelser - jeg er lutter øre og vil gerne vide hvordan jeg kan undgå ALDRIG at komme i en situation hvor jeg er nødt til at slå en/min hest, for du har tydeligvis fundet den hellige gral indenfor hestetræning
jul 2005
apr 2012
Følger: 82 Følgere: 76 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 115
nov 2008
mar 2011
dec 2012
sep 2009
Det er sødt du forsvare din veninde. Men som 11-12 årige, lige meget hvor dygtig man er, vil ens viden være begrænset og man er stærkt præget af alt omkring en. Det kan jeg i hvert fald huske.
nov 2008
sep 2009
Indtil det gik op for mig hvad jeg havde gang i, og så stoppede jeg deroppe til der kom ny underviser.
mar 2011
jul 2011
Følger: 103 Følgere: 108 Heste: 12 Emner: 50 Svar: 2.965
Altså for det føste.. Hvor vil du hen med dette emne? stemple folk som slår deres heste eller..?
Jeg vil da gerne indrømme at jeg har klappet min, og flere heste en på lytlampen..
Vi har med så store dyr at gøre, så det er helt vildt! Der skal være respekt mellem os..
Bider en hest mig klapper jeg den sådan en på mulen! Og hvad angår min egen hest har dette kun været nødvendigt en til to gange! Og sparker hesten, så sparker jeg sørme igen, eller klapper den en på måsen..
Min hest har sparket efter mig EN gang.. Det var næsten lige da jeg havde fået hende og hun havde INGEN respekt for mennesker.. Så en dag sparkede hun vildt ud efter mig i boksen, men heldigvis nåede jeg væk inden jeg blev ramt! Der blev hun smækket sådan en i røven, med grimen ( det var lige hvad jeg havde i hånden, og det ville ike give mening hvis jeg ville hente pisk el. andet?!)
Men så har hun heller aldrig gjort det igen
Hun har dog tendens til at stejle når vi er på tur, men der går hun bare en mellem ørene
Og selvom dette kan ske, så har mig og Tykke nu sådan et dejligt forhold til hinanden.. Og tror absolut ikke det ville blive bedre hvis jeg lod være med dette ^_^
Men nej, selvfølgelig skal man ikke tæske løs på hesten, men jeg syntes personligt at det er okay at klappe hesten en hvis den fx. bider osv
nov 2008
nov 2008
TS: jeg er teknisk set ret ligeglad med om du er 11 eller 12 år.. Synes du skal prøve at forklare dine holdninger i stedet for at snakke udenom og komme med åndssvage sætninger der er helt udenfor kontekst og kun på 4 ord, det er simpelthen ikke til at debatere med dig eller forstå dine holdninger hvis du hele tiden taler udenom og/eller kommer med nye påstande uden begrundelser!
Vi er mange her der tydeligvis er af samme holdning (nogen mere røde end andre selvfølgelig ) men der er så vidt jeg kan se ikke nogen der er enige i din påstand eller dine holdninger (korriger mig hvis jeg tager fejl) og det er dybt irriterende at vi ikke får svar fra dig selvom der kommer mange gode grunde og situationer hvor det netop har været nødvendigt at 'slå' sin hest.
Det er meget sødt at du White Beauty prøver at hjælpe din veninde, men hun har lidt skudt sig selv i foden og det er tydeligt at hun er MEGET uerfaren både i de ting hun skriver og de billeder man kan se af hende på hendes profil.. Jeg kunne komme med mange grimme kommentarer om hendes ridning og udstyr som jeg personligt synes er en del værre en folk der slår deres heste hvis de angriber - jeg vælger dog at lade vær...
dec 2012
sep 2009
Tak tror jeg nok. Jeg frygtede lidt at blive smidt i hovedet at man som 12-13 årig da i hvert fald burde være ansvarlig nok, men det er man ikke. Man lytter til hvad de voksne siger og parere odre, og det er TIL TRODS for hos mig, at mine første ridelektioner uden trækker blev "banket" ind i hovedet på os, at kunne vi ikke holde hænderne i ro og sidde pænt uden at hive i hesten blev vores hænder sat fast til saddelen med gafftape, og så måtte vi selv om at komme fri!
