328 visninger
|
Oprettet:
Starte op med løbetræning - hvad er bedst? {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Det er fordi jeg begynder at løbetræne, jeg kan sagtens løbe en halv time, uden at dø, selvom jeg overhovedet ikke er i form. Problemet er bare, at overbelaster min krop hvis jeg giver mig til at løbe så meget på en gang. Jeg vil helst kunne gå 3 dage efter igen, men nej...
Men hvad anbefaler i at man kan gøre.. Jeg mangler noget at starte op med... Har i nogle ideér?
Tak på forhånd :o)
mar 2005
Følger: 261 Følgere: 260 Heste: 9 Emner: 372 Svar: 3.081
okt 2005
Følger: 4 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 153 Svar: 3.548
og på den side kan du lave logbog og se hvor langt din rute er.
dec 2008
Følger: 73 Følgere: 75 Heste: 5 Emner: 318 Svar: 1.341
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.067
Start med en lille rute (max. 4km). Du kan enten starte med at gå ruten et par gange, for at lære den bedre at kende eller du kan lade være.
Jeg startede med intervaltræning, da jeg dermed for opbygget muskler, kondition og samtidig ikke belaster mine ben for meget.
Jeg startede med 2 min. skridt og 2 min. løb. For at få noget ud af det, er det vigtigt at sætte sig mål for hvor langt man vil løbe/gå på de 2 min. så man hele tiden presser sig selv. Derefter kan man sætte intervallet op (2 min. skridt : 3 min. løb, 2 min. skridt : 4 min. løb osv.), men pr. løbetur. Lad være med at ændre intervallet midt i løbeturen.
Jeg løb 2 gange sidste uge, hvilket var fint, for så var jeg sikker på ikke at overbelaste. I denne her uge hedder det 3 gange, men med min. 1 hviledag imellem.
Sørg for at være varm inden du løber. Det forebygger også skader. Du kan evt. hoppe og starte med gå-intervallet
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.100
Nu står jeg selvfølgelig også med en gammel hofteoperation, så det var naturligvis nødvendigt for mig at jeg startede meget roligt op. Men synes det har været rigtig lækkert at starte roligt ud. Har slet ikke haft skader eller overbelastede muskler. Og dog, der var faktisk en dag, hvor jeg løb "hulemand-style" hvor mine lægge var ret smadrede
Det har fungeret rigtig godt for mig at kombinere løbeture og gåture i forhold til at give mine led og sener en god, langsom start, således at jeg ikke har været udsat for overbelastende stød, og dermed undgået skader.
Har løbet de sidste 4 uger, tror jeg, og jeg har lige løbet min første tur på 4 km. - ja, så langsomt er jeg gået frem. Derud over løber jeg ret langsomt af hensyn til min hofte. Det gør jeg for at undgå for hårde stød, og på den måde har jeg også tid til at tænke over min løbestil.
Starte op med løbetræning - hvad er bedst?