981 visninger
|
Oprettet:
at slå sin hest?? {{forumTopicSubject}}
Jeg syndes det går helt over gevind, flere skriver, jeg kom til at klappe ham, eller jeg kom til at slå hende.
Selvfølgelig skal man ikke banke sin hest, eller slå fordi man selv ikke formår, at behandle den ordentligt.
men, heste skal opdrages, som alle andre.
hvis mine bidder efter mig, får de først en højt NEJ, hvis de bliver ved, får de et klap, men kun et.
Er det virkelig så slemt ??
Heldivis sker det måske kun få gange om året, og vi har altså over 20 ponyer.
Jeg tænker, de fleste skal jo sælges, måske til små børn, så det er min opgave at opdrage dem, på godt og ondt.
Anita W
maj 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Heste: 4 Emner: 37 Svar: 985
sep 2005
Følger: 82 Følgere: 89 Heste: 6 Emner: 4 Svar: 1.607
Hellere en opdraget hest der har fået et par klask en en der er uopdraget fordi ejeren har synes det var synd - de kan jo gå hen og blive direkte livsfarlige når de ikke er opdraget...
aug 2007
Følger: 55 Følgere: 52 Heste: 4 Emner: 35 Svar: 668
nov 2006
Følger: 102 Følgere: 98 Heste: 2 Emner: 185 Svar: 1.506
maj 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Heste: 4 Emner: 37 Svar: 985
maj 2006
Følger: 76 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 283 Svar: 4.597
fx. her den anden dag tog min hest og svingede sit hoved ind i mit fordi det kløede, så jeg nærmest blev skubbet ind i træmmerne. Der fik hun altså en ordentlig klask. Siden har hun ikke kløet sig i min hoved, og hun er stadig glad og imøde kommende (;
maj 2006
Følger: 177 Følgere: 185 Heste: 5 Emner: 528 Svar: 2.684
Men den blev solgt, og det så ud til at fungere fint. men ejeren var ligeglad hvis den nappede lidt, og det endte så med at den begyndte med at bide hende.. men den gjorde det ikke når jeg var oppe og ride den engang imellem :s
jul 2005
Følger: 295 Følgere: 317 Heste: 15 Emner: 1.155 Svar: 8.777
maj 2006
Følger: 177 Følgere: 185 Heste: 5 Emner: 528 Svar: 2.684
dec 2004
Følger: 263 Følgere: 247 Heste: 22 Emner: 444 Svar: 4.037
Jeg bliver lidt trist, når jeg (meget ofte) hører om børn der har fådet en pony, i løbet af ingen tid tager den magten, og ofte ender den på slagte huset, fordi barnet mangler hjælp, eller fordi det er så forfærdentligt i manges øjne at sige fra, over for hesten,.
Hesten er vores ven, men vi er nød til at være leder, ellers går det galt.
Knus til Jer.
Anita W
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Men ellers ikke og er også imod da heste fatter klaphat af straf ( hjernen er ikke udviklet til det ) men okay, det tror folk så ikke på selvom man kan lukke hjernen op og se det passer (:
Hver sin hest, hver sin ejer og meninger (:
dec 2004
Heste forstår det udemærket, tro mig, de forstår også ros, og handler derefter. det ser vi jo dagligt.
hvorfor tror mange at heste ikke forstår det, hvis de ikke forstod, kunne de jo ikke lære noget??
bare min mening.
Anita W
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Jeg ser intet problem i at klappe hesten en hvis den gør noget der er potentielt farligt (sparke, bide, stejle op af en e.l.).
Nej hesten skal ikke have bank og at slå bør da ikke være udgangspunktet i opdragelsen af hesten. Men visse ting udløser hos mig osse et klask... og det er bl.a. hvis hesten bed mig...
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Har oplevet flere heste der er blevet bange for ejerens hånd, så når ejeren løfter hånden tager hesten hovedet væk da den før har fået et slag og dermed nu er bange for ejerns hånd.
Så hellere fokusere på en positiv måde og vænne hesten af med en adfærd på en anden måde end slag.
Hvis du slår en hest beder du den om at ændre sin fremtidlige adfærd og undgå en fremtidig konsekvens som kræver en pææænt snørklet tankegang hesten simpelthen ikke er i stand til pga. dens hjerne.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Da min ponyhoppe gik med føl ved siden, der oplevede jeg f.eks. at den af og til nappede sin mor eller var voldsom ved hende i et forsøg på at få lidt gang i hende (leg). Her kunne hoppe finde på at vende sig om og lige give et nap når det blev for meget.
-det er da straf, og hvis heste ikke kunne forstå det, så brugte de det jo nok heller ikke. Og jeg tror de fleste der har haft føl kan genkende dette...
Straf skal self ikke være vejen frem i ens indlæring... så tror jeg det vil tage lang tid at lære sin hest noget. Istedet bør man jo belønne den for at gøre det ønskede.
Dette gælder bare ikke ALLE situationer. F.eks ville jeg i hvert fald ikke lægge krop til at lade hesten bide løs og så rose den for hver gang den lige giver slip et øjeblik.
sep 2007
Følger: 80 Følgere: 68 Heste: 19 Emner: 6 Svar: 1.599
dec 2004
men kommer altid glad til os.
