11. sep 2007 Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Jalousi blandt dyr - svar fra psykolog {{forumTopicSubject}}
Jeg kan ikke poste svar i det andet emne men tænkte at denne ting jeg fandt på nettet ville være noget som hele HG fandt intressant, så jeg poster det her også:
På et hundeforum lyder spørgsmålene:
" Et eksempel som jeg tit oplever man høre: et kærestepar omfavner hinanden, hunden prøver at komme imellem dvs. hunden er jaloux??? "
Et andet eksempel kan også være at ejer sidder med sin hund evt. på skødet, der kommer en anden hund og hunden på skødet knurrer og evt. gør udfald noget den ikke gør andet end i denne situation?? "
Og det der til intressante svar fra en psykolog;
" Jeg er glad for, at du spørger: For jeg har et svar på dit spørgsmål.
Med en uddannelsesbaggrund som psykolog, mener jeg at vide en ting eller to om menneskets tænkning og følelsesliv og også en ting eller to om (da man hyppigt bruger førsøgsdyr i eksperimentel indlæringspsykologi, er det en del af psykologers uddannelse at lære om dyrepsykologi) dyrs psyke.
For det første er det dokumenteret/defineret, at mennesker har fem grund-følelser som ikke er kombineret af flere følelser, disse er:
angst,
glæde,
væmmelse,
vrede
overraskelse.
Disse udgør grundlaget for et mere avanceret "højere ordens følelsesliv".
Andre følelser som f.eks. jalousi defineres i psykologien som en kombineret følelse. Da den består både af angst og vrede. Tit består jalousi hos mennesker også af en række forestillinger om hvad der foregår i den anden relation som vi er jaloux på!
En del af jalousi er også at kunne se sig selv udefra og tænke fremaf i tid, fordi jalousi rummer elementer af at være truet som individ i nutid og fremtid i reletion til et andet individ.
Det handler altså om angst for at miste nogens agtelse nu og i fremtiden.
Forskningsmæssigt og definitionsmæssigt vil dette sige, at jalousi kort fortalt kræver at individet har en selvopfattelse, tidsfornemmelse og kan tænke situationer igennem ud i fremtiden.
Jeg har meget høje tanker om vores firbenene venner, men en hund er en hund, og selv de klogeste af slagsen kommer til kort i selv meget simple problemløsningssituationer. Et eksempel kan være Nina Ottosens flotte hundelegetøj (som jeg i øvrigt vil anbefale). Disse gode, flotte stykker legetøj viser os også hundens begrænsning, for her skal der godt nok ikke mange "brikker" til at lure systemet. Altså med andre ord, hunde "regner" ofter ikke deres omgivelser ud, og hvis de gør er det hyppigt ikke en flerledet udredning. Som regel maks to led. De lurer måske at de får noget ud af at gøre noget bestemt.
Dette er dog erfaringsbaseret lærings og ikke erkendelsesbaseret læring. Der er ikke tale om at en hund forstår, dette kræver nemlig sprog.
Hunde kan ikke forestille sig, at de mister deres ejer, hvis hun krammer sin kæreste og det er det der ligger i jalousi!
Hvad er det så vi ser, når hunden skaber sig, eller presser sig ind i imellem nogen der krammer. Der kan være flere ting på spil for hunden.
Den kan blive bange på grund af at den misforstår kropskontakten som et overfald (særligt det at grinde og kille kan nogle vovser misforstå)
Når der er samspil mellem flere mennesker og hunde, vil nogle hunde forsøge at stige i hierakiet (de opfatter kærestens ankomst i hjemmet som enmulighed for at rykke opad, for nu kan kæresten jo være den nye underhund).
De vurderer hele tiden det der foregår i flokken, for at finde et tidspunkt, hvor de kan stige i rangordnen, og dermed få førsteret til mad og parring og så videre.
Hvad får os til at synes at hunden er jaloux? Jeg tror at vi elsker vores hunde på menneske-måden, og at det i ny og næ kan være svært at acceptere at vores hunde knytter sig til os fordi det kan betale sig og fordi det er trygt. Så er det jo nærliggende at tillægge dyrene menneskelige egenskaber såsom gengældelse. Kærlighed som sådan...? Det vil jeg ikke gøre mig til herre over
Dygtige hundeadfærdseksperter kan sikkert uddybe min forklaring af, hvad der foregår i hunden, jeg kan i hvert fald sige at ordet jalousi ikke høre hjemme i dyreverdnen, det skulle i givet fald kun være blandt de højst udvikiede primater. "
Jeg ved det er skrevet om hunde, men tankerne handler jo egentligt også om resten af vores firbenende venner.
