{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.272 visninger | Oprettet:

Knæskade? - Har i prøvet det? {{forumTopicSubject}}

Heey alle sammen.
Jeg tænkte på om der er nogle af jer der har prøvet at have en knæskade som gjorde at i ikke rigtig kunne motionere fordi at det gjorde så ondt?

For det kan jeg kun i korte perioder, dvs højst et par uger, før jeg så ikke kan gå eller bare gøre noget uden at have ondt i knæet, sådan under knæskallen som om at der sidder noget i klemme/fast og så dunker knæet svagt.. ved bare ikke om man kan kalde det noget bestemt...
Og mine forældre tror det er det der hedder Chondromalaci, altså blød brusk på bagsiden af knæskallen.. Og det er jeg begyndt at tro på efter at have læst om det.. men er stadig meget i tvivl.
Har en veninde der har fået konstateret det og det er de samme symptomer, osv., vi har...

Jeg elsker at dyrke motion for vil godt holde mig i god form osv men det er rigtig svært. Jeg vil gerne kunne løbe mere end 0,5-1 km uden at få rigtig ondt i knæet og efterfølgende droppe løbeturen helt.. Og det er desværre sådan jeg har det nu..
Og jeg har også oplevet en del gange at jeg kommer hjem fra stalden hvor jeg har redet at jeg har så ekstremt ondt i mit højre knæ at det ikke er til at holde ud.. Lidt ligesom når man har meget slemt vokseværk, bare kun i knæet.. Og jeg kan heller ikke cykle særlig langt før jeg får rigtig ondt i knæet også... Igår cyklede jeg en tur, hvilket jeg ikke har gjort så meget i ferien og jeg tror at jeg fik cyklet omkring 3-4 km før jeg måtte køre hjem pga smerter i knæet..

Har nogen af jer prøvet noget der minder om det/det samme eller har det sådan nu? For jeg ved ikke hvad jeg kan gøre... Nogen der ved hvad man kan gøre mod smerterne eller gøre noget ved det hele?

- Tak på forhånd!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Knæskade? - Har i prøvet det?
  • #1   29. dec 2012 Snak med din læge om det? De vil meget bedre kunne fortælle dig det, end os her på HG. smiley

• #2   29. dec 2012 ja jeg har..nøjagtig de samme symptomer : et smadret korsbånd som ikke kan ordnes igen. jeg bruger en knæstøttebind som man selv kan stramme og læsne efter behov den virker så jeg kan dyrke lidt motion mere end uden i hvert fald. men glemmer tit at passe på og ender med smerter :-/. mit andet knæ mangler jeg minisken i den er slidt væk..også der bruger jeg knæstøttebind

• #3   29. dec 2012 Jeg er lige blevet opereret for anden gang i mit knæ - min menisk var i stykker.
    Det gjorde også enormt ondt, og inden 2. operation måtte jeg sygemelde mig i 3 uger fra arbejdet (på mcdonalds), da jeg ikke kunne lave noget fysisk. Min menisk havde sat sig fast. Nogle gange kunne jeg mærke noget satte sig fast i mit knæ, og når jeg så fik nogen til at strække det ud, da jeg ikke selv kunne grundet smerter, gav det et højt knæk, hvor menisken så gled tilbage.
    Hvis du kan genkende det, at det føles som om noget sidder i klemme, så er det højest sandsynligt din menisk der er ødelagt.
    Uanset hvad, så bør du tage til læge. Knæet er meget vigtigt, og skal gerne holde i mange år. Det bærer jo hele din vægt, og det er derfor vigtigt for dig, at få undersøgt.
    Jeg var til læge mange gange, hvor min læge sendte mig hjem igen uden noget svar, og havde han bare gjort noget første gang, så kunne anden operation have været undgået, så tag til lægen i tide! Det kan måske gøre, at du slipper for en masse besvær fremover...

• #4   29. dec 2012 Bianca & Ida:
    Ja jeg ved godt at jeg skal gå til læge med det men tænkte at der måske var nogen herinde der havde det samme smiley

Trine J:
    Ej hvor er det dog ærgeligt.. Men tak, jeg vil prøve at få fat i et knæstøttebind. Hvor har du købt dit henne? smiley

• #5   29. dec 2012 jeg har købt mine på apoteket. matas har også nogle gode nogen

• #6   29. dec 2012 Mange tak smiley

• #7   29. dec 2012 velbekomme men tag et smut til lægen også..ok?

