Jer med Deguer :) {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har købt den sødeste Degu i formiddag, Bob
Og i butikken vi købte den i, sagde manden(som arbejdede derude) at man godt kunne tage dem i halen når man tog dem op, da de så ikke kunne slippe fri...
Så efter jeg kom hjem - fik installeret ham i sit nye hjem, ville jeg give den noget ro, og om aftenen ville jeg prøve at tage den op. Den var lidt svær at fange, så jeg kunne ikke rigtigt tage den "normalt", og derfor jeg tog den FORSIKTIGT og HURTIGT i halen, og fik den op. Men hårene på enden af halen faldt af?
Jeg har googlet omkring det, og jeg fandt da ud af, at man ALDRIG må tage en Degu i halen, da den kan falde af..
Så mit spørgsmål til jer Degu-ejere - har i prøvet noget lignende? hvad gjorde i?
Det skal siges at den har det FINT nu!! OG at jeg har haft ham ude siden, hvor jeg naturligvis tog ham "normalt" - og hvor min lille Bob var rigtig kælen og nysgerrig...
PS.. Beskriv gerne hvordan jeres bur ser ud/er indrettet...
Hov, det blev et lidt langt forum!
maj 2004
Følger: 89 Følgere: 84 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 2.598
jul 2009
Følger: 24 Følgere: 21 Heste: 5 Emner: 171 Svar: 998
Men start med at lade den lære dig at kende, og prøv så at løfte lige bag forbene skånsomt for den og dig
maj 2004
og når man skal tage i haler på dyr er det altid haleroden og aldrig spidserne... det er lidt ligesom øgler der mister spidsen så evt. rovdyr ikke får fat
mar 2007
Følger: 94 Følgere: 126 Heste: 4 Emner: 668 Svar: 2.619
Men held og lykke med din
maj 2004
okt 2007
Følger: 148 Følgere: 144 Heste: 2 Emner: 73 Svar: 367
Tina
Det er jeg klar over nu - tak!
Chokofant.....
Det lyder voldsomt Min viser bestemt ikke tegn på at være aggresiv - og nu vil jeg også bare gøre den rigtig tam!
okt 2007
maj 2004
aug 2010
Følger: 17 Følgere: 14 Heste: 7 Emner: 35 Svar: 269
/Henriette
okt 2007
maj 2004
okt 2007
Er jeg blevet fuldstændigt fejlinformeret eller???
maj 2004
de er "flok" dyr og trives bedst i mindre grupper
maj 2004
Deguen er, i modsætning til sin større, mere kendte fætter, chinchillaen, et flokdyr, og i naturen vil en flok bestå af en voksen han, en række hunner, samt deres unger. Deres territorium dækker typisk over ca. 5 kvadratkilometer. Deguen får mellem 3 og 10 unger i et kuld, og drægtighedsperioden er 90 dage. Ungerne fødes fuldt udviklede, og dier i ca. 4 uger. Faren hjælper normalt med at passe sine unger. Der er delte meninger om, hvornår en deguunge bliver kønsmoden, alt mellem 7 uger og 9 måneder er normalt.
Deguen er et flokdyr, og trives ikke alene. Voksne hanner kan dog være svære at sammenføre.
Deguen trives ikke alene, da det er et flokdyr, men hvis man dog giver deguen masse opmærksomhed, burde den kunne klare at leve alene i fangeskab.
mar 2004
Følger: 108 Følgere: 107 Heste: 9 Emner: 172 Svar: 1.218
maj 2004
maj 2004
maj 2004
fra hjemmesiden
maj 2004
godt råd læs altid om et dyr inden anskaffelse... ellers bliver man hurtigt overrasket
maj 2006
Følger: 54 Følgere: 72 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 1.652
Nu arbejder jeg selv i en dyre handel og jeg ser deguer som søde og enormt fredelig. Meget nysgerrige og nemme at håndtere og gøre tamme, simpelthen fordi de er så nysgerrige, og alle dem vi har haft har været rimelig hånd tamme.
Men ja træ er vigtigt at have i buret og husk de må IKKE få frugt da de har sukkersyge . Så korrekt foder er meget vigtigt.