mar 2011
dec 2012
dec 2012
mar 2011
dec 2012
dec 2012
nov 2008
''ja jeg vil gerne høre hvad der er galt med din ridning siden jeg ikke kan forstille dig mere *har ikke et ord for det men nok i nærheden af tarvlig (stave)*'' - hvem snakker vi om her, og hvilket sprog bliver der brugt?
dec 2012
mar 2011
dec 2012
sep 2009
Jeg vælger ikke at gå ud fra at det er mig du skriver til, jeg kan nemlig ikke se at jeg skulle have skrevet grimt.
dec 2012
jul 2011
Hvem er det der ikke skriver pænt? Tror det e sjældent at folk i en diskusion gider skrive sukkersødt til hinanden
nov 2008
Sorry White Beauty, jeg har haft en smadder god dag, men det irritere mig lidt at jeg ikke får svar jeg kan læse eller bruge til noget af din veninde, og så bliver jeg desværre en smule kort for hovedet - jeg skal nok prøve at gøre det lidt mere børnevenligt
maj 2006
nov 2008
mar 2011
jul 2005
jul 2005
nov 2008
TS: Kalder du dig selv en hestehvisker?
jul 2011
Hestehviskere er ikke som folk ofte opfatter den
sep 2009
Ja, nemlig. Men man bliver ældre og klogere, og gudskelov for det!
dec 2012
mar 2011
dec 2012
dec 2012
nov 2008
nov 2008
Jeg tror måske at det er mig der ikke taler helt sobert og børnevenligt, men jeg blev lige lidt hidsig og træt af ulæselige og mindre relevante svar.. Sorry, jeg går lige en tur ud til min dejlige hest og sætter den på skridtbånd imens jeg køler lidt af
mar 2011
jul 2005
Igen sprøger jeg dig, hvad skal man gøre ved en hest, der er fuldstændig panisk som vælter ind i en skal man sige NEJ vel videne at hesten ikke vil høre det, og bare vil hoppe på en igen og nok brække ryg, hals eller andet på en, eller skal man gøre hesten opmærksom på at man står der. og den skal tage hensyn til en.... og det kan gøres ved at skubbe hårdt til den, klaske den med flad hånd ?
nov 2008
dec 2012
jul 2011
Ved du godt at en hesthvisker bruger sit kropssprog til at 'snakke' med hesten.. Der indebære det altså ogs den aggressive del, hvor du stamper, vifter osv af hesten.. Der kan da ogs komme et lille klap på bringen
Og hestehvisker er ikke bare noget man bliver
mar 2011
dec 2012
jul 2011
Vil ik mene folk kritisere dig de føre nærmere en debat eller diskusion.. De siger deres mening, til din holdning og det du skriver og så kommenter du ;b
dec 2012
jul 2005
Så må man bare acceptere de brækkede lemmer og en hest som ikke respektere mennesker næste gang den bliver bange for noget ?
mar 2011
maj 2006
Vi må bare krydse fingre for hendes helbred
jul 2005
nov 2008
JEg har stadig ikke rigtigt fået en oversættelse af det du skrev tidligere TS, be be be be, jeg vil så gerne blive inlighted af din viden det kribler helt i mig efter at få en forklaring for jeg er fuld af gode argumenter imod din tråd som jeg er helt vild efter at komme ud med.. Giv mig noget modspil, PLEEEEEASE
mar 2011
maj 2006
jul 2011
Jeg er hestehvisker! Lad mig komme til at se på dyret! Tar boltpistolen med
apr 2011
Følger: 62 Følgere: 55 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 269
nov 2008
jul 2011
nov 2003
nov 2008
nov 2008
jul 2011
Puha, højde er altså desværre ikke noget jeg kan prale af! Men mine 1,51 m. må jeg hellere tage en skammel med! Eller to :0
Glæder mig sådan til at møde krækken! så skal jeg nok få banket fornuft ind i knolden på den
nov 2008
jul 2011
nov 2008
nov 2003
jul 2011
nov 2008
jul 2011
jul 2005
jul 2011
nov 2003
jul 2011
nov 2008
jul 2011
nov 2008
jul 2012
Følger: 30 Følgere: 31 Heste: 5 Emner: 21 Svar: 184
jul 2011
aug 2007
Følger: 71 Følgere: 62 Heste: 10 Emner: 25 Svar: 47
Og ærlig talt bider de eller spaker er der bare kontant afregning.
