{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
827 visninger | Oprettet:

Han er SÅ kræsen {{forumTopicSubject}}

Jeg har dejlige tvillingedrenge på 9 år.
Den ene er alt spisende, han spiser alle slags grøntsager, fisk, salater, kød osv, det er meget svært at finde noget han ikke kan lide.
Den anden der i mod er bare så kræsen og jeg synes tit det nogle mærkelige forklaringer på hvorfor han ikke kan lide ting.
Han kan f.eks godt lige majskolber, men ikke løse majs?
Han kan ikke lide ret meget pålæg og jeg er ved at rive mig selv i håret når jeg skal smøre madpakke til ham.
Her til morgen havde han valget mellem kamsteg, røget medister, fiskefilet fra i går, skinke, rullepølse, spegepølse, ost, leverpostej, kogt æg og tomat og det eneste han påstår han kan lide ud af det er leverpostej! Han kan lide nutella og syltetøj, men det skal han ikke have hver dag, kun i weekenden.
Har I nogle forslag til hvad jeg skal gøre? Med aftensmad går det bedre.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Han er SÅ kræsen
  • #1   19. nov 2012 Havde simpelhen bare smurt mad og så må han sku spise det han får serveret.

Jeg hadede også rød peber, tomater, og diverse kødretter. Men man siger at sku smage på tingene 17 gange, før man kan sige om man kan lide det eller ej, fordi smagsløgen skal vænne sig til det.

Brocolli kan jeg f.eks stadig ikke lide, det kan min mund bare ikke, det samme med svampe. Det er for meget, selvom jeg har spist det utallige gange.

Derimod rød peber er bare for godt nu, snacker det derhjemme selv smiley

Min mor lavede bare mad, kunne jeg ikke lide det, måtte jeg selv lave rugbrødsmadder og spise.

Så det er bare at være hård overfor ham.

• #2   19. nov 2012 Han skal altid smage på maden og det er måske derfor det går bedre med aftensmaden, men hvis han får pålæg med i madpakken han ikke bryder sig om så spiser han ingenting.

• #3   19. nov 2012 Lav noget andet en rygbrødsmadder til madpakken det er jo det mest død kedelige man kan få med.

• #4   19. nov 2012 Så må han jo spise ingenting smiley Jeg smed min madpakke ud i et helt år, men tilsidst blev jeg simpelhen så træt af det og så sulten hele tiden, så jeg måtte bare holde bøtte og æde min mad, og efter nogle uger så smagte det bare godt og jeg bad faktisk min mor om forskellige måltider, fordi nu var der mere at vælge imellem smiley

Det er enten eller.

• #5   19. nov 2012 han skal nok spise hvis han er sulten nok smiley

jeg var selv sådan engang, men til sidst fik jeg bare ikke den lange tøjle længere, og så lærte jeg at spise. jeg stillede jo en barriere op for mig selv, ved at være "kræsen".
    det eneste jeg sådan set stadig ikke kan fordrage, er svampe. og så kød som jeg synes er ulækkert, såsom lever og hjerte osv smiley

• #6   19. nov 2012 Har selv en på 10 som er altædende smiley
    Derimod har jeg en veninde med en pige på 7, som er uhyggelig kræsen, når hun er der hjemme.
    Men er hun hos mig, så spiser hun hvad hun får serveret, også uden brok. Jeg tror mange gange at de egentlig bare finder ud af at de kan sno os om deres lillefinger. Hvorfor nøjes med en spegepølsemad, hvis man kan få en med chokolade?
    Tror bare du skal slå igennem og sige: "spis hvad du får serveret eller vær sulten indtil vi skal have noget du "kan li'"".

Jeg sagde engang til min datter at hun skulle være glad for at hun overholdet fik noget at spise, for der var faktisk mennesker rundt om i verdenen der ikke fik noget hver dag og det de endelig fik var nok knap så lækkert som det hun fik...

Og ja, hun er gået sulten i seng et par gange, men efter det, spiser hun alt.

• #7   19. nov 2012 rugbrødsmadder er bestemt ikke kedelige. Ostemadder med rødpeber og purløg er mega godt. En klapsammen mad med skinke og ost og pesto(og rød peber!!) er også super godt.