Og ja et bur som ikke indeholder plastic heller ikke med en plastic bund
Jeg har aldrig mødt eller hørt om en aggressiv degu før, og det mest fantastiske ved dem er at de er dag aktive
Du skal være meget velkommen til at skrive hvis du får spørgsmål
mar 2004
okt 2007
Hvad er din søsters bur af? er der overhovedet intet træ eller plastik?
maj 2004
maj 2006
Så en ven ville være en god idé hvis det kan lade sig gøre at sammenføre 2 fremmede
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Kaniner er ikke folkdyr, de er kolonidyr... Man kan godt have flere kaniner sammen, men det kræver godt med plads - ikke de små bure folk normalt har.
Så måske hjemmesiden har ret omkring deguer men ikke lige kaniner
maj 2004
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Det ved jeg, derfor skriver jeg også " Så måske hjemmesiden har ret omkring deguer men ikke lige kaniner "
okt 2007
tak for informationen - det virker godt nok som om at vi ikke er blevet informeret om dens trivsel godt nok!
Manden sagde at de godt kunne bo i et almindeligt gnaverbur(og det gør min så- dog et kææmpe, men det er af plastik nogen steder.. bunden og det øverste + rør...
det du skriver med at der skal være flere.. ville endelig gerne have haft to, men de fik jeg jo så ikke.. og nu er problemet at jeg har fået en han, og hvis jeg køber en anden han kommer der jo kaos, og jeg er ikke så intresseret i at få unger..
(selvom der kun var fire ialt, af deguer - og det var vist far, mor os søskende,.. men hvis jeg så tager hen og køber en anden degu imorgen - kan det så gå? kan de huske hinanden - eller er det helt forgæves? håber du kan hjælpe mig, er godt sur over at jeg har fået så meget forkert information!!
og ang. foder, fik vi også afhvide at de godt kunne spise almindeligt gnaverfoder, men købte da heldigvis noget degufoder alligevel!!
maj 2011
Følger: 20 Følgere: 19 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 29
de SKAL helst være mindst 2 da de ellers nemt kan mistrives
Deguer har IKKE sukkersyge, men de har nemt ved at udvikle det ligesom chinchillaen som de er i familie med...
Grunden til der helst ikke må være plastik i buret er at de gnaver meget og det er selvfølgelig ikke sundt at gnave i plastik da de så også automatisk spiser dele af det...
husk også chinchilla sand som de kan bade i regelmæssig da de bruger det til at holde pelsen ren
okt 2007
den har chincilla sand, men buret det må jeg da hellere fikse hurtigt! men sådan er det jo når man ikke bliver informeret ordenligt!!
maj 2011
Følger: 20 Følgere: 19 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 29
men der vil jo altid være fritidsarbejdere osv. men forstår ikke hvorfor sælgeren ikke spørger sin chef hvis han er i tvivl... han har åbentlyst ikke kendskab til dyret...
er selv uddannet i dyrhandel så kender lidt til det
okt 2007
det er rigtig træls er det! for nu er jeg jo kommet hjem, og kan ikke gøre så meget - selvom jeg da er opsat på at komme til dyrehandel imorgen - hurtigst muligt!
feb 2010
Følger: 11 Følgere: 20 Heste: 1 Svar: 475
Ja deguer er flokdyr, men min har det nu bedst alene, og der er ingen herinde der kan sige noget, for i kender ikke mit lille pus.
Hans bur er halvanden meter langt, en meter bredt og lidt over halvanden meter højt. Der er et løbehjul, husk du skal købe et stort et, ellers ødelægger din degu ryggen, og min erfaring er at deguer elsker løbehjul, jeg har også
overdelen af et hamsterbur hvor lågerne er taget af, ellers har han plader, grene, vandflaske, madskål.
Husk, din degu må ikke få for meget foder, eller foder med sukker, eller for meget grønt, de får ler sukkersyge, der kan medføre grå stær, eller blindhed, så at holde degu er faktisk ikke så nem. Selv der laver jeg hans foderblanding selv jeg har to slags foder også blander jeg dem hvor der skal en af det ene og en halv af det andet, grunden til jeg også skal have det andet i er min degu taber vægt på ingen tid, så han skal have lidt fedt.