Skal lige siges kunne aldrig finde på at slå den i hovedet da der ingen grun til den bliver hovedeskyn.
I en flok hingste hvor en ikke kan finde ud af og opfør sig ortlig er der også bar kontant afregning enten bid spark. Af de ander heste
Sidste gang jeg blev bidt var det direkte oven i hovedet.
Og der kan man ikke bare sig det må du ikke, der i mod kontant afregning med et hug i maven så den kunne forstå det var galdt.
Nu står vi opstaldet på privat ridecenter hvor folk ikke går og slår deres heste uden grund,
Har også stådet et sted hvor heste fik nogne på lampen under tilridning når de blev sadlet intil de fatte man står stille under klargøring eller vanker der.
Og som sagt hvad sker der bag lukket døre i privat stalde tænk lige over det.
Nu er jeg prof udanet inde for heste sporten.
Og må sig er rimlig choket over hvordan Dressur rytters pisk bliver brugt.
Og så høre man at indfor galopsporte at de banker deres hest under løbet men der tage i ganske fejel en prof jockey de må højst slå heste 3gang i et løb og ellers bruges den til at koriger hesten med. Og skulle man blive for ivirg koste det først gang 1000kr 2gang 2000kr 3gang 3000kr og har man så ikke fate det så koster det mellem 1uge til 14 dage på jorden så det kan blive en dyr afære.
I Norge må man kun ride med pisk til at koriger hesten med.
Håber også det kommer til og gælde i alle hestesport grene.
.
mar 2009
Følger: 1729 Følgere: 533 Heste: 8 Emner: 201 Svar: 3.021
Men må ærligt indrømme at hvis min hest sparker/bider/napper ud efter mig, andre personer eller heste uden grund eller f.eks. måske også gør andet den udenmærket godt ved at den ikke må, så klapper jeg den en, da jeg simpelthen ikke finder mig i sådan noget.
Og ja, det er da selvfølgelig rigtigt det du siger med at man ikke skal slå løs på sin hest, det er der da ingen der skal - men et lille klap over mulen eller en i røven til tider hvis den overtræder ''reglerne'' og ikke opfører sig ordentlig sker der altså ikke noget ved.
Du skal jo også tænke på at hesten er et kæmpe stort dyr, der let kan skade os, hvis det ikke håndteres rigtigt og med omtanke, og det er præcis derfor at hesten skal sættes i respekt i forhold til os, og derved skal den vide præcis hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert
mar 2009
Og nej, respekt kommer ikke ved at slå - men hvis de sparker ud efter mig, mener jeg det er okay er klaske dem en på halsen
mar 2009
aug 2012
Følger: 24 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 132
heste forstå ikke ord som nej, og de forstår altså heller ikke tonefald ...jeg er ked af at sige det, men det gør de ikke. Man kan lærer sin hest nogenlunde hvad tonefaldet betyder, fx når man klapper hesten og gnubber den, så taler man i et roligt tonefald. når vi hæver stemmen stopper hesten ikke nødvendigvis fordi den nu ved at den gjorde noget forkert, men simpelthen fordi vi afbryder den, og retter dens opmærksomhed mod os. Hvis man altid afbryder hesten i en uønsket opførsel, vil den lære at lade være med at gøre det 'dumme'.
Hvis man skal lære hesten at det gør du bare ikke igen, mener jeg personligt at kropssprog og lidt hårde metoder er bedst, fordi det er det fører hesten gør i flokken. Men det kommer også an på hesten. Jeg er hård men retfærdig (synes jeg selv) mod min egen hest, han har lært at jeg er føreren og beder jeg om noget så skal man gøre det. Min hest flytter sig lynhurtigt når jeg beder ham om det, for han ved at hvis han ikke respektere at han skal flytte sig, så 'klapper' jeg ham en. Jeg tæver ham ikke, men jeg smækker lige hånden på hans mave, så han flytter sig, og så for han ros. Han skal tage hensyn til mig, for det er ham der vejer 700 kg, så det SKAL han. Står jeg ved siden af ham, og han drejer hovedet og rammer mig (det har alle nok prøvet, det er ikke ondt ment fra hesten, men det gør skide ondt), så klapper jeg ham med det samme en på mulen, for han skal altså lærer at tage hensyn og 'se sig for' ... og ved I hvad, der virker, i hvert fald med min hest. Jeg får tit at vide hvor velopdragen han er, og hvor GLAD han altid virker. Han bliver heller ikke aggressiv mod andre heste. Selvfølgelig må man ikke tæve sin hest, men et dask eller et klap dør de ikke af, de oplever det der er hårdere ude på folden. Men det er ikke alle heste man må være hårde imod. Jeg har en regel der siger: virker det første gang, ramte du rigtigt. Bliver hesten ved efter 5 gang, skal du prøve noget nyt, ellers slår du bare hesten uden at få en effekt, og det er synd for hesten og frustrerende for dig.
