{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
565 visninger | Oprettet:

Føler mig utrættelig..! PROBLEM... {{forumTopicSubject}}

Hej HG..

I de seneste par uger har jeg haft et problem med at jeg simpelthen bare ikke kan falde i søvn om aftenen. Jeg går i seng omkring kl 23 og står op kl 6..:)

Men det sker næsten hver nat at jeg ligger til kl 2-3 og bare ikke kan sove..! Det er egentlig ikke et problem da jeg føler mig frisk nok næste dag men ville bare så gerne at jeg kunne ligge mig ind i min seng og så bare sove.

Når jeg så ikke kan sove ligger jeg bare og tænker på de mærkeligste ting.Nogle gange står jeg også op og bare gåår rundt huset når de andre sover.

Jeg har prøvet at sætte dejlig afslappende musik på men det hjælper ikke. Har prøvet at finde en helt vildt kedelig på at læse men det hjælper heller ikke. Har prøvet at tælle får det hjalp heller ikke.

Vil virkelig gerne have nogle råd til hvordan jeg nemmere kan falde i søvn..!


På en almindelig hverdag hvor jeg går i skole til klokken 3 og tager derefter ud tiil ponzerne og så hjem og gå en tur, kan jeg heller ikke falde i søvn..:(

Det skal lige siges at når jeg f.eks. sidder og ser en film eller læser en bog om eftermiddagen falder jeg ytrolig hurtigt i søvn, men om aftenen kan jeg bare ikke..:(

P.S jeg skriver dette indlæg nu kl 00:59 og jeg skal op om fem timer..! Skønt..!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Føler mig utrættelig..! PROBLEM...
  • #1   7. dec 2011 kender jeg desværre godt smiley jeg lider dog af en sygdom der hedder DSD som om handler at min søvnmekanisme ikke træder til, så kan komme til at holde mig vågen i utrolig lang tid uden at føle mig træt, desvrre er sygdommen stærkt forbundet med min depression, og bryder desværre kraftigt ud hvis der sker store omvæltninger i mit liv eller følelsesmæssige omvæltninger

  • #2   7. dec 2011 Kender det alt for godt, kan heller ikke sove før ved 2-3tiden om natten, men hvis jeg så står tidligt op, i skole, ordne hest osv. så falder jeg i søvn et par timer om eftermiddagen, hvis jeg ikke har sovet ret meget om natten, men er altid træt om morgenen..
    synes det er træls jeg ikke bare kan sove om natten..


  • #3   7. dec 2011
    Kender det alt for godt..

    I perioder, hvor jeg ikke lige har det super godt, der kan jeg bare ikke sove.. Kan være vågen natten lang uden problemer og bare ligge i min seng og prøve og prøve og atter prøve smiley

    Jeg får det i perioder - periodisk sover jeg 0-5 timer om natten. Det kan så vare i flere måneder, hvor jeg nok i gennemsnit sover 2-4 timer om natten...

    Det er simpelthen så irriterende..
    Fik afvide det var pga. stress, men nu, hvor jeg ikke går i skole, arbejder eller lignende har jeg stadig svært ved at sove :s



  • #4   7. dec 2011 Det må være rart at kunne sove så lidt og så stadig være frisk... Jeg har modsatte problem: Jeg er konstant træt og har ondt i hele kroppen. Selvom jeg sover 8 timer hver nat er jeg ved at falde i søvn når jeg kører på arbejde om morgenen og igen om eftermiddagen når jeg kører hjem er jeg også ved at falde i søvn. Jeg kan falde i søvn på sofaen om aftenen og så vågne for at putte hestene og så gå i seng og sove videre. Det er også mega irriterende.

    Håber du finder en løsning på dit problem


  • #5   7. dec 2011 Tak for jeres svar..:) Dejligt at vide der er andre der har det lige som mig..:) I dag stod jeg op kl 6 og jeg føler mig frisk som en havørn...!

  • #7   7. dec 2011 Gid det var mig, jeg sover al den tid jeg ikke er i skole eller hos min hest ..

  • #8   7. dec 2011 Jeg har selv haft de samme problemer. Men oftes er det fordi du ligger og tænker og spekulerer og måske bliver irriteret over du ikke kan sove smiley Jeg plejer at gøre det, at jeg lægger mig godt til rette, lukker øjnene også tænker jeg bare på INGENTING - det er svært i starten, men det har hjulpet mig med mit problem smiley

  • #9   7. dec 2011 Lad være med at tage en lur om eftermiddagen, det giver bagslag om aftenen smiley

  • #10   7. dec 2011 nogen mennesker fungere fint bare med 5-6 timers søvn, andre holder sig på den flotte side af 8.... jeg er en af førstnævnte, men pt.har jeg en 3 mdr´s baby som forstyrrer nattesøvnen lidt, og hans storesøster som kommer listende til min seng og lægger sig også... så pladsen er meget trang, og jeg vågner ret tit, derfor kunne jeg godt bruge noget ekstra sovetid lige nu, og ryger da også i "eftermiddags-lur-fælden".

    men hvis man gerne vil sove om natten og bryde den dårlige rutine, så skal der gøres flere ting...
    - ingen eftermiddags lur... så må man gå i gang med at sortere sokker eller noget andet ektivt, hvis man bliver træt ved den tid.

    ingen snacks efter kl. 20 - og slet ikke nikotin, kaffe og sodavand og den slags der giver sukker/koffein...men der findes noget "godnat-te" som man bliver lidt søvnig af... det kan du jo prøve....

    kl 22 -22.30 går man så i seng. Det må kun tage 10-15 min minutter at falde i søvn. Der skal helst være helt mørkt, stille og køligt i soveværelset. - så må man jo snig-kigge på uret, når man tror man har ligget i 10 min....- hvis man når det...

    lykkes det ikke at falde i søvn, står man op og læser, krydsord, kabale, ser tv eller en anden stille aktivitet en halv til en hel time, og så prøver man igen. og ikke noget med at spise en lille kage eller andet, nu man aligevel er oppe... - og sådan bliver man ved til man falder i søvn.