Og så der var en der skrev at en degu ikke jan blive tam, ja så er min degu ikke en degu, for han kommer når jeg kalder og han jan løbe rundt på mit værelse, så jo de kan sagtens blive tamme:D
okt 2007
Det du siger med plastick - betyder det så at mit plastickbur godt kan gå? Der er plastik i bunden, og i toppen, nogle plader som etager og et hjul-(vil dog se om jeg kan indrette det anderledes så der ikke er så meget plastik..
maj 2006
Og det er selvfølgelig altid en fordel at have dem gående sammen fra de er små så det burde ikke give problemer at have søskende sammen men der er altid en risiko for at de ikke kan sammen og måske kan gå sammen måneder eller måske år og pludselig opstår der problemer
Det er bedst de går flere sammen men der er altid en risiko ved det
mar 2004
http://www.gnavergalleri.dk/alb_vis.aspx?AlbumID=10026
okt 2007
Ang bur, så leder jeg videre, og kigger lidt på gul&gratis efter brugte bure...
Bur i dyrehandel se nemlig meget SMÅ og DYRE ud...
Men nu må vi se hvad der sker, ville endelig gerne have to deguer så, men når min er en han - og jeg ikke er intresseret i af få unger, kunne det jo blive lidt af et problem - selvom de er en "familie" så ved man aldrig hvordan de reagere(som I også har skrevet), men man kunne da håbe... :o)
Ang negle og tænder.. der er jeg klar over at man skal være opmærksom - men er det en dyrlæge der skal ordne det, eller kan man selv?
er sliksten iorden?
feb 2010
Mener det hedder det, der er der en masse tråde om deguer. Ellers kan du altid selv oprette en tråd.
Altså hvis bunden af dit bur er af plastik skal du passe på, for det var mit første også, min degu gnavede sig ud, der havde jeg så den fordel han kom da han hørte mig.
Men jeg havde ikke lukket af til ledningerne, men han havde heldigvisikke bidt i nogle, siden den dag har mit strøm været slukket når jeg går, nu har han så et bur med jernbund.
Selvom min går alene vil jeg stadig råde dig til at få en ven til din, men underligt nok mistrives min hvis der er flere end ham i buret.
Men derfor alle de folk jeg råder om deguer, dem råder jeg til at have mindst to.
Hvis du skal have nyt bur så husk deguer elsker at klatre, men lad vær med at købe et bur med plastik bund, medmindre tremmerne går helt jeg til bunden
okt 2007
Jeg har kigget på et nyt bur, og har faktisk fundet et jeg er intresseret i, så nu skal jeg bare have skrevet til vedkommende, og så håber jeg jeg får buret
Det du skriver med at få to..Så tror jeg det bliver svært - som skrevet længere oppe, da det jo er en han, jeg har.. Men man kan da håbe at de kan huske hinanden.. Dsv har jeg ikke mulighed for at komme til dyrehandel før om et par dage..
Min ser dog ud til at have det fint - jeg giver den nemlig en masse opmærksomhed - og hvem ved, når den er blevet helt tam, måske den så også kan klare sig alene?
feb 2010
Men hvid du en dag skal til dyrlægen, så vælg en med speciale i gnavere og smådyr, ellers kan det gå helt galt.
I stedet for alle de sten man kan købe, ville jeg bare give grene, husk deguers tænder skal være gul- orange.
Hvis du bor tæt på en zoozity, så har de noget godt foder til deguer, det fra mærket selective, mener jeg, det er i en blå pose og det er i firkanter, men det lugter.
Så hvis du vil give ham sådan noget som "slik" så ikke for tit, da de jo har tendens til at få sukkersyge.
Det kan godt være din degu har det fint alene.
Jeg har endda fået min tjekket ved dyrlæge, og han synes min degu så ud til at have det fint.
Så held og lykke med din degu.
Men hvis det ikke går med det bur du har kig på så kan jeg anbefale dette. Købte det selv brugt uden den øverste trekant
http://dyreriget.dk/stuefugl-11/bure-volierer-12/stuevoliere-911.html
Og i mit første indlæg skrev jeg hvad jeg havde i mit bur, jeg har også hængekøjer, men dem kan du godt regne med skal skiftes en gang i mellem, de kan godt begynde at lugte af tid, og blive gnavet helt ned:D
okt 2007
Tusind tak
mar 2013
Følger: 46 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 11
aug 2013
Følger: 57 Følgere: 60 Heste: 5 Emner: 186 Svar: 2.693
aug 2013
aug 2013
Jer med Deguer :)