{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.092 visninger | Oprettet:

Arh - gruppe arbejde der går galt {{forumTopicSubject}}

Hej HG. Trænger bare lige til at komme af med mine fustertioner, så gider ikke nogen dumme kommentarer.

Jo sagen er den at på min udannelse (laborant) har vi gruppearbejde når vi er nede og arbejde i laboratoriet, samtidig skal vi lave nogen mindre rapporter og en stor/samlet om arbejdet. Vi må selv sætte grupperne (og nu begynder det hele) dog var jeg desværre syg den dag grupperne blev lavet, havde dog haft talt lidt løst med nogen andre, men altså en fra klassen (kalder hende x) havde på dagen hvor de lavede grupperne, at jeg gerne ville være i gruppe med hende og en anden (y). Men jeg havde faktisk ikke snakket med hverken x eller y om dette. Når ja må jo bide i det sure æble, jeg vidste på forhånd dette ikke ville blive sjovt.
Når men arbejdet i laboratoriet går enlig ok, dog er de utrolig hensynsløse over jeg i løbet af tiden falder og får hjernerystelse (anden historie :p) - jaja jeg hænger dog på og først i går det helt galt. X og y har kun mellem hinanden aftalt at nu skulle vi altså blive efter skole (igår) og få lavet delrapport, dette kan jeg ikke også bliver de sure over dette, selvom de ikke har haft mig på samråd. Så x bliver rigtig væmmelig over for mig over jeg i det hele taget ikke bare sådan kan sætte en dag af. Dog lader jeg mig først påvirke af det da jeg tager hjem, her sidder jeg så med tåre i øjnene af ren fustertion! I morges havde jeg så faktisk ikke lyst til at tage i skole (første gang, jeg elsker virkelig studiet) men får sparket mig ud af døren og afsted. På vejen får jeg både hovedpine og kvalme over tanken om at skulle arbejde sammen med x og y. Når vi prøver så at få lavet Vores ene delrapport og det tager en evighed fordi y altså vil have vi sidder alle tre om en computer for at skrive det sammen, istedet for at uddele arbejdet i mellem os alle. Tænker nu ikke så meget over det, men da de så begge siger "Lotte på mandag skal vi altså starte på den store rapport!" sidder jeg bare og tænker what? Vi har sat skoletid af til det + er langt fra færdige med alt i lab og nej igen arbejdet må bare ikke blive uddelt. Vi skal bruge flere dage bare fordi vi alle tre skal sidde om en computer, og alle ved jo at det bare tager dobbelt så lang tid på den måde, istedet for at skrive hvert sit og derefter samle det og skrive konklusion sammen.
Nu er jeg bare ved at få nok, de laver ikke andet med at hundse med mig og hvis de ikke får deres vilje (især x) så bliver hun sur/fornærmet og snort forvirret! Har dog besluttet mig for at høre min lærer om jeg ikke nok må skrive Teknisk rapport (store samlet rapport) alene, da jeg simpelthen ikke kan arbejde under de kriterier x og y sætter.

Pyh det blev vidst lidt langt og rodet. Håber det er okay at jeg læsser alt det her af

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Arh - gruppe arbejde der går galt
  • #1   8. feb 2012
    Jeg HADER gruppearbejde - og min skole ELSKER det...
    De begrunder det med at " sådan er det ude i det virkelige liv " - true, men ude i det virkelige liv er det sammen med kollegaer der VIL det samme som jeg vil, har lysten og glæden for arbejdet.

Ikke sammen med dovne, irriterende, ikkelavende, ikkesnakkende og ikke interesserede mennesker...

Jeg bryder mig ej heller om at arbejdet bliver delt ud - så ender det ofte altid med at folk har formuleret det på en underlig måde, har stave fejl osv.
    Hvis jeg selv har lavet opgaven, så kan jeg selv stå inde for den.

Det duer bare ikke med det gruppe arbejde... Forstår dine frustrationer..

• #2   8. feb 2012 Når jeg mener delt ud mener jeg at man stadig sidder sammen en dag, men skriver hvert sit afsnit også i samråd med de andre. Det tager stadig en hel dag ja, men næppe 2-3.