Håber folk derude kunne bruge det til noget - om det så er i forbindelse med heste eller hunde :o)
jan 2012
Følger: 34 Følgere: 42 Heste: 3 Emner: 140 Svar: 536
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Det er en psykolog der svare, ikke en forsker ;o)
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Men som sagt -bortset fra det er jeg enig. I øvrigt findes der forskere der primært kigger på hjernen og dens udvikling, og udfra dette osse fastholder at de dele af hjernen som er "ansvarlig" for bl.a. følelser som jalousi ikke er ret udviklede hos hunde (og det kan garanteret osse overføres til en lang række andre dyr, herunder heste) , hvorfor det er højst usandsynligt at hunde kan føle jalousi.
Så det, koblet sammen med at hunde/dyr lever i nuet, og ikke går og gør sig masser af tanker om fremtiden, og i øvrigt ikke er samme art som mennesker, hvorfor jeg ikke mener de indgår i en flok i den forstand (hest-hest laver en flok, hest-menneske kan måske nok lave et fællesskab men ikke en flok) gør altså at jeg finder tanken om jaloux heste, hunde osv ret usandsynlig, for ikke at sige umulig
sep 2007
Michelle W - lige den med hierarkiet er jeg også uenig i, men fandt det afsnit med følelser spændende da jeg ikke havde tænkt over det sådan før ;o)
mar 2007
Følger: 491 Følgere: 544 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 226
men vil lige tilføje,at det ikke kun er højt stående primater
men også delfiner og hvaler,der kan have disse følelser
Men ellers fuldstændig rigtigt,der er alt for mange der tillægger
dyrene,menneskelige følelser,
og det kan gå grueligt galt
Foto,Det er min ged,du kan lige vove på at ta den
dec 2011
Følger: 188 Følgere: 257 Heste: 7 Emner: 763 Svar: 2.246
Vores hund reagerer når vi krammer, men jeg ser det ikke som jalousi, men ej heller som at hun tror vi overfalder hinanden. Jeg ser det som et "Jeg vil også have opmærksomhed".
Hun snakker oftest når vi krammer, og præcis samme gør hun når hun generelt bare gerne vil have opmærksomhed.
sep 2007
Der er en her der mener at hunde følelser jalousi;
http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2008/12/09/073005.htm
Men jeg kan dog godt forstå at hunden holdt op med at give pote, den blev ikke længere belønnet for det altså forsvinder motivationen.
dec 2011
Følger: 188 Følgere: 257 Heste: 7 Emner: 763 Svar: 2.246
nov 2007
Overfor andre hunde, bruger hun det når hun er i løbetid og trykker andre tæver (hun er lidt en kælling når hun er i løb), overfor andre dyr, er det en "så ved jeg hvor jeg har dig", hun er hyrdehund, og på den måde render de jo i hvert fald ingen steder.
Så selvom billedet er super sødt, og selvom der jo KAN være andre motiver, jeg kender ikke hverken hund eller ged jo, så kan det altså opfattes som meget andet end blot et sødt billede
nov 2007
Så synes heller ikke det er spor mystisk at den fortsætter længere tid, når den anden hund ikke er tilstede
sep 2005
Følger: 68 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 4.279
sep 2007
Og denne undersøgelse er vist heller ikke så gennemtænkt;
http://www.b.dk/danmark/din-hund-kan-ogsaa-blive-jaloux
Man har gennemgået folks observationer af deres kæledyr hvor man jo netop kan konstatere at vi ikke rigtigt kan finde ud af at se på tingene uden "følelser", så observationerne er vel ikke noget man kan bruge i forskningsøjne.
sep 2007
Svaret er taget fra dette forum :o)
http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/11346-kan-hunden-blive-jaloux.html
mar 2007
Følger: 491 Følgere: 544 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 226
billedet er kun for at illustrerer,hvad det kan se ud som
i menneskers øjne
sep 2007
Ja har godt læst den. Det er dog for mig en masse fancy ord - men mangler lidt noget omkring hvordan de kom frem til det, det syntes jeg ikke rigtigt jeg kan læse?
Hvad er det der gør at de mener dyr har en "bevisthed" ? Hvilke handlinger er det? Hvad har de evt. målt af stoffer i hjernen?
Altså lidt mindre hvad konklusionen er og mere hvordan de er kommet frem til den.
sep 2007
Selvom et menneske mener at hesten bare skal have 5 klap i bagdelen med pisken kan de stadig godt havde noget fornuftigt og sige om andre ting i ridningen - så her sortere jeg ikke alt fra bare fordi jeg er uenig med noget af det personen siger ;o).
Ellers ville det være meningsløst for mig at læse i forum, da jeg er uenig med en del mennesker. Læser deres svar alligevel, selvom jeg ved at jeg er uenig på andre punkter.
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
sep 2007
Tja, det er svært at fortælle noget om situationen når man ikke har set den - det kan bare ske at din pony har "vrisset" af den anden fordi den er kommet lidt for tæt på, det sker også mellem to heste der kender hinanden godt og for det meste er gode venner.
Så det er ikke rigtigt noget man kan sige så meget om når man ikke har set det.
Jalousi blandt dyr - svar fra psykolog