Tag en smut i rema eller kiwi og køb frøstrykker eller rugklemmere el. lignende, når de er på tilbud(er de ofte i kiwi)

• #8   19. nov 2012 Forresten så opfinder man nogle gange selv at man ikk kan lide noget nå man er ung..

Da jeg var yngre omkring samme alder bildte jeg mine forældre ind jeg KUN kunne lider jordbær syltetøj og intet andet og kunne nu også lide hindbær men jordbær smagte meget bedre og nå jeg nu ikk kunne lide andet måtte min mor jo købe jordbær til mig og jeg fik det jeg bedst kunne lide..

Men jah tror simpelthen også at der er for meget og vælge imellem.. Jeg har fundet frem til at jo mindre der er og vælge imellem af pålæg jo lettere har børne med det.

Og her hjemme siger pigerne også nogle gange ej det kan jeg ikk lide. Men vi ved du godt kan fordi de har spist det før uden noget så jah de spiser det også da sådan er det bare herhjemme..

• #9   19. nov 2012 Rygbrøds madder er altså kedelige..

Selv min mand som æder alt få hurtigt for meget af sådan en kedelig rygbrødsmad i madpakken..

Så herhjemme har der hvad alternertiver med pasta salat(brocolisalat).. sunde sandwhish og pølsehorn. frugt og grønt i form af tomat og agurk æbler og mandariner også vidre.

• #10   19. nov 2012 Han vil ikke have salat og jeg har tit bagt pølsebrød og pirotter tror jeg det hedder, hjemmelavede små pizzaer, sandwich osv, men der er meget arbejde i det og det ville da være dejligt at jeg kunne smøre noget rugbrød en gang imellem, jeg tror heller ikke det er godt hvis man kun får hvidt brød.

• #11   19. nov 2012 Jeg har lidt på fornemmelsen at han selv finder på det,
    På et tidspunkt kunne han ikke lide champignon indtil en dag han spiste det og så viste det sig at han simpelthen havde glemt at han ikke kunne lide det....
    Det lyder meget mærkeligt at man glemmer det hvis man virkelig ikke kan lide det, jeg har meget nemt ved at huske hvad jeg ikke kan lide smiley

• #12   19. nov 2012 Men jeg må til at være hård, tak for rådende smiley smiley

• #13   19. nov 2012 min søn kan ikke lide tomater, og det siger han klart, men jeg giver ham alligevel tomater på madpakken (2 flade rugbrød med agurk og tomat) og som han siger, så må han tage det af han ikke kan lide... men madkassen er altid tom, og der er en regel i skolen om at madpakker der ikke er spist skal med hjem... hvilket jo giver os forældre en ide om hvorvidt madpakken er spist eller ej...

jeg har dog strukekt mig så langt som til at vente med at smøre madpakkerne til om morgenen, da de så ikke er helt så flade, når vi når middag... det synes både mand og børn godt om...

mit råd er at give ham eks 2 hel rugbrødsmadder med smør skåret på midten uden pålæg med, og så kan han beslutte om han vil have noget på næste dag... er det ikke tilfældet ja så får han det samme hver dag, indtil han selv kommer og siger at en skive rullepølse ller andet ville være fint...

mine børn får ikke lov at være kræsen... forstået sådan at de skal spise hvad der serveres uanset hvad jeg sætter på bordet... jeg sætter dog ikke ting på jeg ved de virkelig ikke bryder sig om... fx min datter bryder sig ikke om tarteletter, så det får vi når hun ikke er hjemme, manden bryder sig ikke om risengrød, så det får vi når han er ude og knægten gider ikke pastasalat, så når han ikke er hjemme får vi oftest det, men serverer jeg det når de er hjemme så kan de spise det eller lade være, men der er ingen småspisen efter aftensmaden, så må du gå sulten i seng... samme gælder med morgenmad og madpakker...
    måske hårdt men kun fordi min søn pludselig kun ville spise pasta med ketshup... og mange i vores omgangskreds ikke kan spise sammen fordi ungerne ikke vil spise det der bliver serveret .-... det er frustrerende som froældre men også for os udenforstående... for skal vi lave pølsehorn og pizzasnegle fordi de kommer med de børn eller de kommer med de børn eller...??? eller skal vi smøre to med leverpostej, eller...??? nu serverer jeg kun det alle skal have og hvis de mener deres børn er fritaget fra at spise det må de medbringe selv, eller ungerne må spise hjemmefra eller når de kommer hjem igen...