Vi købte, eller fik en problem pony, han angreb på folden, med tænderne blottet, en dag tænkte jeg, nu skal det være slut, Natascha skulle holde øje, lige før han angreb mig, skulle hun sige nuuu, jeg vente mig om og brølede, som en løve, samtidig med at jeg slog ud med mine hænder, han blev bange, i 14 dage kunne vi ikke komme til ham, men vi prøvede heller ikke, han skulle have tid.
i dag går han på rideskole, det er den bedste de har.
pointen er, at de husker fint.
Anita W
jun 2006
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 39 Svar: 989
'Hvis det er opdragelsen der er noget gal med, skal de jo sættes på plads. Så i nogen tilfælde er det iorden, og andre ikke.
mar 2007
Følger: 87 Følgere: 81 Heste: 8 Emner: 38 Svar: 2.794
mar 2007
jul 2005
Følger: 76 Følgere: 79 Heste: 4 Emner: 363 Svar: 2.475
men min gamle pony kunne godt være rigtig sur når man f.eks. lagde sadel på, sådan en rigtig hoppe. og når hun så bed efter mig, fik hun altså et dask på halsen/skulderen.
En dag bed hun min far på skulderen, og i ren reaktion slog han hende hårdt på halsen, FØRST blev jeg Pi*** sur på ham, men bagefter kunne jeg egentlig godt se at det var retfærdigt nok, og han sagde også han egentlig ik tænkte over det, det var bare refleks,
har intet imod at daske til hesten, for de kan blive farlige ellers. men tæske dem, nono
dec 2004
Hvis de ikke forstår det, hvorfor holder de så op ??? når man har irettesettet dem, hvorfor blliver de dygtigere til dressur hvis de ikke kan huske og lære?? tja, jeg tænker bare.
Anita W
mar 2007
Hmm...fordi de bliver bange?? Jeg siger ikke at de ikke kan huske og lære... mener bare at det er forkert at lære dem det sådan fordi de netop bliver ved med at kunne huske det... synes ikke at heste skal have det sådan (Nu skal jeg sku opfører mig pænt, for jeg ved aldrig hvornår jeg får en på lampen ellers)
mar 2007
aug 2006
Følger: 49 Følgere: 76 Heste: 5 Emner: 131 Svar: 595
Jeg ser overhovedet ikke noget problem i at man giver hesten et klap hvis den gør noget som den ved at den ikke må! Men f.eks. føl ved jo ikke at de ikke må bide osv. og der syntes jeg f.eks. der er meget forkert at straffe hårdt! men istedet være konsekvent!
altså nogen skriver at hesten er blevet håndsky. JA, men altså min unghest Shade har faktisk aldrig fået et klap, da hun ikke gør noget, me stadigvæk an hun godt tage hovedet til sig hvis jeg tager hånden op mod hende.
Så det er vel forskelligt hvordan heste reagere! Nogen bliver det værre jo mere man straffer, andre hjælper kun det! Men en ting som er utroligt vigtigt efter min mening er at man husker at rose når den så gør noget godt, og straf hvis den gøe noget man ikke vil ha'!
jun 2007
Følger: 103 Følgere: 98 Heste: 4 Emner: 180 Svar: 722
min pony har været tæsket i hovedet.. og den var meget sky omkring hoved, ryg og ben.. Han stoler blindt på mig.. han vil gå gennem ild og vand for mig og jeg vil 100% gøre det samme for ham. vi har været meget igennem og derfor syntes jeg vi har et speciel forhold...
(lille side spring)
men derfor er min hest stadig opdragen.. gider simpelthen ikk passe eller gå med nogle folks heste hvis de er pisse uopdragne.. fx hvis de prøver at løbe fra en så snart at leddet og lidt åbent bliver jeg sur og skubber til dens skylder for at 'advare' og sige Hey du.! .. og hvis den bliver ved og er helt stadig lige så ustyrlig får den en albur i siden.. ikke Vildt hårdt. men bare for at makere og jeg er her og jeg bestemmer.. kender 3 heste hjemme på min gård.. de er såden og deres ejere kan værken ride eller opdrage dem.! 0g jeg nægter at have med så uopdragne heste.. da det kan være farligt.!
Meen .. se på hestene i naturen/fold.? hvis den ene går hen og bidder en anden advare den og hvis den biddene hest ikk går vær for den et spark eller bid.. de stller sig ikk op og sider 'la nu vær med det.?'.. eller sætter sig ned over en kap te.. så syntes det er noget pjat at du ikke må give en biddene pony et lille dask i ny og næ når den formåder og bide.?
Heste er at Meget farligt dyr og vi er simpelthen nød til at opdrage på.. eller kan det gå grugligt galt.....
jeg er blivet syet med 6 sting i ansigtigt pga en uopdragen hest der lød fra ejeren der var ved at lukke den på fold. og jeg gik der med min tidlire part. den kom bagfra og bumlede mig ned.. og vi snakker om en stor trumle der er 180 og jeg blev trampet i hoved ryg og skader i alt : forstuvet højre ankel og knø forvredet højre håndled .. blåt mærke med diameter på ca 20 cm i ryggen og ja syet i ansigtet ved højre øje .S
Bliver bare så vred når folk ikk kan opdrage deres heste ordenligt.. kan slet ikk sætte ord for alle de ting der kan gå glat hvis men har en hest der er uopdragen...!