• #8   29. dec 2012 Jeg har haft en knæskade før, ja! Det viste sig at min menisk sad skævt, rigtig øv! smiley Vi fik det rette ved en der hedder Niels Soling eller sådan noget, han stak lige et par fingre ind under knæskalde på mig, og wupti, så var det på plads. Det lyder voldsomt, men det gjorde slet ikke så ondt som man skulle tro smiley Min smertetærskel er meget høj, så der skal meget til før jeg endte græder eller fortæller mine forældre at det gør ondt, da jeg indtil for et par år siden, altid har haft den holdning at, hvad kan mine forældre gøre ved det, men efter jeg er begyndt at fortælle mine forældre det, har vi faktisk fået rettet op på en masse skader det viste sig jeg havde smiley

Men held og lykke med din knæskade smiley

• #9   29. dec 2012 jeg har knæ skade smiley jeg for min motion gennem huslig arbejde og en meget krævende hund ren aktiverings mæssigt smiley min knæ skade gør at jeg ikke kan ride optimalt alle dage smiley mit brusk som holder knoglerne sammen i knæet er revet over hvilket gør mega ondt til tider og som gør mig ude af stand til at opvarme en hest korrekt så må simpelt hen sidde over smiley jeg kan ikke ride let ridning på mine dårlige dage smiley dog har jeg fået afvide at jeg kan starte ud med at skridte hesten varm og så hoppe ned og longere hesten i trav og varmet godt op og så sætte den i galop et par runder i longen og så sætte mig op... der er bare et par problematikker så som at komme op på hesten igen xD og så syns jeg heller ikke at hesten bliver ordentlig varmet op på samme måde så vil hellere vente... så nu har jeg et føl på 1,5 år istedet som jeg hygger mig med ind til jeg muligis skal have en opration smiley men syns bestemt du skal søge en læge og få det undersøgt smiley kan være at der skal et indgreb til smiley

• #10   29. dec 2012 Jeg har en knæskade, og har været til diverse læger og de kunne fortælle mig de ikke viste hvad der var galt, jeg måtte bare leve med sindsyge smærter..

Jeg har altid været en sindsyg aktiv pige, nu kan jeg ikke, cykle, løbe, svømme, gå i raskt temoo eller ride i længere tid..

Det eneste der hjælper mig i min hverdag er mine elskede knæbind, som jeg føler er det eneste der holder sammen på mine knæ

• #11   29. dec 2012 Jeg har en knæ skade i begge mine knæ. Det har betydet at jeg i perioder har lavet ingen ting med mine ben. Jo det er svært at holde sig i form men jeg har lavet latterligt meget styrketræning af overkroppen men også mine ben mens jeg har haft ondt.

Jeg var ved læge som henviste mig til en fysioterapeut. Det har hjulpet. De kunne sammen finde ud af hvad der er galt og gav mig øvelser som jeg kunne lave. Jeg fik at vide at hvis det gjorde ondt så skulle jeg lade helt vær med at bruge mine knæ mere end højest nødvendigt.

Ellers så tag i svømmehallen og svøm. Bare hold dig fra brystsvømmning. Svømmning belaster ikke kroppens led særligmeget men tro mig det giver både go kondi og mange muskler. jeg har selv svømmet meget og svømmer stadig. I mange svømmehalle har de også en så kaldt pull boy. som er skumgummi ofte ser de sådan ud http://move99.files.wordpress.com/2012/09/pull-boy.gif den skal ligges mellem knæne så man kun bruger overkroppen smiley

• #12   29. dec 2012 Jeg har også en (eller mange! er det), knæskader. Siden jeg var 11 (er 20 nu), har jeg døjet med mit knæ og er blevet opereret 9 gange i alt, 10 gange til februar hvor jeg skal ind igen.

Jeg må intet med mit knæ, det eneste jeg må som min læge siger, er at ligge med en computer i min seng, men det er jo ikke holdbart kun at lave det smiley

Jeg har leddegigt så det har ødelagt mit knæ af. Mit knæ er 3-5 gange ældre end mig selv, og jeg har intet brusk tilbage. Min begge mine minisk'er er også blevet fjernet, mit korsbånd er sprunget og mine knogler smuldrer nærmest inde i knæet fordi det er så skrøbeligt. Og så er mine ledbånd også nærmest revet over. Så ja, jeg kender det smiley Det er MEGET smertefuldt, og jeg er så uheldig at intet smertestillende hjælper på mig desværre. Lige meget hvor stærkt det er smiley

• #13   29. dec 2012 Jeg er blevet opereret i begge ben, 4 gange i alt!. Tro mig, gå til læge, men kun de bedste. Operation KAN forværre. Og så vil jeg lige understrege at du IKKE skal bruge knæbind, det svækker musklerne, da det er falsk støtte. Så du gør bare dine ben slappere, hvilket kan resultere i flere smerter. Derudover så skal du finde grænsen, du skal stoppe inden du får ondt smiley

• #14   29. dec 2012 Jeg har det samme og har været ved lægen med det men han sagde at det bare var en indre forstuelse (staves) men så skulle jeg tage pause fra ridning i 2 uger og det gjorde jeg så men nu har jeg selv haft ondt i mit knæ i 1 år ca men nu er det begyndt at komme og gå smærten man jeg kan ikke dyrke andet motion end at ride for ellers får jeg voldsomt ondt! Men jeg har en Don joy skinne der hjemme jeg tager på når jeg får ondt og den virker alsåer rigtig godt både fordi man ikke kan lave forkerte bevægelser i det og så støtter den knæet godt! Håber det kunne hjælpe lidt men ellers må du have god bedring og bare husk at stoppe når du kan mærke det begynder at gøre lidt i ondt :))