btw så takker jeg altid mig hest når han løfter hoven, flytter sig og når jeg har redet ... jeg siger: mange tak han forstår ikke ordet men det er også mest for mig egen skyld, for at minde mig om, at selv ham skal gøre som jeg beder ham om, må jeg jo godt være høflig og taknemmelig for at han gør det.
sep 2008
Følger: 42 Følgere: 40 Heste: 4 Svar: 10
sep 2008
Følger: 66 Følgere: 64 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.727
Jeg kan ikke sige mig fri for at have dasket til en hest, desværre. Gjorde det dengang jeg ikke vidste bedre og har gjort det få gange nu, hvor jeg bed hvor tumpet og ineffektivt det er. Jeg har gjort det når jeg har følt mig truet for ligesom at sige HEY JEG ER HER, PAS LIGE PÅ! -agtigt.
sep 2007
Følger: 35 Følgere: 34 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 125
De tidligere sted jeg stod med min hest, der havde de fleste ejere slet ikke sat sig i respekt overfor deres heste. Dette medførte at det var et helvede for os andre, når vi skulle trække vores heste ned gennem staldgangen.
Fx oplevede jeg en gang hvor jeg kom trækkende med Maverick, at der var en boksdør der stod åben. Jeg kunne ikke se at der var en hest i boksen og fortsatte forbi. Det resulterede i, at hesten (der blev striglet i boksen) sprang frem og bed min hest 2 gange i halsen. PÅ TRODS AF DET sagde rytteren ingenting til sin hest, og denne ene gang medførte at min hest blev ekstremt bange. Desuden bed de heste der blev striglet på staldgangen også ud efter de heste der gik forbi. Min hest blev næsten altid ramt, også selv om jeg gjorde alt hvad jeg kunne for at beskytte ham. Alligevel var der ingen der valgte, at sætte deres heste på plads - selvom de bed ud efter os der gik forbi, og sommetider ramte os der trak vores heste. Alt dette medførte at jeg fik en hest der ikke turde gå ud af sin boks, og som nægtede at gå ind i stalden, udelukkende fordi han var pisse bange, pga. der var nogle der ikke kunne finde ud af, at sætte deres heste på plads, så de ikke bider dem der går forbi.
Hvordan man så sætter sig i respekt overfor sin hest, det er jeg ligeglad med, men det skal bare IKKE gå ud over os andre!
jan 2009
Følger: 142 Følgere: 136 Heste: 9 Emner: 91 Svar: 495
Det er det samme med forældre og børn, men opdrager dem ikke på samme måde.
Selvfølgelig skal men ikke så en hest bare for sjov's skyld! Det skal kun gøres hvis der er brug for det. Men det er vel bare meget forskelligt fra person til person.
apr 2011
Følger: 62 Følgere: 55 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 269
mar 2011
Luna - Fortæll mig så hvad jeg skal gøre i min situation som beskrevet længere oppe i emnet.
nov 2008
sep 2005
nov 2008
jul 2011
aug 2011
Følger: 24 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 612
- de lider hverken psykisk eller fysisk overlast af det, det er kun hvis dette sker gentagende gange og ved mindre forseelser hos hesten!
Som andre skriver så er det hestens egen natur at afregne ved kasse 1 hvis en foldmakker har en forkert adfærd... og tro mig, uanset hvor hårdt vi ønsker at slå, eller hvor meget tilløb vi tager, så vil vi på ingen måder påføre dem samme smerte...
Man kan på ingen måder sammenligne heste og børn! - det er noget bavl, og høre ikke hjemme i sådan en debat!
