{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
685 visninger | Oprettet:

Hest i trafikken? {{forumTopicSubject}}

Hej HG-ere smiley

Jeg var ude og ride tur på en dejlig pony i dag. Vi har tidligere redet den tur, vi red, dog sammen med en anden. Ponyen var utrolig nysgerrig og alt skulle undersøges, kigges på og hoppes af - dog kun i sæt, hvor han 'stivner' og stopper op. Da vi var på turen med den anden hest var der intet.. vi rider ned omkring en sø, hvor der er et par broer, som man skal over. Den første går forholdsvis godt, anden måtte jeg hoppe af og trække ham over efter lang tids overtalelse fra ryggen af.. ved godt at det var forkert at give op der. Et par andre steder var jeg også nødt til at hoppe af og trække ham forbi, for at vise ham at det ikke var farligt..

Vi sidder så videre og når op til en lettere trafikeret vej. Jeg kommer op på ham igen og vi rider videre langs vejen.

Op af en sidevej kommer en lettere 'gejlet' sort vw passat.. han accelerere voldsomt, men da ponyen ikke reageret på hans 'provokation' vælger bilisten at lave hjulspin lige ved siden af os.. Kun et lille piv fra hjulene, men stadig nok til at få ponyen til at sætte en lille smule. Langt fra hvad bilisten havde håbet på jo..

Men hvad sker der for folks respekt?
Det kan jo gå grueligt galt med sådan en hest.. men skal der ikke også være plads til os? Eller er vi selv 'uden om' de provokationer der kommer fra diverse bilister eller andet?

Ved at det blev lidt langt.. men skulle lige ud med det smiley

Mvh
Natascha.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest i trafikken?
  • #1   20. maj 2012 jeg kender det alt for godt, de jeg selv rider meget ved vejene.
    og syntes det er fuldstændigt respektløst!
    nu har jeg for det meste redet på ældre trafikvandte heste, men får snart min unghest hjem fra ridning, og hun giver et spjæt bare en coladåse bliver åbnet.
    folk tænker sig ikke om, det kunne lige så godt være en unghest der var ved og blive gjordt traffikvandt, og den ville så være skræmt for livet, og man har en ødelagt hest.
    syntes der bør laves nogle særlige regler om heste i trffikken.

der er nogle der kører rigtig stærkt forbi hesten, og det bliver jeg sur over, men så er der ogaå dem der, kører i snegletempo bagved hesten, indtil man drejer eller de kan komme forbi, og dette forvier hesten endnu værre, så syntes der burde værre en regel om hvor stærkt man må kører forbi en hest, og at der ikke bremses eller dyttes i nærheden. dette er jo livsfarligt for rytteren:)

• #2   20. maj 2012 Til teori til kørekort B er der også noget om når man kører forbi en hest. Og det er at man holder samme fart og at man giver god afstand til hest og rytter. Så regler er der 'nok' af.. men det er dybt respektløst at kører hjernedødt forbi en hest, uanset hvad :s og man sidder jo bare og tænker 'ja hvad nu hvis hesten var sprunget i vejret og rytteren var faldet af og havde slået sig alvorligt?'

• #3   20. maj 2012 hellere en ræser end en snegler, når de ligger bagved og lurer så bliver jeg altid bange for om de pludselig gasser op eller hamrer hornet i bund, for det har jeg også prøvet... er der ikke noget i køreteori om at man IKKE giver signal til heste med horn og lygter, eller drømmer jeg bare?

• #4   20. maj 2012 Man giver kun signal med hornet ved en umiddelbar ulykke - dvs ingen horn af heste

- jeg har selv lige bestået teoriprøven i april. Man skal give god afstand og holde farten når man kører forbi en ekvipage smiley

• #5   20. maj 2012 Nede omkring søen kom der også en cykel og en knallert (cross lign.) .. de skulle lige prøve at provokere ved at hhv ringe med klokken og gasse op på maskinen. Vi stoppede bare op og drejede rundt og gloede på dem. Tænk at de gider..

og som Sasha siger: ingen horn ved heste.. skal selv til teori prøve lige om lidt smiley

• #6   20. maj 2012 Amen, nogle bilister burde få frataget deres bil! -.- Har før redet ved meget trafikkeret vej ogsåm hvor bilerne viser INGEN respekt.. Det er SÅ irriterende! smiley

• #7   20. maj 2012 har kærekort mener bare af reglerne skal være mere tydelige, vi løb det bare lige igennem.

syntes bare at folk virkelig skal vidde at det altså er alvorligt, hvad ville de gøre hvis hesten stod i vejret, og rytteren kom alvorligt til skade?