synes du skal gøre det samme med din, og se om ikke tingene ændrer sig...

havde en veninde der ikke kunne lide kartofler, men hvis hendes mor mosede dem (mens hun selv så på) så kunne hun godt lide det, for nu var det jo kartoffelmos... hun spiser kartofler idag, fordi hendes mor simpelthen ikke gad det fis mere... for oftest er det bare fordi de kan...

• #14   19. nov 2012 Hvad med at lave rugsandwicher? Man kan købe sådan nogle brødblandinger til rugklapper, der kan skæres over og lave som sanwiches. smiley

• #16   19. nov 2012 Kunne du ikke købe et par pakker "monster boller" pakke i fakta, som de selv kunne dekorere..?

• #17   19. nov 2012 Man behøver ikk give dem hvidt brød man kan lave alle ting af lækkert grov brød.. Der er så mange gode muligheder efterhånden..

Men jah jeg tror helt bestemt også bare han finder på det. Fordi han måske ikk lige har lyst til det og vil have noget andet

• #18   19. nov 2012 Du kan altså sagtens lave pølsehorn og pirotter m.m ud af grovt/kernet brød. Herhjemme spiser vi ikke hvid brød, det er sjældent smiley

• #19   19. nov 2012 Jeg har haft en snak med min søn her til aften og jeg har sagt til ham at nu får tonen en anden lyd og fra nu af spiser han bare hvad jeg giver ham med.
    Hans svar: Okay Mor!
    Nu må jeg se hvordan det går smiley smiley

• #20   19. nov 2012
    Jeg er et max kræsent barn syntes de fleste nok, men her har man intet fået ud af at presse mig, jeg lader hellere være. Så jeg har fået lov til at spise hvad jeg ville :o)

Og jeg kan også komme med sjove eksempler på hvad jeg kan li og ikke li.
    Jeg kan godt li kartofler så længe der er i form af tynde pomfritter ( helt tynde ) og der er godt brune eller chips. Grunden er at jeg ikke kan fordrage konsistensen ellers.

Jeg kan også godt li rå tomater, men kan ikke fordrage det på pizza, lassange e.l - det smager simpelthen ikke ens.

Spiste alt til jeg var ca seks år, ALT og har ikke fået en dårlig kost overhovedet.

Og jeg er med alderen begyndt at smage på mere end jeg ville før, men der er stadig mange ting som jeg ikke kan lide enten konsistens eller smag.
    Og jeg har smagt dem, syntes bare det smager meget dårligt.

Så måske din strategi virker, måske ikke - det kommer nok an på ham :o)
    Her vil jeg hellere gå sulten i seng end spise en leverpostej mad.

• #21   19. nov 2012 jeg har selv en søn som er meget selektiv, men det kommer af hans diagnose. Han kan få sig selv bild så hårdt ind at der er ting han ikke kan lide.

Jeg kunne så ikke finde på at tvinge dem til at spise noget som de ikke kan lide, men jeg giver dem et ultimatum, de skal ikke tro de bare kan slippe om med syltetøjs og nutella madder, der skal være sundhed i sagerne og så kommer vi egentligt godt ud af det synes jeg. Han slipper for det han mener han ikke kan lide, og jeg slipper for kampen, fordi han vælger bare noget andet, agurk i stedet for tomat og sådan

• #22   20. nov 2012 Jeg tænker om det kan være noget, der forgår i skolen?? Jeg husker hvertfald selv tydeligt. At hvis man havde noget mad med i skole, som nogle af de andre børn ikke kunne lide. Kunne der hurtigt opstå nogle konfligter, som så gør at barnet ikke har lyst til at spise det pga de andre børn. Så synes da du skal prøve og snakke med ham om det. Du kunne også prøve at lade han selv lave sin mad. Altså give ham lov til selv at ligge pålæg på sin mad. Det kan være det giver ham mere lyst til at spise.. smiley