• #15   29. dec 2012 Jeg har det samme og har været ved lægen med det men han sagde at det bare var en indre forstuelse (staves) men så skulle jeg tage pause fra ridning i 2 uger og det gjorde jeg så men nu har jeg selv haft ondt i mit knæ i 1 år ca men nu er det begyndt at komme og gå smærten man jeg kan ikke dyrke andet motion end at ride for ellers får jeg voldsomt ondt! Men jeg har en Don joy skinne der hjemme jeg tager på når jeg får ondt og den virker alsåer rigtig godt både fordi man ikke kan lave forkerte bevægelser i det og så støtter den knæet godt! Håber det kunne hjælpe lidt men ellers må du have god bedring og bare husk at stoppe når du kan mærke det begynder at gøre lidt i ondt :))

• #17   29. dec 2012 Jeg har 2 knæskader i begge knæ... Og det er ikke noget der kan gå væk smiley det begrænser alt for mig... Jeg plejede at løbe næsten hver aften, red næsten hver dag og var i det hele taget temlig aktiv... Hvis jeg løber eller rider for lang tid hopper mit knæ af led.. Jeg kan ikke sætte mig på gulvet (eller for den sags skyld rejse mig) uden at det siger knæk lyde eller hopper af led smiley

Så ja jeg ved godt hvordan det er med knæskade, og de begrænsninger det giver smiley
    Det er nu 1 1/2 år siden jeg fik konstateret det..

Alle er selvfølgelig velkommen til at skrive hvis der er spørgesmål eller bare nogen i samme båd smiley

• #18   29. dec 2012 Jeg har konstant smerter i begge knæ, på grund af min hypermobilitet, der nok har resulteret i en overbelastning af min knæ. Min hypermobilitet går især ud over mine fodled og hofter, og da jeg ikke har muskler nok omkring mine led til at holde dem på plads, går det ud over mine knæ, da jeg på grund af for svage muskler går meget underligt. Derudover går jeg og vrider om konstant, hvilket ikke gør det bedre for mine knæ.

Da jeg var mindre, inden jeg fik overbelastet mine knæ, løb jeg rigtig meget, cyklede og red. Nu kan jeg ikke længere løbe, kan ikke engang gå på trapper, eller i det hele taget gå, uden at have konstante smerter i mine knæ. Det eneste tidspunkt jeg ikke har ondt, er når jeg ligger ned. Jeg kan cykle, hvilket er godt for mine knæ, da det ikke belaster så meget, men stadig hjælper med at træne musklerne. Derudover rider jeg også, men kan ikke ride med korte bøjler, da jeg så får ekstremt ondt i mine knæ og fodled, fordi jeg har det med at overbøje i benene.
    Jeg får støttebind til mine knæ fra back on track her efter nytår, og skal igang med at gå til fysioterapeut, for at træne mine muskler omkring især mine knæ op, så jeg, hvis jeg er heldig, kan komme til at løbe igen.
    Så synes måske du skal se, om du kan få en tid hos lægen igen, og så se om det er det du tror, og hvis det kan hjælpe på det, så prøv noget styrketræning til knæene. Jeg har et par gode øvelser jeg kan give dig, hvis det er noget du vil prøve smiley

• #20   29. dec 2012 Uden at sige noget med sikkerhed, vil jeg, som i selv mener, tro at det er en bruskbeskadigelse på knæskallen, hvilket jeg også selv har fået konstateret, og det er der desværre ikke noget at gøre ved. Dog kan du sagtens blive kørende igen, med tålmodighed og genoptræning.
    Jeg kunne heller ikke løbe, men nu har jeg cyklet så meget, og fået mine muskler i knæet genopbygget, og har nu løbet min første tur på 6 km uden nogen form for smerter i mine knæ smiley

Når du har det, er det rigtig godt for dit knæ at cykle (med sadlen sat højt) og svømme, da det ikke er ligeså fysisk hårdt for knoglerne i knæet, som det er at løbe og være aktiv på andre måder. Det jeg gjorde for at komme på benene igen, var bare at ride, lave øvelser, styrke knæet med cykling osv. Men jeg vil uddelt denne side af lægen : http://www.sportnetdoc.dk/kna/bruskbeskadigelse-pa-knaskallen hvori der er genoptræningstips og også information omkring lidelsen smiley

• #21   29. dec 2012 Jeg har også et ødelagt knæ, det andet fungerer super.-)

Mit startede da jeg gled i noget vand under basket træning. Har efter 2 operationer fået fjernet menisk, brusk osv.. derudover er jeg hypermobil og min knæskal kan hoppe ud af led og tilbage igen..
    Jeg må ikke løbe, men lever ellers meget normalt, har dog et knæbind jeg bruger og sådan et omslag der både kan være koldt og varmt..
    Svømning er rigtig godt og cykling kan også være godt, alt efter hvilke skader der er:-)

Kommentér på:
Knæskade? - Har i prøvet det?

Annonce