{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.142 visninger | Oprettet:

Lukke halt hest på fold? {{forumTopicSubject}}

Min hest er lige pt halt på det ene forben, og det andet er hævet.

Han har fået boksro men er meget urolig da han står alene inde. Han får hø, så han har noget at tygge på - men han synes selvfølgelig ikke det er sjovt at være inde, når de andre er ude.

Er rigtig bange for at hvis jeg lukker ham ud, at han så leger klummer og vrider rundt og bare gør det værre end det er? Folden er jo meget våd og glat efter al den regn. Og sygefoldet er bare et mudderhul, så det vil jeg heller ikke byde ham.

Så skal man bare holde ham inde, til han er rengående eller vil det være bedre hvis han kom ud og så bare satse på at han tager den lidt med ro?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lukke halt hest på fold?
  • #1   8. okt 2012 jeg ville lukke ham ud, alene på en mindre fold også sørge for han har noget at spise smiley
    De fleste heste bliver endnu mere stiv benet af bare at stå..

• #2   8. okt 2012 jeg ville lukke ham ud på en meget lille fold, altså en fold hvor han ikke kan få tilløb til at komme i trav eller galop. og så med en masse hø så den havde noget at lave.
    Jeg ville og selv blive en smule små hysterisk hvis jeg slet ikke fik lov til at komme ud lidt

• #3   8. okt 2012 Min hest har i 2 måneder nu været halt efter en forvridning og der sagde dyrlægen med det samme i starten af processen at de anbefaler rigtig meget ikke at give dem boks ro fordi de bare ødelægger det hele når de så kommer ud igen fordi de hopper rundt, så han har gået på en indhegnet lille fold som så er blevet lidt større med tiden siden vi startet. Så jeg vil sige at du skulle lukke ham ud og hvis sygefolden er et mudderhul så lav selv en lille indhegning ude på de andres fold smiley

• #4   8. okt 2012 Det er langt værre at lade en halt hest stå i boks (alt efter hvad det er) kredsløbet går i stå, dvs. at lymfesystemet ikke virker optimalt, affaldsstoffer bliver ikke transporteret væk og der kommer ikke næring til vævet på samme optimale måde som under bevægelse.

Hvis hesten er halt så er det jo fordi den kan mærke at den har ondt, så burde den ikke løbe afsted og skade sig yderligere smiley jeg ville dog, når hesten har stået i boks, grime og trækketov, og så ud og gå i en halv times tid ude på folden/lade hesten græsse for da at lade hesten gå der selv. Giv den evt baldrian dråber (kan købes i helsekosten) som er beroligende

• #7   8. okt 2012 Vi havde en ved os som var halt i 4-6 måneder, og han kom til at gå på sådan en markvej ved siden af foldene sammen med hans bedsteven, altså en der også tog alting stille og roligt. Han nu rask smiley

Så jeg synes du skal lukke den ud, enten sammen med en enkel hyp eller alene.

• #8   8. okt 2012 Det kommer selvfølgelig an på hvad haltheden skyldes, men hvis folden er meget mudret, som jeg synes det lyder til, så ville jeg lade hesten stå inde et par dage og så bare gå med den en 20 minutter eller sådan noget. Så den lige kommer ud og bevæger sig, men dog kontrolleret.
    Så kan du jo se om det bliver bedre i løbet af de næste par dage.

Men ellers ring og hør dyrlægen, for at være på den sikre side.

• #9   8. okt 2012 Min hest er halt på 8. uge, dog minimalt nu. Men hun går ude med min gamle hest, og de kan altså godt lave lidt fis og ballade, sjældent. Men det kan ikke undgåes, og min dyrlæge syntes det var en dårlig idé, at have hende stående inde.
    Min hest har formentlig en forvridning eller lign. i knæet.

• #10   8. okt 2012 Min hest er også pt halt på det ene bagben, han står på boks om natten og er ellers ude med de andre om dagen for at bevæge benet, ellers bliver det meget stift, og kan derved snyde med haltheden.

