{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.695 visninger | Oprettet:

Synopse - Vil i rette/ kigge igennem? {{forumTopicSubject}}

Hej, da jeg har meget svært ved at se mine egne fejl vil i så ikke lige kigge min synopse igennem :)?

Dansk Synopseprøve
Prøveform B
Sommeren 2012
Dansk Mundtlig Fremstilling FSA
Fladsåskolen 9.b
1.
Elevens navn: Cille Louise Edelvang
Lærerens navn: Kenn Pedersen
Fordybelsesområde: Science Fiction – ”De hvide mænd” af Kenneth Bøgh Andersen 2003
Lodtrukne fordybelsesområde: Skildringer af samfundet
Prøvetekst: ”Grim og dum” Af Gretelise Holm 1983

Præsentation af prøveoplægget og begrundelsen for valget af dette
I science fiction novellen ”grim og dum,” følger vi en ung kvinde på 17 år. Vi læser i hendes PC-dagbog. Hun fortæller om hendes liv og følelser.
Novellen forgår i fremtiden, fra d. 5 marts 2046 til d. 27 marts 2047. Kvinden er forældreløs og har haft, en hård barndom og ungdom.
Vi læser om hovedpersonen og nogle enkelte bipersoner, man får ikke meget af vide om personerne. Teksten er skrevet så der er spænding hele tiden, den er skrevet med et ungt og moderne sprog. Teksten er sammenhængene og let læselig, enhver ville kunne læse og forstå den.
Titlen passer super godt til selve historien, før jeg læste novellen og kun havde set titlen, havde jeg allerede på fornemmelsen, hvad der ville stå.
Jeg valgte science fiction novellen ”grim og dum,” da det er en god tekst at analysere og perspektivere til ”De hvide mænd.”

Disposition for den mundtlige prøve
Ved den mundtlige prøve vil jeg:
1) Oplæsning af udvalgt tekststykke (Side 119 linje 9 til side 119 linje 26)
2) Mit indtryk af teksten og personerne
3) Forklaring på science fiction genren
4) Analyse af novellen ”Grim og dum”
5) Perspektivering


Præsentation af analyse og fortolkningspunkter
1) Fortællersynsvinkel
2) Genre
3) Miljø
4) Person beskrivelse
5) Personernes forvandling
6) Sprog
7) Temaer

De hvide mænd af Kenneth Bøgh Andersen Grim og dum af Gretelise Holm
1) Fortællersynsvinklen skifter mellem Edwins tanker, direkte tale og en synsvinkel hvor fortælleren står udenfor handlingen og referere hvad der sker. 1) Fortællersynsvinkel, vi læser kvindens dagbog. Der er både hendes tanker og hvad der sker.
2) Science fiction. 2) Science fiction
3) Alle der ikke er begavet og som ikke kan bidrage med noget godt til samfundet, bliver henrettet. Det hele er i plastic, planterne, græsset, træerne, de overmodne frugte. En plasticpark, i en beton by. 3) Mennesker der er grimme, må ikke få børn. Teksten foregår i et ungt miljø i den lavere samfundsklasse. I miljøet er der meget lidt, socialt samvær. Byen er spærret inde i en boble, hvor temperaturen bliver reguleret.
4)Edwin Georg Normann, 21 år, 192 cm høj, 91½kg, blondt, blå øjne og muskuløs. 4) Kvinde, 17 år, ikke meget begavet og har ikke mange praktiske talenter. Hun kan udholde, den store forskelsbehandling og er glad for opmærksomheden.
5) 77½ kg, skrøbelig, syg og tøjet er for stort. Har fået øjnene op for, hvilken verden han lever i. 5) Sur og gnaven, er ligeglad med det barn hun bærer. Ryger og drikker og bryder reglerne.
6) Beskrivende, billedsprog, en del korte sætninger. 6) Af en novelle der er skrevet i 1983, er sproget meget moderne og man kan ikke finde nogen gamle elementer. Der er hele tiden spænding i teksten, den griber læseren.
7) Frihed, ligegyldighed, egoisme og magt. 7) Kærlighed, ensomhed, samfundets opdeling.

Angivelse af oplæsningsafsnittet
Side 119 linje 9 til side 119 linje 26
Præsentation af perspektiveringsområder
Film: The Hunger Games 2012
De hvide mænd af Kenneth Bøgh Andersen 2003
Kildefortegnelse over læste tekster og andre oplysninger, der er anvendt i fordybelsesarbejdet
http://da.scribd.com/doc/24070979/analysemodeller-1


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Synopse - Vil i rette/ kigge igennem?
Kommentér på:
Synopse - Vil i rette/ kigge igennem?

Annonce