    Er det helt grelt med soveriet, så vent med at gå i seng til efter 01 eller 02, i stedet for at ligge og prøve at sove, så vent til trætheden faktisk melder sig... den regl med ingen snacks efter 20 og middagssøvn og et ordentligt sovested gælder også i denne metode.

    Så må man finde sig i at være lidt træt nogen dage, mens man får lært sin nye søvnvane, for så går det bare ud på at man gradvist forlænger sin sovetid med at gå i seng15-30min før, når man synes man kan. På den måde kærer kroppen/hjernen at falde i søvn hurtigt. For det er det det der skal trænes.

    held og lykke...


  • #11   7. dec 2011 Jeg har selv samme problem - dog grundet en tramatisrende oplevelse for 3 år sidn.

    Jeg har fået et helt fantastisk råd.

    Når du vågner og ikke kan sove, så bliv liggende og fokuser på at trække vejret ind af næsen, helt ned i maven og pust ud igennem næsen igen. du fokusere på din vejrtrækning og intet andet og vil snart være så afslappet så du vil falde i søvn.

    Når du fokusere på vejrtrækningen kan du ikke tænke på alt mulig andet og så vil du automatisk slappe af i alle muskler osv og så falder man i søvn :o)

    Det har virket for mig uanset hvad jeg vågner af.


  • #12   7. dec 2011
    Du må gerne få min træthed - kan altid sove, også selvom jeg lige har sovet 10 timer..


  • #13   7. dec 2011 Du kan evt. dele det op?

    Et foreslag kunne være, at du holder fast i de 6 timers søvn pr. nat: fx. fra l. 00-06.
    Vil foreslå dig at tage 20 min. - ½ time når du kommer hjem fra skole, hvor du bare lige ligger og slapper af. Hvis du falder i søvn, gør det ikke noget. Du må bare ikke sove mere end ½ time smiley
    Efterfølgende kan du jo ta' ud til hestene, og så kan du løbe en tur eller gå. Du må ikke være meget fysisk aktiv efter kl. 19, da dit system bruger nogle timer på at kople ned igen. Hvis du fx. løber en tur kl. 20, vil du nok får et svært ved at sove.

    Lad vær' med at spise noget efter aftensmad. Højst lidt frugt og evt. noget grøn te eller bare vand. Har hørt, at bananer og kernemælk har nogle enzymer eller sådan noget, der kan gøre lidt lidt træt.
    Gå i seng en halv time før du lægger dig til at sove, og læs lidt i en bog. Din krop bruger som regel en halv time på at komme helt ned i gear. Sluk lyset kl. 00.00, hvis det er der, du har besluttet dig for at sove. Kan du ikke sove, så lad vær' med at gå i panik over det. Så må du jo bare slappe af så godt du kan.

    Noget der kan hjælpe mig med at slappe af, er at fokusere på min krop, og hvordan den langsomt bliver mere og mere afslappet. Plejer at mærke det fra tæerne, og så langsomt op igennem kroppen. Fokuserer på følelsen af totalt afslappethed, og hvordan den følelse langsomt breder sig, helt fra tåspidserne, op gennem benene, over knæene, lårene, fingerspidserne.... og nogle gange når jeg ikke længere før jeg sover.
    Hvis du tænker på alt muligt, så øv dig i, at pakker de forstyrende tanker væk. Nogle gange hjælper der, at visualisere sig noget konkret, der fjerner tankerne. Måske flyver de forstyrende tanker ud gennem din mund når du trækker vejret dybt. Måske pakker du tankerne ind i bobler, og lade dem svæve ud af dit hoved. Måske pakker du dem ind i pakker og gemmer dem væk til i morgen.

    Bare nogle få, gode råd... smiley
    Hvis det er noget der fortsætter længe, skal du måske kontakte lægen.

    Ps., det er meget normalt, atr døgnrytmen forstyrres om vinteren.


  • #14   7. dec 2011 Jeg sover ALDRIG eftermiddags lur for jeg ved at det derfor bliver meget værre om aftenen...:)

  • #15   7. dec 2011 Prøv at gå i seng tidligt fx kl 10 og så se om du kan falde i søvn der.. Man kan godt være overtræt senere, uden man selv lige tænker over det smiley
    Desuden skulle man få den bedste søvn mellem kl. 22-06/07 smiley

    Hvis du ligger og tænker på alt muligt inden du skal sove, så ha en blok liggende og skriv tingene ned som de kommer - så er de ude af dit hoved..

    Men vær opmærksom på at det kan være pga. depression og stress at man kan få søvnproblemer..

    Ellers gå i matas, tror de har forskellige beroligende ting til om aftenen, når man skal sove..


Kommentér på:
Føler mig utrættelig..! PROBLEM...

Annonce