{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Halalslagtning
  • #3   14. jan 2013 Jeg synes ikke det i orden! Jeg vil absolut ikke spise det, for jeg støtter det IKKE!

  • #4   14. jan 2013 Vi dansker halal slagter alle vores fjerkræ.. smiley
    Har fået af vide at kødet er bedre når et dyr er halal slagtet, men bryder mig ikke om den måde det foregår på, så jeg vil helst købe mit kød fra en slagter der skyder dyrene hvor de dør hurtigt og smertefrit.


  • #5   14. jan 2013 Jeg bryder mig bestemt ikke om det, og jeg kunne ikke finde på at spise det.

    Da jeg tog mit grundforløb til dyrepasser, så vi en video om halalslagtning i forbindelse med et aflivningskursus.
    Vores lærer ville gerne vise os hvordan det foregik i sammenligning med andre former for aflivning, og give os en mening om det.
    Det vi så var enormt stressede får, der var hængt op i bagbenene og blev kørt hen til slagteren som på et samlebånd.
    De sprællede i vild panik, lige indtil de fik skåret halsen over. Det var bestemt ikke rart at se, og selvom jeg aldrig har været vild med halal-slagtning, så foregår det meget voldsommere end jeg først troede.
    Jeg syntes ikke det er OK at behandle dyr på den måde, for selvom de "alligevel skal dø", så kan man ikke tillade sig at udsætte dem for den enorme mængde stress, panik og smerte der er i forbindelse med den form for aflivning.

    Der findes måder hvorpå dyr kan aflives hurtigt, smertefrit og effektivt - næsten så de selv ikke opdager det. Når man har den mulighed, syntes jeg ikke det er i orden at gøre noget andet. Om ikke andet kunne man vel bedøve dyret først. Det er jo sådan de fleste andre aflivninger foregår, med boldpistol som bedøvelse og derefter får de skåret halsen over. Det er efter min mening MEGET mere humant.


  • #6   14. jan 2013 tak for det gode forklaringer det er lige noget vi kan bruge smiley

  • #8   14. jan 2013 For mig at se er det ikke hverken værre eller bedre end de andre aflivningsformer der bruges i fødevareindustrien. Fakta er at vi behandler slagtedyr af helvede til. OGSÅ i DK.
    Det der sker med halalslagtning så vidt jeg har forstået det, er at de først velsigner dyret og så skærer de halden over på det og lader blodet løbe fra. Kort og kontant. Tror ikke dyret mærker mere ved denne metode.
    På den måde er det meget mere humant end den måde man for eksempel slagter kyllinger på her i DK. Det kunne måske være spændende at lave en sammenligning af aflivningsmetoder til jeres opgave.

    Jeg spiser det ikke nej, men det skyldes nærmere at jeg er vegetar og derfor slet ikke spiser kød.


  • #9   14. jan 2013 Btw. Det er IKKE halalslagtning var fordi man skærer halsen over og lader blodet løbe fra. Det er først halalslagtning når der først foregår et muslimsk velsignelsesritual. Så vidt jeg ved er det bare nogle bestemte ord der skal siges.

  • #10   14. jan 2013 Jo jo, jeg spiser ost og æg og drikker mælk. Jeg er kun vegetar, ikke veganer smiley Eller i virkeligheden er jeg faktisk pescotar, fordi jeg spiser fisk, men det udtryk er der ikke ret mange der kender, så jeg plejer bare at sige at jeg er vegetar, men spiser fisk. Det er lidt nemmere smiley

  • #11   14. jan 2013 Ladyblacksheep...

    Det kan godt være at det ikke hedder halal slagtning af vores fjerkræ pga af en manglende velsignelse, men metoden er nøjagtig den samme.. Så lige præcis der kan jeg ikke se forskellen..


  • #12   14. jan 2013 Når i skriver at kyllingerne bliver "bedøvet" så jeg jeg gerne poientere at den "bedøvelse" der gives er et elektrochock som gør dem bevidstløse! Og det er ikke altid det virker, det er set før at de er vågnet op inden de blev aflivet.
    Se DET er dyreplageri! Der er ingen der ved om det gør ondt på kyllingerne at få stød til bevidstløshed. Personligt har jeg svært ved at forestille mig at de ikke mærker noget ved det.


  • #13   14. jan 2013 Halalslagtning.. Er noget man gør ved 95% fjerkræ. Det er pga. Af muslimerne vi gør det, og ingen andem grund.. og nej, dyret bliver ikke bedøvet inden. Ved køer fx. Binder de dyret fast i benene mens den ligger på ryggen.. så er der en der står pg læser op af koranen. Et bestemt vers, og en skærer halspulsåren over. Det er mindst ligeså smertefrit som hvis man skyder dyret. Ved kyllinger er det stadigvæk over maskiner det foregår, men der bliver verset fra koranen spillet over højttalere.:-)

  • #14   14. jan 2013 halal slagtning er ikke være ind når dyr bliver slagtet på et slagteri eller med boltpistol, jeg vil så sige jeg kan ikke lide kødet når det er halal slagtet andet ind kylling. vi var i tyrkiet i uge 43, der laver de ikke andet ind at holde slagtefest som de kalder det om at de halal slagter er lide så humænt som en boltpistol..

  • #15   14. jan 2013 ved ikke om det er være end andre måder at aflive på smiley men syntes derimod det er dyreplageri i Afrika hvor de prikker et lille hul i dyret så der kun står en lille stråle ud, her står de med en skål hvor blodet løber i.. om dyrne dør eller huldet bliver lykket bagefter er hvis forskelligt

  • #16   14. jan 2013 Svin bliver gasset og får herefter en pumpe ind i halsen der suger blodet ud. Kyllinger får elektroshock og bliver herefter afblødt. Køer bliver skudt med boltpistol og bliver herefter afblødt. Jeg kan ikke se forskellen. De er alle lige skrækkelige. Nu har jeg set alle tre og den roligste og mest "behagelige" af dem alle, så ud til at være svin.

    Jeg kunne aldrig drømme om at spise halalslagtet kød, men jeg kunne heller aldrig spise noget der var aflivet efter ovenstående metoder. Det er alt sammen dyremishandling i mine øjne.


  • #17   14. jan 2013 det er ikke dyremishandling for så var det jo ikke lovligt gjort, er indforstået med at folk selv vælger om de spiser det eller ej, men så ville det også være dyremishandling at aflive en hest med aflivningsvæske..

  • #18   14. jan 2013 LadyBlackSheep:
    hvorfor spiser du fisk når du ikke spiser andet kød?


  • #19   14. jan 2013 hvad er det? (:

  • #20   14. jan 2013 ann katrine :på nogle danske slagterier (fx danish crown) får grisene ikke en pumpe i halsen de får halspulsåren skåret over, når de er blevet gasset.

  • #21   14. jan 2013 ja jeg forstår heller ikke hvordan man kan spise fisk men ikke andre dyr. de er jo alle aflivet for at vi mennesker kan få føde smiley


  • #22   14. jan 2013 så skulle i prøve at kigge på kosher, altså jødisk rituel slagtning som finder sted den dag i dag også i danmark , og som efter min mening er mindst lige så slem
    http://www.mosaisk.com/artikler/Joedisk-Kosher-Rituel-Slagtning-Schaechtning.php


  • #23   14. jan 2013 ja her vil jeg også mene at det er dyrplageri i høj grad smiley føj for den

  • #24   16. jan 2013 tak for svarene de er rigtig gode alle sammen, det er lige noget vi kan bruge smiley

Kommentér på:
Halalslagtning

Annonce