• #11   8. okt 2012 Ville gerne have ham alene på fold, men når vi kun har 3 kæmpe folde og 1 sygefold er det ikke så nemt desværre.

De store folde er alle optaget, og sygefolden er som skrevet et stort mudderhul.
    Han bliver trukket med i ridehallen får at bevæge sig lidt, og så står han i solarie.

Ville rigtig gerne kunne lukket ham ud med de andre, men der er lige kommet ny hest på hans fold, og han kan godt være lidt bossy. + at foldende jo er meget våde og glatte.

• #12   8. okt 2012 Jah hvis den ikk kan komme på fold som ikk er mega mudret så ville jeg gå med ham i ridehuset i hvertfald ½ time hvis ikk mere. så han ikk bare stå i boks og glor. med hævede ben og sådan er det rigtig godt hesten få bevæget sig så den for gang i benen er værre den bare stå stille..

• #13   8. okt 2012 medmindre den er stokhalt og ikke kan stå på benet, så ville jeg lukke den ud smiley

• #14   8. okt 2012 jeg ville ikke lukke ud, men gå en halv time med ham et par gange om dagen, så han får rørt sig lidt på stabilt underlag smiley

• #15   8. okt 2012 Lad dog hesten være en hest...De gange hvor mine har været alvorligt halte har det hjulpet at lade dem gå på fold smiley

• #16   8. okt 2012 Kan man ikke dele en af de store folde op og så lad ham gå der med en af de heste han bedst kan sammen med?

Kan godt se det hele er lidt omstændigt... Men som ejer er man jo heller ikke glad for at have en skadet hest...

• #17   8. okt 2012 Jeg giver aldrig mine heste boksro, så må det hellere tage en uge længere for den at blive rengående igen.
    Vores dyrlæge siger at boksro kun er for heste med brækkede ben, ellers skal de ud da deres kredsløb går i stå af ikke være på fold.

• #18   8. okt 2012 når min er halt en sjælden gang så kommer hun også bare ud, da hun gør ondt værre når hun står i boksen netop fordi hun keder sig.
    Hun er en pony med vildt meget energi som virkelig skal røre sig smiley om det er så er i langsom skridt eller fuld galop, derfor vil jeg ikke turde lade hende stå inde.
    selv med boksen fuld af hø så er der ikke ro før hun kommer ud.

håber der er til at forstå smiley

• #19   8. okt 2012 En meget vigtig ting at huske når en hest er halt. Lad for guds skyld ALDRIG dyrlægen give heste smertestillende, så kan den sjovt nok ikke mærke at den har ondt = den dummer sig på fold smiley

• #20   8. okt 2012 En meget vigtig ting at huske når en hest er halt. Lad for guds skyld ALDRIG dyrlægen give heste smertestillende, så kan den sjovt nok ikke mærke at den har ondt = den dummer sig på fold smiley

• #21   8. okt 2012 hi hi Angy stammer du eller skal du være sikker på, at folk forstår dit budskab(-:

• #22   8. okt 2012 Mit net er tåbeligt *G*

• #23   8. okt 2012 hihihihihi

• #24   8. okt 2012 Angelika : Man kan så godt smertebehandle, man skal bare ikke give hesten for meget. Har aldrig set en halt hest som efter at have fået smertestillende så være rengående.

• #25   8. okt 2012 Har du ikke mulighed for at få en anden hest ind og stå med ham? smiley

• #26   8. okt 2012 Må du ikke tage et lille stykke af folden til ham?

• #28   8. okt 2012 Team Grafik

De gange min har dummet sig, været kraftigt halt og derefter fået smertestillende, er han rendt igennem hegnet i fuld galop og tåget rundt på 10 tønder land i det tempo som en fuldblod nu kan. Det er ikke gunstigt for en kodeledsforvridning smiley

Kommentér på:
Lukke halt hest på fold?

Annonce