{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
304 visninger | Oprettet:

Højre- og venstregalop {{forumTopicSubject}}

Nu skal jeg lige have noget på det rene her. (Jeg er ikke så klog indenfor dressur) - MEN vil gerne blive det :o)

Højregalop - når hesten galopere med højre forben forrest? Ikke?

Venstregalop - når hesten galopere med venstre forben forrest? ikke?

(Hvis det er sådan det er) Så kan Freja kun galopere venstregalop. Jeg synes jeg har prøvet alt. Skifte volten osv.
Hvad kan jeg gøre?
- Lige PT har jeg ingen underviser, men det får jeg i det nye år forhåbentlig :o)

Mvh. Julie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Højre- og venstregalop
  • #1   5. dec 2011 det er rigtigt. Altså jeg ved dsv ikke hvad du skal gøre ved det andet træne vil jeg gætte på

  • Sanne  A
    Sanne A Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 17
    #2   5. dec 2011 Prøv at tage din hest i longe på begge volter og se om den stadig kun kan galoppere i venstregalop - dette for at se om det er en rytterfejl.
    Heste er som oftest stærkere i den ene side (ligesom også mennesker er) og hvis Freja er vant til at kun gå venstregalop og dermed er stærkest der, så vil hun selvfølgelig vælge ventregalop. Men det kan også være at hun har smerter ved højregalop.
    For at få en hest som under rytter kan bære sig korrekt, er det vigtigt at begge sider styrkes lige meget. Det gør du ved at ride lige meget på begge volter (den side hesten er stillet til), huske at ride letridning på begge diagonaler, versader osv.
    En underviser vil helt sikkert kunne hjælpe jer - med mindre det er pga. smerter, så skal doktor dyr over i stedet. Men langt de fleste heste er "skæve" så ingen panik smiley


  • #3   5. dec 2011 Hvis den kan longes så gør det på den dårlige volte og giv den balancen i det der smiley også evt. spring den an over en bom. husk at stil den meget og gør det ekstra tydelligt hvad den skal smiley

  • #4   5. dec 2011 Mange tak allesammen!!
    Sanne: Altså, nu må jeg indrømme at jeg oftes rider ligeud, altså sjældent volter som på en bane. Lige PT er vores bane totalsmadret, da vi skal have lavet ny når vinteren er ovre.
    Men jeg har aldrig før som sådan tænkt over det med galoppen, men som i siger, er det jo vigtigt at hun får trænet begge sider ligemeget.
    Jeg vil prøve at tage hende i longe så snart jeg kan. Lige for tiden er alle de steder jeg plejer at longere bare utrolig smadret(Mudder) og derfor glatte.
    Men mange tak for jeres svar smiley


  • Sanne  A
    Sanne A Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 17
    #5   5. dec 2011 Du behøver bestemt ikke en bane for at kunne gøre noget ved problemet smiley
    MHT at ride på begge volter, mener jeg ikke at du nødvendigvis skal ride volter, men at du skal sørge for at din hest arbejder lige meget til begge sider - eller i Frejas tilfælde skal du måske træne mest at hun kommer ind og bærer med højre bagben.
    En øvelse som jeg bruger meget i skoven er versader. Jeg stiller ikke hesten ret meget, men indvirker med vægt og sæde lige nok til at det indvendige bagben (for dit vedkommende højre) kommer ind og bærer under tyngdepunktet. Men hvis du i skoven ikke tænker ret meget på hvilken side Freja er stillet til, så vil hun sandsynligvis selv vælge at bære lidt ekstra med venstre bagben (hvor det lyder som om hun er stærkest). Det kan så blive en ond spiral, hvor hun jo går og styrker den allerede stærke venstre side hver gang i rider.
    Der ligger nogle gode forståelige beskrivelser af versade på nettet et sted - jeg kan dælme bare ikke lige finde dem lige nu...


  • #6   5. dec 2011 Prøv at stil den ud af i anspringet smiley

Kommentér på:
Højre- og venstregalop

Annonce