{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
733 visninger | Oprettet:

Halt hest igen... Hvad gør jeg? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen

Det gik ellers helt fantastisk med os, men så kom frosten og bang.... Så havde jeg en halt hest.
Det er tredje år i træk, at han er blevet halt ud af det blå, lige så snart frosten/det kolde vejr starter. Vi har tjekket ham for alt. Muk, sår, ømheder, surstråle, osv. Han har INTET der kunne tyde på at være grunden til hans halthed. Dog er han ikke stokhalt, men mere stivbenet halt.

Vi har både snakket med dyrlægen og smeden. Smeden mener, at han slider for meget på sine baghove, når der kommer frost og han derfor bliver ømtået om vinteren. Så en mulighed kunne være at prøve og sætte bagsko på ham, så han altså går med 4 sko.
Derudover, så har vi også snakket med dyrlægen. Hun mener, at der kan være tegn på noget gigt af en art. Synes bare det er mærkeligt, at der kun er noget, når det bliver koldt, men der ikke er noget de andre årstider. Tænker, hvis det var gigt, ville der så ikke have været noget ofte, fremfor, at der kun er noget om vinteren.
Lod ham stå inde et par dage og i går var han så rengående igen. Men bør jeg så stadig få smed og dyrlæge ud? Prøver at lukke ham ud i dag og er han så stiv/halt igen, så er det i hvertfald sikkert, at der er noget.

Uanset hvad, så tænker jeg at få smeden ud og kigge på ham, forhåbenligt i denne uge. Men overvejer kraftigt at få taget røntgen af ham for at være på den sikre side, hvis der nu er noget..

Har i nogle erfaringer med fire sko, om jeres heste også er blevet ømtået når frosten kommer og er jeg på rette spor eller er der noget jeg har misset? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Halt hest igen... Hvad gør jeg?
  • #1   16. nov 2016 Tror smeden har en god pointe smiley
    Ville prøve at sætte bagsko på for har stået sammen med en med samme problem det afløste bagsko. Men det kan osse være andet evt men et gæt er skoene

• #2   16. nov 2016 Ja mine heste går med 4 sko hver, fordi de ellers bliver stive i gangen om vinteren, formentlig fordi de går og stiver og ømmer sig på fold og under ridning. Med 4 sko har jeg ingen problemer.

Gigt vil ofte vise sig i kulde, og bedres med varmt vejr - men efter 3 år burde han også vise det i varmt vejr.
    Så hvis jeg var dig, så ville jeg sætte 4 sko på - og afvente med Rgt.

Mvh Charlotte

• #4   16. nov 2016 Det kunne godt lyde som lidt gigt/spat.. Hvor gammel er den?
    Min viser ogs primært tegn på det om vinteren og når det er koldt.
    Og hvis det er det man har med at gøre, er det bedste motion.
    Massere foldtid og gåture, og ridning hvis den kan.
    Jo mere den får fri eller står i boksen, jo mere stiv vil den blive..
    Kan tydeligt se og mærke på min at når man har skridtet varm ca 20min, er han slet ikke så stivbenet smiley

Udover det får han Corta-vet til at styke ledene, og så er jeg for nyligt også begyndt at give ham MSM hvilket jeg er virkelig imponeret over!
    1kg holder ca 50 dage og koster 300kr måske det kunne være et forsøg værd?

Udover det går min også med 4 sko, men han har også altid slidt sine hove rigtig meget, og blir let lidt ømtået..

Håber det kunne hjælpe smiley

• #5   16. nov 2016 Han er 15, snart 16 år. Tak for alle rådene! Vi prøver i første omgang at sætte bagsko på ham, og så håber vi på, at det hjælper.
    Dog overvejer jeg stadig at ofre penge på røntgen, selvom det måske hjælper med bagsko. Bare for at være på den sikre side. smiley

• #6   16. nov 2016 Det lyder som en fornuftigt ide smiley så ved ham ihvertfald hvad man har med at gøre, uden at begynde at smide en masse penge i ting som "måske" kan hjælpe smiley
    Min egen begyndte selv at drille lidt med det da han var 16 - han er 18 nu.

God bedring med hyppen

• #7   16. nov 2016 smeden lyder fornuftig. jeg ville dog få taget røntgen af benene smiley

• #8   16. nov 2016 jeg ville også overveje tilskud til led i foderet. det skader vel ikke

• #10   17. nov 2016 Vi har haft nogenlunde samme problem, skoene hjalp smiley

• #11   17. nov 2016 Smeden kommer desværre først sidst i næste uge, så vi prøver at finde en, der kan komme før.
    Jeg red ham i tirsdags, hvor han faktisk var rengående igen, dog havde han også stået inde siden fredag. Vi prøvede så at lukke ham ud i går, og da jeg så kom om aften og skulle ride, så var han halt/stivbenet igen...
    Snakker med dyrlægen i dag angående røntgen, og så afventer vi på, om smeden kan komme før.

Kommentér på:
Halt hest igen... Hvad gør jeg?

Annonce