Har som sådan ikke noget imod gruppearbejde, men kan bare ikke arbejde sammen med de her to. Og har aldrig ønsket det, det værste er nok det med at de træffer aftaler uden indvoldverer mig

• #3   8. feb 2012 Nu går jeg på Aalborg Universitet hvro gruppearbejde er i fokus.
    Hvis det er mig vil jeg fra starten lave en FSK- en såkaldt faglig social kontrakt hvor alt der kunne blive et problem i sammenarbejdet er skrevet ned, så i ved hvordan i håndtere problemer fremover. Dette er også en kontrakt om forventninger til hinanden og arbejdsmoralen stemmes af.

men sket er sket og lige nu redder sådan kontrakt dig ikke. Som jeg læser det har du på intet tidpunkt ytret at du er utilfreds med jeres arbejdsmoral, derfor kan du kke forvente at de ved hvad du tænker smiley og omvendt kan du ikke forvente hvad hvad de mener. Tal med dem på en konstruktiv måde, uden at pege fingre.

Sæt dig ned med dem og fortæl at du gik hjem og var ked af det den anden dag fordi du følte dig misinformeret hvilket betød du ikke følte, at du var en del af de trufne beslutninger. Du beklager at du har været syg, men om i ikke fremover kunne sørge for et system så alle medlemmer blev informeret. (eks. via lukket facebook gruppe eller sms)

Hvad angår med at de hunser med dig er der ikke andet end at gøre end at sige det til det som det er, sig at du ikke føler dig velkommen og det gør dig ked af det fordi du faktisk gerne vil bidrage til projektet, men at du føler det er dobbelt arbejde at i alle sidder med det samme hele tiden, og at du vil mene at det giver bedre rapport efter din mening hvis arbejdet fordeles (tro mig hvis vi skulle gøre det med vores projekter på over 100 sider, så blev vi jo aldrig færdig)

I må lave en afstemningsrundte hvor i hver især fortæller hvad i forventer af rapporten, og hvad i kan bidrage med, men også hvordan i bedst arbejder.

Det her handler om at etablere en "tommelfinger" der gør at at gruppen (hånden) kan arbejde sammen = kommunikation, som jeg fornemmer der ikke er meget af i denne gruppe.

Det er utrolig hårdt lige nu, og forstår dig virkelig godt, men hvis det var mig vil jeg blive i gruppen for ikke at tabe ansigt, har selv været i sådan en gruppe, og jeg gik faktisk derfra og havde lært en masse om mig selv og sammenarbejde.

• #4   8. feb 2012 Simone: Jeg har skam prøvet at snakke med dem på alle måder, og dukkede også op optros jeg havde hjernerystelse. Det med at have en kontrakt har vi også haft brugt lidt, vi har bare ikke fået en skrevet denne gang. Ja Vi snakker ikke så godt sammen, syntes jeg har prøvet alt, men x vil bestemme alt hvordan det skal være.
    Altså kunne godt være jeg skulle prøve at give det en chance, men syntes bare jeg har prøvet det i hele temaet (ca en måned) er bare nået til bristepunktet

• #5   8. feb 2012 Ja kan jeg godt se så, det bliver træls. Prøv at tage en snak med en vejleder om det, lyder som om x er en ledertype. Jeg vil trække bremsen over for sådan en. Ærlighed kommer man længst med, hvis det er så langt ude, vil jeg sige lige præcis hvad jeg mener og vil på en pæn måde, udstå perioden og så sige at dem skal man så ikke arbejde sammen med igen.

Forstår virkelig godt dit dilemma, de lyder som rigtige strigler de to, og de lyder heller ikke for fornuftige

• #7   8. feb 2012 Åhh gud det er så træls sådan noget. Vi laver også meget gruppearbejde på min uddannelse, og der er en del der ikke laver en skid. Os der så er træt af det, har snakket med lærerne om det, så de er ret flinke til at sætte de dovne i gruppe sammen, og os andre i gruppe sammen smiley

Men hvis du føler det vil være bedst at skrive rapporten alene, så synes jeg du skal tage en snak med din lærer om det smiley

• #8   8. feb 2012 Sandie: der er stor forskel på gruppe arbejde i 10 og på vidergående. Stavefejl kan alle lave og det bliver tjekket igennem massere af gange. Hovedsagen er at når man skal lave en 30 sider lang rapport tager det bare for lang tid vis man ikke deler arbejdet ud i gruppen. Man sidder sammen og laver det, så der er sammenråd gruppen i mellem vis man er i tvivl om noget.