• #23   20. nov 2012 Jeg bryder mig nu heller ikke om, at man tvinger mad i børnene på den måde. De skal smage på maden.. Men synes det er forkert at tvinge dem, og eller lade dem gå sultne i seng. Klart er det ubehageligt at de ikke vil spise noget, når de er med ud og spise. Men jeg tænker at de skal lære det.. Så må de få valget om det der bliver serveret. Vil de ikke have tomater, men fortrækker en gulerod eller agurk staver. Jamen så lad dem få det istedet. Der er da også ting jeg ikke bryder mig om. Og kunne aldrih drømme om at tvinge mad i børn de ikke kan lide. Nu kan jeg ikke fordrage fisk.. Ville blive pænt ked af, at det skulle tvinges i mig..

• #24   20. nov 2012 Jeg står hver morgen og beder ham om at vælge mellem maden, men det jeg synes er underligt er at han lige pludselig ikke kan lide noget han har kunnet lide før.
    Det er som om det er nogle ideer der opstår i hans hoved og derfor bliver jeg nødt til at være lidt hård. Han elsker rød peber og dag har jeg købt grovboller, hamburgryg og rød peber og så får han en grovbolle med, med det og så lidt andet med det han påstår at han ikke kan lide, nu må jeg se i morgen.

• #25   20. nov 2012 Og jeg vil bare lige understrege at jeg ikke tvinger mad i min søn, han får valget om han vil spise det er på bordet.

• #26   20. nov 2012 Det gør min søn også, og kan godt få sig selv bildt så meget ind der er noget han ikke kan lide, at han slet og ret kaster op hvis han får det i munden, selv om han før har spist det med velbehag.

Det kan også være fordi det er nemmere, jeg finder bare at give dem nogle valgmuligheder bedre end at stå og diskutere over en leverposteg eller hvad han før har gidet

• #27   20. nov 2012 Team Damgård Stine: Nu nævner du fisk, han vil gerne have en stegt fiskefilet på toast eller franskbrød, men ikke på rugbrød og det forstår jeg ikke for min søn kan godt lide rugbrød ellers.

• #28   20. nov 2012 Tina Moulin, min søn kaster så ikke op, men hold da op han kan være stædig og sige at det og det kan han ikke lide som han for f. eks 3 måneder siden har spist uden problemer....

• #29   20. nov 2012 Arh, det med kombinationer forstår jeg godt smiley Jeg kan f.eks godt lide makrel på rugbrød, men det fungerer bare slet ikke for mig på en bolle. men derfor kan jeg jo stadig godt lide det, så længe det er på rugbrøder smiley

• #30   20. nov 2012 Synes det hele lyder virkelig besværligt ^^ og hvis jeg tænker tilbage til min barndom da var der bare ik noget der hed kan jeg ik lide.... jeg ved at jeg ik gad Æg og min far drillede mig hver gang med at jeg var bange for æg og løb med æg efter mig som jeg slet ik synes var sjovt men seriøst det var også bare skaberi at jeg sagde jeg ik kunne lide dem smiley Så er der en ting mere jeg ik kan lide det er kartoffel puffer men dem fik vi så heller aldrig ellers blev der bare spist hvad der stod på bordet og i dag er der kun kartoffel pufferne jeg ik kan lide ellers så elsker jeg alt mad og ku spise hele dagen smiley til gengæld har min kæreste en datter på 4 som til tider gør det samme med det at være ved at kaste op af mad hun aldrig har spist før og hun kommer med ting som jeg kan ik tåle appelsinjuice som bare er noget fis ^^ og ellers prøver hun altid med kan jeg ik lide dit og dat men hos os nix hun skal altid smage og hvis vi ved hun ka lide det skal hun spise det og det går fint smiley jeg tror det er en hård tid man skal igennem smiley

Kommentér på:
Han er SÅ kræsen

Annonce