At du ts aldrig vil lægge hånd på din hest er din egen sag... men Jeg vil aldrig kalde en hesteejer der irettesætter sin hest med et dask for ond!!
nov 2010
Følger: 190 Følgere: 155 Heste: 4 Emner: 48 Svar: 262
aug 2011
Følger: 24 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 612
nov 2008
mar 2011
mar 2011
sep 2007
En ting er at lade være med at slå sin egen hest - man kan træne med ens egen hest, den omgås man dagligt og bestemmer selv hvordan man træner og opdrager så derved kan man lettere træne grunden til at hesten, bider, sparker mm. væk :o).
Men når man skal hente andres heste ind fra fold, sætte dem til fold, give dem foder osv. så er det svært og være træner når man ikke omgås hesten i trænings øjemed :o)
okt 2010
Følger: 26 Følgere: 25 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 5
Jeg vil mener self. Heller ikke at man skal slå sin hest som en vane, men nogle gange er det nødvendigt. Hvis du ikke siger fra med det samme, for hesten jo en tendens til at blive ved med at bide, sparke eller hvad den nu kan finde på.
Et nej er ikke altid nok. Hvis jeg bliver sparket, bit eller noget ligende ville et nej aldrig være nok, fordi den forstår ikke altid et nej. Du skal passe på med at sige at et nej er nok til at stoppe en hest, det er ikke det samme når man har en hest der går hjemme. En rideskolehest har for det meste lært at kunne styre sig og er for det meste ridenem. Så jeg vil mene at du skrive noget helt forkert med at man ikke må slå sin hest, der er flere udfordringer når man har en ulært hest. Jeg synes det er dumt du sammenligner børn med heste. Det er overhovedet ikke det samme. En hest kan holde til det, det kan et barn ikke. Så du skal passe lidt på hvad du siger. Jeg vil ikke kritiserer dig og den hest du rider på, men du skal vide at folk måske ikke har en let rideskolehest.
Hilsen Emelie.
apr 2006
Følger: 180 Følgere: 209 Heste: 6 Emner: 573 Svar: 3.870
dec 2011
Følger: 43 Følgere: 41 Heste: 6 Emner: 128 Svar: 787
dec 2011
Nemmelig! Hvis man har prøvet at blive gnubbet af en hest Altså rigtigt gnubbe med tænderne finder man hurtigt ud af at hvis hesten sidste det er dejligt akn det holde til ekstremt meget.. Det gør nemmelig ufatteligt ond at blive gnubbet af en hest!
dec 2011
Syntes det er virkeligt dårlig at du sammenligner det med et barn... Et barn og en hest har jo ingen ligheder. Et barn har lov til at stå op ig der efter så lægge sig til at sove igen. en hest har ikke ret til at stejle, stille sig ned, stejle igen og blive ved på den måde!
nov 2003
Ud over det er en pisk ikke til at slå med overhoved.. Og en hest stejler ikke uden grund, så måske du burde finde ud af hvorfor den stejler frem for at slå
nov 2003
sep 2009
Jeg føler jeg gjorde det rigtige i givne situation.
mar 2011
dec 2011
Nu kan det godt være at jeres heste er skide bange for piske og at i tror det er super let at blive siddende på en hest der hopper rundt og give den et dask. Der er så amnge andre ting jeg skal holde styr på når hun gør det.
Jeg skla både råbe til de andre i hallen om at komme væk, holde hende væk fra de andre, berolige hende, sørge for at hun ikke tager bidet fra mig samtidigt med at jeg er fuldstændig anspændt og fuld af frygt for at der sker hende og mig noget og jeg sidder stiv som en pind på hende og prøver at slappe af! Jeg har ikke også tid til at daske hende i de 10 sekunder det varer. Hun er normalt fuldstændig ligeglad med pisken. Selvom jeg står og svinger med den foran hendes hoved er hun ligeglad og står og sover. Hvis ejg dasker til hende imens hun er sådan oppe at kører falder jeg af fordi hun så får lidt mere energi. og bare løber der ud af og laver nogle syge veninger.
jul 2005
mar 2011
nov 2003
Som Tindur skriver så nytter det jo slet ikke når du først straffer hesten 3 gang, din hest har ikke en chance for at vide hvorfor du slår den..