- Anna Larsen
dec 2006
Følger: 69 Følgere: 68 Heste: 6 Emner: 352 Svar: 4.849
Har en gang måtte sparke en hest - min egen hingst Misbi - fordi han klikkede fuldstændigt fra den ene dag. Den anden hest stod op imod hegnet og vrinskede. Så hjernede han direkte ind i mig, han slog fuldstændigt fra, og gik til angreb - kun et spørgsmål om tid før han ville have været brudt igennem hegnet og have slået den anden hest ihjel, eller i hvert fald prøvet på det! I afmagt var den eneste måde jeg kunne få kontakt til ham, ved at sparke ham på bringen.
Vi har nu sat et "ingenmandsland" imellem de to folde, så de stadig kan se hinanden, men ikke kan røre - det er simpelthen for farligt... Har aldrig oplevet Misbi sådan før, og heller aldrig efter, tror simpelthen bare det slog klik for ham den ene dag...
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.115
Men før jeg lige bliver angrebet med modsætninger vil jeg lige begrunde:
Magic er allerede blevet "en opdragen hest" som respektere mit personlige rum. Et rum som vi alle har! det er et usynligt rum som er rundt om os. Nogens er større end andres. Hvis Magic træder ind i det rum stikker jeg en finger i vejret. Et tegn på "bak" og i dette tilfælde "vil du STRAKS træde ud af mit personlige rum. DER brød du en aftale" Magic undskylder ved at bagge ud igen og vende hovedet væk eller ned.
Hmm. Okay, det havde nok ikke så meget med at slå sin hest og gøre.
Men jeg vil nu nærmere sige jeg "giver Magic et nej-klap"
Jeg klapper ikke Magic som ros. (hvis i vil have begdrundelse på det; skriv privatbesked). Så hvis jeg klapper Magic betyder det egentlig "lad vær Magic"
Så nej. Jeg slår ikke Magic som straf. Jeg giver ham mere et "lad vær Magic"klap.
Og dette sker også kun i sjældne tilfælde, da jeg såvidt muligt prøver at ignorere det dårlige og fokusere på de gode ting...
apr 2007
Følger: 82 Følgere: 84 Heste: 18 Emner: 166 Svar: 1.729
Min plag sparkede mig en gang på folden fordi at jeg ville hente ham ind, han fik lige så hurtig et spark tilbage lige på ballen, lige siden har han ikke sparket mig...
Jeg har en datter på snart 4 år som elsker og gå ud til hestene på marken, (nogle gange gør hun det også alene uden at få lov) hun skal ikke være i fare bare fordi at han ikke kan opføre sig ordenligt!
Så min hest skal IKKE sparke for så får han sku en retur... Her er det mig der bestemmer og ikke hesten.
apr 2007
Følger: 82 Følgere: 84 Heste: 18 Emner: 166 Svar: 1.729
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.115
Ja jeg ved slet ikke om du kan bruge det til noget; men har lige fået af vide af én ret så hestekyndig person, at når hun vader ind i dit personlige rum og måske direkte vader ind i dig kan du evt. vende dig. Altså væk fra hende så din bagdel står mog hende. Så læner du dig en anelse frem og bakker ind i mod hende.
det er en simpel bakkemetode heste bruger på hinanden i naturen. Hvis din plag har lidt respekt for dig vil den bakke væk fra dig, selvfølgelig hvis den også forstår dit signal
Bliv ved til hun begynder at smaske. Stop så, IKKE vend dig mod hende! giv hende en lille pause på 20 sek. ca. så hun lige kan opfatte rigtig hvad der lige skete dér.
Har ikke prøvet det selv endnu, men synes det lyder til at være rigtig godt.
Jeg skal i hvert fald ud og afprøve det i dag
apr 2007
Følger: 114 Følgere: 115 Heste: 7 Emner: 121 Svar: 558
det er hestens natur at man sætter hinanden på plads sådan, så hvis vi giver den et lille dask med et godt grundlag, så tager hesten ikke skade, den forstår tvært i mod bedre, end hvis vi råber og skriger..
mar 2006
Følger: 74 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 236 Svar: 1.348
dec 2004
Tak for jeres indlæg, de fleste er jo enige når det kommer til stykket, jeg vil så sige, det er ikke i orden at banke sin hest, men det er i orden at sige fra, tænker på, hvis man står i et spiltov, eller lign, og hesten vil mase en, hvad gør man så, man siger fra, og skubber den væk, hvis det ikke virker, er man nød til at gøre lidt mere, jeg oplevede det tit, da jeg undervise børn på rideskole.
men selvfølgelig er det nemt at være imod, hvis man har en godt opdraget pony/hest, men hvem har så opdraget dem??
Anita W
at slå sin hest??