Simone: Tror også jeg vil tage en snak med vores vejleder/lære i morgen. Vil selvfølgelig arbejde med dem i laboratioret og lave del rapportere med dem, men vil gerne skrive Tenisk Rapport selv da jeg ved at det ikke kommer til at gå

• #9   8. feb 2012 hader også gruppe arbejde, men elsker at hygge om min egen opgave, sætte komma, rette fejl og layout på min egen opgave! elsker når jeg kan få det på MIN måde uden at skulle spørge andre om lov smiley

• #10   8. feb 2012 Det er SÅ vigtigt at man bliver hørt.. Det betyder bare noget..
    Jeg har også prøvet at blive kørt fuldstændig over ende af to gruppe medlemmer, de snakkede sammen, men glemte mig...

Så måtte jeg fortælle at sådan hængte det ikke sammen for mig. Jeg ville ikke arbejde kun under deres vilkår. Jeg vil gerne arbejde sammen. men jeg vil også høres og forstås.
    Det ente med at jeg arbejde hjemmefra det sidste stykke tid. Vi afleverede og min del var bedre end deres. Fik en undskyldning fra dem begge. Det var helt fair og det krævede meget, så havde ikke noget med hovering, grimme eller noget som helst "i klemme" der..
    Men da det stod på, blev jeg ski lidt knotten smiley
    Det skal siges at den ene i gruppen var jeg utrolig gode veninder med og vi normalt kunne snakke om alt. Hun blev bare helt blind på den rapport.

Vi valgte den samme gruppe til andre projekter og det gik rigtig godt smiley Så helt solstråle blev det smiley he he

Jeg elsker gruppe arbejde såvel som enkelt opgaver...
    Kan dog bliver lettere frustreret over folk, som bare giver "jeg gider ikke" attitude lige med det samme, men så er det jo bare med at få dem med smiley

• #11   8. feb 2012 HADER GRUPPEARBEJDE

• #12   8. feb 2012 MLC: det er samme måde jeg har det, elsker at lave gruppe arbejde da jeg ofte syntes der kommer en bredere synsvinkel. Men ved bare at jeg ikke kan magte at vi skal sidde tre om en computer, for syntes ikke jeg får noget ud af at arbejde sådan. Samtidig kan man på ingen måde sætte tempoet op for X, da hun åbenbart så ikke kan følge med - selvom hun kan læse hvad der er skrevet. Og det irriterer mig grænseløst at jeg skal sætte alt for mange dage af til en opgave og at jeg skal korte min ferie af fordi de vil begynde på rapporten allerede nu som i min mening er alt for tidligt.

• #13   8. feb 2012 Team Grafik * Distanceteam *

Nogen gange er det iorden at skære igennem..
    Jeg regner med at du jo gerne vil komme dem i møde og aftale tidspunkter, hvor i kan sammenfatte rapporten hen af vejen, i kan maile sammen, hvordan det går, sms osv..

Det er helt fint at de har krav til rapporten, men det har du også til arbejdsprocessen og i bliver nødt til at mødes et eller andet sted ellers går det jo bare helt i kage..

Men det der siddet på skødet af hinanden det dur bare ikke... Selvfølgelig skal rapporten have 'en stemme, men det ordner man jo til sidst i de sidste 2-3 dage, det kaldes planlægning smiley (ofte det jeg gjorde da jeg læste videre)
    Der havde jeg så i alletiders gruppe, hvor alt blev uddelegeret, debatteret, fulgt op på, debatret, omskrevet, godkendt og så afleveret... SKØNT...

• #14   9. feb 2012 Opdatering:
    Ja vi endte så at gå hvert til sidst i samråd med vores ene lærer, de ville slet ikke høre på hvordan jeg følte de var over for dem men forlangte jeg forstod dem. Så nu blev det bare for meget, så ville ikke give det en chance mere. Vidste det ikke ville blive bedre når de sagde sådan

• #15   9. feb 2012 Det var da også for dårligt af dem.. De kunne i det mindste prøve at møde dig halvvejs...

• #16   9. feb 2012 Blev også sur over de påstod at jeg ikke var samarbejdsvillig og hele tiden gik før tid. Var gået engang før tid grundet min hjernerystelse og det var rigtig jeg ikke kunne blive efter skole denne uge, men de gad heller ikke bruge weekenden på det så er det lidt svært at lave et samarbejde smiley
    Men nu kan jeg måske begynde at nyde skolen igen istedet for at hade det

Kommentér på:
Arh - gruppe arbejde der går galt

Annonce