Og en hest opføre sig ikke som du beskriver for sjov, så må igen opfodre til at du finder ud af hvorfor den reagere så voldsomt frem for bare at slå..
Dit eksempel er et eksempel på hvornår man netop ikke skal slå
nov 2008
At du så oven i hatten vælger at 'straffe' den efter 3. gang den hopper med dig er da bare endnu dummere, hvordan hulen skal den regne ud hvorfor lige præcis den 3. gang er anderledes end de to første? En hest kan ikke ligesom mennesker lægge 2 og 2 sammen og tænke at du nok liiige gav den en chance de første to gange, den skal opdrages konsekvent = samme besked hver gang den gør noget.. At det så ikke er helt normalt at man har en hest der stejler og løber rundt med en er så en helt anden side af sagen, men det du har gang i virker jo tydeligvis ikke hvis den stadig gør det med dig?! - glimrende eksempel på hvornår man IKKE skal klappe sin hest en på kassen!
sep 2007
Og ja, det er svært at blive siddende, men i denne situation mener jeg personligt ikke at straf er det rigtige!
Hvorfor tror du hun løber, når hun smækker hende i røven? Og siden du samtidig skal råber til andre om at de skal rykke sig og at du er anspændt i kroppen, gør det ikke meget bedre. Når du spænder i kroppen, signalerer du til hesten at der er noget på færde, derimod ville du sikkert få en bedre kontrol over situationen hvis du slappede af.
Måske du burde tjekke om hun har smerte, evt. spændinger i ryggen? Det havde min nemlig, og efter 3 kiropraktor besøg, stoppede han, og gjorde det aldrig siden.
sep 2007
dec 2011
Da jeg før har været meget bange for hende fordi hun er 5 år gammel og meget stærk er det umuligt for mig at slappe af når jeg rider på hende i både skridt og trav...
aug 2012
hvad man skal gøre når hesten stejler og bukker er meget forskelligt, oftes vil det hjælpe bare at ride videre bagefter - jeg ved godt at det er mega svært. Find ud af hvorfor hesten bukker og stejler, har den ondt, driller den, er den glad eller hvad sker der, i hvilken situation bukker den?
sep 2007
Er man nervøs for hesten, kan den mærke det med det samme. Derfor vil du have en negativ indflydelse på hesten. Oftest reagerer folk voldsomt overfor hesten når de bliver bange, det lader det til at du gør?
Jeg ville anbefale at du arbejder med dig selv, så du ikke udsætter hverken dig selv eller hesten for flere dårlige oplevelser.
feb 2013
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 6
nov 2003
I en anden tråd beskriver du samtidigt at du rider med modsatrettede signaler og tror at til bidet er at hesten overgiver sig og bukker nakken.. Denne måde at ride på kan sagtens være en del af grunden til dens opførsel og måske skyld i at den har ondt..
dec 2011
Hun er 5 år og har musklerne til at gå i den holdning med hovedet og bærer sig selv fint. Hun reagere ikke på andet fordi hun aldrig har lært andet end at blive savet ned underlod!
aug 2012
dec 2011
aug 2012
nov 2003
Det er svært at forklare tingene uden at være til stede, men vil godt gøre mit bedste hvis du reelt mener det, skriv pb..
Hvorfor har du intet valg af ridelære ?
dec 2011
Hun har fået musklerne. Hun blev tilredet helt tilbage for et år siden hvor hun blev savet til bidet af tilrideren. Der fik hun næsten ikke opbygget nogle muskler ud over på underhalsen.
Jeg har haft hende siden november (redet hende hver dag) hvor hun har gået afslappet og rolig og gået meget flot med hovedet. Efter hånden er hun så begyndt at blive mere hård i munden og man skal have bedre fast. Jeg har så rigtigt fået bukket hende af og det er hun virkelig blevet smidig af og hun er rigtig let at få ned. Men sådan har det jo ikke altid været. Hun plejer nemmelig at begynde på det der stejleri når vi skridter varm og af. Siden hun sparkede mig i maven og efter det begyndte at hoppe rundt er jeg blevet meget urolig for at ride hende..