har selv prøvet og ride på en trafikeret vej, hesten var trafiksikker.
    og så kom han lige et skridt ud mod vejen fordi han skulle udenom en vejpæl.
    og så var der en bil bag os der bremsede så det hvinded, hvilket ikke var nødvendigt, og min hest blev selfølgelig forskrækekt, og så dyttede idioten kraftedme af os, så min hest stak i løb, og det tøg noget tid at få ham stoppet, han fik da et kæmpe chok den lille hest.
    så er man da en idiot, hvis man dytter af en hest. det gør det hele meget værre

• #8   20. maj 2012 Ved sgu ikke hvad de tænker på.
    Det kunne jo lige så godt være en nervøs hest man var ved at gøre vant til at ride ture. Hvis det var min egen var han sgu vendt på en femøre, tror jeg, og så var det endt galt.

Enten ved de bare ikke hvad heste bliver bange for, eller også er de bare nogle idioter der synes det er ''sjovt'' at se andre stå i en ulykke eller lign.
    Det er ihvertfald et fjols der kan finde på sådan noget!

• #9   21. maj 2012 Jeg tror der står skrevet at hastigheden skal være på omkring de 40 km/t forbi en hest, med god sideafstand, og ingen dytten. Det er SÅ respektløst, og ikke nok med at det kan være pisse farligt for hest og rytter, men hvad hvis hesten vælger at løbe ind foran bilen? Så er der heller ikke meget bil tilbage, og føreren kan gå hen og miste livet også. Synes dælme de skulle tænke sig om! Pabell siger absolut intet til traktorer, busser, biler mm. Men for en måneds tid siden kom en billist drønnende mod os med en fart på omkring de 90 km/t vil jeg gætte på, og der skal jeg lige love for den lille dames flugtinstinkt blev sat i gang. Hun smækkede lige røven ud mod bilen, og var tæt på at ramme, hvor hun derefter satte i fuld galop hjemad. Fik hende dog heldigvis hurtigt stoppet, og der skete ikke noget. Men var godt nok noget hæs i stemmen efter dette skete, og en cykelist som kom forbi, skal nok ha' tænkt sit over mit skrigeri. Hold op hvor var jeg gal.

• #10   21. maj 2012 Tror ikke at der er nogen max hastighed til forbikørsel af hest.. Det mest normale, vil jo være, at holde den fart man har.

Og de må for min skyld også gerne holde den fart, men med god sideafstand, ja.. smiley

• #11   21. maj 2012 Oplever det også indimellem, jeg bliver som regel mere forskrækket end hesten smiley Men ja, forstår det simpelthen ikke... Men min far har såmænd også oplevet at komme ridende i Hedeland (stort naturområde med ridestier osv) hvor en mand lige pludselig kom løbende mod ham med et svingende tov og råbte og skreg, sådan lidt rodeoagtigt. Min far blev stiktosset og manden blev vist lidt flov, heldigvis tog Queen det nogenlunde køligt.. Men der er bare nogle der ikke helt forstår hvordan man opfører sig i nærheden af heste

• #12   21. maj 2012 Jeg prøvede det engang med min gamle hest Ida. Jeg var ude at gå en tur med hende. Så kom der tre drenge på en knallert. Min hest reagerede på dem inden de kom hen til mig. Så trækker hende ud på en brak mark, så hun lige kan se dem an. De gasser så helt viældt og så putter de ellers hornet i bund og råber klamme dyr.. Eller sådan noget. De køre så væk. Jeg trækker så min hest ud på vejen igen, og hun får så lov at græsse lidt langs græskanten. Da hun havde taget oplevelsen okay. Men så kommer de 3 knallertføre tilbage igen. Denne gang uden jeg opdager dem. Og på lang afstand sætter de hornet i bund, og råber og skriger alt muligt til mig. Ida endte op med at løbe rundt om mig og stejle. De køre så forbi mens de råber og dytter... Ihhhh hvor var jeg sur bagefter. Min hest fik en rigtig træls oplevelse, og mig med oplevelsen sidder stadig i mig...

• #13   21. maj 2012 det er simpelthen så respektløs sådan noget og arg hvor kan jeg dog blive gal.... er de slet ikk klar over hvilken risiko det kan have.... hesten kan være rå i trafikken.... og ja selv en stabil turhest kan squ os blive forskrækket.... sådan nogle snothoveder... smiley

jeg har selv en rigtig øv oplevelse med sådan noget... dog ikke på hesteryg.. men med min lille (på det tidspunkt nyfødte) søn... vi var ude og gå en tur og han sov i barnevognen... og de her fjolser i bilen blev ved med at kører forbi med hornet i bund... tror de kørte forbi os ca 7 gange... hvad sker der li for den slags mennesker altså... suk...

Kommentér på:
Hest i trafikken?

Annonce