Jeg kan ikke selv vælge ridelærer da jeg rider på hende på en rideskole med fast ridelærer.
nov 2003
Og din beskrivelse her + råd i anden tråd siger også at den stadig ikke rides korrekt, dine billeder viser heller ikke en afslappet hest der går flot med hoved, men en spændt hest der enten går imod bidet eller bag lod..
Men det lyder ikke som om du er interesseret i at ændre noget..
aug 2012
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 831
Og hvor grumt det end lyder, så lærer hesten rent faktisk noget af at få et lille klaps når den bider. Om det er optimalt, kan så diskuteres - men den vil godt kunne forstå det. Dette kommer af, at heste lærer af erfaringer. Hvis den finder ud af, at den, hvis den bider, modtages med noget mindre behageligt som et klaps over mulen, vil den kunne huske dette, og derfor være mindre tilbøjelig til at gøre det næste gang. Min hoppe dominerede utrolig meget overfor mig i starten, og jeg var dårlig til at sige fra overfor det. Hun overtog mere og mere, og begyndte til sidst at bide efter mig når jeg bad hende om noget. Her satte jeg dog grænsen, og gav hende et dask over mulen - og hun har aldrig gjort det siden.
"Vold" er hverken optimalt eller rimeligt i forbindelse med heste, men der er ingen tvivl om hesten forstår det. Hvis hesten bider eller sparker er der noget helt grundlæggende galt, og så er det her, man må sætte ind, frem for at begynde at klapse den - men står man først i den sikkerhedstruende situation, kan det være nødvendigt.
dec 2012
dec 2012
jun 2006
Følger: 63 Følgere: 64 Heste: 9 Svar: 1.626
Nej det er ikke i orden hverken a slå eller piske sine heste. Hvis man ikke kan sætte sig i respekt på andre måder end vold, så skal man spørge sig selv, om man overhovedet egner sig til at have med et levende dyr a gøre.
Det rigtigt, Hesten forstår ikke ordet nej, men den forstår sgu hellere ikke når den får et klap i røven. Mennesket kan ikke gøre noget mod sin hest som bare minder om den måder heste behandler hinanden på ude på folden. Så lad vær og tro jeres dask/skubben og klap i røven vil få jeres hest til at tro den har gjort noget forkert.
Sæt jer derimod ind i hvad det er i har med a gøre.
Et DYR der har et sprog som mennesker IKKE kan efterligne.
mar 2004
Følger: 23 Følgere: 23 Emner: 5 Svar: 146
Jeg syntes det er frygtelig synd når heste mister respekten for mennesker og ender med at blive aflivet fordi ingen kan komme i nærheden af den.
Jeg syntes man skylder sin hest at vise den vejen, altså sætte grænser og ja det er tit at et bestemt nej elle lign. kan gøre det. Men når mine ungheste udfordre mig (som er deres absolutte leder) ja så får de et rap eller et nap nøjagtig som de andre heste i flokken gør.
Min datter havde engang en shetlandspony han bor nu et sted hvor det at sætte grænser ikke bruges. Han er nu dirrekte farlig at gå ind til. Det er planen at han skal tilbage hertil når de ikke kan havde ham mere. jeg er spændt på om jeg kan nå ind til ham og opnå gensidig respekt.
TS jeg syntes du lyder som en glad hestepige og det er godt du ikke slår heste. Jeg syntes det er op til erfarne hestefolk(voksne) at sætte disse grænser for hesten.
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
jun 2006
Følger: 63 Følgere: 64 Heste: 9 Svar: 1.626
Pels eller ej, heste skal ikke piskes!
Ordet PISK burde være nok til selv, at skræmme et menneske!
sep 2007
Følger: 35 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 935
Og også derfor tillader jeg ikke den håndteres af nogle som ikke tager den alvorligt, for den kan gøre vældig meget skade på både sig selv og de mennesker der omgåes den hvis hun får lov at blive hysterisk heks.
jan 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 30
Og så lige noget andet er det et generelt problem med heste der bidder/sparker/ løber en ned mm. ?
jul 2005
sep 2007
Følger: 35 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 935
PS hvis en hund går ind i mig håber jeg den ikke vejer 500 kg...
mar 2011
dec 2012
mar 2011
nov 2003
Hvis man opdrager hunden ved at nive den i øret bør man få en tøj hund i stedet, vold er den direkte vej til en hund der en dag klikker og bider..
slå sin hest